اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی بر بهبود برخي قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی بر بهبود برخي قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی
از سری پایان نامه های مسترداک این بار به سراغ رشته جذاب تربیت بدنی آمدیم. در این قسمت پایان نامه ای با موضوع ” اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی ” برای شما دانشجویان ورزشکار و ورزش دوست عزیز تهیه شده است. همچنین با خواندن چکیده و فهرست می توانید با ساختار و بار علمی پایان نامه بیشتر آشنا شوید. این پایان نامه ها با دقت و وسواس خاصی توسط تیم مسترداک تهیه و ارائه شده است تا شما دانشجویان گرامی با خیال آسوده از آنها بهره ببرید.
چکیده اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
اختلال هماهنگی رشدي معمولا با اختلالات حركتي و شناختی نظير تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیشبینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر ۸ هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابليت هاي حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی میباشد. تعداد ۲۰ آزمودني كودك در دامنه سني ۸-۱۲سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند.
پروتکل تمرینی شامل ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، که طی سه جلسه در هفته و ۵۰ دقیقه تمرینات انجام میگردید. متغيرهاي حرکتی (نظير تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست) و شناختی (نظیر زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی، حافظه فعال) قبل و بعد از تمرينات توسط ابزار معتبر (تست تعادل ایستای لک لک، تست تعادل پویای Y، دستگاه هماهنگی دو دستی و دستگاه هماهنگی چشم و دست، دستگاه سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی، دستگاه زمان پیش بینی، نرم افزار حافظه فعال)، اندازه گیری شد.
پس از اطمينان از توزيع طبيعي داده ها با استفاده از آزمون كولمو گرف- اسميرنوف، از آزمون هاي t همبسته و مستقل براي مقايسه نتايج درون و بين گروهي استفاده شد. پيشرفت معني داري در همه متغيرهای اندازهگیری شده از پیشآزمون تا پسآزمون در گروه آزمایش وجود داشت (p<0/05). همچنين يافته ها نشان داد گروه تجربي نسبت به گروه كنترل در متغيرهاي اندازه گيري شده به طور معني داري بهتر بودند (p<0/05).
بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد میکند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی و شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدي میشود.
کلیدواژه ها: تمرینات ادراکی- حرکتی، اختلال هماهنگی رشدی، قابلیتهای حرکتی و شناختی
اهداف پژوهش
۱هدف کلی
بررسي اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی از قابلیتهای حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD).
اهداف اختصاصی
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD) ).
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر تعادل پویای کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD).
- بررسی اثرتمرینات ادراکی- حرکتی بر هماهنگی دو دستی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD) ).
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر هماهنگی چشم و دست کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD) ).
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر زمان واکنش ساده و انتخابی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD) ).
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر زمان پیشبینی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD) ).
- بررسی اثر تمرینات ادراکی- حرکتی بر حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدیDCD)).
پیشفرضهای پژوهش
- هشت هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی، زمان کافی برای ایجاد تغییرات در فاکتورهای حرکتی و شناختی تعادل ایستا و پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست، زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی و حافظه فعال را ایجاد میکند.
- آزمونهای استفاده شده توسط محقق جهت ارزیابی متغیرهای مستقل پژوهش از اعتبار کافی برخوردار بودهاند.
- روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری مورد قبول بوده است.
- آزمون گر با روش اندازهگیری متغیرهای مستقل آشنا بوده است.
- همه آزمودنیها تحت شرایط یکسان مورد اندازهگیری قرار گرفتند.
- آزمودنیها در انجام پژوهش به نحو مطلوبی همکاری نمودهاند.
فرضيه ها
- ۸ هفته برنامه تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود تعادل ایستای کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود تعادل پویای کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود هماهنگی دو دستی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود هماهنگی چشم و دست کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود زمان واکنش ساده و انتخابی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود زمان پیش بینی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
- ۸ هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود حافظه فعال کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی (DCD) تأثیر دارد.
محدودیتهای پژوهش
قلمرو پژوهش
- افراد در دامنه سني ۷-۱۲سال قرار داشتند.
- همه جلسات تمرینی در فضای سر بسته ورزشی و در شیفت مخالف مدرسه بر گذار گردید.
- اندازهگیریها برای همه آزمودنیها توسط یک آزمون گر، در شرایط محیطی یکسان (سطح سالن و…) و در زمان مشخصی از روز انجام گرفت.
- همه جلسات تمرینی برای شرکتکنندگان یکسان بود.
- از آنجایی که قد و وزن آزمودنیها ممکن است روی نتایج آزمونها تأثیر بگذارد، سعی شده است که قد و وزن آنها باهم همگن شود.
محدودیتهای غیرقابلکنترل
- تفاوتهای سطح انگیزشی آزمودنیها در زمان اندازه گيري ها و جلسات تمرين
- عدم كنترل شرايط تغذيه، استراحت و خواب آزمودني ها
- عدم آگاهي از شرايط روحي و رواني افراد در اندازه گيري ها و جلسات تمرين
فهرست اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
- مقدمه و بیان مسئله – اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
- اهمیت و ضرورت ۶
- اهداف پایان نامه ۷
- هدف کلی ۷
- اهدف اختصاصی ۸
- پیش¬فرض¬های پژوهش ۸
- فرضيه¬ها ۹
- محدودیت های پژوهش ۹
- قلمرو پژوهش ۹
- محدودیت های غیر قابل کنترل ۱۰
- تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش ۱۰
- اختلال هماهنگی رشدی ۱۰
- تمرینات ادراکی- حرکتی ۱۰
- پیش بینی ۱۱
- تعادل ایستا ۱۱
- تعادل پویا ۱۱
- حافظه فعال ۱۲
- زمان واکنش ۱۲
- فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- مقدمه ۱۵
- اختلال رشدی ویژه ۱۵
- اختلال هماهنگی رشدی ۱۶
- DCD چیست؟ ۱۶
- نام های دیگر ۱۷
- چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟ ۱۷
- مشکلات حرکتی ۱۷
- نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت ۱۷
- مشکلات در ضمینه مهارت¬های حرکتی ضعیف ۱۷
- ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ۱۸
- ادراک ۱۸
- عدم یکپارچگی حسی ۱۹
- ضعف آگاهی و هشیاری بدنی ۱۹
- تنش کم عضلانی ۱۹
- وضعیت قرارگیری بدن ۱۹
- سازماندهی .۲۰
- یادگیری وظایف جدید یا دشوار ۲۱
- مشکلات رفتاری ۲۱
- ضعف توجه . ۲۲
- ضعف تمرکز . ۲۲
- ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ۲۳
- تغییرپذیری ۲۳
- مشکلات اجتماعی . ۲۳
- در خانه . ۲۳
- مشکلات مراقبت از خود . ۲۳
- غذا خوردن ۲۴
- لباس پوشیدن . ۲۴
- در مدرسه . ۲۴
- مشکلات خاص در یادگیری . ۲۴
- زبان . ۲۵
- نوشتن . ۲۵
- خواندن ۲۵
- علل خام حرکتی چیست؟ . ۲۶
- عوامل مربوط به مادر ۲۷
- عوامل مربوط به زایمان ۲۷
- عوامل روانی اجتماعی رشد ۲۸
- داشتن انتظارات نامعقول از کودک . ۲۸
- بد رفتاری با کودک ۲۹
- بد کارکردی های مغزی . ۲۹
- فرضیه مخچه ۳۰
- فرضیه هسته های قاعده¬ای . ۳۱
- فرضیه آهیانه . ۳۳
- مناطق دیگر . ۳۴
- اختلالات عصبی حرکتی ۳۵
- اختلالات تشنجی ۳۵
- اختلالات تکانشی ۳۵
- پیشنهادات و فعالیت¬هایی برای مهارت¬های حرکتی در حال توسعه ۳۵
- فاکتورهای اندازه گیری شده ۳۷
- تعادل ۳۷
- اهمیت تعادل در وضعیت بدنی ۳۸
- تعادل ایستا ۳۸
- تعادل پویا ۳۹
- تئوری¬های تعادل ۳۹
- تئوری رفلکس سلسله مراتبی ۳۹
- تئوری سیستم¬ها ۳۹
- سیستم¬های درگیر در کنترل تعادل ۴۰
- مکانیزم¬های حرکتی در کنترل تعادل ۴۰
- تون پاسچرال ۴۰
- تون عضلانی ۴۱
- سیستم¬های عصبی درگیر در تعادل ۴۲
- سیستم وابران محیطی ۴۲
- مکانیزم¬های حسی در کنترل تعادل ۴۲
- سیستم بینایی ۴۲
- سیستم حسی- پیکری ۴۳
- سیستم دهلیزی ۴۳
- سیستم عصبی کنترل کننده تعادل ۴۴
- هماهنگی ۴۵
- هماهنگی دو دستی ۵۰
- هماهنگی چشم و دست ۵۳
- زمان واکنش ۵۵
- پیش بینی ۵۷
- حافظه ۵۹
- حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ۶۰
- ادراک و حرکت ۶۳
- تمرینات ادراکی- حرکتی ۶۳
- اختلال در برنامه حرکتی ۶۳
- فرایند ادراکی- حرکتی ۶۵
- حرکات ادراکی- حرکتی ۶۷
- حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی ۶۸
- تعادل ۶۸
- آگاهی فضایی ۶۹
- آگاهی زمانی ۷۰
- آگاهی بدنی و جهت یابی . ۷۲
- نظریه¬های ادراکی- حرکتی . ۷۲
- نظریه ادراکی – حرکتی کپارت . ۷۳
- تحقی یرامون اثر بخشی برنامه¬های ادراکی- حرکتی . ۷۳
- تاریخچه و انواع آزمون¬های حرکتی . ۷۴
- پیشینه پژوهش ۷۶
- پژوهش های داخل کشور ۷۶
- پژوهش های خارج کشور ۷۹
- نتیجه گیری ۸۷
- فصل سوم : روش شناسی پژوهش – اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
- مقدمه ۹۱
- طرح پژوهش ۹۱
- جامعه و نمونه آماری ۹۲
- مهیارهای ورود به تحقیق ۹۲
- ملاک های خروج شرکت کنندگان ۹۲
- متغیرهای پژوهش ۹۲
- متغیر مستقل: ۹۳
- متغیر وابسته: ۹۳
- ابزار پژوهش ۹۳
- روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی ۹۴
- روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست . ۹۵
- روش اجرای آزمون زمان واکنش . ۹۶
- روش اجرای آزمون زمان پیش بینی . ۹۷
- نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا ۹۷
- نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر . ۹۸
- سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ۹۸
- نحوه اجرای آزمون تعادل پویا . ۹۹
- فرایند انجام پژوهش ۱۰۰
- پروتکل تمرینی ۱۰۱
- ملاحظات اخلاقی ۱۰۲
- ابزار تجزیه و تحلیل ۱۰۲
- فصل چهارم : يافته های پژوهش – اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
- مقدمه ۱۰۶
- اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنی¬ها ۱۰۶
- توزیع دادهها ۱۰۷
- روش دلتا ۱۰۸
- آزمون نرمال بودن داده¬ها ۱۱۰
- آزمون فرضیهها ۱۱۱
- فرضیه اول ۱۱۱
- فرضیه دوم ۱۱۳
- فرضیه سوم ۱۱۴
- فرضیه چهارم ۱۱۶
- فرضیه پنجم ۱۱۷
- فرضیه ششم ۱۱۹
- فرضیه هفتم ۱۲۰
- جمع بندی ۱۲۲
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری – اثر ۸ هفته تمرینات ادراکی
- مقدمه ۱۲۵
- خلاصه پژوهش ۱۲۵
- بحث ۱۲۷
- قابلیت¬های حرکتی ۱۲۷
- قابلیت¬های شناختی ۱۳۱
- نتیجه گیری ۱۳۳
- پیشنهادات ۱۳۵
- پیشنهادات کاربردی ۱۳۵
- پیشنهادات پژوهشی ۱۳۵
- پيوست۱۳۶
- منابع ۱۳۶
- فهرست نمودار
- نمودار ۴-۱- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا دو گروه تجربی و کنترل……………….. ۱۱۲
- نمودار ۴-۲- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون تعادل پویای کلی دو گروه تجربی و کنترل………………. ۱۱۴
- نمودار ۴-۳- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی دو دستی دو گروه تجربی و کنترل …………… ۱۱۵
- نمودار ۴-۴- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون هماهنگی چشم و دست دو گروه تجربی و کنترل ……………… ۱۱۷
- نمودار ۴-۵- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش انتخابی دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) …….. ۱۱۸
- نمودار ۴-۶- مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان واکنش ساده دو گروه تجربی و کنترل(ثانیه) …….. ۱۱۸
- نمودار ۴-۷ – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون زمان پیش بینی دو گروه تجربی و کنترل (ثانیه) …….. ۱۲۰
- نمودار ۴-۸ – مقایسه پیش آزمون و پس آزمون حافظه کلی دو گروه تجربی و کنترل…………. ۱۲۱
- فهرست جداول
- جدول ۴-۱- اطلاعات توصیفی مربوط به آزمودنیها…………… ۱۰۶
- جدول ۴-۲- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی …………. ۱۰۷
- جدول ۴-۳- جدول نتایج پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی……….. ۱۰۸
- جدول ۴-۴- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای شناختی ……. ۱۰۹
- جدول ۴-۵- دلتای پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه تجربی و کنترل در قابلیتهای حرکتی …….. ۱۰۹
- جدول ۴-۶- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای شناختی ۱۱۰
- جدول ۴-۷- آزمون کلوموگروف- اسمیرنوف در رابطه با دلتای بین پیش آزمون و پس آزمون در قابلیتهای حرکتی ۱۱۱
- جدول ۴-۸- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل ایستا……………….. ۱۱۲
- جدول ۴-۹- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل ایستا……. ۱۱۲
- جدول ۴-۱۰- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در تعادل پویا کلی…………………………………. ۱۱۳
- جدول ۴-۱۱- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در تعادل پویای کلی. ۱۱۴
- جدول ۴-۱۲- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی دو دستی………………………….. ۱۱۵
- جدول ۴-۱۳- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی دو دستی ۱۱۵
- جدول ۴-۱۴- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در هماهنگی چشم و دست……………………. ۱۱۶
- جدول ۴-۱۵- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در هماهنگی چشم و دست ۱۱۷
- جدول ۴-۱۶- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در زمان واکنش ساده و انتخابی………………. ۱۱۸
- جدول ۴-۱۷- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل درزمان واکنش ساده و انتخابی ۱۱۹
- جدول ۴-۱۸- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در زمان پیش بینی………………………………… ۱۱۹
- جدول ۴-۱۹- نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در زمان پیش بینی ۱۲۰
- جدول ۴-۲۰- جدول نتایج t همبسته بین دو گروه تجربی و کنترل در حافظه فعال کلی………………………………. ۱۲۱
- جدول ۴-۲۰-نتایج آزمون t مستقل بین میزان تغییرات (دلتا) بین دو گروه آزمایش و کنترل در حافظه فعال کلی
مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

دیدگاهی بنویسید