ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی : پایان نامه ارشد مديريت‌ بازرگانی

ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی : پایان نامه ارشد مديريت‌ بازرگانی

پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه مسترداک معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مديريت‌ بازرگانی و با عنوان ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی در ۱۵۴ صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده ارزیابی عملکرد شعب بانک کشاورزی استان گیلان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی:

ارزیابی عملکرد یک واحد تصمیم گیرنده در تقابل با واحدهای تصمیم گیرنده دیگر، فرآیندی رقابتی است که این ارزیابی توسط مدل های تحلیل پوششی داده ها به طور دقیق و منظم و با پیشنهاد راهکارهای بهبود در کارایی، ارائه می شود. پس از تعیین عملیاتی ورودی ها و خروجی های تحقیق، با استفاده از روش برنامه ریزی خطی ناپارامتریک (DEA)، کارایی فنی ۳۲ شعبه از شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، با فرض بازدهی متغیر نسبت به مقیاس و در حالت ورودی محور بررسی شده است. تحلیل پوششی داده ها (DEA)  یک تکنیک غیرپارامتری برای اندازه گیری کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرنده (DMU)  است که در آن امکان استفاده از چندین ورودی و چندین خروجی وجود دارد. در مدل DEA با تشکیل مدل های برنامه ریزی خطی مناسب، کارایی هریک از واحدهای تصمیم گیرنده محاسبه می شود.

بر اساس نتایج بدست آمده از مدل بازدهی ثابت (CCR)، تعداد ۹ شعبه (رشت، کلاچای، پره سر، سنگر، چابکسر، منجیل، خشک بیجار، صومعه سرا و رستم آباد) از ۳۲ شعبه مورد بررسی از بین شعبات بانک کشاورزی استان گیلان، کارا (کارایی برابر یک) بوده اند. اما زمانی که بازدهی متغیر باشد، علاوه بر شعبه های کارا در بازدهی ثابت، شعبه های تالش، فومن، رضوانشهر، لشت نشاء، زیبا کنار، مدیریت گیلان، لوشان و واجارگاه، نیز کارا می باشند و سایر شعبه ها در هر دو حالت بازدهی ثابت و بازدهی متغیر، غیر کارا می باشند. میانگین کارایی شعبه ها ی ناکارا برابر با ۰٫۸۸۹  می باشد و این بدین معناست که شعبه های ناکارا به طور میانگین می توانند با ۸۹  درصد از منابع خود، همان سطح جاری محصولات را داشته باشند.

 

اهمیت موضوع و انگیزه انتخاب آن

سیستم بانکی در ایران همچون سایر کشورها به روش های مختلف از جمله تجهیز منابع، تدارک نقدینگی، ارائه ابزار پرداخت، اعطای تسهیلات، ایجاد تعامل میان سرمایه گذاری و پس انداز و ایجاد تعادل در بخش خارجی بر کل عملکرد اقتصاد کشور تاثیر می گذارد. در واقع مهمترین فعالیت سیستم بانکی، جمع آوری منابع مالی و تخصیص آن به بخش های مختلف اقتصادی است. بانک ها، سپرده های سرمایه گذاران را جذب کرده و آنها را در قالب تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهند. به این ترتیب، از یک سو بانک یکی از ارکان مهم در تجهیز پس اندازهای خرد و کلان و هدایت آن به سمت بنگاه های تجاری و تولیدی است و از سوی دیگر، عامل تبدیل سرمایه های راکد اقتصادی به عوامل مولد می باشد. بنابراین، می توان گفت که نظام بانکی کشور مهم ترین جزء تشکیل دهنده بخش مالی اقتصاد بوده که حجم عملیات آن به مراتب بیش از سایر اجزای بخش مالی ( شرکت های بیمه، بورس اوراق بهادار، شرکت های سرمایه گذاری و موسسات خصوصی نوپا) است (عیسی زاده و همکار، ۱۳۸۹، ۶۰).

سازمان ها تا زمانی که برای بقاء تلاش می‌کنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی می‌‌دانند، باید اصل بهبود مستمر[۱] را سرلوحه فعالیت خود قرار ‌دهند. این اصل حاصل نمی‌شود، مگراینکه زمینه دستیابی به آن با بهبود مدیریت عملکرد امکان‌پذیر ‌شود. این بهبود را می توان با گرفتن بازخور لازم از محیط درونی و پیرامونی، تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان، مسئولیت‌پذیری و جلب رضایت مشتری، با ایجاد و بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی متناسب، ایجاد کرد. سیستم ارزیابی عملکرد با الگوی مناسب به انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و اهداف و ماموریت‌ سازمان ها در محیط پویای امروزین کمک قابل توجه می‌نماید.

ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و توسعه آن به فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ سازمانی نیاز دارد (حسین زاده و همکاران، ۱۳۸۷، ۱۹). زیرا فقدان وجود نظام ارزیابی و کنترل در یک سیستم به معنای عدم برقراری ارتباط با محیط درون و برون سازمان تلقی می‌گردد که پیامدهای آن کهولت و نهایتاً مرگ سازمان است. ممکن است بروز پدیده مرگ سازمانی به علت عدم وقوع یکباره آن، از سوی مدیران عالی سازمان ها احساس نشود.

لکن مطالعات نشان می‌دهد فقدان نظام کسب بازخورد امکان انجام اصلاحات لازم برای رشد، توسعه و بهبود فعالیت های سازمان را غیر ممکن می‌نماید، سرانجام این پدیده مرگ سازمانی است.(عادلی، ۱۳۸۴: ۱۲۵). علم مدیریت نیز مبین مطالب مذکور است. هرچه را که نتوانیم اندازه‌گیری کنیم نمی‌توانیم کنترل کنیم و هرچه را که نتوانیم کنترل کنیم مدیریت آن امکان ‌پذیر نخواهد بود. موضوع اصلی در تمام تجزیه و تحلیل‌های سازمانی، عملکرد است و بهبود آن مستلزم اندازه‌گیری است و از این رو سازمانی بدون سیستم ارزیابی عملکرد قابل تصور نمی‌باشد.

 

 

اهداف تحقیق

هدف اصلی

  • تعیین میزان کارایی شعب بانک کشاورزی استان گیلان.

اهداف فرعی

  • تعیین کارایی نسبی شعب بانک کشاورزی استان گیلان.
  • سنجش شعب کارا و ناکارا و تشخیص منشاء ناکارآیی آنها.
  • شناسایی شعب الگو و مرجع برای شعب ناکارا.
  • بررسی نقاط قوت و ضعف و تحلیل آن و ارائه راهکار مناسب براي بهبود وضعیت شعبه ها.
  • يافتن راهكاري موثر به منظور ارزيابي عملكرد شعب بانک.

سوالات (فرضیه های) تحقیق

سوال اصلی

  • عملکرد شعب بانک کشاورزی گیلان با استفاده از تحلیل پوششی داده ها چگونه است؟

سوالات فرعی:

  • رتبه بندی کارایی شعب بانک کشاورزی استان گیلان چگونه است؟
  • دلایل احتمالی عدم کارائی شعب ناکارا چیست؟
  • واحد یا واحدهای الگو برای افزایش کارایی واحدهای ناکارا کدامند؟
  • منابع ناکارآمدی هر کدام از واحدها کدامند؟
  • كارايي مقياسي هر كدام از شعب به چه اندازه است؟

فهرست مطالب

چکیده ۴

فصل اول: کلیات تحقیق. ۱۰

۱-۱مقدمه. ۱۰

۱-۲ بیان مساله. ۱۱

۱-۳ اهمیت موضوع و انگیزه انتخاب آن. ۱۴

۱-۴ چهارچوب نظری پژوهش.. ۱۵

۱-۵ اهداف تحقیق. ۱۶

۱-۶ سوالات (فرضیه های) تحقیق. ۱۷

۱-۷  تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق. ۱۷

۱-۷-۱) ارزیابی عملکرد ۱۷

۱-۸ قلمرو تحقیق. ۱۷

۱-۸-۱قلمرو موضوعی. ۱۷

۱-۸-۲ قلمرو مکانی. ۱۸

۱-۸-۳ قلمرو  زمانی. ۱۸

فصل دوم: مروری برادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق. ۱۹

۲-۱مقدمه. ۱۹

۲-۲تعریف ارزیابی عملکرد ۲۰

۲-۳ اهمیت ارزشیابی عملکرد ۲۱

۲-۴ اهداف ارزیابی عملکرد ۲۲

۲-۵ مزایا و معایب ارزیابی عملکرد ۲۲

۲-۶ فرآیند ارزیابی عملکرد ۲۴

۲-۷ اصول حاکم بر ارزیابی عملکرد ۲۶

۲-۸ سیستم های ارزیابی عملکرد سنتی و نوین. ۲۷

۲-۹ ابعاد ارزیابی عملکرد ۳۰

۲-۱۰ مفهوم کارایی و انواع آن. ۳۱

۲-۱۰-۱ انواع کارایی. ۳۲

۲-۱۰-۲ انواع کارایی از نظر فارل. ۳۴

۲-۱۱ تفاوت بهره وری و کارایی. ۳۶

۲-۱۲  روش های معمول در اندازه گیری کارایی. ۳۹

۲-۱۲-۱  روش های تحلیل نسبت.. ۳۹

۲-۱۲-۲ روش روند. ۴۰

۲-۱۲-۳ روش درصد. ۴۰

۲-۱۲-۴ روش مقایسه. ۴۰

۲-۱۲-۵ روش شاخص… ۴۰

۲-۱۲-۶ روش تحلیل مرزی.. ۴۱

۲-۱۳ اندازگیری کارائی ازطریق تابع مرزی تصادفی. ۴۵

۲-۱۳-۱ مدل مرزی معین و آماری ۴۵

۲-۱۳-۲ تابع تولید مرزی تصادفی. ۴۵

۲-۱۴ اندازه گیری کارایی به روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) 49

۲-۱۵ مزایا و معایب تحلیل پوششی داده ها ۵۶

۲-۱۶ مفاهیم ورودی و خروجی. ۵۷

ورودی ها و خروجی های تحقیق شامل. ۵۸

پیشینه تحقیق. ۵۸

فصل سوم: روش اجرای تحقیق. ۶۶

۳-۱ مقدمه. ۶۶

۳-۲   نوع تحقیق. ۶۷

۳-۳جامعه تحقیق. ۶۸

۳-۴  نمونه تحقیق. ۶۸

۳-۵ روش جمع آوری اطلاعات.. ۶۸

۳-۶ ابزار گردآوری اطلاعات.. ۶۹

۳-۷ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. ۷۰

۳-۸ فرایند تحقیق. ۷۰

۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۷۱

۳-۹-۱مدل های پایه ای تحلیل پوشی داده ها ۷۲

مدل CCR. 72

مدل BCC.. 73

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ۷۴

۴-۱ مقدمه. ۷۵

۴-۲ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. ۷۵

۴-۳ شناسایی نهاده ها و ستانده های تحقیق. ۷۶

۴-۴ بررسی نتایج با مدل CCR.. 80

۴-۵ بررسی نتایج با مدل بازدهی متغیر نسبت به مقیاس(BCC) 82

۴-۵-۱ بررسی کارایی مقیاس.. ۸۳

۴-۶مجموعه مرجع. ۸۶

۴-۷ مازاد عامل تولید(Is) و مازاد محصول(Os) 92

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. ۱۰۱

۵-۱ مقدمه. ۱۰۱

۵-۲ پاسخ به پرسش های پژوهش… ۱۰۲

۵-۳ نتیجه گیری.. ۱۰۶

۵-۴ پیشنهاداتی بر مبنای یافته های پژوهش… ۱۰۹

۵-۵ محدودیت های تحقیق. ۱۱۰

۵-۶  پیشنهاد برای تحقیقات آتی. ۱۱۱

منابع. ۱۱۱

پیوست.. ۱۱۸

فهرست جداول

جدول (۲-۱): تفاوت سیستم های سنتی و نوین ارزیابی عملکرد ۳۱
جدول (۴-۱) نهاده های شعب بانک کشاورزی استان گیلان ( سال ۱۳۹۲) ۷۶
جدول شماره(۴-۲): ستانده های شعب بانک کشاورزی ۷۷
جدول (۴-۳) بررسی وضعیت کارایی با بازدهی ثابت به مقیاس، نهاده محور یا ورودی محور ۷۸
جدول(۴-۴) کارایی مدیریتی و کارایی ناشی از مقیاس ۸۱
جدول (۴-۵) مجموعه مرجع شعبه ها، و وزن هرکدام درحالت BCC ۸۳
جدول(۴-۶) تعداد دفعات مرجع شدن شعبه ها ۸۶
جدول (۴-۷)رتبه بندی شعبه ها بر مبنای روش وزنی ۸۸
جدول(۴-۸) مازاد ورودی ها(IS) ۸۹
جدول(۴-۹) مازاد خروجی ها(OS) ۹۰
جدول (۴-۱۰) مقادیر محقق شده و مقادیر هدف ورودی¬ها ی شعب ۹۱
جدول (۴-۱۱) مقادیر محقق شده و مقادیر هدف خروجی¬های شعب ۹۴
جدول (۱-۵): پارامترهای کارایی ۱۰۲

 

فهرست نمودارها

نمودار شماره(۱-۱): مدل مفهومی ۱۷
نمودار(۲-۱): فرآیند ارزیابی عملکرد ۲۷
نمودار(۲-۲) ۳۶
نمودار (۲-۳): تابع تولید مرزی و کارایی فنی ۳۸
نمودار (۲-۴): بهره وری، کارایی فنی و مقیاس اقتصادی ۳۹
نمودار (۲-۵): تغییرات تکنولوژیکی طی دو دوره زمانی ۴۰
نمودار(۲-۶):توصیف انواع کارائی به روش فارل ۴۳
نمودار (۲-۷):تابع تولید مرزی تصادفی ۴۸
نمودار (۲-۸): منحنی تولید یکسان کالا ۵۱

 

 

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0