شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك :پايان نامه کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی گرايش بازرگانی بين‌الملل

شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك :پايان نامه کارشناسی ارشد مديريت بازرگانی گرايش بازرگانی بين‌الملل

پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه مسترداک معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت بازرگانی و با عنوان شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك (در فروشگاه اينترنتي ايران تجارت در شهر تهران) در ۱۴۷ صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك

اعتماد مشتری يكي از فاكتور هاي كليدي و از عناصر اصلي موفقيت در تجارت الكترونيكي است. تا آنجا كه بسياري از صاحب نظران كليد موفقيت در تجارت الكترونيك را ايجاد و استقرار فراگرد مطمئن و مورد اعتماد براي خريدار مي دانند .با وجود اين معنا ومفهوم اعتماد مشتري در تجارت الكترونيك و ابعاد و عوامل مؤثر بر آن در هاله اي از ابهام قرار دارد.

هدف اين پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك در فروشگاه اينترنتی ايران تجارت در شهر تهران در سال ۹۲ است. روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و میدانی است و بدین منظور از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعة آماريِ تحقيق، مشترياني هستند كه از فروشگاه الكترونيكي ایران تجارت به صورت الكترونيكي خريد كرده اند،که  از ميان آنان نمونه گيري تصادفي صورت گرفت. فرضيه هاي تحقيق در چارچوب عوامل فردي، شركتي و زيرساختي مطرح واز طریق آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج حاصل از تجزيه و تحليل داده ها نشان مي دهد كه به جز فرضية مربوط به عوامل فردي ،ساير فرضيه هاي تحقيق تأييد مي شوند.

کلمات کلیدی:  تجارت الکترونیک، اعتماد مشتری  , عوامل فردی, عوامل شرکتی، عوامل زیرساختی.

 

اهمیت و ارزش تحقیق

تجارت الکترونيک هنوز برای بسياری از مردم مفهوم جديدی است، اما در عصر اطلاعات، هدايت فعاليتهای کسب و کار از طريق اينترنت، به ويژه برای شرکت های کوچک و متوسط که می خواهند با شرکت های بزرگتر رقابت کنند، بخش جدا نشدنی از پيکر فعاليت های تجاری سازمان است.

امروزه تجارت بيش از ۳۰ درصد از توليد ناخالص داخلي را در عرصه جهاني در بر مي‌گيرد و بر اساس برآوردها پيش‌بيني مي‌شود اين مقدار در سال ۲۰۲۰ به بيش از ۵۰ درصد برسد. با توجه به اين حجم عظيم از تعاملات تجاري، بهره‌گيري بهينه از ابزارهاي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات اجتناب ناپذير است. طبق بررسي هاي آنكتاد ( کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) در سال ۲۰۰۶، اتلاف زمان يكي از مهمترين موانع غير فيزيكي در تجارت است و هر روز صرفه‌جويي معادل نيم‌درصد تعرفه تجاري است و از طرف ديگر، هفت درصد تجارت بين‌المللي صرف هزينه اداري امور لجستيك مي‌شود. در سال ۲۰۰۲ نيز اسكاپ (اجلاس کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه)طي گزارشي اعلام كرد كه به‌طور كلي، هفت تا ده درصد از ارزش تجارت روزمره بين‌المللي صرف تشريفات اداري مي‌شود و هر معامله تجاري مشتمل بر ۳۰ فعاليت، ۴۰ سند و ۲۰۰ عنصر اطلاعاتي است كه ۶۰ درصد از آنها حداقل يك بار بازنويسي مي‌شوند.

فقدان شفافيت و دوباره‌كاري امور در تجارت سنتي باعث افزايش هزينه‌هاي عمومي بويژه در كشورهاي در حال توسعه مي‌شود. بر اساس بررسي هاي آنكتاد در سال ۲۰۰۶، مي‌توان با بهره‌گيري از نظام هاي مبتني بر فن آوري اطلاعات و ارتباطات در تجارت بين‌المللي هر ساله بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار صرفه‌جويي كرد. در مجموع، سه عامل تصميم‌گيران، سياست‌گذاران و ذي نفعان را بر آن داشته است تا در امور تجاري از فن آوري اطلاعات و ارتباطات استفاده كنند. اين سه عبارتند از: پيشرفتهاي فناوري، توسعه تجارت الكترونيك و دسترسي به روابط اقتصادي در گستره جهاني. دو عامل اول باعث كاهش چشمگير هزينه‌ها و افزايش بهره‌وري شده‌اند؛ در حالي كه عامل سوم افزايش سطح دسترسي و هم نوايي بين بنگاههاي اقتصادي در اقصي ‌نقاط دنيا را مورد توجه قرار مي‌دهد.

با وجود تمام مزاياي ذكر شده، تجارت الكترونيك به دلايل متعدد كه شايد بتوان مهمترين انها را عدم اعتماد مشتري به اين نوع معاملات دانست، در كشور ما هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است. لذا ضرورت انجام تحقيقاتي از اين دست كه به شناسايي موانع موجود بر سر راه نهادينه شدن اين تجارت پر سود هم براي طرف توليد كننده و هم مصرف كننده، بيش از پيش به چشم مي خورد.

آنچه مشخص است، این حقیقت تلخ می باشد که در کشور ما موضوع تجارت الکترونیک هنوز به خوبی نهادینه نشده و استفاده از آن به اندازه کافی و هماهنگ با تحولات عظیم جهانی به پیش نمی رود. لذا نگارنده این مقاله با ارائه این موضوع تصمیم دارد تا قدم کوچکی در جهت شناسایی موانع موجود بردارد.

امروزه رقابت شرکتها به شدت به استفاده اثر بخش فن آوریهای اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد. اکنون مدارک زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه شرکتهای اروپایی به میزان قابل توجهی، زیر ساخت فن آوریهای اطلاعات و ارتباطات و اتصال به اینترنت خود را بهبود داده اند. به منظور کسب منافع سرمایه گذاری در فن‌آوری های اطلاعات و ارتباطات، شرکتها نیاز دارند که گامهایی فراتر از صرفا دیجیتالی شدن بردارند. آنها هم باید مهارتها کارکنان و هم کارفرمایان را  ارتقا دهند و هم فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را وارد فرایندهای کسب و کارشان کنند. اکنون، تمرکز روی تغییر از مبادلات تجارت الکترونیکی به انجام الکترونیکی کسب و کار است. تاکید روی استفاده اثربخش از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در طول زنجیره ارزش با واژه کسب و کار الکترونیکی منعکس می شود (کمیسیون اروپا، ۲۰۰۵).

از طرفی، از آنجا که کسب و کار الکترونیکی، با استفاده از ابزارهای الکترونیکی به مبادلات و انجام داد و ستدهای فعالیتها می پردازد، از این رو می توان دید که کسب و کار الکترونیکی، حیطه های بسیار و گوناگونی از فعالیت اقتصادی را پوشش می دهد که شامل طیف وسیعی از کاربردهای مالی و دیگر کاربردها از قبیل مبادله دیجیتالی داده، انتقالات الکترونیکی پولی، فعالیتهای تبادل الکترونیکی موجودی، مزایده های تجاری، همکاری در طراحی و مهندسی، پیشنهادات الکترونیکی، فروش مستقیم به مشتریان و خدمات پس از فروش است که هم در بخش فروش کالاها، هم ارائه خدمات و هم تولید کالاها و خدمات دیجیتالی از قبیل کتاب، سی دی، نرم افزار، خدمات بانکداری، برنامه های تلویزیونی و رادیویی و غیره، مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرفی تجارت الکترونیکی به ابزاری حیاتی در انجام کسب و کار تبدیل شده است. فرصتهایی که ارائه می کند به نظر می رسد هیچ برگشت به عقبی به شکل های سنتی کسب و کار وجود ندارد.

بدین ترتیب و با توجه به آنچه که در مورد کسب و کار الکترونیکی گفته شد اما باید اذعان داشت که برای استفاده از تمام این پتانسیل کسب و کار الکترونیکی نیاز به شناسایی عواملی هست که موفقیت کسب وکار را به میزان زیادی می تواند بهبود دهد. از این رو لزوم انجام تحقیقی در زمینه شناسایی این عاملها وجود دارد و این تحقیق، گامی در راستای تحقق این هدف است.

 

 

فهرست مطالب پایان نامه شناسایی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتری در تجارت الكترونيك:

عنوان: ۲

سپاسگذاري: ۳

تقدیم   ۴

چكيده  ۱

فصل اول  ۲

کلیات تحقیق   ۲

مقدمه  ۳

۱-۱ بيان مساله  ۴

۱-۲ اهمیت و ارزش تحقیق   ۷

۱-۳  اهداف تحقيق   ۱۰

۱-۴ فرضيات تحقيق   ۱۱

۱-۴-۱ فرضيه اصلی اول: ۱۱

۱-۴-۲ فرضيه اصلی دوم: ۱۱

۱-۴-۳ فرضيه اصلی سوم: ۱۱

۱-۴-۴ فرضيه اصلی چهارم: ۱۲

۱-۵ تعاریف نظری متغیرها: ۱۲

فصل دوم  ۱۵

ادبیات تحقیق   ۱۵

۲-۱ تجارت الكترونيك     ۱۷

۲-۱-۱تاریخچه تجارت الکترونیک     ۱۷

۲-۱-۲ تعاریف تجارت الکترونیک     ۱۸

۲-۱-۳تفاوت كسب و كار الكترونيك با تجارت الكترونيك: ۲۰

۲-۱-۵تجارت الكترونيكي در برابر تجارت سنتي   ۲۲

۲-۱-۶ مشکلات تجارت الکترونیک     ۲۴

۲-۱-۷ طبقه بندي تجارت الكترونيك از ديدگاههاي متفاوت    ۲۵

۲-۱-۸ محدودیتها و موانع تجارت الکترونیکی   ۲۹

۲-۱-۹ انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها ۳۱

۲-۱-۱۰ مروری بر خرده فروشی الکترونیکی   ۳۶

۲-۱-۱۱ خصوصیات خرده فروشی الکترونیکی موفق   ۳۶

۲-۱-۱۲ طبقه بندی خرده فروشی الکترونیکی بر اساس کانال های توزیع  ۳۷

۲- ۱- ۱۳ انواع روش های ارائه خدمات به مشتری در اینترنت    ۳۹

۲-۱-۱۴ ابزارهای ارائه خدمات به مشتری در اینترنت    ۴۰

۲- ۱- ۱۵استراتژی های بازاریابی خرید الکترونیکی   ۴۱

۲-۱- ۱۶  استراتژی تجارت الکترونیک     ۴۲

۲- ۱- ۱۷ فرایند برنامه ریزی استراتژیک تجارت الکترونیکی   ۴۲

۲-۲ اعتماد سازی در تجارت    ۴۵

۲-۲-۱ مفهوم اعتماد از دیدگاه صاحب نظران  ۴۹

۲-۲-۲ نقش اعتماد  ۵۹

۲-۲-۳ رویکردهای کلی اعتماد  ۶۱

۲-۲-۴ شیوه های اعتمادسازی   ۶۴

۲-۲-۵ مدیریت اعتمادساز  ۶۶

۲-۲-۶ انواع اعتماد  ۶۷

۲-۲-۷ اعتماد در بستر تجارت الکترونیکی   ۷۶

فصل سوم  ۸۱

روش تحقیق   ۸۱

۳-۱مقدمه : ۸۲

۳-۲٫ روش تحقيق   ۸۲

۳-۳٫ جامعه و نمونه تحقيق   ۸۳

۳-۴ متغیرها ۸۴

۳-۵ ابزارهاي پژوهش     ۸۵

۳-۶  روايي و پایایی   ۸۷

۳-۷ شيوه تجزيه و تحليل داده ها ۹۱

۳-۸ مدل عمومي تحقيق   ۹۲

فصل چهارم  ۹۳

تجزیه و تحلیل   ۹۳

مقدمه  ۹۴

۴-۱ آمار توصيفي   ۹۵

۴-۱-۱: توزيع فراواني ودرصد شركت كنندگان به نسبت سن در جدول ۴-۱ نشان داده شده است    ۹۵

۴-۱-۲: توزيع فراواني ودرصد شركت كنندگان به نسبت جنسیت در جدول ۴-۲ نشان داده شده است    ۹۶

۴-۱-۳:توزيع فراواني ودرصد شركت كنندگان به نسبت دفعات خريد در جدول ۴-۳ نشان داده شده است    ۹۷

۴-۲ آمار استنباطي   ۹۹

۴-۲-۱ فرضيه اول تحقيق: ((بين متغيرهاي فردي مشتريان و اعتماد مشتري درتجارت الكترونيك، رابطه مثبت وجود دارد.)) ۹۹

۴-۲-۲ فرضيه دوم تحقيق : ((بين متغيرهاي مربوط به شركت و اعتماد مشتري در تجارت الكترونيك، رابطه مثبت وجود دارد.)) ۱۰۱

۴-۲-۳ فرضيه سوم تحقيق: ((بين متغيرهاي زيرساختي و اعتماد مشتري در تجارت الكترونيك، رابطه مثبت وجود دارد.)) ۱۰۲

۴-۲- ۴ فرضيه چهارم تحقيق: ((مشترياني كه به صورت الكترونيك خريد مي كنند به فروشگاهي الكترونيك اعتماد دارند)) ۱۰۴

۴-۲-۵ بررسي فرضيه پنجم تحقيق   ۱۰۴

فصل پنجم   ۱۰۸

نتیجه گیری وپیشنهادها ۱۰۸

مقدمه  ۱۰۹

۵-۱  نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق   ۱۰۹

۵-۲ بحث و نتیجه گیری   ۱۱۴

۵-۳ پيشنهاد هاي كاربردي   ۱۲۰

۵-۴ پيشنهاد هاي براي تحقيقات آتي   ۱۲۰

۵-۵ محدوديت ها و مشكلات تحقيق   ۱۲۱

منابع فارسی   ۱۲۳

References  ۱۲۷

پیوست ها ۱۳۲

Abstract  ۱۳۴

 

 

فهرست جداول و نمودارها

جدول ۲-۱ سه نسل تکامل تجارت الکترونیک از دیدگاه پالک   ۱۸

جدول ۳-۱ معيارهاي مطرح شده در پرسشنامه ۹۰

جدول ۴-۱ توزيع فراواني و درصد شركت كنندگان به نسبت سن  ۹۵

نمودار ۴-۱ درصد افراد شركت كننده در پژوهش بر اساس سن  ۹۶

جدول ۴-۲ توزيع فراواني و درصد شركت كنندگان به نسبت جنسيت   ۹۶

نمودار ۴-۲ درصد افراد شركت كننده در پژوهش بر اساس جنسيت   ۹۷

جدول ۴-۳ توزيع فراواني و درصد شركت كنندگان به نسبت دفعات خريد  ۹۷

نمودار ۴-۳ درصد افراد شركت كننده در پژوهش بر اساس جنسيت   ۹۹

جدول ۴-۴ نتايج آزمون معناداري β در رگرسيون خطي  ۱۰۰

جدول ۴-۵ نتايج آزمون معناداري β در رگرسيون خطي  ۱۰۱

جدول ۴-۶ نتایج آزمون معناداری β در رگرسیون خطی  ۱۰۲

جدول ۴-۷ نتايج آزمون t استيودنت   ۱۰۴

جدول ۴-۸ نتايج آزمون تحليل واريانس فريدمن) عوامل اصلي) ۱۰۵

جدول ۴-۹اولويت ميزان اهميت هر يك از معيار هاي اصلي براي مشتريان  ۱۰۵

جدول ۴-۱۰ نتايج آزمون تحليل واريانس فريدمن (عوامل فرعي) ۱۰۶

جدول ۴-۱۱اولويت ميزان اهميت هر يك از معيار هاي فرعي براي مشتريان  ۱۰۷

 

فهرست شکل ها

شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق  ۱۴

شکل۲-۱ :  فرایند تجارت الکترونیک   ۲۱

شکل ۲-۲ : تاثیر فناوری اطلاعات بر ابعاد مختلف زندگی  ۲۲

شکل ۲-۳ : استراتژی تجارت الکترونیک   ۴۲

شکل ۲-۴: عوامل موثر بر بکارگیری استراتژی تجارت الکترونیک   ۴۴

شکل ۳-۱ : مدل مفهومی تحقیق  ۹۲

شكل۵-۱ نتايج به دست آمده براساس مدل مفهومي تحقيق  ۱۱۹

 

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0