تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری :پایان نامه ارشد مدیریت تکنولوژی
تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری :پایان نامه ارشد مدیریت تکنولوژی
پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه مسترداک معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی و با عنوان تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری در ۱۷۰ صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.
چکیده پایان نامه تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل لایحۀ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری میباشد. به این منظور لایحۀ مذکور، با روش تحلیل محتوا در دو بعد نظری و عملی(اجرایی) مورد بررسی قرار گرفت. روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای و پیمایشی(پرسشنامه) میباشد و پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ ۹۲% محاسبه شد. جامعه آماری پژوهش، اساتید و صاحبنظران حوزههای فلسفۀ علم و فناوری، سیاستگذاری علم و فناوری، فلسفۀ اسلامی و دینپژوهی بوده که ۳۰ نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نیز از آمار توصیفی و همچنین تحلیل کیفی استفاده شد.
نتایج بدستآمده حاکی از آن بود که در بعد نظری، لایحۀ مذکور ۸۵% از اقتضائات اسلامی پیشرفت را که همان مبانی بینشی و ارزشی اسلامی در حوزۀ علم و فناوری میباشد را پوشش داده است ولی در اغلب موارد مقولهها به صورت جملاتی تیتروار و انتزاعی عنوان شده است. ولی در بعد اجرایی و عملیاتی، متـأسفانه ۵/۸۱% از مقولهها مبنای تدوین لایحه نبوده است.
در انتها پژوهشگر با بسط نتایج بدست آمده از دادههای پژوهش به بحث دربارۀ آنها پرداخته و به این نتیجۀ کلی میرسد که با آن که لایحه بیشتر مبانی بینشی و ارزشی اسلامی در عرصۀ علم و فناوری را درون خود جای داده است ولی درک صحیحی از مقصد یعنی تحقّق نظام علم و فناوری براساس این مبانی و همچنین راهبردهای عملیاتی حرکت به سمت مقصد نداشته است و آنهم به جهت نبود الگوی نظری دقیق و مشخص، فراسوی لایحه بوده است.
واژگان کلیدی: لایحۀ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، اقتضائات اسلامی پیشرفت، علم و فناوری
بیان مسأله
موضوع پیشرفت و تدوین الگویی اسلامی ـ ایرانی برای آن، چند سالی است که در کشور مطرح شده است. طراحی، تدوین و تولید الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت، یک گام جهشی در مسیر تعالی ایران اسلامی است؛ طراحی الگویی متفاوت با الگوهای رایج پیشرفت و توسعه بر اساس مبانی و ارزشهای اسلامی و متناسب با شرایط و امکانات و نیازهای بومی با ابتکار و تفکر ایرانی زیر بناییترین و بزرگترین ایدهایاست که به ابتکار رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاباسلامی مطرح شده است.
آنچه به عنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت باید تولید و تدوین شود، در نهایت یک سند است. ولی این سند، تنها دارای ارزش و جنبۀ قانونی نیست بلکه دارای ارزش و جایگاه فکری هم هست، یعنی حاوی یک نظریه، اندیشه، فکر و منطق نو در باب پیشرفت است و ثانیا برترین سند فرادستی نظام تلقّی می شود که حتی بر اساس آن ممکن است مهندسی نظام و ساختارها و فرآیندهای پیش بینی شده در قانون اساسی هم اصلاح و تکمیل شود.
خاستگاه و مبدا فکری و نظری این سندمبانی و ارزشهای دین مبین اسلام است که از مبانی دینی، یعنی عقل و نقل و با فرآیندی اجتهادی و روشمند استنباط و استخراج میشود و مؤلفهها و شاخصهای پیشرفت را در سطوح و لایههای مختلف تبیین میکند و دلالتهای راهنما و راهگشا برای الگو را در همه مراحل تحلیل طراحی و معماری، اجرا و تحقق و همچنین ارزیابی و داوری، ارائه می دهد (ذوعلم، ۱۳۹۱).
بر اساس ماده یک قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف بوده است که با همکاری سایر قوا الگوی توسعه اسلامی ـ ایرانی را تا پایان سال سوم برنامه، تدوین و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. این الگو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی مبنای تهیه برنامه ششم و برنامههای بعدی قرار می گیرد. در این راستا دولت اقدام به تشکیل دبیرخانهای درمعاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی نمود و دبیرخانۀ مزبور پس از مطالعات و هماندیشیها و در یافت نظرات مراکز فکری، اعم از حوزوی و دانشگاهی و قوای مختلف اقدام به تدوین پیشنویس لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت نمود. این لایحه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است. این لایحه که جدیدترین سند الگوی اسلامی ـ ایرانیپیشرفت است، میبایستی دارای هماهنگی و انطباق قابل قبولی با اقتضائات اسلامی پیشرفت هم در بعد نظری و هم در بعد عملی یا اجرایی باشد. از آن جایی که یکی از ابعاد این الگو، پیشرفت در حوزه علم و فناوری می باشد، این پژوهش بر آن است تا با تحلیل این لایحه، به بررسی میزان هماهنگی آن با اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزه علم و فناوری بپردازد.
فهرست پایان نامه تحلیل لایحه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت
فصل اوّل ۱
کلیّات تحقیق ۱
۱ـ۱ـ مقدمه ۲
۱ـ۲ـ بیان مسأله ۲
۱ـ۳ـ اهمیت و ضرورت موضوع ۳
۱ـ۴ـ اهداف تحقیق ۸
۱ـ۴ـ۱ـ هدف اصلی تحقیق ۸
۱ـ۴ـ۲ـ اهداف فرعی تحقیق ۸
۱ـ۵ـ سؤالات تحقیق ۸
۱-۵-۱ سؤال اصلی ۸
۱-۵-۲ سؤالات فرعی ۹
۱-۶- روششناسی پژوهش ۹
۱-۶-۱ نوع پژوهش ۹
۱-۶-۲ جامعۀ آماری ۹
۱-۶-۳ نمونۀ پژوهش و روش نمونهگیری ۹
۱-۶-۴ روش گردآوری اطلاعات و دادهها ۹
۱-۶-۵ روش تجزیه و تحلیل دادهها ۱۰
۱ـ۶ـ تعریف مفاهیم و واژههای اختصاصی پژوهش ۱۰
فصل دوم ۱۲
ادبیات موضوع و مبانی نظری پژوهش ۱۲
۲-۱ مقدمه ۱۳
۲-۲ مفاهیم و اصطلاحات: ۱۳
۲-۲-۱ لایحه ۱۳
۲-۲-۲ الگو ۱۴
۲-۲-۳ اسلامی و ایرانی بودن الگو ۱۵
۲-۲-۴ پیشرفت ۱۵
۲-۲-۴ چارچوب شناختی هنجاری ۱۶
۲-۲-۵ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ۱۶
۲-۲-۶ علم ۱۷
۲-۲-۷ فناوری ۱۸
۲-۲-۷-۱ فناوری به عنوان ابزار ۱۸
۲-۲-۷-۲ فناوری به عنوان بهکارگیری ابزار ۱۸
۲-۳ علم جدید، شاخصهها و ویژگیها ۱۹
۲-۳-۱ شاخصهها و ویژگیهای نگرشی علم جدید ۱۹
۲-۳-۱-۱ نگرش طبیعتگرایانه در تحلیل هستی ۱۹
۲-۳-۱-۲ جایگزینی علل فاعلی مادّی به جای علل غایی ۱۹
۲-۳-۲ شاخصهها و ویژگیهای روشی ۲۱
۲-۳-۲-۱ روش تجربی مبتنی بر تجربۀ مستقیم حسّی ۲۱
۲-۳-۲-۲ سیالیّت و دگرگونپذیری علم ۲۱
۲-۳-۲-۳ تخصصگرایی و جزئینگری ۲۲
۲-۳-۳ شاخصهها و ویژگیهای کارکردی ۲۳
۲-۳-۳-۱ کاربردی بودن علم و آمیختگی با تکنولوژی ۲۳
۲-۳-۳-۳ ارتقای سرعت بهرهبرداری از طبیعت و افزایش بهرهوری ۲۴
۲-۴ علم جدید، چالشها و پیامدها ۲۵
۲-۴-۱ چالشهای هستیشناسی علم جدید ۲۵
۲-۴-۲ چالش و بنبست در عقلانیت علم جدید ۳۰
۲-۴-۲-۱ فقدان معرفت حقیقی در علم مدرن ۳۰
۲-۴-۲-۲ بحران نسبیتگرایی در علم مدرن ۳۰
۲-۴-۳ پیآمدهای اجتماعی علم جدید ۳۱
۲-۵ ضرورت حرکت به سوی علم و فناوری دینی ۳۱
۲-۶ تعریف دین ۳۳
۲-۶-۱ معناي لغوي و اصطلاحي دين ۳۳
۲-۶-۱-۱ دين در قرآن ۳۳
۲-۶-۱-۲ دين در روايات ۳۴
۲-۶-۱-۳ تعاريف اصطلاحي دين ۳۴
۲-۶-۲ جمع بندی از تعاریف دین ۳۵
۲-۷ تعریف علمدینی ۳۵
۲-۸ فناوری دینی ۳۶
۲-۹ جمعبندی و نتیجهگیری: ۳۹
۲-۱۰ مبانی بینشی و ارزشی علم و فناوری (از نگاه اسلام) ۴۰
۲-۱۰-۱ مبانی بینشی ۴۰
۲-۱۰-۱-۱ مبنای مبدأ شناختی ۴۰
۲-۱۰-۱-۲ مبنای جهانشناختی ۴۱
۲-۱۰-۱-۳ مبنای فرجام شناختی ۴۲
۲-۱۰-۱-۴ مبنای معرفتشناسی ۴۳
۲-۱۰-۱-۵ مبنای انسانشناختی ۴۵
۲-۱۰-۲ مبانی ارزشی ۴۹
۲-۱۰-۲-۱ مبانی ارزشی عمومی ۴۹
۲-۱۰-۲-۲ مبانی اختصاصی نظام علم و فناوری ۵۰
۲-۱۱ پیشینۀ پژوهش ۵۹
فصل سوم ۶۲
روششناسی تحقیق ۶۲
۳-۱ مقدمه ۶۳
۳-۲ نوع تحقیق ۶۳
۳-۳ جامعۀ آماری ۶۴
۳-۴ نمونۀ پژوهش و روش نمونهگیری ۶۴
۳-۴ روش گردآوری اطلاعات و دادهها ۶۴
۳-۵ ابزار پژوهش ۶۵
۳-۵-۱ پرسشنامه ۶۵
۳-۵-۲ چکلیست تحلیلمحتوا ۶۵
۳-۶ روش تجزیه و تحلیل دادهها ۶۶
۳- ۷ مراحل تحلیلمحتوا ۶۷
۳-۷-۱ مطالعه مبانی علمی واسلامی درباره پیشرفت و اقتضائات آن در حوزه علم وفناوری ۶۸
۳-۷-۲ مشخص کردن اهداف و سولات پژوهشی ۶۸
۳-۷-۳ انتخاب سندی برای تحلیل ۶۸
۳-۷-۴ تدوین روش مقوله بندی ۶۸
۳-۷-۵ تعیین واحدهای محتوا: ۶۹
۳-۷-۵-۱ واحد تجزیه و تحلیل یا واحد ثبت: ۶۹
۳-۷-۵-۲ واحدهای زمینه ۷۰
۳-۷-۶ ساخت فرم یا چکلیست تحلیلمحتوا ۷۱
۳-۷-۶-۱ کدگذاری یا رمزگذاری اطلاعات ۷۱
۳-۷-۷ استخراج و تحلیل دادهها ۷۱
۳-۷-۷-۱ قواعد شمارش ۷۱
۳-۷-۷-۲ ارزیابی اعتبار پژوهش ۷۲
۳-۶-۷-۳ تحلیل دادهها ۷۳
فصل چهارم ۷۴
تجزیه و تحلیل دادهها ۷۴
۴-۱ مقدمه ۷۵
۴-۲ تحلیل لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در عرصۀ علم و فناوری در بعد نظری ۷۵
۴-۲-۱ کدگذاری مقولههای تحلیلمحتوا (مبانی بینشی و ارزشی اسلامی در حوزۀ علم و فناوری) ۷۵
۴-۲-۲ تحلیل محتوای لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور یا عدم حضور مقولههای تحلیلمحتوا (مبانی بینشی و ارزشی) ۸۰
۴-۲-۳ جمعبندی اطلاعات در بخش نخست ۸۵
۴-۲-۴ قابلیت اطمینان براساس فرمول اسکات ۸۸
۴-۳ تحلیل لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلامی پیشرفت در حوزۀ علم و فناوری در بعد عملی ۸۸
۴-۳-۱ اطلاعات جمعیتشناختی مشارکتکنندگان ۸۸
۴-۳-۱-۱ زمینۀ تخصص ۸۹
۴-۳-۱-۲ میزان تحصیلات ۹۰
۴-۳-۲ کدگذاری مقولههای تحلیلمحتوا (راهبردهای حرکت به سمت الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت) ۹۰
۴-۳-۳ تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامهها ۹۴
۴-۳-۴ تحلیل محتوای لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور یا عدم حضور مقولههای تحلیلمحتوا (راهبردها) ۹۹
۴-۳-۵ ۴ قابلیت اطمینان براساس فرمول اسکات ۱۰۳
فصل پنجم ۱۰۵
نتیجهگیری و پیشنهادها ۱۰۵
۵-۱ مقدمه ۱۰۶
۵-۲ خلاصۀ یافتههای پژوهش ۱۰۷
۵-۲-۱ خلاصۀ یافتههای پژوهش در مرحلۀ اول ۱۰۷
۵-۲-۲ خلاصۀ یافتههای پزوهش در مرحلۀ دوم ۱۰۸
۵-۳ بحث دربارۀ یافتههای پژوهش ۱۰۹
۵-۴ پیشنهادها ۱۱۱
۵-۴-۱ پیشنهادهای کاربردی ۱۱۱
۵-۴-۲ پیشنهادهای پژوهشی ۱۱۲
فهرست منابع I
منابع فارسی II
پیوست (پرسشنامه) VI
فهرست نمودار و جداول
جدول ۱-۳: قضاوت دربارة ضریب قابلیت اطمینان ۷۳
جدول ۴-۱: بررسی لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور و عدم حضور مقولههای بینشی «کد الف» ۸۰
جدول ۴-۲: بررسی لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور و عدم حضور مقولههای عمومی ارزشی «کد ب» ۸۱
جدول ۴-۳: بررسی لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور و عدم حضور مقولههای ارزشی اختصاصی نظام علم و فناوری ۸۲
جدول ۴-۴: بررسی کلی لایحه از جهت حضور یا عدم حضور مقولههای نظری براساس شاخصهای توصیفی فراوانی و درصد فراوانی نسبی ۸۵
نمودار ۴-۱: توزیع درصد فراوانی نسبی حضور و عدم حضور مبانی بینشی و ارزشی (مقولهها) در لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ۸۶
جدول ۴-۵: توزیع فراوانی و درصد فراوانی نسبی شیوۀ ارائۀ مقولههای نظری حضور داشته در لایحه ۸۷
نمودار ۴-۲: توزیع درصد فراوانی نسبی شیوۀ ارائۀ مقولههای نظری حضور داشته در لایحه ۸۷
جدول ۴-۶: بررسی قابلیت اطمینان تحلیلمحتوای لایحه در بخش نخست ۸۸
جدول ۴-۷: توزیع فراوانی و درصد فراوانی نسبی تخصصهای گروه ۸۹
نمودار ۴-۳: توزیع فراوانی و درصد فراوانی نسبی تخصصهای گروه ۸۹
جدول ۴-۸: توزیع فراوانی سطح تحصیلات گروه ۹۰
نمودار ۴-۴: توزیع فراوانی سطح تحصیلات گروه ۹۰
جدول ۴-۹: کدهای مقولههای تحلیلمحتوا (راهبردها) ۹۳
جدول ۴-۱۰: وضعیت توصیفی مقولهها یا به عبارتی راهبردها براساس فراوانی، درصدفراوانی نسبی و میانگین ۹۴
نمودار ۴-۵: توزیع درصد فراوانی نسبی مطلوبیت کلی مقولهها (راهبردها) از دیدگاه متخصصان ۹۶
نمودار ۴-۶: مقایسۀ میانگین نمرات مقولۀ اصلی کد ۱ و مقولههای فرعی آن از نگاه متخصصان ۹۶
نمودار ۴-۷: مقایسۀ میانگین نمرات مقولۀ اصلی کد ۹ و مقولههای فرعی آن از نگاه متخصصان ۹۷
نمودار ۴-۸: مقایسۀ میانگین نمرات مقولۀ اصلی کد ۲۲ و مقولههای فرعی آن از نگاه متخصصان ۹۷
نمودار ۴-۹: مقایسۀ میانگین نمرات مقولۀ اصلی کد ۲۲ و مقولههای فرعی آن از نگاه متخصصان ۹۸
جدول ۴-۱۱: رتبهبندی مقولهها (راهبردها) براساس میانگین نمرات در نگاه متخصصان ۹۸
جدول ۴-۱۲: بررسی لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت از جهت حضور و عدم حضور مقولههای عملی (راهبردها) ۹۹
جدول ۴-۱۳: بررسی کلی لایحه از جهت حضور یا عدم حضور مقولههای نظری براساس شاخصهای فراوانی و درصد فراوانی نسبی ۱۰۲
نمودار ۴-۱۰: توزیع درصد فراوانی نسبی حضور و عدم حضور راهبردها (مقولهها) در لایحۀ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت ۱۰۳
جدول ۴-۱۴: بررسی قابلیت اطمینان تحلیلمحتوای لایحه در بخش نخست ۱۰۴
| آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

دیدگاهی بنویسید