بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
پایان نامه
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه روانشناسی
قالب پایان نامه
دانلود پایان نامه های خارجی
دانلود پایان نامه رایگان
ایران داک
دانلود رایگان پایان نامه
دانلود رایگان مقاله
مقاله
گزارش کارآموزی
تحقیق
جزوات آموزشی
دانلود پایان نامه دکترا
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی
پرسش نامه
پاورپوینت
بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی
Affiliates , Affiliate , Affiliates Program , Affiliates Markting , Affiliates Manager , Affiliates Link , Affiliates and Subsidiaries , Affiliate Marketing Websites , Partners , Partner , Partner Affiliate , Partner Ship , Partners Login , Partners Group , Best Affiliates , Best Partners , Best Affiliates Program , Best Partners Program
این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فازسی با موضوع “ بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.
چکیده پایان نامه بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی:
نقد كهن الگويي، از رويكردهاي نسبتاً جديد در زمينة نقد متون ادبي است كه از يافته هاي علومي چون روانشناسي، مردمشناسي و اسطوره شناسي براي تحليل متن كمك ميگيرد.
شالودة اصلي اين نقد را كهن الگو تشكيل ميدهد. كهن الگو اصطلاحي است كه يونگ براي آن بخش از ناخودآگاه روان كه مشتمل بر تجارب موروثي انسان كه در هر زمان و هر مكاني، به اشكال مشابه متجلي ميشود، به كار برد. زمينة نمود كهن الگو خوابها، اساطير، متون ادبي و نظاير آن است.
دارابنامه از متون ارزشمند حماسي در قرن ششم، روايت ابوطاهر طرسوسي از زندگي داراب فرزند بهمن و شرح حال اسكندر و بوراندخت است. يكي از جنبههاي مهم اين اثر حضور پررنگ كهن الگوهاست به گونهاي كه بدون بررسي و نقد و تحليل اين امر، بخش مهمي از خلاقيت مؤلف مغفول خواهد ماند. پژوهش حاضر، بررسي كهن الگوهاي اين اثر است.
با توجه به روايي بودن دارابنامه، برجسته ترين كهن الگوي اين اثر، كهن الگوي سفر قهرمان است. در هر دو بخش كتاب تولّد، زندگي، سفر و ماجراهاي آن در شرح حال داراب و اسكندر، كمابيش بر كهن الگوي جهاني سفر قهرمان منطبق است. داراب توسط پيك به سفر «دعوت» ميشود و ابتدا در اجابت دعوت «تعلّل» ميورزد و سپس سفر را آغاز ميكند. با فائق آمدن بر نگهبانان «آستان نخستين»، وارد «جادة آزمون» ميشود و بر موانع آن غلبه ميكند. سپس با «زن وسوسهگر» مواجه ميشود و سرانجام با «خدابانو» ازدواج ميكند. وي در «آشتي با پدر» موفق عمل ميكند و به «بركت نهايي» ميرسد.
اگرچه وي در ابتدا از بازگشت «امتناع» ميكند، اما در نهايت به وطن باز ميگردد و از نگهبانان «آستان بازگشت» عبور ميكند و با غلبه بر مشكلات پيش رو، «ارباب دو جهان» ميشود.
اسكندر نيز اين مراحل را در زندگي خود تجربه ميكند. مؤلف در ضمن كهن الگوي سفر قهرمان، از مجموعه كهنا لگوهاي روانشناسيِ تحليلي از جمله آنيما، پيرِ دانا، مادرِ مثالي و سايهها بهره گرفته است. همچنين به موارد بسياري از كهن الگوي آفرينش از جمله بازخواني آفرينش نخستين، ياد كردن از نخستينها، مقدسنمايي، دوستي با حيوانات و ساخت شهرها در دارابنامه اشاره شده است.
از ميان اين موارد، بازخواني آفرينش نخستين و مقدّس نمايي از بسامد بيشتري برخوردارند. همچنين در بخش كهن الگوي باروري، بسياري از موارد اين كهن الگو از جمله آيينهاي باروري، پرستش نمادهاي باروري، قدرت جادويي شاه، وظيفة باروري شاه و قرباني استفاده شده است.
فهرست پایان نامه بررسی كهن الگوهای داراب نامه طرسوسی:
- مقدمه …………۱
- فصل اوّل:كلّيّات .……….۳
- ۱-۱٫ شرح وبيان مسئله پژوهشي………..۴
- ۱-۲٫ ضرورت و اهميت موضوع تحقيق …………..۵
- ۱-۳٫ اهداف تحقيق ……………۵
- ۱-۴٫ كاربرد نتايج تحقيق ……۵
- ۱-۵٫ پيشينه علمي موضوع………….۶
- ۱-۶٫ سؤالهاي تحقيق…………….۷
- ۱-۷٫ فرضيههاي تحقيق ………….۷
- ۱-۸٫ شرح روش تحقيق……………۷
- فصل دوم: طرسوسي، كهنالگو ………۸
- ۲-۱٫ ابوطاهرطرسوسي ……………..۹
- ۲-۱-۱٫ زندگي …………….۹
- ۲- ۱- ۲٫ زادگاه……………۱۰
- ۲- ۱- ۳٫ قصه گويان…………..۱۲
- ۲- ۱- ۴٫ آثار ابوطاهر طرسوسي…………۱۴
- ۲- ۱- ۵٫ دارابنامه…………۱۶
- ۲- ۱- ۵- ۱٫ داستانهاي ايراني……….۱۷
- ۲- ۱- ۵- ۲٫ داستانهاي يوناني و رومي………..۱۹
- ۲- ۱- ۵- ۳٫ قصه هاي قرآني و ديني …….۲۱
- ۲- ۱- ۵- ۴٫ حوادث تاريخي نزديك به زمان مؤلف ………..۲۲
- ۲- ۱- ۵- ۵٫ خلاصة دارابنامة طرسوسي …………….۲۳
- ۲-۲٫ كهن الگو ………………۳۰
- ۲-۲-۱٫ مفاهيم مرتبط با كهن الگو …………۳۲
- ۲- ۲- ۱-۱٫كهن الگو و نماد……….۳۳
- ۲-۲-۱-۲٫ موتيف و كهنالگو………….۳۴
- ۲-۲-۱-۳٫ پروتوتايپ و كهن الگو………….۳۵
- ۲-۲-۳٫ تاريخچة كهن الگو…………..۳۶
- ۲-۲-۴٫ نقد كهنا لگويي و اسطوره شناختي……..۳۸
- ۲-۲-۵٫ انواع كهن الگوها………………..۳۹
- يادداشتهاي فصل دوم ………….۴۰
- فصل سوم:كهن الگوها در داراب نامه………….۴۲
- ۳-۱٫كهن الگوي آفرينش…………۴۳
- ۳- ۱-۲٫ آفرينش جهان و انسان………………۴۴
- ۳- ۱- ۳٫ بيمرگي………….۴۷
- ۳- ۱- ۳- ۱٫ عمر طولاني……۴۷
- ۳- ۱- ۳- ۳٫ جاودانگي…………….۴۸
- ۳- ۱- ۴٫ تقدّس نمايي……………۴۹
- ۳- ۱- ۵٫ دوستي با حيوانات……………..۵۰
- ۳- ۱- ۶٫ ساخت خانه……………۵۱
- ۳- ۱- ۷٫ پرواز………….۵۳
- ۳-۲٫ كهن الگوي باروري ………..۵۶
- ۳- ۲- ۱٫ رابطة كهنالگوي باروري و قدرت جادويي شاه………..۵۷
- ۳-۲-۲٫ حرمت خون شاه……….۶۰
- ۳- ۲- ۳٫ حرمت ديدن شاه……………۶۱
- ۳- ۲- ۴- وظيفة باروري شاه و مرگ او…………..۶۲
- ۳- ۲- ۵٫ رابطة باروري و رويينتني………….۶۴
- ۳- ۲- ۶- برون همسري…………..۶۴
- ۳- ۲- ۷٫ مسابقه براي انتخاب همسر……………….۶۶
- ۳- ۲- ۸٫ قرباني…………….۶۷
- ۳- ۲- ۹٫ اجراي مراسم باروري………….۶۹
- ۳- ۲- ۱۰٫ پرستش نمادهاي باروري …………..۷۰
- ۳- ۳٫ كهن الگوي قهرمان در داستان داراب…………۷۳
- ۳– ۳- ۱٫ مادر مثالي………….۷۵
- ۳- ۳- ۲٫ آنيما………….۷۹
- ۳- ۳- ۳٫ پير دانا……………۸۳
- ۳- ۳- ۴٫ سايه………..۸۶
- ۳- ۳- ۵٫ نقاب…………۹۰
- ۳- ۳- ۶٫ سفر قهرمان………….۹۱
- ۳- ۳- ۶- ۱٫ عزيمت………….۹۳
- الف) دعوت به آغاز سفر …………..۹۳
- ب) ردّ دعوت………….۹۳
- ج) امداد غيبي………….۹۴
- د) عبور از نخستين آستان…………۹۴
- ه) شكم نهنگ……………۹۴
- ۳- ۳- ۶- ۲٫ آيين تشرّف …………….۹۵
- الف) جادة آزمون…………….۹۵
- ب) ملاقات با خدابانو……………۹۷
- ج) زن در نقش وسوسهگر……………۹۷
- د) آشتي با پدر و خدايگان…………۹۷
- ه) بركت نهايي……………….۹۸
- ۳- ۳- ۶- ۳٫ بازگشت………………..۹۸
- الف) امتناع از بازگشت……….۹۸
- ب) عبور از آستان بازگشت……………..۹۹
- ج) ارباب دو جهان و رها در زندگي……………۱۰۰
- ۳– ۴٫ كهن الگوي قهرمان در داستان اسكندر…………….۱۰۲
- ۳- ۴- ۱٫ مادر مثالي….۱۰۷
- ۳- ۴- ۳٫ پير خردمند……………۱۱۲
- ۳- ۴- ۴٫ سايهها……………..۱۱۸
- ۳- ۴- ۵٫ نقاب…………………۱۲۶
- ۳- ۴- ۶٫ سفر قهرمان……………۱۲۶
- ۳- ۴- ۶- ۱٫ عزيمت……………۱۲۷
- الف) دعوت به آغاز سفر………………۱۲۷
- ب) ردّ دعوت…………………۱۲۸
- ج) امداد غيبي…………………….۱۲۸
- د) عبور از نخستين آستان………………….۱۲۸
- ه) شكم نهنگ………………….۱۲۸
- ۳- ۴- ۶- ۲- آيين تشرّف………………..۱۲۹
- الف) جادة آزمون…………………۱۲۹
- ب) ملاقات با خدابانو…………..۱۳۱
- ج) زن در نقش وسوسهگر……………….۱۳۱
- د) آشتي با پدر……………….۱۳۱
- ه) خدايگان…………………..۱۳۲
- و) بركت نهايي…………………….۱۳۲
- ۳- ۴- ۶- ۳٫ بازگشت………………………۱۳۳
- الف) امتناع از بازگشت………………………۱۳۳
- ب) فرار جادويي ………………….. ۱۳۴
- ج) دست نجات از خارج……………….۱۳۴
- د) ارباب دو جهان و رها در زندگي……………..۱۳۵
- يادداشتهاي فصل سوم ……………………۱۳۶
- نتيجه گيري……………………..۱۳۹
- فهرست منابع………………..۱۴۱
مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

دیدگاهی بنویسید