بررسی تأثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزه دیدگی کودکان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

بررسی تأثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزه دیدگی کودکان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم مسترداک پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” بررسی تأثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزه دیدگی کودکان ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم مسترداک گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. مسترداک آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان نامه بررسی تأثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزه دیدگی کودکان :

امروزه رسانه­ های دیداری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش­های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و تغییر روابط اجتماعی آنان دارای نقش مهمی هستند. رسانه ­ها به تأسیسات و سیستم­های فنی ­ای اطلاق می­شوند که ارسال، نقل و انتقال، ارتباط و دریافت اطلاعات را میسر می­سازند و مهم­ترین ویژگی آنها عظمت نفوذ، گستردگی حوزه ی عمل و ماندگاری طولانی مدت  اثرات آنها می­باشد. رسانه­ ها می توانند با توجه به کارکردها و اوصاف  شایان به ذکر خود در تبیین  قانون و مقررات، اجتماعی کردن افراد، اطلاع­ رسانی به آنها و پرکردن اوقات فراغتشان نقش بسیار مهمی را ایفاء کنند.

عصری که در آن قرار داریم، عصر ارتباطات و عصر سلطه پدیده رسانه بر زندگی انسان­هاست. بی­گمان رسانه­ ها موفق گشته­اند افکار و عقاید انسان­های بی­شماری را دستخوش تغییر سازند. تمدن منحط غرب برای ترویج سکولاریسم اقدام به تأسیس هزاران شبکه رادیویی و تلویزیونی کرده است که به صورت شبانه روزی برنامه­ های گوناگونی را با این هدف پخش می­کنند. متأسفانه دست­یابی به این شبکه ­ها در کشور ما به سادگی امکان­پذیر است؛ زیرا امکان تهیه و دریافت وسایل ماهواره­ای با سهولت و قیمت نازل فراهم آمده است. البته باید توجه داشت که وقتی سخن از ماهواره به میان می­آید، ابتدا مسائل ضد فرهنگی آن جلب توجه می­کند، سپس مسائل سیاسی، علمی و ورزشی ایفای نقش می­کنند. در این تحقیق نقش انواع رسانه ­های دیداری در ایجاد زمینه­ های  بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان  مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلمات کلیدی: رسانه، رسانه دیداری، کودکان، بزهکاری، بزهدیدگی.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

رسانه وسیله­ای است که پیام را منتقل می کند و عبارت است از هر وسیله­ ای برای برقراری ارتباطات. رسانه حامل یا واسطه پیام است. او به نام خود صحبت نمی­کند از طریق او صحبت می­شود. رسانه های دیداری گستردگی بسیار وسیعی را در بردارند. در حال حاضر تأثیر رسانه ­های ارتباط  دیداری از خانواده، مدرسه و گروه همسالان نیز بیشتر است. کودکان در تمامی کشورهای جهان به عنوان آینده سازان آن کشور محسوب می­شوند و برای اینکه نسل جوان و بزرگسال در یک کشور نسل عاری از هرگونه مشکلات رفتاری و بزهکاری و بزهدیدگی باشد به نظر می رسد برنامه ­ریزی مناسب برای کودکان می­تواند نسل آینده را از این مشکلات رهایی بخشد. کودکان به دلیل داشتن  باطنی صاف تحت تأثیر عوامل مختلف قرار دارند؛ اما در زمان حاضر کودکان تحت تأثیر شدید رسانه های دیداری می­باشند. کودکان رفتارهای خود را از رسانه­ های دیداری الگو می­گیرند و بیشتر اوقات خود را صرف دیدن رسانه­ هایی مانند تلویزیون می­کنند. بنابراین اگر رسانه ها رفتاری خشن و بزه آلود را نمایش دهند به طور قطع  بر روی کودک تأثیرات منفی خواهد گذاشت. محققین اهمیت فوق العاده­ای را برای کودکان و نوجوانان قائل هستند و بر این باور هستند که برای داشتن جامعه ­ای که جرم در آن کاهش یابد باید از دوران طفولیت بر روی طفل اقدامات مختلفی انجام گیرد که ذهن او از بزه دور بماند. اگر کودک در محیطی سالم پرورش یابد احتمال اینکه در آینده مرتکب جرم شود کمتراست. رسانه ­ها نقش­های متعددی را در حیات اجتماعی بر عهده دارند. از جمله صحنه­ای را ایجاد   می­کنند که حیات سیاسی در آن نقش دارد، فرهنگ بال می­گستراند، مدها جولان می­دهند، سبک­های تازه و هنجارهای زندگی رخ می­نماید. البته در میان وسایل ارتباط دیداری، ماهواره قدرتمندترین وسیله محسوب می­شود که سلطه خود را اثبات کرده و شاید بتوان گفت همه افراد به نوعی ازآن استفاده می­کنند. به نظر   می­رسد اطفال و نوجوانان نیز بیشتر تحت تأثیر رسانه­ های دیداری می­باشند.

طبیعت کودک طوری است که کمتر سراغ رسانه­های نوشتاری و شنیداری می­رود. بنابراین توجه به این قشر از جامعه اهمیت فوق العاده­ای دارد و هرگونه سستی می­تواند آثار زیانباری داشته باشد. در میان عوامل جرم ­زایی که در محیط پیرامون کودکان وجود دارد رسانه­ های دیداری از اهمیت خاصی برخوردارند.

اگر عوامل جرم زا را به دو دسته عوامل فردی و محیطی تقسیم کنیم، با توجه به نقش رسانه های دیداری که به عنوان یک عامل محیطی محسوب می شود به نظر می­رسد رسانه­های دیداری هم به طور مستقیم و هم به طور غیرمستقیم در جرم زایی کودکان مؤثر هستند. از یک طرف به عنوان یک عامل محیطی بسیار مؤثر عمل می­نمایند که این امر به دلیل ضعف روحی و روانی کودک و رویکرد فعال و تأثیرگذار رسانه­ های گروهی می­باشد و از یک طرف به صورت غیر مستقیم  و ازطریق تأثیر بر والدین و محیط­های دیگر که پیرامون کودک قرار دارند باعث جرم زایی در کودکان می­شود.

امام (ره) ارزش فوق­ العاده­ای برای کارکرد تربیتی رسانه ­های جمعی قایل بودند و در فرصت­های مختلف برای تبیین و تشریح این موضوع برای فعالان رسانه ­های جمعی از یک سو و مخاطبان و خانواده­ها از سوی دیگر تأکید داشتند به طوری که آن بزرگوار در یکی ازسخنرانی­هایشان فرمودند: تمام رسانه ها مربی یک کشور هستند و باید تربیت کنند کشور را. امام خمینی با نگاهی به این موضوع در یکی ازسخنرانی­هایشان خطاب به اهالی رسانه می­فرماید: ما با رادیو مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم، ما با تلویزیون مخالف نیستیم ما با آن چیزی که در خدمت اجانب برای عقب نگه داشتن جوانان ما و از دست دادن نیروی انسانی ماست با آن مخالفیم. نقش هدایت و آموزش رسانه ­های جمعی همواره مورد توجه پیر انقلاب بوده و ایشان برضرورت تلاش اهالی رسانه برای ارشاد آحاد مختلف مردم در راستای ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و پرهیز آنان از دامن زدن به تهیج افکار عمومی تأکید داشتند (احمدی ۱۳۹۲، ۱۵).

 

اهداف تحقيق

۱- شناخت تأثیر رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان به ویژه:

– میزان تأثیرخانواده، جامعه و دوستان در افزایش یا کاهش گرایش کودکان به رسانه­های دیداری در جهت  سازنده یا مخرب بودن.

– نقش رسانه ها در تحریک به بزهکاری و بزهدیدگی کودکان.

– نقش رسانه ها در تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی کودکان.

۲- راهکارهای کنترل یا کاستن تأثیر مخرب رسانه های دیداری بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان.

 

فهرست مطالب

چکیده ۱

فصل اول: کلیات تأثیررسانه های دیداری بر بزهکاری و بزهدیدگی کودکان

۱-۱- مقدمه ۳

۱-۲- بیان مسأله ۵

۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق  ۷

۱-۴- اهداف تحقيق  ۸

۱-۵- تعاريف واژه‏ها ۹

۱-۶- کاربردتحقیق  ۱۱

۱-۷- سؤالات تحقیق  ۱۱

۱-۸- فرضیات تحقیق  ۱۱

۱-۹- قلمرو تحقیق  ۱۲

۱-۹-۱ قلمرو زمانی  ۱۲

۱-۹-۲ قلمرو موضوعی  ۱۲

۱-۱۰- روش انجام تحقیق  ۱۲

۱-۱۱- سازماندهی تحقیق  ۱۲

فصل دوم: ادبیات و تاریخچه رسانه ها و تاریخچه بزهکاری و بزهدیدگی کودکان

۲-۱- ادبیات تحقیق  ۱۴

۲-۲- مبانی نظری و تاریخچه تحقیق  ۱۷

۲-۲-۱ وسایل ارتباط جمعی  ۱۷

۲-۲-۱-۱ تعریف لغوی ارتباط  ۱۷

۲-۲-۱-۲ تعریف اصطلاحی ارتباط  ۱۸

۲-۲-۱-۳ اصطلاح وسایل ارتباط جمعی چه امور و پدیده­هایی را در بر میگیرد ۱۹

۲-۲-۱-۴ ایجاد ارتباط جدید در مرحله صنعتی  ۱۹

۲-۲-۱-۵ خصلت رسانه­های ارتباط جمعی  ۲۰

۲-۲-۲ كاركردهای رسانه‌ها ۲۱

۲-۲-۲-۱ اجتماعی شدن  ۲۱

۲-۲-۲-۲ اطلاع رسانی به افکار عمومی  ۲۲

۲-۲-۲-۳ پرکردن اوقات فراغت افراد ۲۳

۲-۲-۲-۴ سایر کارکردهای رسانه ۲۴

۲-۲-۳ تأثیرات رسانه ها ۲۴

۲-۲-۳-۱ به  لحاظ ابزار انتقال پیام ۲۴

۲-۲-۳-۲ به لحاظ حوزه تأثیر جغرافیایی  ۲۴

۲-۲-۳-۳ به لحاظ تأثیر بر مخاطبین  ۲۵

۲-۲-۳-۴ به لحاظ نوع مالکیت و نحوه اداره آنها ۲۶

۲-۲-۴ مصادیق رسانه ها ۲۶

۲-۲-۴-۱ رسانه های نوشتاری  ۲۶

۲-۲-۴-۱-۱ مطبوعات و مجلات   ۲۶

۲-۲-۴-۱-۲ کتب و مقالات   ۲۷

۲-۲-۴-۲ رسانه های مبتنی بر داده های دیجیتالی  ۲۷

۲-۲-۴-۳ رسانه های صوتی  ۲۷

۲-۲-۴-۴ رسانه های دیداری  ۲۸

۲-۲-۴-۴-۱ تلویزیون  ۲۸

۲-۲-۴-۴-۲ سینما ۲۸

۲-۲-۴-۴-۳ بازیهای رایانهای  ۲۹

۲-۲-۴-۴-۴ ماهواره ۲۹

۲-۲-۵ تاریخچه مسؤلیت کیفری اطفال (بزهکاری اطفال) در ادوار مختلف   ۳۰

۲-۲-۵-۱ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در ایام باستان  ۳۰

۲-۲-۵-۲ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مذاهب گوناگون  ۳۲

۲-۲-۵-۳ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب کلاسیک   ۳۳

۲-۲-۵-۴ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار در مکتب نئوکلاسیک   ۳۵

۲-۲-۵-۵ شرایط مسؤلیت کیفری کودکان بزهکار درمکتب تحققی  ۳۶

۲-۲-۶ تاریخچه بزهدیدگی به همراه انواع آن  ۳۸

۲-۲-۶-۱ انواع بزه دیدگان  ۳۸

۲-۲-۶-۱-۱ زنان و دختران بزه ديده ۳۹

۲-۲-۶-۱-۲ كودكان بزه ديده ۳۹

۲-۲-۶-۱-۳ ناتوانان بزه ديده ۳۹

۲-۲-۶-۱-۴ اشخاص حقوقي بزه ديده ۴۰

۲-۲-۶-۱-۵ بزه دیدگان جرائم رایانهای  ۴۰

فصل سوم: رسانه های دیداری و تحریک و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان

۳-۱- رسانه های دیداری و تحریک بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۴۲

۳-۱-۱ تفسیر لغوی و اصطلاحی تحریک   ۴۲

۳-۱-۲ مصادیق تحریکات رسانه­ای متضمن تحریک بر بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۴۴

۳-۱-۲-۱ اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز  ۴۴

۳-۱-۲-۱-۱ تبلیغات تجاری و تأثیر آن برکودکان  ۴۵

۳-۱-۲-۱-۲ تبلیغات مذهبی و تأثیرآن برکودکان  ۴۶

۳-۱-۲-۲ عدم امکان تطبیق مضامین رسانه­ای با وضعیت کودکان  ۴۶

۳-۱-۲-۲-۱ ایجاد ترس و اضطراب و تأثیرآن برکودکان  ۴۸

۳-۱-۲-۲-۲ عارضه بلوغ زودرس درکودکان  ۴۹

۳-۱-۲-۲-۳ اختلالات پنداری  ۵۱

۳-۱-۲-۲-۴ انحراف در فرهنگ پذیری کودکان  ۵۳

۳-۱-۲-۲-۵ ایجاد حس بزرگ­بینی درکودکان و ملاک ارزیابی آن  ۵۵

۳-۱-۲-۳ قهرمان طلبی و ایجاد حس شهرت طلبی درکودکان  ۵۷

۳-۱-۲-۴ ایجاد زمینه خشونت رسانه­ای و تأثیرآن برکودکان  ۵۸

۳-۲- رسانه­های دیداری و تسهیل بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۵۹

۳-۲-۱- عادی نشان دادن بزهکاری و بزهدیدگی کودکان  ۶۰

۳-۲-۱-۱ نظریه مشارکت هدایت شده و تأثیر آن برکودکان  ۶۰

۳-۲-۱-۲ همسان سازی انحراف آمیز رسانه­ای و تأثیر آن برکودکان  ۶۰

فصل چهارم: نقش انواع رسانه­های دیداری در ایجاد زمینه  بزهکاری و بزهدیدگی در کودکان

۴-۱- نقش انواع رسانه های دیداری در ایجاد زمینه های بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۶۳

۴-۱-۱ رابطه تلویزیون با کودکان  ۶۳

۴-۱-۱-۱ کارکردهای تلویزیون و تأثیر آن برکودکان  ۶۴

۴-۱-۱-۱-۱ ایدئولوژی حاکم بر تلویزیون و تأثیرآن برکودکان  ۶۴

۴-۱-۱-۱-۲ قابلیت­های تلویزیون برکودکان  ۶۴

۴-۱-۱-۱-۳ آگهی­های تلویزیونی و تأثیرآن برکودکان  ۶۵

۴-۱-۱-۲ تلویزیون وتأثیرآن برروابط بین کودکان با خانواده و همسالان  ۶۶

۴-۱-۱-۳ خشونت در تلویزیون و تأثیرآن بر ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۶۶

۴-۱-۱-۴ راه­های مقابله با کارکردهای منفی تلویزیون  ۶۹

۴-۱-۲ نقش سینما و تأثیرآن برکودکان  ۷۰

۴-۱-۲-۱ مقایسه بین سینما و تئاتر  ۷۰

۴-۱-۲-۲ مقایسه بین سینما و تلویزیون  ۷۱

۴-۱-۲-۳ تأثیر فیلم سینمایی برکودکان  ۷۳

۴-۱-۲-۴ نقش سینما و فیلم­های سینمایی بر ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۷۴

۴-۱-۳ نقش بازی­های رایانه­ای برکودکان  ۷۶

۴-۱-۳-۱ چالش طلبی موجود در بازی­های رایانه­ای و تأثیرآن برکودکان  ۷۶

۴-۱-۳-۲ مشکلات اجتماعی عمدهی بازی­های رایانه­ای برکودکان  ۷۸

۴-۱-۳-۳ تأثیرات خوب و بد بازی­های رایانه­ای برکودکان  ۷۹

۴-۱-۳-۴ نقش بازی­های رایانه­ای در ایجاد زمینه بزهکاری و بزهدیدگی درکودکان  ۸۰

۴-۱-۴ تأثیر ماهواره بر خانواده وکودکان  ۸۲

۴-۱-۴-۱ آسیب شناسی استفاده از ماهواره ۸۳

۴-۱-۴-۱-۱ به عنوان چشم اندازهای شیطانی  ۸۳

۴-۱-۴-۱-۲ بحران گذار در خانواده ایرانی و تأثیرآن برکودکان  ۸۴

۴-۱-۴-۲ تأثیر ماهواره بر بزهکاری و بزهدیدگی خانواده وکودکان  ۸۶

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵-۱- نتیجه گیری  ۹۰

۵-۲- پیشنهادات   ۹۳

منابع  و مأخذ  ۹۵

فهرست منابع فارسی  ۹۵

فهرست منابع انگلیسی  ۹۹

چکیده انگلیسی  ۱۰۰

 

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0