ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی

ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه : پایان نامه ارشد ترویج و آموزش کشاورزی

کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد. مسترداک در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان” ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه ” با گرایش ترویج و آموزش کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه :

هدف کلی این تحقیق، ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه بود. جامعه­ی آماری پژوهش دربرگیرنده­ی کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه بود (۷۲ نفر) که به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند که سرانجام ۶۴ نفر مطالعه شدند. به منظور جمع­آوری اطلاعات در تحقیق حاضر از پرسشنامه استفاده شد. برای سنجش روایی ابزار تحقیق از پانل متخصصان و از آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفاده شد (۷۸/۰=α). نتایج حاصل از ارزیابی طرح «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس مدل سیپ نشان داد که طرح مورد نظر در قسمت درون­داد (با میانگین ۸۵/۳)، زمینه (با میانگین ۸۲/۳)، برون­داد (با میانگین ۳۲/۳) و فرآیند­ (با میانگین ۲۸/۳) به ترتیب بیش­ترین تا کم­ترین مطلوبیت را داشته است. یافته­ها نشان دادند موفقیت طرح مورد نظر (میانگین ۵۶/۳ از ۵) بیش­تر از حد متوسط ارزیابی شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد بین ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» با موفقیت طرح مورد نظر هیچ­گونه   رابطه­ی معنی­داری وجود ندارد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مهم­ترین راهکار­های بهبود اجرای طرح به ترتیب راهکار­های اقتصادی (با تبیین ۲۱/۱۶ درصد از کل واریانس تبیین شده) و راهکار­های مدیریتی (با تبیین ۳۴/۱۵ درصد از واریانس کل) می­باشند. ایجاد ارتباط مؤثر بین کشاورزان، مروجان و محققان، سرعت بخشیدن به انتشار یافته­های تحقیقاتی قابل کاربرد و سازگار با شرایط اقلیمی کشاورزان، افزایش مشارکت و همکاری در بین کشاورزان و افزایش عملکرد در واحد سطح به عنوان مهم­ترین نقاط قوت و افزایش هزینه­های تولید نسبت به  روش­های سنتی و عدم توجه به دانش بومی کشاورزان به عنوان مهم­ترین نقاط ضعف طرح مورد نظر شناخته شدند. نتایج حاصل از سنجش نگرش کشاورزان مجری طرح نشان داد که ۸۹ درصد از کشاورزان نسبت به طرح مورد نظر دارای نگرش مطلوب و ۱۱ درصد دارای نگرش خنثی می­باشند.

 

مقدمه

اشاعه­ی فناوری یا انتقال دانش عبارت است از یک فرآیند نظام­دار آگاه­سازی زارعین از نظام یا عناصر فناوری­های جدید و سپس ایجاد علاقه در زارع نسبت به فناوری جدید، تا آن­ها بتوانند آن را در ارتباط با نظام زراعی و تحت شرایط اقتصادی خود ارزیابی کنند. در این مرحله، کشاورزان تشویق و گاهی کمک می­شوند تا فناوری جدید را روی قطعه­ی کوچکی از مزرعه­ی خود آزمایش نموده و همین­طور در مرحله­ی نهایی نیز آن­ها را در تصمیم­گیری برای پذیرش، تعدیل یا رد­کردن فناوری راهنمایی کنند. امروزه برای حصول اطمینان از تناسب فناوری با شرایط کشاورزان، وجود پیوند­های محکم بین تحقیق و ترویج در نظام کشاورزی، امری ضروری است (حسینی و چیذری، ۱۳۷۶؛ علیپور، چیذری و فرج ا… حسینی، ۱۳۸۴).

مسئله­ی ارتباط تحقیق و ترویج در اغلب نظام­های تحقیقی و ترویجی ملی عمومیت دارد. به­عنوان یک قانون کلی می­توان گفت که هر­چقدر از نظر سازمانی مروجان صحرایی از محققان بیشتر جدا شوند، به همان اندازه پیوند دو­طرفه ضعیف­تر خواهد شد و همچنین پیام­ها و توصیه­های ترویجی بیشتر جنبه­ی عمومی پیدا کرده و با شرایط خاص محیطی که زارع در آن کشت و کار می­کند، مناسبت کمتری خواهد داشت (حسینی و چیذری، ۱۳۷۶).

به منظور برقراری ارتباط کاری نزدیک­تر بین مروجان صحرایی و محققان و انتقال مؤثر پیام­ها و    توصیه­های ترویجی به بهره­برداران، شیوه­های ارتباطی مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد که یکی از این شیوه­ها مزارع نمایشی می­باشد. استفاده از مزارع نمایشی به عنوان یک روش آموزشی ترویجی و مؤثر در تغییر روش­های تولیدی بهره­برداران در سال ۱۹۰۳ توسط دکتر سیمان ناپ[۱] ابداع شد. به اعتقاد ایشان، مشاهده­ی واحد­های بهره­برداری که توسط ایستگاه­های تحقیقاتی و دانشکده­های کشاورزی با هزینه­ی دولتی ایجاد شده، نمی­تواند انگیزه­ی کافی برای پذیرش شیوه­های نوین و مدیرت تولید پیشرفته برای    بهره­برداران داشته باشد. پذیرش و نشر پدیده­های نوین در کشاورزی، به وسیله­ی واحد­های بهره­برداری نمایشی که با مشارکت خود  بهره­برداران تهیه و تحت شرایط محیطی موجود، تدارک دیده شده باشد امکان پذیر است. سال­هاست که در ایران از مزارع نمایشی برای آموزش و انتقال یافته­ها به بهره­برداران استفاده  می­شود. ولی بررسی­ها نشان می­دهد گستردگی و پراکنش و نحوه­ی اجرای این واحد­ها، نتوانسته­اند حدود انتظارات را برآورده سازند. از طرفی بسیاری از یافته­های تحقیقاتی به صورت گزارش­های پژوهشی و تحقیقی –  ترویجی منتشر شده ولی فقط تعدادی از بهره­برداران از آن­ها استفاده کرده­اند (نوروزی، صعودی و میر گوهر،  ۱۳۸۵؛ زمانی پور،۱۳۸۰).

به منظور رفع این مشکل و وسیع­تر کردن گستره­ی افراد تحت پوشش و واحد­های بهره­برداری، به منظور انتقال یافته­های تحقیقاتی و کاربردی، با هدف ارتقاء تولید متوسط کشوری و کاهش فاصله آن با تولیدکنندگان برتر، در شهریور ۱۳۸۰ سازمان تحقیقات و آموزش، مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم، معاونت زراعت، معاونت ترویج و نظام بهره­برداری و  مؤسسه­ی تحقیقات اصلاح و تهیه­ی نهال و بذر و معاونان و مدیران سازمان­های جهاد کشاورزی استان­های آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه و کهکیلویه تصمیم گرفتند تا پیش طرحی که مؤسسه­ی تحقیقات دیم کشور، تحت عنوان طرح «تسریع انتقال یافته­ها» تهیه کرده بود را به صورت الگویی در چهار استان فوق اجرا کنند. با تعیین محقق معین (دیم) برای هر منطقه­ی اقلیمی، اقدام به تهیه­ی دستورالعمل فنی[۲] گردید و با تشکیل کمیته­های هماهنگی، با دبیری ترویج و مشارکت مردمی، برنامه­ریزی و تقسیم کار انجام شد و طرح در سطح ۴۰۰۰ هکتار به اجرا درآمد (نوروزی و همکاران، ۱۳۸۵).

اهمیت و ضرورت اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، افزایش تولید در واحد­های بهره­برداری با بکارگیری همه­جانبه­ی توصیه­های فنی و ارتباط هرچه بیشتر تحقیقات، ترویج، اجرا و بهره­بردار می­باشد. بر اساس طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، یافته­های تحقیقاتی و تجارب برتر موجود جمع­آوری و به صورت دستورالعمل کاربردی آماده می­شود. بخش­های تخصصی، موانع اجرایی موجود را برطرف نموده و انتقال و بکارگیری یافته­ها با شیوه­های مناسب ترویجی انجام می­شود (عزیزی و عظیمی، ۱۳۸۶).

بنابراین، ارزشیابی جنبه­­های مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» به ویژه از دیدگاه کشاورزان که مجریان این طرح در سطح مزارع خود می­باشند، امر مهمی به نظر می­رسد تا بتوان با ویژگی­های این طرح از زوایای مختلف (زمینه، درون­داد، فرآیند و برون­داد) و نقاط قوت و نقاط ضعف طرح و همچنین نگرش کشاورزان نسبت به طرح اجرا شده، آشنا شد و درصدد تقویت نقاط قوت و رفع کاستی­ها و   کمبود­های طرح برآمد و با ارائه­ی راهکار­هایی برای بهبود اجرای طرح، زمینه­ای برای گسترش این طرح به سایر بهره­برداران، سایر محصولات و واحد­های بهره­برداری و حتی به شهرستان­ها و استان­های دیگر کشور نیز فراهم گردد.

 

بیان مسأله

یافته­های تحقیقاتی غالباً با روش­های مختلف ترویجی به بهره­برداران معرفی می­گردد. پروژه­های تحقیقی – ترویجی، تحقیقی –  تطبیقی (آنفارم[۳])، روز مزرعه، هفته انتقال یافته­ها و مشارکت کارشناسان ترویج در طرح­های تحقیقاتی، از روش­ها و پروژه­های جدید­تر مورد استفاده در این فرآیند می­باشد. همچنین در سال­های گذشته شاهد رشد چشمگیر دانش مربوط به مدیریت محصولات بر اساس اصل بوم شناسی بودیم اما بخش اعظم این اطلاعات و یافته­ها در حد تحقیقات باقی مانده و به سطح مزرعه که به شدت نیازمند استفاده و بکارگیری چنین دانش و یافته­هایی بوده، نرسیده است. این در حالی بود که   فعالیت­های تحقیقاتی روز به روز از نیاز­های واقعی کشاورزان فاصله می­گرفت و نتایج به­دست آمده­ی تحقیقات قبلی بدون در نظر گرفتن اصل بوم شناسی به­صورت کمرنگ در اختیار کشاورزان قرار می­گرفت. اما مشکل اصلی این است که غالباً یافته­های تحقیقاتی در مراکز تحقیقاتی باقی می­مانند و به کشاورزان که نیازمند استفاده از این یافته­ها در مزارع خود می­باشند، نمی­رسد. بررسی آمار­های رسمی موجود نشان      می­دهد که از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۳ (۱۶ سال)، به­طور متوسط ۷/۹ درصد توصیه­ها و یافته­های حاصل از اجرای طرح­های تحقیقاتی پایان یافته از طریق اجرای پروژه­های تحقیقی –  ترویجی در اختیار بهره­برداران قرار گرفته است. در همین سال­ها به ازای هر ۲۸۳۶۸ نفر  بهره­بردار فقط یک فقره طرح تحقیقی –  ترویجی اجرا شده است و همچنین به ازای هر ۱۰۲۸۳۶ هکتار زمین زراعی و باغی نیز یک فقره از طرح مذکور اجرا شده است. به عبارت دیگر از ۴ میلیون نفر بهره­بردار بخش کشاورزی، ۹/۰ درصد آنان (کمتر از یک درصد) تحت پوشش فعالیت­های انتقال یافته­های تحقیقاتی قرار گرفته­اند (نوروزی و همکاران، ۱۳۸۵).

از طرف دیگر، در ایران اگر چه ارزشیابی برنامه­ها و فعالیت­های ترویجی به صورت ابتدائی از بدو تأسیس تشکیلات رسمی ترویج انجام ­شده است و بعضاً هم نتایج آن در تصمیم­گیری­ها مورد استفاده قرار گرفته است، لیکن مطالعات مدون و نظام­یافته از ارزشیابی برنامه­های ترویجی بسیار اندک است. به عنوان مثال در مطالعه­ای که در سال ۱۳۵۱ و به منظور بررسی عملکرد سازمان ترویج کشاورزی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۵ انجام شده است، فقط به ذکر آمار و ارقام فعالیت­های سازمان مربوطه بدون هیچ­گونه تحلیلی اکتفا شده است. در مطالعه­ی دیگری، ارزشیابی فعالیت­های ترویجی در سال ۱۳۶۴ از طریق دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت کشاورزی، با توجه بیشتری به مبانی ترویج کشاورزی اما با تنگنا­های فنی بسیاری انجام شده است. قابل ذکر است که در هیچ­یک از این موارد، روش ارزشیابی عجین با برنامه­ها و فعالیت­های ترویجی مطرح و اعمال نگردیده است (محسنی، ملک محمدی، چیذری، ابیلی و قاضی طباطبایی، ۱۳۸۳).

همچنین نمونه­هایی از مطالعات ارزشیابی در کشور وجود دارد که به­صورت گزارش­های عملکرد و ارزیابی وضع موجود منتشر شده و جزء مطالعات شبه­ارزشیابی به­حساب می­آیند؛ مانند مطالعه­ای که حجازی در سال ۱۳۷۳ با عنوان درآمدی بر ارزشیابی فعالیت­های آموزشی و ترویجی انجام داده است. بعضی از مطالعات ارزشیابی نیز به منظور تعیین اثرات برنامه­های ترویجی و تعیین هزینه فایده­ی آن­ها انجام شده­اند؛ از جمله مطالعه­ای که با عنوان بررسی تأثیر آموزش­های ترویجی در استفاده­ی صحیح از مراتع توسط داد­آفرید در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت و یا ارزشیابی دوره­های آموزشی –  ترویجی پرورش گوسفند که در سال ۱۳۷۸ توسط زوار و فرجاد­نیا انجام پذیرفت. بسیاری از مطالعات ارزشیابی نیز وجود دارند که صرفاً به نیازسنجی پرداخته­اند؛ مانند تحقیقی با عنوان بررسی کیفیت دوره­های آموزشی امور دام از دیدگاه فراگیران، آموزشگران و مسئولان که در سال ۱۳۷۸ توسط دشتی انجام شد. بعضی از مطالعات نیز تنها به علل عدم موفقیت برنامه­ها اشاره کرده­اند؛ مانند مطالعه­ای که دورابی­نژاد تحت عنوان بررسی علل عدم موفقیت ترویج طرح مبارزه با انگل­های دامی در استان گیلان در سال ۱۳۷۸ انجام داد. به عبارت دیگر، قریب به اتفاق مطالعات ارزشیابی انجام شده، مدل خاصی برای ارزشیابی معرفی نکرده­اند، هرچند که بسیاری از آن­ها مراحل ارزشیابی را به طور معمول طی کرده­اند (محسنی و همکاران، ۱۳۸۳).

لذا به­منظور کمرنگ کردن مشکلات موجود در ارزشیابی برنامه­های ترویجی و استفاده از یک مدل مناسب برای این کار، در تحقیق حاضر به منظور ارزشیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان مجری طرح در استان کرمانشاه از مدل سیپ استفاده شده است که به عقیده­ی صاحبنظران ترویجی می­تواند بیش­ترین کاربرد را در ترویج داشته باشد. به طور مثال ملک محمدی (۱۳۷۷) در جلد دوم کتاب ترویج و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، از مدل سیپ به­عنوان مدلی یاد می­کند که می­توان   برنامه­های ترویجی را با آن ارزشیابی نمود. نیستانی (۱۳۸۳)، در معرفی محاسن مدل سیپ بیان می­کند که این الگو به مدیران و مسئولان برنامه­ها کمک  می­کند تا با دریافت بازخوردی نظام­دار از جریان امور،    نیاز­های مهم را در اولویت قرار داده و منابع موجود را در خدمت بهترین نوع فعالیت قرار دهند؛ همچنین این مدل از طریق تدارک اطلاعات به وسیله­ی ارزشیابی زمینه، درون­داد، فرآیند و برون­داد، زنجیره­ای از     داده­های قبلی را برای درک و تفسیر بازده فراهم می­سازد. پروژه­های ارزیابی در واقع آخرین حلقه از فرآیند برنامه­ریزی را تشکیل می­دهند. هنگام ارزیابی یک طرح، ابعاد مختلفی از جمله برنامه­ی اولیه (اهداف کمی و کیفی)، چگونگی اجرا و میزان تحقق برنامه­ها باید مورد نظر قرار گیرد. ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» با این هدف انجام می­شود که مشخص شود تا چه حد تغییرات مطلوب به­دست آمده است (تغییر در نگرش کشاورزان و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن­ها) و تا چه حد طرح مورد نظر نسبت به منابع مصرف شده مفید و سودمند بوده است.

 

اهداف

       هدف کلی این پژوهش ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان استان کرمانشاه با استفاده از الگوی «سیپ» است. دستیابی به هدف کلی مذکور مستلزم حصول به اهداف اختصاصی زیر است:

  1. بررسی ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»
  2. بررسی ویژگی­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» در استان کرمانشاه
  3. ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از نظر زمینه، درون­داد، فرآیند و برون­داد
  4. ارزیابی نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»
  5. تعیین نقاط قوت، نقاط ضعف و راهکار­های بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان

 

 اهمیت و ضرورت پژوهش

       هدف کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، افزایش کمی و کیفی و تولید پایدار محصولات کشاورزی از طریق تسریع در انتقال یافته­ها و نکات فنی، ارتقاء بهره­وری منابع تولید و حفظ و حمایت از منابع طبیعی به منظور تولید محصولات سالم و پاک می­باشد. محتوای فعالیت­های مورد نظر در طرح «تسریع انتقال یافته­ها»، شامل نتایج تحقیقات کاربردی و یا تجربه­های فنی و یا دانش بومی سازگار و آزمون­شده  می­باشد. در طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»، مجموعه­ای از یافته­ها و توصیه­های فنی در زمینه­ی یک موضوع یا محصول مورد نظر بر اساس اولویت­های نیاز واحد­های بهره­برداران هر منطقه دسته­بندی و در واحد بهره­برداری هدف مورد عمل قرار می­گیرد. بدیهی است که اثربخشی چند عامل یا توصیه­ی فنی و یافته­ی تحقیقاتی در افزایش کمی و بهبود کیفی محصول و افزایش بهره­وری و راندمان، بیشتر از یک عامل می­باشد و این یکی از مهم­ترین شاخص­های این طرح نسبت به روش­های پیشین و معمول انتقال یافته­ها   می­باشد (نوروزی و همکاران، ۱۳۸۵).

      در بیان اهمیت ارزشیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» می­توان گفت که در واقع آخرین حلقه از فرآیند برنامه­ریزی را ارزشیابی تشکیل می­دهد. ارزشیابی نقش بسیار مهم و مؤثری را در تصحیح حرکت­ها و فعالیت­ها دارد. نقاط ضعف و قوت برنامه­ها و طرح­های انجام شده و یا در دست اجرا را نشان می­دهد. لذا مناسب­ترین روش­ها و راه­حل­ها را در جهت پیشبرد اهداف تعیین می­کند. همچنین وجود ارزشیابی، بازنگری مناسبی جهت اصلاح و تداوم برنامه محسوب می­شود. به­عبارتی دیگر، ارزیابی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» با این هدف انجام می­شود که مشخص شود تا چه حد تغییرات مطلوب به­دست آمده است (تغییر در نگرش کشاورزان و وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن­ها) و تا چه حد طرح مورد نظر نسبت به منابع مصرف شده مفید و سودمند بوده است.

نتایج این تحقیق مشخص خواهد کرد که میزان موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان استان کرمانشاه تا چه اندازه می­باشد. به­عبارتی دیگر، پس از ارزشیابی طرح مورد نظر از نظر زمینه، درون­داد، فرآیند و برون­داد مشخص خواهد شد که طرح مورد نظر تا چه حد در نزدیک­تر کردن ارتباط محققان و مروجان با یکدیگر و با کشاورزان و انتقال مؤثر و مطلوب مشکلات مزرعه به محققان و گرفتن بازخورد مناسب برای کشاورزان، مفید و مناسب بوده است و تا چه میزان می­توان از روش­ها و   شیوه­های بکار برده ­شده در این طرح برای اجرای طرح­های مشابه در آینده استفاده نمود. نتایج حاصل از این تحقیق به مسئولان اجرایی این طرح در اداره­ی ترویج کمک می­کند تا با شناسایی نواقص و کاستی­ها و نقاط ضعف طرح و آشنایی با نگرش کشاورزان نسبت به طرح، درصدد رفع این کمبود­ها برآمده و برای اجرای طرح در سال­های آینده و یا طرح­های مشابه، شرایطی را فراهم آورند که باعث نزدیک­تر شدن ارتباط بین تحقیق، ترویج و کشاورز گردد. بخش تحقیقات هم با استفاده از نتایج این تحقیق می­تواند به این نتیجه برسد که آیا تحقیقات آن­ها با شرایط مزرعه­ی بهره­بردار مناسبت دارد یا خیر. در واقع انعکاس نظرات کشاورزان و دیدگاه آن­ها نسبت به طرح ترویجی اجرا شده به بخش تحقیقات، ضمن تقویت فرهنگ مشارکت و تقویت توان مسأله­یابی و شناسایی راه­حل­ها و حل مسأله در کشاورزان، باعث می­شود که محققان یافته­های تحقیقاتی کاربردی­تر و اجرایی­تری را که بیش­تر مورد نیاز کشاورزان و واحد­های      بهره­برداریشان باشد، از طریق ترویج به مزارع کشاورزان تزریق کنند. همچنین نتایج این طرح به دانشگاهیان کمک می­کند تا با شناسایی نقاط ضعف ترویج در اجرای این طرح و ارتباط با کشاورزان، این کاستی­ها را شناسایی و در دانشجویان این رشته برای ورود به بازار کار و ارتباط مؤثر­تر با کشاورزان و محققان، تقویت کنند. امید است بر مبنای نتایج به­دست آمده، برنامه­ریزی­هایی برای ادامه­ی روند اجرایی این طرح در آینده انجام گرفته و سیاست­هایی اتخاذ گردد که به موفقیت هر چه بیشتر این طرح در آینده و در سایر استان­ها نیز بیانجامد.

فهرست مطالب

فصل اول : طرح تحقیق

۱-۱- مقدمه ۲

۱-۲- بیان مسأله ۳

۱-۳- اهداف ۵

۱-۴- اهمیت و ضرورت پژوهش ۶

۱-۵- محدوده­ی پژوهش ۷

۱-۶- محدودیت­های پژوهش ۷

۱-۷- تعاریف و مفاهیم ۸

فصل دوم : بررسی ادبیات تحقیق

۲-۱- مقدمه ۱۱

۲-۲- بخش اول: کلیات ارتباط تحقیق و ترویج ۱۱

۲-۱-۱- پیوند تحقیق و ترویج ۱۳

۲-۲-۲- نظام دانش و اطلاعات کشاورزی ۱۶

۲-۲-۳- شیوه­های مرسوم ارتباطی تحقیق و ترویج کشاورزی در سطح جهان ۲۰

۲-۲-۴- پیشینه­ی طرح­های مشترک تحقیقی – ترویجی در ایران ۲۵

۲-۳- بخش دوم: کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۲۷

۲-۳-۱- سابقه و پیشینه­ی تجربی طرح ۲۷

۲-۳-۲- اهداف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۲۸

۲-۳-۳- ویژگی­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۲۹

۲-۳-۴- اهمیت و ضرورت اجرای طرح ۳۰

۲-۳-۵- رهیافت ترویجی طرح ۳۰

۲-۳-۶- محتوا و موضوع یافته­های تحقیقاتی و کاربردی طرح ۳۱

۲-۳-۷- روند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۳۳

۲-۳-۸- الزامات اجرایی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۳۴

۲-۳-۹- مناطق اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» در استان کرمانشاه ۳۵

۲-۴- بخش سوم: کلیات ارزشیابی

۲-۴-۱- تعاریف و مفاهیم ارزشیابی ۳۸

۲-۴-۲- اهداف ارزشیابی ۴۱

۲-۴-۳- ویژگی­های ارزشیابی ۴۳

۲-۴-۴- مسائل کلیدی ارزشیابی ۴۳

۲-۴-۵- سطوح ارزشیابی ۴۵

۲-۴-۶- انواع ارزشیابی ۴۷

۲-۴-۶-۱- انواع ارزشیابی با توجه به زمان ۴۷

۲-۴-۶-۲- انواع ارزشیابی از نظر کارائی ۴۸

۲-۴-۶-۳- انواع ارزشیابی از لحاظ درجه­ی اعتبار ۴۸

۲-۴-۶-۴- انواع ارزشیابی با توجه به ارزشیابان ۵۰

۲-۴-۷- مدل­های ارزشیابی ۵۰

۲-۴-۷-۱- مدل ارزشیابی مشارکتی ۵۲

۲-۴-۷-۲- مدل ارزیابی سریع و مشارکتی روستایی ۵۶

۲-۴-۷-۳- مدل ارزشیابی مبتنی بر طبیعت ۵۷

۲-۴-۷-۴- مدل ارزشیابی تجربی ۵۷

۲-۴-۷-۵- مدل مفهومی آون ۵۸

۲-۴-۷-۶- مدل سلسله مراتبی بنت ۵۹

۲-۴-۷-۷- مدل ارزشیابی تفاوت­ها (اختلاف یا ناهم­خوانی)………..۶۰

۲-۴-۷-۸- مدل ارزشیابی اعتبارگذاری ۶۱

۲-۴-۷-۹- مدل ارزشیابی اعتباربخشی ۶۱

۲-۴-۷-۱۰- مدل ارزشیابی مدافعه یا دوسویه ۶۲

۲-۴-۷-۱۱- مدل ارزشیابی هدف آزاد ۶۲

۲-۴-۷-۱۲- مدل ارزشیابی مناسبات اجرایی ۶۴

۲-۴-۷-۱۳- مدل ارزشیابی حقوقی ۶۴

۲-۴-۷-۱۴- مدل ارزشیابی قضایی ۶۴

۲-۴-۷-۱۵- مدل ارزشیابی به مثابه روشنگری ۶۵

۲-۴-۷-۱۶- مدل ارزشیابی مبتنی بر استراتژی وضعیت ویژه ۶۵

۲-۴-۷-۱۷- مدل ارزشیابی تایلر ۶۶

۲-۴-۷-۱۸- مدل ارزشیابی استیک ۶۶

۲-۴-۷-۱۹- مدل ارزشیابی تصمیم­گیری مدیریتی ۶۷

۲-۴-۷-۲۰- مدل ارزشیابی هدف مدار ۶۷

۲-۴-۷-۲۱- مدل عمومی ارزشیابی ۶۸

۲-۴-۷-۲۲- مدل آزمایش اجتماعی ۶۸

۲-۴-۷-۲۳- مدل کارشناسی ۶۸

۲-۴-۷-۲۴- مدل تخصص محور ۶۸

۲-۴-۷-۲۵- ارزشیابی به عنوان خبرگی ۶۹

۲-۴-۷-۲۶- مدل منطقی ارزشیابی برنامه ۶۹

۲-۴-۷-۲۷- مدل سیپ ۷۰

۲-۵- بخش چهارم: پیشینه­ی پژوهش ۷۶

۲-۶- چارچوب نظری تحقیق ۸۹

فصل سوم: روش تحقیق

۳-۱- مقدمه ۹۱

۳-۲- نوع و روش پژوهش ۹۱

۳-۳- جامعه­ی آماری ۹۲

۳-۴- حجم نمونه و روش نمونه­گیری ۹۳

۳-۵- ابزار جمع­آوری اطلاعات ۹۴

۳-۶- تعیین روایی پرسشنامه ۹۶

۳-۷- تعیین پایایی پرسشنامه ۹۶

۳-۸- تجزیه و تحلیل داده­ها ۹۷

فصل چهارم: یافته­ها

۴-۱- مقدمه ۹۹

۴-۲- ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان ۹۹

۴-۳- ارزیابی زمینه­ی اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۱

۴-۳-۱- میزان تأثیر عوامل زمینه­ای در موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال

یافته­ها ۱۰۱

۴-۳-۲- وضعیت موجود عوامل زمینه­ای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۲

۴-۴- ارزیابی درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۴

۴-۴-۱- اثربخشی درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۴

۴-۴-۲- شیوه­ی اقدام در مورد درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»……….۱۰۵

۴-۵- ارزیابی فرآیند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۷

۴-۶- ارزیابی برون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۸

۴-۷- ارزیابی کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۹

۴-۸- ارزیابی مراحل مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان

مجری طرح ۱۱۱

۴-۹- نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۲

۴-۱۰- نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۳

۴-۱۱- راهکار­های بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۴

۴-۱۲- نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۸

فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهاد­­ها

۵-۱- مقدمه ۱۲۳

۵-۲- نتایج ارزیابی زمینه ۱۲۳

۵-۲-۱- پیشنهاد­ها ۱۲۵

۵-۳- نتایج ارزیابی درون­داد ۱۲۵

۵-۳-۱- پیشنهاد­ها ۱۲۶

۵-۴- نتایج ارزیابی فرآیند ۱۲۶

۵-۴-۱- پیشنهاد­ها ۱۲۷

۵-۵- نتایج ارزیابی برون­داد ۱۲۷

۵-۵-۱- پیشنهاد­ها ۱۲۸

۵-۶- سایر نتایج ۱۲۸

۵-۶-۱- پیشنهاد­ها ۱۳۰

منابع و مآخذ ۱۳۱

 

 

فهرست جداول

جدول ۲-۱ شرکت­های تعاونی تولید همکار در طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۳۳

جدول ۲-۲ تعداد اولویت­های ایجاد واحد­های بهره­برداری هدف به تفکیک بخش ۳۴

جدول ۲-۳ سایت­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۳۶

جدول ۲-۴ کلیات طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس مناطق چهار­گانه ۳۷

جدول ۲-۵ سطوح قضاوت برای ارزشیابی یک برنامه­ی ترویجی ۴۶

جدول ۲-۶ تفاوت­های بین ارزشیابی مشارکتی و سنتی ۵۵

جدول ۲-۷ اجزاء مدل آون برای ارزشیابی برنامه ۵۹

جدول ۲-۸ سلسله مراتب بنت ۶۰

جدول ۳-۱ سایت­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۹۳

جدول ۳-۲ نحوه­ی پراکنش جامعه­ی آماری ۹۴

جدول ۳-۳ بخش­های مختلف پرسشنامه ۹۵

جدول ۳-۴ میزان ضریب آلفای کرونباخ بخش­های مختلف پرسشنامه ۹۶

جدول ۴-۱ ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان مجری طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»…………………….۹۹

جدول ۴-۲ توزیع فراوانی عوامل زمینه­ای طرح «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس میزان تأثیر آن­ها در موفقیت طرح ۱۰۱

جدول ۴-۳ توزیع فراوانی عوامل زمینه­ای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس وضعیت موجود…..۱۰۳

جدول ۴-۴ مقایسه­ی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل زمینه­ای طرح ترویجی «تسریع انتقال

یافته­ها ۱۰۴

جدول ۴-۵ توزیع فراوانی درون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس میزان تأثیر آن­ها در موفقیت طرح ۱۰۴

جدول ۴-۶ توزیع فراوانی شیوه­ی اقدام در مورد هر یک از درون­داد­ها بر اساس میزان تأثیر آن­ها در موفقیت طرح ۱۰۶

جدول ۴-۷ ارزیابی فرآیند اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۷

جدول ۴-۸ ارزیابی برون­داد­های طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۰۸

جدول ۴-۹ ارزیابی کلی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» بر اساس مدل سیپ ۱۱۰

جدول ۴-۱۰ ارتباط بین میزان موفقیت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» با ویژگی­های فردی و حرفه­ای کشاورزان مجری طرح ۱۱۰

جدول ۴-۱۱ ارزیابی مراحل مختلف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان ۱۱۱

جدول ۴-۱۲ میزان تأثیر اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» بر عملکرد ۱۱۲

جدول ۴-۱۳ اولویت­بندی نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۲

جدول ۴-۱۴ مهم­ترین نقاط قوت طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان ۱۱۳

جدول ۴-۱۵ نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۳

جدول ۴-۱۶ مهم­ترین نقاط ضعف طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه کشاورزان ۱۱۴

جدول ۴-۱۷ راهکار­های بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۴

جدول ۴-۱۸ مهم­ترین راهکار­های بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها» از دیدگاه

کشاورزان ۱۱۶

جدول ۴-۱۹ مقدار KMO و آزمون بارتلت ۱۱۶

جدول ۴-۲۰ راهکار­های استخراج شده به منظور بهبود اجرای طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها»…………..۱۱۷

جدول ۴-۲۱ مقدار ویژه و درصد واریانس عامل­ها ۱۱۸

جدول ۴-۲۲ نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۱۹

جدول ۴-۲۳ تعیین نوع نگرش کشاورزان نسبت به طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۱۲۰

 

 

 فهرست نمودار­ها

نمودار ۲-۱ نظام اطلاعات کشاورزی ۱۷

نمودار ۲-۲ مراحل عملیاتی طرح ترویجی «تسریع انتقال یافته­ها ۳۲

نمودار ۲-۳ عناصر مفهوم ارزشیابی از دیدگاه بیبای ۴۰

نمودار ۲-۴ مسائل کلیدی ارزشیابی ۴۴

نمودار ۲-۵ نردبان مشارکت کشاورزان در ارزشیابی ترویج ۵۳

نمودار ۲-۶ عناصر مدل منطقی ۶۹

نمودار ۲-۷ اجزای کلیدی مدل ارزشیابی سیپ و روابط مرتبط با برنامه ۷۶

نمودار ۲-۸ چارچوب نظری تحقیق ۸۹

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0