تفسیر نقاشی دانش آموزان

تفسیر نقاشی دانش آموزان

تفسیر نقاشی دانش آموزان و پی بردن به مشکلات آنها

مقدمه :
دانش آموزان با انجام فعالیت های هنری، خود ، جهان و خالق جهان را بهتر می شناسند، حس زیباشناسی خود را توسعه می دهند. حواس، تفکر، تخیل و هوش آنها نیز تقویت شده، استعدادهای درونی و خلاقیتشان شکوفا می شود. هنرمند پیوسته در کار آفرینش زیبایی ها و نمایاندن زیبائیها به مردم است. او خداوند سبحان را جمال مطلق و خالق همه ی زیبایی ها می شناسد و جهان را جلوه ای از جمال خالق یکتا می داند.
مطالعات مختلف نشان می دهد که فعالیت های هنری، مهارت های کلامی کودکان را وسعت می بخشد، قدرت بیان غیر کلامی آن ها را پرورش می دهد، بر صبر و تحمل و سعه ی صدر آنها می افزایند و آنان را به نظم و انضباط و تمیزی پای بند می کنند . فعالیت های هنری دانش آموزان را در برقراری ارتباط و کنترل عواطف خود توانا می سازند. فعالیت های هنری ، قلب و ذهن را پرورش می دهند، قدرت یادگیری و حافظه را تقویت می کنند و دانش آموزان را قادر می سازند تا در فرصت های مختلف یادگیری، شناخت و تجارب مفید خود را در کنار هم قرار دهند، سازمان دهی کنند و به فهم و درک کامل تری نایل آیند.

نقاشی کودکان
نقاشی فعالیتی آشنا و عادی است که بر رشد ذهنی بچه ها تأثیر زیادی دارد. کودکان با نقاشی علاقه دارند و با هر چه در دسترس شان باشد، طرح هایی می کشند که متناسب با سن و روحیه ی آنها است. این طرح ها به مرور با رشد کودک کامل تر می شوند و برای ما مفهوم روشن تری پیدا می کنند . یک جنبه ی کشیدن نقاشی، بازی و سرگرمی و جنبه ی دیگر آن، رشد و تکامل ذهن و پیشرفت توانایی است. کودکان عواطف درونی خود را که برای ما دست نیافتنی هستند، در نقاشی هایشان نشان می دهند، آنها تمایلات و آرزوهایشان و نیز هر جا را دوست دارند و مایه ی شادی و لذت آنهاست و هر چه را دوست ندارند یا باعث ترسشان می شود، نقاشی می کنند. کودکان هر چه را تجربه کرده و یاد گرفته اند، می کشند تا این تجربه را عمیق تر درک کنند و به خاطر بسپارند. علاوه بر این، هر چه را نمی شناسند ، نقاشی می کنند تا آن را بهتر بشناسند و درک خود را کامل کنند. بدون این فعالیت ها ، نیازهای اساسی درونی بچه ها بی جواب می ماند، زیرا آنها هنوز قدرت کلامی کافی برای بیان احساسات خود ندارند و درون خود را تنها از طریق فعالیت های هنری و به خصوص نقاشی، نشان می دهند. نقاشی در تشکیل شخصیت و روان کودک اهمیت به سزایی دارد.
نقاشی بیان کننده ی احساسات و شخصیت کودکان است. باعث پرورش خلاقیت آنها و تعادل فکری و روحی آنها می شود. به نظر عده ای از روان شناسان، کودک ، ضمن نقاشی، هم به لذت حرکتی و هم به لذت بصری دست می یابد و این امر باعث فعالیت او می شود.
بیشتر نقاشی هایی که کودکان می کشند تصویرند، یعنی بازنمای چیزی هستند که در درون کودک
می گذرد. مواردی که در تفسیر نقاشی کودکان به کار گرفته می شود به شرح ذیل می باشند:
خطوط، طرز کشیده شدن نقاشی بر صفحه ی کاغذ و سمت کشیدن این نقاشی، ضخامت خطوط، مقدار و توزیع جزئیات نقاشی ، خود تصویر ، پاک شدگی ها و یا از قلم افتاده ها.

خطوط
خط بدون وابستگی به محتوا نیز دارای بار شدید بیانی و قدرت وجودی خاصی است. و دارای اشکال مختلفی است: خطوط ضخیم – نازک – خط نقطه – خط پیوسته – عمودی – افقی – زاویه دار و خطوط مارپیچ و … . این خطوط می توانند حالت های روانی مختلف مثل غم ، شادی ، عصبانیت و میزان اعتماد به نفس را نشان دهند.
– خطوط ضخیم و کوتاه ، حالت روانی عصبانیت و یا ضعف عصبی را نشان می دهد.
– خطوط راست و زاویه دار و به هم پیچیده ، حالت روانی پرخاشگری را نشان می دهد.
– خطوط مختلف با حفظ تعادل میان آنها، نشان دهنده ی کودک پیشرفته و متعادل است.
– خطوط نازک با حرکات ملایم، نشان دهنده ی کودک احساسی و عاطفی است.
– خطوط کوتاه و منع شده ، نشان دهنده ی کودک خجالتی است.
– خطوط تکه تکه و منقطع ، نشان دهنده کودک منزوی است یا تمایل با انزوا دارد.

فضا
به نظر روان شناسان کودکانی که فضا را بهتر از دیگران حس می کنند دارای قابلیت درک بهتر و بیشتری هستند و فضای کاغذ و چگونگی نقاشی بر روی آن اهمیت دارد.
– ترسیم نقاشی به تناسب بر روی کاغذ یا فضا؛ نشان دهنده ی آن است که کودک آرام است و درک خوبی از فضا دارد.
– خارج شدن از کادر کاغذ یا فضا؛ سه حالت دارد :
۱- یا کودک خردسال است.
۲- یا ضعف عضلانی دارد.
۳- و یا کنترل عضلانی ندارد و یا از کمبود محبت رنج می برد.
– ترسیم نقاشی در گوشه کاغذ: نشان دهنده ی آن است که کودک کم رو و خجالتی است.
– ترسیم نقاشی در قسمت محدودی از کاغذ و یا بر روی تکه کاغذ کوچکی : نشان دهنده ی آن است که کودک اعتماد به نفس پایین دارد و به خود اطمینان زیادی ندارد.
– شروع کردن ترسیم از بالای کاغذ : نشانه ی آن است که کودک به ارزش های والا توجه دارد.
– ترسیم نقاشی در حالتی که بیشتر به طرف چپ متمایل باشد (اگر کودک چپ دست نباشد) و در چپ متمرکز باشد: نشانه ی آن است که کودک غم و اندوه دارد و گوشه گیر می باشد و به خود اعتماد ندارد.
– ترسیم نقاشی در حالتی که بیشتر در مرکز کاغذ متمرکز باشد : نشان دهنده ی آن است که کودک بر خود و احساساتش توجه و تمرکز فکری زیادی دارد.
– ترسیم نقاشی از طرف چپ به راست : نشانه ی آن است که کودک یک حرکت طبیعی و پیش رونده دارد.
– ترسیم نقاشی از طرف راست به چپ : نشانه ی آن است که کودک یک حرکت و پس رونده دارد.
– ترسیم نقاشی در تمام فضای باز و خالی و پر کردن کاغذ و فضا : نشان دهنده ی آن است که کودک فردی جاه طلب است و در هر موقعیت و زمانی می خواهد خود را به رخ دیگران بکشد.
– ترسیم نقاشی در بالای صفحه : نشانه ی تخیلات ، نیاز به آزادی ، آرامش و گرایش به رویا و تفکر است.
– ترسیم نقاشی در پایین صفحه : نشانه ی احساس فشار، سنگینی، حقارت و ضعف در مقابل نیازهای غریزی است، افرادی که آدمک را در پایین کاغذ نقاشی می کنند کمتر شیفته ی چیزی می شوند.
– چرخاندن کاغذ به دو معنی است:
۱- نشانه ی تضاد ورزی و منفی گری
۲- احساس نیاز به فضای حیاتی بیشتر برای احساس وجود

خواب و رؤیا
کودکان معمولاً خواب و رؤیای خود را به صورت نقاشی می کشند و این نقاشی را به راحتی توضیح
می دهد چون رؤیا و خواب است و کودک خود را مسئول نمی داند.
نقاشی خواب و رؤیا ممکن است ترس ها و تمایلات کودکان را ظاهر سازد مثلاً تمایل به قدرت که سرچشمه ی آن در احساس خود کوچک بینی کودک نسبت به بزرگترها و یا دیگران است با خواب و رؤیا و سپس نقاشی آنها به راحتی بیان می شود.

خانه
خانه در نقاشی کودکان بیش از هر چیز دیگری کشیده می شود. حال اگر این خانه با پرده های رنگین و پنجره ، باغچه ، دیوارهای نرده ای دور حیاط و باغچه و در ورودی باشد: بیانگر این است که انسانی که در داخل آن خانه زندگی می کند سعادتمند و راضی است.

 

 

 

مسترداک | گزارش کارآموزی | مقاله ، تحقیق و جزوات آموزشی | پایان نامه دکترا | رشته های پزشکی | پزشکی | دندانپزشکی | داروسازی | دامپزشکی | زبان و ادبیات فارسی | مدیریت | حسابداری | حقوق | فقه و مبانی حقوق اسلامی | روانشناسی | علوم تربیتی | کشاورزی | تربیت بدنی | زمین شناسی | رشته اقتصاد | تاریخ | جغرافیا | کلام تطبیقی | پایان نامه کارشناسی ارشد | علوم انسانی | تاریخ | باستان شناسی | زبان و ادبیات فارسی | مدیریت | حقوق | فقه و حقوق اسلامی | رشته حسابداری | اقتصاد | روانشناسی | علوم تربیتی | کتابداری و اطلاع رسانی | علوم اجتماعی | علوم سیاسی | جغرافیا | زبان شناسی | زبان و ادبیات عربی | فرهنگ و زبان های باستان | علوم پایه | زیست شناسی | زمین شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | صنایع غذایی | برق | نقشه برداری | معماری | هنر | پرستاری | علوم پزشکی | علوم دارویی | علوم بهداشتی | تربیت بدنی | پایان نامه کارشناسی | ترجمه مقالات ISI | پرسشنامه | پاورپوینت | طرح توجیهی | پروژه آموزشی | بانک اطلاعات | آموزش زبان انگلیسی | فیلم و صوت آموزشی | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | کتاب | اپلیکیشن | نرم افزار | مطالب آموزشی | mr-doc.ir

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0