تحليل رفتار كارآفرينانه سازماني در بين كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی مدیریت

دانلود پایان نامه تحليل رفتار كارآفرينانه سازماني در بين كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان

دانلود پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی مدیریت

کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد. مسترداک در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  تحليل رفتار كارآفرينانه سازماني در بين كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان” با گرایش  مدیریت کشاورزی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده تحليل رفتار كارآفرينانه سازماني در بين كارشناسان سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان:

هدف اين تحقيق توصيفي- همبستگي، تحلیل سطوح مؤلفه ­های رفتار كارآفرينانه سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از دید کارشناسان سازمان می­باشد. جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان (۵۳۸N=)، بود که حجم نمونه با استفاده از جدول حداقل حجم نمونه بارتلت و همکاران تعیین گرديد (۱۵۵n=). این تعداد با روش نمونه­ گیری خوشه­ای متناسب، انتخاب شد.

ابزار تحقیق شامل پرسشنامه محقق ساخته با ۶۶ گویه تحت شش مؤلفه (آگاهي، شخصيت، انگيزه، مهارت فني، مهارت انساني، مهارت ادراكي)، براي رفتار كارآفرينانه سازماني و ۴۸ گويه تحت سه مولفه (عوامل ساختاري، عوامل رفتاري، عوامل زمينه‌اي)، براي تحليل عوامل بازدارنده كارآفريني سازماني بود. جهت تعیین روایی پرسش­نامه از روایی صوری و محتوایی و هم‌چنین روایی سازه با روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ ۹۵/۰ محاسبه گردید، که حاکی از پایایی بالای ابزار اندازه­گیری می­باشد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم­افزارهای SPSS18 و AMOS18 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت.

رتبه ­بندی مؤلفه ­های رفتار كارآفرينانه سازمانی نشان داد که مؤلفه مهارت فني با میانگین (۹۰/۳)، در بالاترین رتبه و دانش و آگاهي با میانگین (۸۹/۲)، در پایین­ترین رتبه­ قرار گرفتند. هم­چنین رتبه­ بندی مؤلفه ­های عوامل بازدارنده رفتار كارآفرينانه سازمانی نشان داد که موانع رفتاری با میانگین (۴۵/۲)، در بالاترین رتبه و موانع محیطی با میانگین (۲۱/۲)، در پایین­ترین رتبه­ قرار داشتند. نتایج تحلیل عاملی ۱۱۴ گویه مقیاس رفتار كارآفرينانه سازماني و عوامل بازدارنده آن پس از اصلاح مدل­ ها، نشان داد که شاخص­های برازش مدل­های پیش نهاد شده، ابزاری مناسب جهت تحلیل رفتار کارآفرینانه سازمانی و  تحلیل موانع آن می­باشند.

 

مقدمه

كارآفريني سازماني فرآيندی بازآفرین يا به معنی دیگر نوسازي مجدد سازماني است. سازمان‌ها با ايجاد خدمات جديد به مشتریان موجب رضايت مشتريان مي‌شوند و رضايت مشتريان، وفاداري به سازمان و به دست آوردن مشتريان جديد را به هم­راه دارد كه باعث بقا و سودآوري در سازمان مي‌شود. از این رو سازمان­ها براي محيطي كه كارآفريني را ترغيب و استعدادهاي افراد را بالفعل كند، اهميت قابل ملاحظه‌اي قائل شده‌اند.

يكي از مهم­ترين عوامل تسهيل و تقويت توان كارآفريني در سازمان ساختار مناسب و تشكيلات متناسب با اهداف مورد نظر مي‌باشد. با توجه به اهميت مبحث كارآفريني در دنياي امروز، توسعه و ترويج فرهنگ كارآفريني بيش از پيش ضروري به­نظر مي‌رسد. به­دليل نقش و جايگاه ويژه كارآفرينان در روند توسعه و رشد اقتصادي، بسياري از دولت­ها در كشورهاي توسعه­يافته و درحال توسعه، تلاش مي‌كنند با حداكثر امكانات و بهره‌برداري از دستاوردهاي تحقيقاتي، شمار هرچه بيش­تري از جامعه را كه داراي ويژگي‌هاي كارآفريني هستند به آموزش در جهت كارآفريني و فعاليت‌هاي كارآفرينانه تشويق و هدايت كنند (بهبود، ۱۳۹۰).

توجه به كارآفريني در جامعه، سبب پويايي و افزايش بهره­وري شده و در سطوح مختلف، ارزش كار را افزايش داده و روحیه سعي و تلاش را در بدنه جامعه بالا مي­برد (سعیدي كیا، ۱۳۹۰). کارآفرینی سازمانی، یکی از مهم­ترین عوامل توسعه سازمانی و اقتصادی است که از مدت‌ها پیش، مورد توجه محققین و دولت مردان قرار گرفته است (Minniti, 2008). در نظر بسیاری از پژوهش­گران، کارآفرینی سازمانی مفهومی راهبردی است که می­تواند زمینه رشد و دستیابی سازمان به مزیت رقابتی پایدار را فراهم سازد (Dess et al., 1997).

شرايط اقتصادي، صنعتي، اجتماعي و فرهنگي امروز کشور به­ گونه­اي است كه حل مشكلات و تنگناها، الگوها و راه­ حل­هاي جديد و متفاوتي را طلب مي­كند. تركيب جمعيتي جوان كشور­، ضرورت ايجاد فرصت­هاي شغلي، وابستگي به درآمدهاي نفتي، نوسان بهاي نفت در كنار مسائلي هم­چون لزوم رعايت الگوي مصرف، طرح هدف­مند كردن يارانه­ ها، مقابله با تحريم‌ها، اصل ۴۴ قانون اساسي و غیره، عواملي هستند كه نظر سياست­گذاران و تصميم‌سازان كلان كشور را به منابعي درآمدزا، سهل ­الوصول و مستقل از نفت معطوف مي­سازد كه بي­شك دستيابي به اين منابع در سايه ابتكار، خلاقيت و نوآوري و در يك كلام كارآفريني نهفته است. به همین دلیل با توجه به اینکه بخش­های دولتی و بخش­هاي خصوصي به علت مشكلات اقتصادي و اداري متعدد با چالش­هاي بزرگي در اداره ­ي امور خود مواجه شده­ و در حال حاضر تشكيلات حجيم و بيش از حد بزرگ سازمان­هاي دولتي از كارايي لازم برخوردار نبوده و از هدف اصلي خود يعني خدمت ­رساني به مردم دور ماندند، مفهوم جديدي از كارآفريني به وجود آمد و اين مفهوم چيزي جز كارآفريني سازماني نيست.

كارآفريني سازماني يك فرآيند بنيادي براي توسعه­ي نوآوري است و دوام و بقای سازمان­­ها به استفاده ­ي بهتر از منابع انساني خلاق و كارآفرين آنها بستگي دارد. تحليل رفتار كارآفرينانه سازماني مربوط به كارشناسان و كاركنان شاغل در سازمان و هم­سو نمودن ارتقاي دانش، مهارت و نگرش آنها با اهداف سازماني يكي از مهم­ترين اهداف در سازمان­ها بوده و لازم است در اين خصوص تحقيقات و مطالعات حرفه­اي به­خصوص با رويكرد بومي انجام شود.

با توجه به اهمیت کارآفرینی سازمانی در کشور، تحقیقات زیادی در این خصوص صورت پذيرفته است. بررسي‌هاي انجام شده از تحقيقات به­ عمل آمده، نشان می­دهد كه حيطه تحقيقات متمركز بر دو عامل ۱-  مفهوم و اهميت نيازها و ضرورت كارآفريني سازماني که محققانی مانند، حیدری (۱۳۹۰)، عمانی و رجبعلی­پور (۱۳۸۹)، صمدی و شیرزادی (۱۳۸۹)، مرزبان و همکاران (۱۳۸۹)، لعلی سرابی و همکاران (۱۳۹۱)، قهرمانی و همکاران (۱۳۸۹)، در این حوزه­ ها اقدام به تحقیق نموده­اند و ۲- بررسي موانع و محدودیت­ها، عوامل موثر بر كارآفريني سازماني نظير آموزش، خلاقیت، هوش، مديريت و سرمایه اجتماعی بوده است، که محققانی هم­چون، کیاکجوری و فاضلی ویسری (۱۳۸۹)، مدهوشی و همکاران (۱۳۸۷)، اهری و همکاران (۱۳۸۹)، قاسمی و اسدی (۱۳۸۹)، کاظمی و همکاران (۱۳۸۹)، هواسی (۱۳۸۹)، کرد نائیج و همکاران (۱۳۸۹)، مهینینان (۱۳۸۹)، عربیون و جوادی (۱۳۸۸)، در این زمینه به تحقیق و پژوهش پرداختند.

انتظار می­رود نتایج حاصل از تحقیق حاضر که به ­طور مشخص به بررسی و تحلیل رفتار کارآفرینانه در بین کارشناسان جهاد کشاورزی استان گیلان می­پردازد، مورد استفاده مدیران،کارشناسان و کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و تمامی کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و دانشجویان و محققین قرارگیرد.

 

اهمیت و ضرورت تحقیق

امروزه سازمان­ها نمی‌توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای چند طرح کارآفرینانه بر رقبای کوچک، چابک، منعطف، نوآور، فرصت­گرا، و کم­هزینه فایق آیند، آن­ها باید شرایطی را فراهم کنند تا همه کارکنان روحیه کارآفرینی پیدا کرده بتوانند به راحتی، مستمر و به ­طور فردی یا گروهی فعالیت­های کارآفرینانه خود را به اجرا درآورند. سازمان­ها برای به اجرا درآوردن و بکارگیری کارآفرینی در سازمان­های خود ابتدا باید فرهنگ سازمانی خود را با فرهنگ کارآفرینانه منطبق کنند، بدین معنی که سازمان­ها باید فرهنگی را در میان کارکنان خود رواج دهند که به خلاقیت و نوآوری، درستی، صداقت، احترام گذاشته و آن­ها را تقویت کنند. در این فرهنگ باید به کارکنان فرصت داد تا طرح­های ابتکاری خود را به اجرا درآورند و در صورت شکست نیز از حمایت مدیران خود برخوردار شوند، سازمان­های کارآفرین برای افزایش نوآوری سعی می­کنند که در تصمیمات خلاقانه، سیستم عدم تمرکز اعمال گردد، هم­چنین از سیستم ارتباطات باز افقی و عمودی استفاده می­شود تا به یک ایده جدید اجازه دهند به سرعت در سازمان منتشر شود، در سازمان کارآفرینانه، به­دلیل نقش محوری سیستم پاداش و افزایش اثربخشی آن معیارهای تشویق و پاداش در سازمان به­طور روشن و واضح به اطلاع همه کارکنان می­رسد، و اساسا مخاطره ­پذیری، نوآوری، کارگروهی و رفتارهای خلاقانه در این سیستم مورد تشویق قرار می­گیرد، در سازمان­های کارآفرین به کارکنان چنین القا می­شود که برای رسیدن به چشم ­اندازهای آتی موفقیت­های کوچک امروز را مانند پله­ های ترقی رسیدن به چشم ­اندازه ای روشن آتی سازمان در نظر بگیرند، به­ همین دلیل است که در این سازمان­ها به تحقیق و توسعه اهمیت خاص داده می­شود.

در كشورما نیز، اهميت كارآفريني و نقش کارآفرینان سازمانی در پیش­برد اهداف تعیین شده احساس می­گردد و به ­همین دلیل، تحقیقات زیادی نیز در این خصوص انجام گرفته است، تا راه­حل­هايي موثر و راهكارهايي اصلاح كننده براي ایجاد، استمرار و ارتقای فرهنگ کارآفرینی برداشته شود. اين مهم انجام نمي­شود، مگر اين­كه سوالات و درخواست­هاي متنوع و مشکلات متعدد كارآفرينان را با كمك روش­هاي علمي معتبر شناخته و با درك پاره­اي از مسائل آن­ها از جمله عدم وجود فضايي خلاقانه در محيط­هاي کاري، سازماندهي كارآفرينان و مشكلات كارآفرينان اجتماعي، ما را به سوي راهکارهايي در اين زمينه بکشاند.

مطالعاتي كه در رابطه با موضوع مورد تحقيق انجام شد، بيانگر آن مي­باشد كه در ميان پژوهش­های انجام شده تا به امروز، تحقیقی در اين زمينه انجام نشده است. اين مطلب خود نشان دهنده و مؤيد تازه و بديع بودن پژوهش حاضر مي­باشد. در عين حال، پژوهش­هاي ديگري وجود دارند كه به نحوي به يكي از جنبه­هاي موضوع مورد تحقيق و آن هم به­طور غيرمستقيم پرداخته­اند. به­ طور مثال، حیدري و همكاران (۱۳۹۰)، در پژوهش خود تحت عنوان «بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفه­ هاي کارآفرینی سازمانی» به بررسی رابطه میان فرهنگ سازمانی و مؤلفه ­هاي کارآفرینی در بین کارمندان ستادي سازمان جهاد کشاورزي شهرستان کرمانشاه پرداختند. در تحقیقی دیگر که توسط عماني و رجب علی پور، (۱۳۸۹)، تحت عنوان «تحلیل عاملی موانع توسعه مدیریت دانش و کارآفرینی در سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال بختیاری» ارائه گردید، به شناسایی مهم­ترین عوامل مانع توسعه کارآفرینی و مدیریت دانش در سطح سازمان پرداخته شد.

بررسی پیشینه تحقیقات نشان داده است که، تقویت و ایجاد رفتار کارآفرینانه در سازمان­ها متاسفانه، در كشور ما و در چند برنامه اخير توسعه، توجه خاص به اين مهم نشده و حتي مي‌توان گفت كه اين مفهوم براي بسياري از دست‌اندركاران و افراد جامعه ناشناخته و غريب است. شايد به همين دليل تاكنون برنامه‌ريزي و بسترسازي مناسبي در حوزه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و نظام آموزشي كشور براي توسعه كارآفريني به­ ويژه در دانشگاه‌هاي كشور صورت نپذيرفته است. به همین دلیل نيز در کشورمان تحقیق و پژوهش دقیقی در این خصوص انجام نشده است. تحقیقاتی که تاکنون توسط محققین در این حوزه ارائه گرديده، اغلب در حوزه­های تولیدی و بخش‌های خصوصی بوده و پر واضح است که عوامل تحریک و تحرک کارآفرینی در سازمان­های خصوصی با سازمان­های دولتی از بسیاری جهات متفاوت می‌باشد. به عنوان نمونه، رستم بخش (۱۳۸۹)، ترابی (۱۳۸۹)، مدهوشي و بخشی (۱۳۸۲)، هواسي (۱۳۸۹)، قاسمی و اسدی (۱۳۸۹)، در تحقیقات خود که در دانشگاه­ها انجام دادند به بررسی موانع کارآفرینی سازمانی و ارتباط آن با کارآفرینی پرداخته و به تعدادی از موانع کارآفرینی اشاره داشتند. اما در هیچ­کدام از این تحقیقات و پژوهش­ها راهکارهای عملی به منظور ارتقای فرهنگ کارآفرینی سازمانی ارائه نگردیده است. در همین راستا، پژوهش­های دیگری نیز در بخش­های خصوصی انجام گردید. بطور مثال، كرد نائيج و همكاران (۱۳۸۹)، مهينيان (۱۳۸۹)، به ترتیب در شركت صنعت چوب شمال و مجتمع صنعتي رفسنجان به بررسي موانع كارآفريني سازماني پرداخته و عوامل مهم موانع کارآفرینی را مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات و پژوهش­های پیشین ، نشان­ دهنده این است که وجود تحقیقات در حوزه کارآفرینی سازمانی توسط محققین سایر کشور‌ها با توجه به مغایرت‌های فرهنگی، گذشت زمان و تغیییرات مهم در دیدگاه­ها، نگرش­ها و ساختار مدیریتی و تفاوت ماهیتی در بخش­های دولتی و خصوصی و از سوی دیگر عدم انجام تحقیق بطور اخص در مورد رفتار کارآفرینانه سازمانی، می‌تواند از دلایل مهم در اهمیت اجرای تحقیات و مطالعات در حوزه کارآفرینی سازمانی و توسعه رفتارهای کارآفرینانه سازمانی کارکنان در ایران به خصوص در بخش­های دولتی باشد. طی بررسی به­ عمل آمده به­طور مشخص تاکنون تحقیق و مطالعه علمی از سازمان­های دولتی استان گیلان در حوزه رفتار کارآفرینانه کارشناسان شاغل صورت نگرفته است که این امر نیاز و ضرورت یک تحقیق علمی در این خصوص را ایجاب می­نماید. شناسایی عوامل موثر در رفتار کارآفرینانه از یک سو و بسترسازی شرایط به منظور ایجاد و تقویت موارد مرتبط با این حوزه از سویی دیگر ضرورت انجام چنين تحقيقي را اجتناب­ناپذير ساخته­است. در راستای این هدف، تحقیق حاضر به بررسی عوامل موثر در رفتار کارآفرینانه سازمانی در بین کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان پرداخته است.

 

 اهداف و سوالات تحقیق

الف- هدف اصلی تحقیق

هدف اصلی این تحقیق تحلیل رفتار کارآفرینانه سازمانی در بین کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان می‌باشد.

ب- اهداف اختصاصی تحقیق

۱- تحلیل سطح دانش کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در بین کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان.

۲- تحلیل سطح مهارت کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در بین کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان.

۳- تحلیل سطح نگرش کارآفرینی و کارآفرینی سازمانی در بین کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان.

۴- شناسایی موا نع كارآفريني سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان.

 

 

سوالات تحقیق

با توجه به موارد مذكور و هم­چنين ويژگي­هاي اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی استان گیلان، مطالعه حاضر به دنبال پاسخ­گوئي به سؤال­های زیر است:

۱- سطوح دانشی، نگرشی و مهارتی رفتار کارآفرینانه سازمانی کارشناسان شاغل در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان چگونه است؟

۲- موانع کارآفریني سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان کدامند؟

۳- نقش و تاثیر متغیرهای زمینه­ای، در تحلیل رفتار کارآفرینانه سازمانی در سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان چگونه است؟

 

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه   ۲
۱-۲ بيان مساله   ۳
۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق ۵
۱-۴ اهداف و سوالات تحقیق   ۷
۱-۵ محدوده تحقیق   ۸
۱-۶ واژه­های کلیدی   ۸
فصل دوم: ادبيات تحقيق
۲-۱ مقدمه   ۱۳
بخش اول
۲-۲ تعريف كارآفريني و كارآفرين   ۱۴
۲-۲-۱ تفاوت­های مرتبط با مفاهیم کارآفرین، کارآفرینی، مدیر و سازمان   ۱۸
۲-۲-۲ فرآیند کارآفرینی   ۲۰
۲-۳ سير تطور كارآفريني در جهان   ۲۱
۲-۴ ويژگي­هاي روان­شناختي كارآفرينان   ۲۲
۲-۵ ويژگي­هاي جمعيت­ شناختي كارآفرينان   ۲۲
۲-۶ انواع كارآفريني   ۲۵
۲-۶-۱ تفاوت­های کارآفرینی فردی و کارآفرینی سازمانی   ۲۸
۲-۷ عوامل موفقيت كارآفرينان   ۳۰
۲-۸ دولت و نقش آن در توسعه کارآفرینی   ۳۱
۲-۸-۱ دلايل توجه دولت به كارآفريني   ۳۳
۲-۸-۲ راهكارهاي توسعه كارآفريني توسط دولت   ۳۳
۲-۹ فرهنگ كار و كارآفريني   ۳۵
۲-۹-۱ فرهنگ اداري و فرهنگ کارآفرينانه ۳۶
۲-۹-۲ ويژگي­هاي جامعه­ي کارآفرين   ۳۶
۲-۱۰ کارآفرینی و سرمایه اجتماعی   ۳۷
۲-۱۱ کارآفرین سازمانی و سازمان کارآفرین   ۳۸
۲-۱۱-۱ تعاریف کارآفرینی سازمانی از دیدگاه صاحب­نظران   ۳۹
۲-۱۱-۲ كارآفريني سازماني ۴۱
۲-۱۱-۳ كارآفريني شركتي (سازمان كارآفرين)   ۴۲
۲-۱۱-۴ فرآیند کارآفرینی سازمانی   ۴۴
۲-۱۱-۵ ساختار سازماني و كارآفريني سازماني   ۴۵
۲-۱۱-۶ ابعاد كارآفريني سازماني   ۴۸
۲-۱۱-۷ حوزه ­های اصلی کارآفرینی سازمانی   ۴۹
۲-۱۱-۸ ویژگی­های سازمان کارآفرین   ۵۰
۲-۱۱-۹ ابعاد مختلف سازمان­های کارآفرین   ۵۲
۲-۱۱-۱۰  شاخص­ها و ویژگی­های سازمان کارآفرین ۵۵
۲-۱۱-۱۱ ضرورت کارآفرینی در سازمان   ۵۵
۲-۱۱-۱۲ مزایای کارآفرینی سازمانی   ۵۶
۲-۱۲ مدلهای کارآفرینی   ۵۶
۲-۱۲-۱ مدل کارآفرینی سازمانی استاپفورد و بادن فولر   ۵۷
۲-۱۲-۲ مدل پیاده ­سازی کارآفرینی درون­سازمانی کوراتکو و همکاران   ۵۸
۲-۱۲-۳ مدل دو بُعدی زهرا شاکر   ۵۸
۲-۱۲-۴ مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن   ۵۹
۲-۱۲-۵ مدل کارآفرینی سازمانی پایدار آیرلند و همکاران   ۶۰
۲-۱۲-۶ مدل کارآفرینی سازمانی و ایجاد ثروت آنتونسیک و هیستریچ   ۶۱
۲-۱۲-۷ مدل کارآفرینی ­سازمانی گاث و گینزبرگ   ۶۲
۲-۱۲-۸ مدل ۴E ۶۳
۲-۱۲-۹ معرفی مدل موریس در جهت توصیف استراتژي کارآفرینی سازمانی ۶۴
۲-۱۲-۱۰ مدل استيونسون در سنجش رفتار كارآفرينانه سازمانی   ۶۴
۲-۱۲-۱۱ مدل لعلی و همکاران در سنجش رفتار كارآفرينانه سازمانی در سازمان‌هاي دولتي ايران   ۶۷
۲-۱۳ ابعاد توسعه كارآفريني سازمانی در بخش دولتي   ۷۱
۲-۱۴ منطق توسعه كارآفريني سازمانی در بخش دولتی   ۷۲
۲-۱۵ استقرار كارآفريني سازماني در سازمان­ها   ۷۲
۲-۱۶ موانع و محدوديت­هاي كارآفريني­ سازماني   ۷۴
۲-۱۷ محيط مناسب براي كارآفريني سازماني   ۷۶
۲-۱۸ کارآفرینی کشاورزی و نقش سازمان در ارتقای آن   ۸۳
۲-۱۸-۱ مفهوم کارآفرینی در بخش کشاورزی   ۸۳
۲-۱۸-۲ نقش سازمان در ارتقای کارآفرینی کشاورزی   ۸۴
بخش دوم
۲-۱۹ رفتار و رفتار سازمانی   ۸۶
۲-۱۹-۱ تعريف رفتار سازماني   ۸۶
۲-۱۹-۲ رفتار فردی از نگاه علم روان‌شناسی   ۸۶
۲-۱۹-۳ مباني رفتار فرد در سازمان   ۹۲
بخش سوم
۲-۲۰ پیش نگاشته­ها   ۹۳
بخش چهارم
۲-۲۱ چهارچوب نظری تحقیق   ۱۱۸
فصل سوم: روش­شناسی تحقیق
۳-۱ مقدمه   ۱۲۱
۳-۲ سازمان مورد مطالعه   ۱۲۱
۳-۳ روش تحقیق   ۱۲۳
۳-۴ جامعه و نمونه آماری   ۱۲۴
۳-۴-۱ جامعه آماری   ۱۲۴
۳-۴-۲ حجم نمونه   ۱۲۴
۳-۴-۳  روش نمونه­ گیری   ۱۲۵
۳-۵ متغیرهای تحقیق   ۱۲۶
۳-۶ فرضیه ­های تحقیق   ۱۲۸
۳-۷ روش­ گردآوری داده ­ها   ۱۲۸
۳-۸ ابزار پژوهش ۱۲۹
۳-۹ روائی و پایائی ابزار اندازه ­گیری   ۱۳۱
۳-۹-۱ روائی ابزار اندازه ­گیری   ۱۳۱
۳-۹-۲ پایائی ابزار اندازه­ گیری   ۱۳۱
۳-۱۰ روش تجزیه و تحلیل داده ­ها ۱۳۲
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه   ۱۳۴
۴-۲ آمار توصیفی   ۱۳۴
۴-۲-۱ جنس   ۱۳۴
۴-۲-۲ سن   ۱۳۵
۴-۲-۳ سابقه کار   ۱۳۵
۴-۲-۴ پست سازمانی   ۱۳۶
۴-۲-۵ تحصیلات   ۱۳۷
۴-۲-۶ رشته تحصیلی   ۱۳۷
۴-۲-۷ میزان ارتباط شغل با پست سازمانی ۱۳۸
۴-۲-۸ شرکت در دوره ­های کارآفرینی   ۱۳۸
۴-۲-۹ دلیل عدم شرکت در دوره­ های کارآفرینی   ۱۳۹
۴-۲-۱۰ دوره های برگزار شده   ۱۳۹
۴-۲-۱۱ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۴۰
۴-۲-۱۱-۱ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه دانش-آگاهی   ۱۴۰
۴-۲-۱۱-۲ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه نگرش-شخصیت   ۱۴۱
۴-۲-۱۱-۳ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه نگرش-انگیزش   ۱۴۳
۴-۲-۱۱-۴ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه مهارت فنی   ۱۴۴
۴-۲-۱۱-۵ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه مهارت انسانی ۱۴۶
۴-۲-۱۱-۶ توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی مرتبط با مولفه مهارت ادراکی   ۱۴۷
۴-۲-۱۲ توزیع فراوانی شاخص­های عوامل بازدارنده کارآفریني سازمانی   ۱۴۸
۴-۲-۱۲-۱ توزیع فراوانی شاخص­های عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی مرتبط با مولفه عوامل ساختاری   ۱۴۹
۴-۲-۱۲-۲ توزیع فراوانی شاخص­های عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی مرتبط با مولفه عوامل رفتاری   ۱۵۰
۴-۲-۱۲-۳ توزیع فراوانی شاخص­های عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی مرتبط با مولفه عوامل زمینه­ای   ۱۵۱
۴-۲-۱۳ رتبه ­بندی و رده ­بندی مؤلفه ­های رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۵۳
۴-۲-۱۴ رتبه ­بندی و رده ­بندی مؤلفه ­های عوامل بازدارنده کارآفریني سازمانی   ۱۵۴
۴-۳ آمار استنباطی ۱۵۵
۴-۳-۱ رابطه بین رفتار کارآفرینانه سازمانی و برخی متغیرهای تحقیق   ۱۵۵
۴-۳-۲ مقایسه رفتار کارآفرینانه سازمانی و برخی از ویژگی­های فردی کارکنان سازمان   ۱۵۶
۴-۳-۲-۱ بر اساس جنس، رشته تحصیلی و شرکت در دوره های کارآفرینی (آزمون t)   ۱۵۶
۴-۳-۲-۲ بر اساس سن، سابقه کار، پست سازمانی و مدرک تحصیلی (آزمون F)   ۱۵۷
۴-۳-۳ مدل معادلات ساختاری   ۱۵۷
۴-۳-۳-۱ ارزیابی برازش کل مدل   ۱۵۷
۴-۳-۳-۲ نتایج بخش اندازه‏گیری مدل   ۱۵۹
۴-۳-۳-۳- نتایج حاصل از اصلاح مدل   ۱۶۱
۴-۳-۳-۴ نتایج بخش ساختاری مدل   ۱۶۲
فصل پنجم: بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات
۵-۱ خلاصه   ۱۶۴
۵-۲ يافته‌هاي تحقيق ۱۶۵
۵-۲-۱ یافته ­های توصيفي   ۱۶۵
۵-۲-۲- یافته­ های استنباطی   ۱۶۹
۵-۳ پیشنهادات و راهکارهای بهبود رفتار کارآفرینانه سازمانی برای سازمان جهاد کشاورزی ۱۷۰
۵-۴ پیشنهادات برای تحقیقات آتی   ۱۷۲
منابع و مآخذ   ۱۷۳
پيوست ها    
پرسشنامه   ۱۸۰

 

 فهرست جداول

جدول ۲-۱: تعاریف کارآفرینی و کارآفرین   ۱۵
جدول ۲-۲: تفاوت­های بین کارآفرینی و کارآفرین   ۱۸
جدول ۲-۳: تفاوت­های بین کارآفرین و سازمان   ۱۹
جدول ۲-۴: تفاوتهای بین کارآفرین و مدیر   ۱۹
جدول ۲-۵: مقايسه كارآفرينان اقتصادي و كارآفرينان اجتماعي   ۲۷
جدول ۲-۶: تعاریف مختلف از کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی شرکتی ۴۲
جدول ۲-۷: خلاصه ویژگی­های سازمان کارآفرین   ۵۰
جدول ۲-۸ : عوامل بیست و چهارگانه موثر بر کارآفرینی سازمان­های دولتی   ۶۷
جدول ۲-۹: عوامل سازمانی مورد تأیید محققین برای القای کارآفرینی در سازمان   ۷۳
جدول ۲-۱۰ : موانع کارآفرینی سازمانی، تاثیرات منفی هر یک از آن­ها و راه­حل­­های هر کدام   ۷۵
جدول ۲-۱۱: عوامل پیش­ برنده و بازدارنده­ی کارآفرینی سازمانی   ۷۶
جدول ۲-۱۲ : تقسیم ­بندی انواع شخصیت و ویژگی­های شغلی مرتبط   ۸۹
جدول ۳-۱: وضعيت اشتغال در بخشهاي اقتصادي در مقايسه با كشور   ۱۲۲
جدول ۳-۲: اطلاعات مربوط به نيروي انساني موجود در سازمان جهاد كشاورزي استان گيلان …………. ۱۲۲
جدول ۳- ۳: جدول بارتلت برای تعیین حداقل حجم نمونه   ۱۲۵
جدول ۳- ۴: خوشه­ بندی جغرافیایی سازمان­ها و حجم نمونه­ های آن­ها   ۱۲۶
جدول ۳- ۵: متغیرهای مرتبط با موضوع پژوهش   ۱۲۷
جدول ۳- ۶: متغیرهای مرتبط با موضوع پژوهش ۱۲۸
جدول ۳- ۷: شیوه امتیازده ی طیف لیکرت   ۱۳۰
جدول ۳- ۸: شیوه امتیازدهی طیف لیکرت   ۱۳۰
جدول ۳- ۹: ضرایب آلفای کرونباخ، شاخص KMO و آماره بارتلت   ۱۳۳
جدول ۴- ۱: توزیع فراوانی جنسی پاسخ دهندگان   ۱۳۵
جدول ۴- ۲: توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان   ۱۳۵
جدول ۴- ۳: توزیع فراوانی سابقه کاری پاسخ دهندگان ۱۳۶
جدول۴-۴-۱: توزیع فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان   ۱۳۶
جدول۴-۴-۲: توزیع فراوانی پست سازمانی پاسخ دهندگان   ۱۳۷
جدول ۴-۵: توزیع فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان   ۱۳۷
جدول ۴- ۶: توزیع فراوانی رشته تحصیلی پاسخ دهندگان   ۱۳۷
جدول ۴- ۷: توزیع فراوانی میزان ارتباط شغل با پست سازمانی پاسخ دهندگان   ۱۳۸
جدول ۴- ۸: توزیع فراوانی براساس میزان شرکت در دوره ­های کارآفرینی   ۱۳۸
جدول ۴- ۹: توزیع فراوانی براساس میزان شرکت در دوره­ های کارآفرینی   ۱۳۹
جدول ۴- ۱۰: توزیع فراوانی براساس دوره­های برگزار شده   ۱۳۹
جدول ۴-۱۱-۱: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (دانش-آگاهي)   ۱۴۰
جدول ۴-۱۱-۲: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (نگرش-شخصيت)   ۱۴۱
جدول ۴-۱۱-۳: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (نگرش-انگيزش)   ۱۴۳
جدول ۴-۱۱-۴: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (مهارت فني)   ۱۴۵
جدول ۴-۱۱-۵: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (مهارت انساني)   ۱۴۶
جدول ۴-۱۱-۶: توزیع فراوانی شاخص­های رفتار کارآفرینانه سازمانی (مهارت ادراكي)   ۱۴۷
جدول ۴-۱۲-۱: توزیع فراوانی شاخص­های مربوط به عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی (عوامل ساختاري)   ۱۴۸
جدول ۴-۱۲-۲: توزیع فراوانی شاخص­های مربوط به عوامل بازدارنده کارآفرینی سازمانی (عوامل رفتاري)   ۱۵۰
جدول ۴-۱۲-۳: توزیع فراوانی شاخص­های مربوط به عوامل بازدارنده رفتار کارآفرینی سازمانی (عوامل زمينه‌اي)   ۱۵۱
جدول ۴-۱۳-۱: آماره­های توصیفی مؤلفه­ های رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۵۲
جدول ۴-۱۳-۲: توزیع فراوانی پاسخ­گویان براساس سطوح مختلف عوامل ‌رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۵۳
جدول ۴-۱۳-۳: توزیع فراوانی پاسخ­گویان براساس سطوح مختلف مؤلفه رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۵۴
جدول ۴- ۱۴: آماره ­های توصیفی مؤلفه ­های عوامل بازدارنده کارآفریني سازمانی   ۱۵۴
جدول ۴-۱۵: رابطه بین رفتار کارآفرینانه سازمانی با سن و سابقه پاسخ­گویان   ۱۵۵
جدول۴-۱۶: رابطه بین رفتار کارآفرینانه سازمانی و برخی از ویژگی­های فردی کارکنان سازمان براساس نتايج كاي اسكوير   ۱۵۶
جدول ۴- ۱۷: مقایسه رفتار کارآفرینانه سازمانی و برخی از ویژگی­های فردی کارکنان سازمان (آزمون t)   ۱۵۶
جدول ۴- ۱۸: مقایسه رفتار کارآفرینانه سازمانی و برخی از ویژگی­های فردی کارکنان سازمان (آزمون F)   ۱۵۷
جدول ۴- ۱۹: معيارهاي برازش مدل قبل و بعد از انجام اصلاحات ۱۵۸
جدول ۴- ۲۰: عوامل نه گانه مدل   ۱۶۲

 

فهرست نمودارها و اشکال

شکل۲-۱:  فرآیند کارآفرینی   ۲۰
شکل ۲-۲ : انواع کارآفرینی   ۳۰
شکل ۲-۳ : روابط فرهنگ کارآفرين و جامعه­ي کارآفرين   ۳۵
شکل ۲-۵: مدل دوبُعدی کارآفرینی سازمانی   ۵۸
شکل ۲-۶: مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن   ۵۹
شکل ۲-۷: مدل کارآفرینی سازمانی پایدار آیرلند و همکاران   ۶۰
شکل ۲-۸: مدل کارآفرینی سازمانی و ایجاد ثروت آنتونسیک و هیستریچ ۶۱
شکل ۲-۹: مدل کارآفرینی سازمانی گاث و گینزبرگ ۶۲
شکل ۲-۱۰: مدل موریس در جهت توصیف استراتژي کارآفرینی سازمانی   ۶۴
شکل ۲-۱۱: درک مدیریت میانی از محیط داخلی سازمان برای کارآفرینی سازمانی   ۶۶
شکل ۲-۱۲: مدل سه­ شاخگی تجزیه و تحلیل مولفه­ های رفتاری کارآفرینانه سازمانی   ۶۹
شکل ۲-۱۳: مهم‌ترین عوامل اثرگذار برکارآفرینی سازمانی در بخش دولتی   ۷۰
شکل ۲-۱۴: فرآیند یادگیری ۹۱
شکل ۲-۱۵: مبانی رفتار  فرد در سازمان   ۹۲
شکل ۲-۱۶: مدل رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی  زامپتاکیس و موستاکیس ۱۱۵
شکل ۲- ۱۷: مدل تحلیل رفتار کارآفرینانه سازمانی   ۱۱۹
شکل ۴-۱: تحلیل عاملی تاییدی رفتار کارآفرینانه سازمانی براساس مدل عمومی و اولیه تحقیق   ۱۵۹
شکل ۴-۲: تحلیل عاملی تاییدی رفتار کارآفرینانه سازمانی براساس مدل اصلاح شده   ۱۶۰
شکل ۴-۳: تحلیل عاملی تاییدی عوامل بازدارنده رفتار کارآفرینانه سازمانی براساس مدل اصلاح شده .. ۱۶۰

 

 

 

آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0