ارزیابی روند نمایه های دمایی هواشناسی كشاورزي در ايران : پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی هواشناسی

دانلود پایان نامه ارزیابی روند نمایه های دمایی هواشناسی كشاورزي در ايران

دانلود پایان نامه ارشد مهندسی کشاورزی هواشناسی

کشور عزیزمان ایران با توجه به تنوع اقلیم ، آب و هوای مطبوع و اراضی وسیعی که در اختیار دارد در صورت مدیریت در عرصه کشاورزی میتواند یکی از قطب های بلامنازع کشاورزی دنیا باشد و با پرورش دانش آموختگان خبره در گرایش های مختلف رشته کشاورزی میتوان به این مهم نایل آمد.مسترداک در ادامه به معرفی پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته کشاورزی میپردازد. پایان نامه حاضر با عنوان”  ارزیابی روند نمایه های دمایی هواشناسی كشاورزي در ايران ” با گرایش  کشاورزی هواشناسی و با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم شما دانشجویان عزیز میگردد.

 

چکیده ارزیابی روند نمایه های دمایی هواشناسی كشاورزي در ايران:

در این پژوهش تحلیل روند وقایع حدی نمایه‌های دمایی هواشناسی کشاورزی در ایران انجام شد. دوازده نمایه هواشناسی کشاورزی در سه گروه نمایه­ های دوره سرما (آخرین یخبندان بهاره، اولین یخبندان پاییزه، طول دوره یخبندان، تعداد روزهای یخبندان و ساعات سرماده ی)، نمایه­های فصل رشد (آغاز، پایان و طول فصل رشد و روز درجه رشد تجمعی ماهانه) و نمایه­ های دما (کمینه و بیشینه دمای مطلق سالانه و دامنه دمای روزانه) بررسی شدند.

در این تحقیق از داده ­های دمای بیشینه و کمینه روزانه دمای هوا در ۲۰ ایستگاه همدیدی در سراسر کشور برای دوره زمانی ۲۰۱۲-۱۹۶۰ استفاده شد. در ابتدا این ۱۲ نمایه­ تولید شد و تابع خودهمبستگی آن‌ها بررسی گردید. در ایستگاه ­هایی که به‌طور پیاپی همبسته بودند، سری­ های زمانی نا هم بسته پیش ­سفید شده تولید  شدند. آزمون من-کندال و تحلیل روند خطی به ترتیب برای تعیین وجود و اندازه (شیب) روند استفاده شدند. آزمون من-کندال دنباله­ ای نیز برای یافتن نقطه آغاز ناگهانی و بررسی روند در زیردوره ­ها به کار گرفته شد.

نتایج نشان داد که روند نمایه ­های مورد مطالعه در سراسر کشور متفاوت بوده و تعداد ایستگاه­های دارای روند در هر نمایه یکسان نیست. روند کاهشی معنی­دار در اغلب نمایه ­های دوره سرما مشاهده شدو نمایه تعداد روزهای یخبندان بیشترین روند را در میان نمایه ­های دوره سرما دارا بود و این نتیجه در بیش از نیمی از ایستگاه‌ها به دست آمد. کاهش دوره یخبندان به معنای تأخیر در اولین یخبندان پاییزه و رسیدن زودرس آخرین یخبندان بهاره در بسیاری از ایستگاه­ها مشاهده شد. ساعات سرماده ی نیز در بیشتر ایستگاه­ها دارای روند کاهشی بود. روند نمایه­ های فصل رشد در مقایسه با نمایه ­های دوره سرما در تعداد کمتری از ایستگاه­ها وجود داشت.نتایج نشان داد در مناطق معدودی شروع فصل رشد زودرس و تأخیر در پایان فصل رشد رخ داده است.روند افزایشی نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه ­های گرم بیش از ماه ­های سرد بود. نمایه دامنه دمای روزانه به‌ویژه در ماه­ های ژوئن، سپتامبر، نوامبر و دسامبردارای روند کاهشی بود و کمترین تعداد ایستگاه­های دارای روند در ماه مارس مشاهده شد.

 

تغییرات دمای میانگین جهانی و ارتباط آن با دماهای حدی

دمای هوا یکی از مهم‌ترین ویژگی­های اقلیمی است که مقدار آن رو به فزونی است. میانگین دمای جهانی میزان ۷۴/۰ درجه سانتی­گراد در قرن گذشته(IPCC[1], 2007) و میانگین دمای سطح زمین در حدود ۷/۰ درجه سانتی­گراد افزایش داشته استet al., 2007)(Trenberth. میانگین دمای هوای ایران نیز در ۵۰ سال گذشته حدود یک درجه سانتی­گراد (شیروانی، ۱۳۹۳) و در نواحی شمال کشور ۵/۱ درجه سانتی­گراد ( احمدی و رادمنش، ۱۳۹۳) افزایش‌یافته است.

در بررسی افزایش دمای میانگین باید توجه داشت که این تغییرات ناشی از تغییر در دمای بیشینه یا کمینه و یا تغییرات همزمان هر دو پارامتر است و تغییرات کوچک در میانگین­ها می­تواند ناشی از تغییرات بزرگ در دماهای حدی باشد (Katz and Brown, 1992). به بیانی دیگر در بررسي دماهاي ميانگين بي­شك اثر دما­­هاي بيشينه و كمينه تعدیل‌شده يا از بين می­رود (Skaggs and Irmak, 2012). در طول قرن بیستم علاوه بر نتایج به‌دست‌آمده در دماهای میانگین، تغییرات معنی­ داری در دماهای حدی به‌دست‌آمده و روند این تغییرات به‌ویژه در نیمه دوم قرن بیستم شدیدتر بوده است(Moberg et al., 2006).با توجه به اینکه پارامترهای حدی در مقایسه با مقادیر میانگین آسیب­های جدی­تری به محیط‌زیست و جامعه وارد می‌کنند(Mearns et al.,1984)، در دهه­ های اخیر نگرانی­ها در رابطه با رخداد­های آب و هوایی به‌ویژه وقایع حدی رو به گسترش است.

 

 

اهمیت بررسی روند دماهای حدی و نمایه­های هواشناسی کشاورزی

دمای هوا عاملی محدودکننده در رشد گیاه است که بررسی وجود روند[۲] یا نوسان[۳] آن می‌تواند در کاهش میزان اثرات منفي و مدیریت در بخش کشاورزی سودمند باشد. چگونگی روند تغييرات اقليم و تأثير آن در كشاورزي از جايگاه و اهمیت ويژه­اي برخوردار است(Easterling et al., 1993). کوچک‌ترین تغییرات اقلیمی مانند زمان تغییر دما، تغییر در دماهای حدی و یا تغییر در واریانس دما می‌تواندبه‌طور مستقیم یا غیرمستقیم سبب بروز تغییرات بزرگ در سایر متغیرهای هواشناسی ازجمله تبخیر، یخبندان و بارش گردد (Katz and Brown, 1992). بنابراین دماي هوا يكي از مهم‌ترین پارامترهاي هواشناسی در كشاورزي و عملکرد محصول آن است كه تغييرات و بررسي جزئيات آن مي­تواند در مديريت كشاورزي يا مديريت بحران سودمند باشد (Parry, 1989;Easterling et al., 1993; Southworth et al., 2000) و برای برنامه­ريزان کشاورزی نتایجی کاربردی به همراه داشته و در سیاست‌گذاری و تعيين خط‌مشی در مديريت كشاورزي به کار گرفته شود.

اگرچه دمای هوا یکی از مهم‌ترین سنجه­ ها در پرورش گياه، عملکرد محصول و نیاز آبی آن است، بررسی اندازه و چگونگی تغییرات دمای میانگین و یا حتی دماهای حدی کمینه و بیشینه، به‌تنهایی در تعیین تأثیرات آب و هوایی و تغییر اقلیم بر کشاورزی کافی نیست. با توجه به حساس بودن كشاورزي نسبت به طول فصل رشد و دوره سرما می­توان به اهميت زمان شروع، مدت و چگونگی توزيع تغييرات دما پی برد. در مطالعات مرتبط با کشاورزی، نمایه­ های هواشناسی کشاورزی[۴] می­توانند برای ارزیابی تغییرات اقلیم (Fernandeslong et al.,2013) و نیز ارزیابی تأثیر اقلیم و هواشناسی بر گیاهان و محصولات گیاهی (Alexandrov et al.,2008)مورداستفاده قرار گیرند. ارزیابی تغییرات این نمایه­ها می­تواند در تصمیم­گیری­های مدیریتی و استفاده از فنّاوری در مزرعه سودمند باشد (Eitzinger et al.,2009).

پژوهش­هایی درزمینهٔ تغییرات بلند­مدت نمایه ­های کشاورزی وابسته به دما، مانند روزهای یخبندان و طول دوره فصل رشد در نواحی مختلف دنیا انجام‌شده است. برای نمونه شواهدی وجود دارد که نشانگر روند کاهشی در تعداد روزهای یخبندان در ۵۰ سال گذشته، در بیشتر نواحی واقع در عرض­های میانی و بالایی نیمکره شمالی است (Fritch et al.,2002). همچنین در نقاطی از دنیا افزایش طول دوره رشد با توجه به افزایش دما در نزدیکی سطح زمین مشاهده‌شده است (Moonen et al., 2002; Shen et al., 2005; Schwartz et al.,2006). طول فصل­های بدون یخبندان در بسیاری از نواحی با عرض­های جغرافیایی میانی و بالایی در هر دو نیمکره در حال افزایش است و در نیمکره شمالی آشکارا آغاز زودرس فصل بهار دیده می­شود (Trenberth et al.,2007) با توجه به پژوهش­های گسترده درزمینهٔ بررسی روند دما و نمایه ­های کشاورزی مبتنی بر پایه دما، در بیشتر نقاط دنیا نیاز به پژوهشی در این راستا در کشور احساس می­گردد. در کشور ما نیز مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است (محمدی و تقوی، ۱۳۸۴؛ رحیم­زاده و اصغری، ۲۰۰۹؛سهرابی و همکاران، ۲۰۱۳).

تفاوت عمده پژوهش حاضر در مقایسه با مطالعات گذشته را  می‌توان به ترتیب زیر بیان نمود:

  1. بررسي روند به‌ویژه در دماهاي حدي موردتوجه است درصورتی‌که در پژوهش­های پیشین دماهای حدی از دیدگاه دور بوده و در بیشتر مطالعات از ميانگين دما استفاده شده است.
  2. در اين پژوهش بیشترین توجه بر پارامتر­های (پراسنج­های) مرتبط با كشاورزي مانند درجه روز رشد و تأكيد بر بازه ­هاي زماني آخرين سرمازدگي بهاره و اولين سرمازدگي پائيزه است.در پژوهش­های پیشین تأکید بر دما و نه نمایه ­های کشاورزی که بر پایه دما تعریف می­شوند، بوده است.
  3. پژوهش به‌طور گسترده و فراگير در سطح كشور از نظرها دور بوده است و به‌طور عمده در ايستگاه­هاي محدود و در بخش­هاي خاصي از كشور انجام شده است.
  4. در مطالعات انجام شده كمتر از آزمون من-كندال دنباله­ اي استفاده شده است و با توجه به این‌که آزمون من-کندال به طول بازه و زمان شروع  و پایان  بازه نیز حساس است، این کاستی با به‌کارگیری آزمون من کندال دنباله ­ای[۵] جبران خواهد شد. همچنین آزمون من-کندال دنباله ­ای می‌تواند نشانگر نقطه آغاز ناگهانی روند و پایداری روند باشد.

 

 اهداف پژوهش

در این پژوهش روند بلندمدت نمایه­ های هواشناسی کشاورزی در سه دسته نمایه­ های دوره سرما  (آخرین یخبندان بهاره، اولین یخبندان پائیزه، دوره یخبندان ، تعداد روزهای یخبندان وساعات سرمادهی)، نمایه­ های فصل رشد (شروع، پایان و طول فصل رشد و روز درجه رشد تجمعی ماهانه) و نمایه ­های دما (بازه دمای روزانه و دمای کمینه و بیشینه مطلق سالانه) در ایستگاه­ های هم دیدی در سراسر کشور که دست­کم ۵۰ سال داده مورد اعتماد داشته­اند بر پایه روش­های آماری  بررسی و مقایسه خواهد شد.

فهرست جدول‌ها

جدول ۳-۱- مشخصه‌هایایستگاه‌های مورد مطالعه —————————۱۷

جدول۴-۱- نمایه­های تولید شده در ایستگاه شیراز —————————–۳۱

جدول۴-۲- نمایه­های تولید شده در ایستگاه کرمانشاه —————————۳۴

جدول۴-۳- مقادیر ماهانه نمایه درجهروز رشد تجمعی در ماه­های مختلف برحسب درجه سانتی­گراد در ایستگاه زاهدان در سال­های مورد مطالعه ———-۳۸

جدول۴-۴- مقادیر ماهانه نمایه دامنه دمای روزانه در ماه­های مختلف برحسب درجه سانتی­گراد در ایستگاه قزوین در سال­های مورد مطالعه —————۴۱

جدول ۴-۵- آماره آزمون من-کندال نمایه‌های سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق —————————————–۴۹

جدول ۴-۶- شیب روند خطی در نمایه‌های سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق —————————————–۵۰

جدول ۴-۷- سال آغاز تغییر ناگهانی روند در نمایه‌های سالانه دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق ————————————۵۱

جدول ۴-۸- ضرایب آزمون من-کندال برای نمایه دامنه دمای روزانهدر ماه­های مختلف —————————————————–۹۰

جدول۴-۹- شیب تغییر روند نمایه دامنه دمای روزانه در ماه­های مختلف ———–۱۰۰

جدول۴-۱۰- سال تغییر روند نمایه دامنه دمای روزانه در ماه­های مختلف ———–۱۰۱

 

جدول ۴-۱۱- ضرایب آزمون من-کندال برای نمایه  درجه روز رشد تجمعی در ماه­های مختلف ۱۰۷
جدول۴-۱۲- شیب روند نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه­های مختلف ———– ۱۱۷
جدول۴-۱۳- سال تغییر روند نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه­های مختلف ——- ۱۱۸

 

 

فهرست شكل‌ها

شکل ۳-۱- موقعیت جغرافیایی ایستگاه‌های مورد مطالعه————————- ۱۶
شکل۴-۱- تغییرات سری زمانی نمایه­های دوره سرما، فصل رشد و دمای مطلق کمینه و بیشینه در ایستگاه شیراز—————————————– ۳۳
شکل۴-۲- تغییرات سری زمانی نمایه­های دوره سرما، فصل رشد و دمای مطلق کمینه و بیشینه در ایستگاه کرمانشاه————————————— ۳۶
شکل۴-۳- سری زمانی نمایه درجهروز رشد تجمعی در ماه­های مختلف برحسب درجه سانتی­گراد در ایستگاه زاهدان ————————————– ۴۰
شکل۴-۴- سری زمانی نمایه دامنه دمای روزانه  در ماه­های مختلف برحسب درجه سانتی­گراد در ایستگاه قزوین ————————————– ۴۳
شکل ۴-۵- نمودار خودهمبستگی در تأخیرهای زمانی مختلف نمایه­های دوره سرما، فصل رشد و دمای کمینه و بیشینه مطلق در ایستگاه بم —————- ۴۵
شکل ۴-۶- مانند شکل۴-۵ در ایستگاه تهران ———————————- ۴۶
شکل۴-۷- تغییرات مکانی آماره آزمون من-کندال نمایه آخرین یخبندان بهاره در ایستگاه­های مورد مطالعه در کشور ———————————- ۵۳
شکل۴-۸- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه آخرین یخبندان بهاره در ایستگاه­های منتخب——– ۵۵
شکل۴-۹- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه اولین یخبندان پاییزه ———————- ۵۸
شکل۴-۱۰- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه اولین یخبندان پاییزه در ایستگاه­های منتخب——- ۵۹
شکل۴-۱۱- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول دوره یخبندان در ایستگاه­های منتخب ——– ۶۲
شکل۴-۱۲- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه طول دوره یخبندان ———————- ۶۴
شکل۴-۱۳- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه تعداد روزهای یخبندان ——————- ۶۴
شکل۴-۱۴- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول دوره یخبندان در ایستگاه­ های منتخب ——– ۶۶
شکل۴-۱۵- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه ساعات سرمادهی ———————– ۶۸
شکل۴-۱۶- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه ساعات سرمادهی در ایستگاه­های منتخب ———- ۷۰
شکل۴-۱۷- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه آغاز فصل رشد ————————- ۷۳
شکل۴-۱۸- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه پایان فصل رشد ———————— ۷۳
شکل۴-۱۹- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه آغاز فصل رشد در ایستگاه­ های منتخب ———— ۷۴
شکل۴-۲۰- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه پایان فصل رشد در ایستگاه­های منتخب ———– ۷۶
شکل۴-۲۱- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه طول فصل رشد ————————- ۷۸
شکل۴-۲۲- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه طول فصل رشد در ایستگاه ­های منتخب ———– ۷۹
شکل۴-۲۳- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دمای کمینه مطلق ———————- ۸۱
شکل۴-۲۴- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دمای بیشینه مطلق ——————— ۸۱
شکل۴-۲۵- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه دمای کمینه مطلق در ایستگاه­های منتخب ——— ۸۲

 

 

شکل۴-۲۶- تغییرات روند خطی (سمت راست) و آماره آزمون پیشرو و پسرو (سمت چپ) مربوط به نمایه دمای بیشینه مطلق در ایستگاه­ های منتخب ——– ۸۵
شکل۴-۲۷- درصد ایستگاه­های دارای روند به تفکیک نمایه­ های سالانه مورد مطالعه — ۸۸
شکل۴-۲۸- نمودار جعبه‌ایمقادیر آماره آزمون من-کندال نمایه­ های سالانه  در ایستگاه­های مورد مطالعه ————————————— ۸۸
شکل۴-۲۹- درصد ایستگاه­های دارای روند معنی­دار نمایه دامنه دمای روزانه در ماه­های مختلف —————————————————– ۹۱
شکل۴-۳۰- نمودار جعبه‌ایمقادیر آماره آزمون من-کندال نمایه­ دامنه دمای روزانه  در ماه­های مختلف ———————————————— ۹۱
شکل۴-۳۱- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه ژانویه ———— ۹۳
شکل۴-۳۲- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه فوریه ———— ۹۳
شکل۴-۳۳- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه مارس ———— ۹۴
شکل۴-۳۴- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه آوریل ———— ۹۴
شکل۴-۳۵- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه می ————– ۹۵
شکل۴-۳۶- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه ژوئن ————- ۹۵
شکل۴-۳۷- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه جولای ———– ۹۶
شکل۴-۳۸- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه آگوست ———– ۹۶
شکل۴-۳۹- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه سپتامبر ———- ۹۷
شکل۴-۴۰- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه اکتبر ————- ۹۷
شکل۴-۴۱- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه نوامبر ———— ۹۸
شکل۴-۴۲- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه دامنه دمای روزانه در ماه دسامبر ———– ۹۸
شکل ۴-۴۳ – نمودار آماره­های پیشرو و پسرو نمایه دامنه دمای روزانه ماه­های مختلفدر ایستگاه­ بیرجند ———————————————- ۱۰۲
شکل ۴-۴۴ – نمودار آماره­های پیشرو و پسرو نمایه دامنه دمای روزانه ماه­های مختلفدرایستگاه­ بم ——————————————— ۱۰۴
شکل۴-۴۵- درصد ایستگاه­های دارای روند معنی­دار نمایه درجه روز رشد تجمعیدر ماه­های مختلف———————————————– ۱۰۸
شکل۴-۴۶- نمودار جعبه‌ایمقادیر آماره آزمون من-کندال نمایه­ درجه روز رشد تجمعی

در ماه­های مختلف———————————————

۱۰۸
شکل۴-۴۷- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه ژانویه ——– ۱۱۰
شکل۴-۴۸- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه فوریه ——— ۱۱۰
شکل۴-۴۹- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه مارس ——– ۱۱۱
شکل۴-۵۰- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه آوریل ——– ۱۱۱
شکل۴-۵۱- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه می ———- ۱۱۲
شکل۴-۵۲- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه ژوئن ——— ۱۱۲
شکل۴-۵۳- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه جولای ——- ۱۱۳
شکل۴-۵۴- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه آگوست ——- ۱۱۳
شکل۴-۵۵- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه سپتامبر —— ۱۱۴
شکل۴-۵۶- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه اکتبر ——— ۱۱۴
شکل۴-۵۷- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه نوامبر ——– ۱۱۵
شکل۴-۵۸- مانند شکل ۴-۷ برای نمایه درجه روز رشد تجمعی در ماه دسامبر ——- ۱۱۵
شکل۴-۵۹- نمودار آماره­های پیشرو و پسرو نمایه درجه روز رشد تجمعی ماه­های مختلف در ایستگاه­ تبریز ۱۱۹
شکل۴-۶۰- نمودار آماره­های پیشرو و پسرو نمایه درجه روز رشد تجمعی ماه­های مختلف در ایستگاه­ شیراز ۱۲۱

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0