شعر کودک و نوجوان (بررسی واژه های تیره و شفاف) : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

شعر کودک و نوجوان (بررسی واژه های تیره و شفاف) : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی

با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی با موضوع “ شعر کودک و نوجوان (بررسی واژه های تیره و شفاف) ”در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه رشته ادبیات فارسی پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته ادبیات فارسی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.

 

چکیده پایان نامه آماده شعر کودک و نوجوان (بررسی واژه های تیره و شفاف)

شعر کودک و نوجوان در ایران در آغاز دهه شصت از رشد نسبتا خوبی برخوردار شده است. این گونه ی شعری چنان در حیطه زبانی، تخیل و موسیقی منحصر به فرد شده است که به جرأت می توان آن را موج پنجم شعر ایران نامید در این رساله ابتدا به بررسی شفافیت و تیرگی معنایی در زبان فارسی و هم چنین در واژگان مرکب اشاره شده و در بخش چهارم به نقد و بررسی این واژگان و طبقه بندی اطلاعات در سه سطح ۱-واژگان غیر بسیط
۲-اصطلاحات ۳-جملات پرداخته شده و مدلی برای بررسی درجه شفافیت و تیرگی معنایی  ارائه شده و فصل مشترک «صرف» و «معنی شناسی» را باز نموده است و به روش سندکاوی و کتابخانه ای و توصیفی و تحلیلی به نگارش درآمده در آخر نیز از اطلاعات بدست آمده نتیجه گیری به عمل آمده است.

شعر کودک و نوجوان شعری است که با زبان و تخیل و درک و هیجان کودک و نوجوانان تناسب داشته باشد در یک جمله این که قابل فهم برای این گروه های سنی باشد با این تعریف حیطه شعر کودک نسبت به شعر بزرگسال محدود تر می شود اماعده ای معتقدند که شعر کودک شعری است که کودکان آنرا می فهمند و بزرگسالان نیز ازآن لذت می برند.

زبان دائما در حال تغییرات در نتیجه این تغییر ممکن است کلماتی که روزی شفاف بوده اند به کلمات تیره تبدیل شوند یعنی انگیزش خود را از دست بدهند این حالت ممکن است برای انگیزش آوایی، انگیزش ساختگی و انگیزش معنایی پیش بیاید.

در بحث تیره و شفاف بودن واژگان اگر قاعده مندی در ساخت واژه مطرح باشد شفافیت نیز امکان وقوع پیدا می کند و حاصل کار به لحاظ زبانی شفاف می گردد و از سوی دیگر هر چه بر تعداد قواعد افزوده گردد تا ساخت واژه توجیه شود احتمالا پیچیدگی بیشتر و شفافیت کمتری می شود و فرایند به سمت تیرگی پیش می رود به گونه ای که پذیرش ساخت های تیره از سوی جامعه زبانی بر حسب توافق عام خواهد بود زیرا یا فرایند تولید زبانی بی قاعده است یا اینکه به علت کثرت تعداد قواعد دنبال کردن تشخیص آنها مشکل خواهد شد.

 واژگان کلیدی: ادبیات،شعر، واژگان شفاف، واژگان تیره

فهرست پایان نامه آماده شعر کودک و نوجوان

  • چکیده………………………………… ‌ل
  • مقدمه………………………………… ۱
  • فصل اول : کلیات تحقیق……………………. ۳
  • ۱-۱- بیان مسئله……………………….. ۴
  • ۱-۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:………………. ۴
  • ۱-۳- اهداف تحقیق:……………………… ۵
  • ۱-۳-۱- اهداف کلی:…………………….. ۵
  • ۱-۳-۲- اهداف جزیی :…………………… ۵
  • ۱-۴- سؤالات تحقیق:……………………… ۵
  • ۱-۵- فرضیه های تحقیق…………………… ۷
  • ۱-۶- تعریف واژگان کلیدی :………………. ۶
  • فصل دوم : پیشینه تحقیق…………………… ۷
  • فصل سوّم : روش تحقیق…………………….. ۱۹
  • محدودیت ها و موانع…………………… ۱۲۳
  • فصل چهارم : یافته های تحقیق……………… ۲۲
  • بخش اول : زبان……………………….. ۲۳
  • ۴-۱-۱- از میان رفتن انگیزش……………. ۲۳
  • ۴-۱-۲- انگیزش آوایی و ساختی…………… ۲۳
  • ۴-۱-۳- تغییرات آوایی…………………. ۲۶
  • ۴-۱-۴- معنی حقیقی ومعنی مجازی…………. ۲۸
  • ۴-۱-۵- ریشه شناسی یا وجه اشتقاقی………. ۳۰
  • ۴-۱-۶- انواع ریشه شناسی عامیانه……….. ۳۱
  • ۴-۱-۷- معرفی شفافیت و تیرگی معنایی…….. ۳۴
  • ۴-۱-۸- واژه مشتق و واژه مرکب………….. ۴۱
  • ۴-۱-۹- واژه های غیر بسیط……………… ۵۰
  • ۴-۱-۱۰- اصطلاحات……………………… ۵۴
  • ۴-۱-۱۱- ارتباط معنایی بین اجزای واژه مرکب. ۵۸
  • بخش دوم : موضوع اصلی شعر کودک و نوجوان (خداوند)    ۷۳
  • ۴-۲-۱-ریشه های شعر کودک در ایران :…….. ۷۵
  • ۴-۲-۲- دوره مشروطه :…………………. ۷۶
  • ۴-۲-۳- دوره پس از مشروطه :……………. ۷۶
  • ۴-۲-۴- بنیانگذاران شعر کودک درایران……. ۷۶
  • ۴-۲-۵- دوره های سه گانه شعر کودک در ایران. ۷۷
  • ۴-۲-۶-جمع آوری اطلاعات در اشعار کودک و نوجوان :   ۷۷
  • ۴-۲-۷-ترکیبات وصفی و اضافی:…………… ۷۷
  • ۴-۲-۸-تشبیهات :……………………… ۸۰
  • ۴-۲-۹-برشمردن نعمت ها :………………. ۸۱
  • ۴-۲-۱۰-دعا ها و درخواستها :……………. ۸۶
  • ۴-۲-۱۱-جایگاه خدا :………………….. ۸۷
  • ۴-۲-۱۲-عبادت  و ارتباط با خدا :……….. ۸۹
  • بخش سوم : کلمات تیره و شفاف در شعر شاعران کودک ۹۱
  • ۴-۳-۱- محمود کیانوش پدر شعر کودک………. ۹۱
  • ۴-۳-۲- مصطفی رحمان دوست………………. ۹۶
  • ۴-۳-۳- اسدالله شعبانی………………….. ۱۰۲
  • ۴-۳-۴- پروین دولت آبادی……………… ۱۰۵
  • ۴-۳-۵- جعفر ابراهیمی………………… ۱۱۰
  • ۴-۳-۶- افسانه شعبان نژاد…………….. ۱۱۳
  • ۴-۳-۷- عباس یمینی شریف………………. ۱۱۵
  • ۴-۳-۸- احمد شاملو…………………… ۱۱۷
  • ۴-۳-۹- بیوک ملکی……………………. ۱۲۰
  • فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات……….. ۱۲۴
  • ۵-۱- نتیجه گیری……………………… ۱۲۵
  • ۵-۲- پیشنهادات………………………. ۱۲۶
  • منابع و ماخذ:    ۱۲۷

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0