شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي نظام آموزش متوسطه : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
پایان نامه
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه روانشناسی
قالب پایان نامه
دانلود پایان نامه های خارجی
دانلود پایان نامه رایگان
ایران داک
دانلود رایگان پایان نامه
دانلود رایگان مقاله
مقاله
گزارش کارآموزی
تحقیق
جزوات آموزشی
دانلود پایان نامه دکترا
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی
پرسش نامه
پاورپوینت
شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي نظام آموزش متوسطه : دانلود پایان نامه ارشد علوم تربیتی
Affiliates , Affiliate , Affiliates Program , Affiliates Markting , Affiliates Manager , Affiliates Link , Affiliates and Subsidiaries , Affiliate Marketing Websites , Partners , Partner , Partner Affiliate , Partner Ship , Partners Login , Partners Group , Best Affiliates , Best Partners , Best Affiliates Program , Best Partners Program
بسیاری از رشته های علوم انسانی بعلت تاثیر مستقیم در شکل گیری و پرورش جامعه به سمت اهداف والای تربیتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار هستند. یکی از این رشته های مهم علوم تربیتی میباشد. هرچه دانش آموختگان این رشته تحصیلی به مدارج بالاتری برسند و کمال گرایی در این رشته را تجربه کنند مطمئنا جامعه تربیتی و پرورشی کامل تری خواهیم داشت. چنانچه بسیاری از کشورهای پیشرفته این هدف را دنبال میکنند و بالاترین اهمیت را برای نظام تربیتی و پرورشی خود قائل هستند. سایت مسترداک در ادامه معرفی سری پایان نامه های جدید مقطع ارشد به سراغ رشته مهم و تاثیر گذار علوم تربیتی رفته و در ادامه پایان نامه ای با عنوان شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي نظام آموزش متوسطه در ۲۷۳ صفحه با فرمت Word (قابل ویرایش) تقدیم مینماید گیرد.
مقدمه شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي نظام آموزش متوسطه :
امروزه علیرغم تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوههای زندگی، بسیاری از افراد فاقد تواناییهای لازم و اساسی در رویارویی با مسائل زندگی خود میباشند و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب پذیر نموده است. بنابراین با توجه به مدارک و شواهد علمی و به منظور پیشگیری از آسیبهای اجتماعی (مانند خودکشی، اعتیاد، خشونت، رفتارهای بزهکارانه و اختلالات روانی) که ناشی از ناکارآمدی فرد در مواجهه با مقتضیات زندگی است، لازم است به موضوع بهداشت روانی و اهمیت آن توجه بیشتری مبذول گردد. با توجه به لزوم انطباق افراد با تغییرات زندگی عصر حاضر، «برنامه درسی به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی است که با طراحی و اجرای آن میتوان نسل امروز را برای رویارویی و مواجهه با چالشها و مسائل موجود و آینده توانا ساخت و شهروندان شایستهای را تربیت نمود » (فتحی واجارگاه، ۱۳۸۱، ص ۴).
انسان دنیای امروز به لحاظ پیچیدگیهای زندگی، وسعت و سرعت تغییرات با چالشهای فراوانی روبروست که این چالش در قرن آینده بارزتر خواهد شد (دلور، ۱۳۷۵).
از چالشها و بحرانهای مطرح میتوان به مواردی همچون چالش بین جهانی شدن و بومی ماندن، بحران جمعیت، بحران سلامتی و تغذیه، دگرگونیهای فناوری و شرایط حرفه ای، اثرات فناوری نوین ارتباطی بر مهارتهای اجتماعی و اخلاقیات، مشکلات خانوادگی، اشتغال والدین در بیرون از منزل و… اشاره کرد (گزارش آموزش و پرورش، ۱۳۷۶، پراواز ۱۳۷۰).
هر یک از این بحرانها مشکلاتی را بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی آنها تحمیل میکند. بنابراین چگونگی رویارویی با مسائلی همچون مسائل فوق، و نیز تربیت انسانهای متعهد به خواستها، ارزشها و آرمانهای جامعه، پیشبینیها و برنامهریزیهای خاصی را میطلبد.
آموزش مهارتهای زندگی فرد را برای غلبه بر تنشها و مشکلات پیش رو که خواست وی و جامعه است آماده میکند. منظور از مهارتهای زندگی آن نوع تواناییهای شناختی، عاطفی، و عملی است که برای موفقیت و احساس شادمانی در زندگی روزمره معمولی و عادی مورد نیاز میباشد، و اهداف آموزشی این نوع مهارتها ازالزامات و نیازهای روزمره زندگی استخراج میشود (استنتن[۱] و دیگران، ۱۹۸۰؛ پیت من[۲]، ۱۹۹۱؛ سازمان جهانی بهداشت[۳]، ۱۹۹۴ به نقل از ادیب ،۱۳۸۲).
بطور کلی برنامههای مختلفی که بر اساس آموزش مهارتها در زمینه ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان اجرا شده است مشتمل بر چند مهارت اصلی و اساسی هستند که عبارتند از: توانایی تصمیمگیری، توانایی حل مسأله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی برقراری روابط مؤثر، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی آگاهی از خود، توانایی همدلی با دیگران، توانایی مقابله با دیگران، توانایی مقابله با هیجانها، و توانایی مقابله با استرس (سازمان بهداشت جهانی، ۱۳۷۹، ص ۱۷).
آموزش مهارتهای زندگی مورد تأکید بسیاری از مربیان و صاحبنظران تعلیم و تربیت بوده است. برای مثال از نظر جان دیویی هدف تعلیم و تربیت آماده کردن شهروندان برای اداره خود است؛ و این یادگیری مثل هر یادگیری دیگر، باید از راه عمل صورت گیرد. به نظر دیویی بزرگترین نقص آموزشگاههای سنتی که مایه بسی تأسف است آن است که در آن سعی میشود در محیطی که فاقد هرگونه روح اجتماعی است، برای اجتماع اعضای شایسته و مفید تربیت کند (شکوهی، ۱۳۶۹، ص۲۰۳).
اهداف یا کانون توجه برخی نظریههای برنامه درسی از قبیل نظریههای انسانگرایانه ، اجتماعی و رشد گرا ، آموزش مصادیق مهارتهای زندگی است (میلر، ۱۳۷۹ ).
با توجه به اهمیت یادگیری مهارتهای زندگی برای مواجهه با مسائل و مشکلات روزمره و تأثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی و نیز تأکیدهایی که بر آن گردیده است، بایستی مورد توجه دستاندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. در همین راستا است که امروزه بخشی از برنامههای درسی رسمی مدارس در اکثر نظامهای آموزشی به آموزش این مهارتها اختصاص یافته است (استنتن و دیگران، ۱۹۸۰).
در اهداف آرمانی و اهداف دورههای تحصیلی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت و یا به طور ضمنی به آموزش مهارتهای زندگی تأکید شده است بنابراین ضرورت آموزش این گونه مهارتها برای دانش آموزان ایرانی نیز به شدت احساس میگردد. لذا این پژوهش به دنبال شناسایی آسیبهای موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه نظری و اولویت بندی اهمیت عناصر تشکیل دهنده این برنامه از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانش آموزان و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن بوده است.
اهمیت و ضرورت پژوهش شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي
اهميت و ضرورت برنامه درسی مهارتهای زندگی از اين بابت است که ضمن ارتباط با چگونگی و کيفيت زندگی شهروندان موضوعات آموزشی را به نيازهای واقعی و علايق دانشآموزان پيوند میدهد، ضمن اينکه در برنامههای موضوع محور جاری ايجاد تعادل مینمايد. به همين لحاظ امروزه در بسياری از نظامهای آموزشی بخشی از برنامههای درسی رسمی به اين امر اختصاص يافته است.
افراد نيازبه کارکردهايی دارند که آنانرا مجهز نمايد تا در مقابل استرسها، مسائل غير قابل پيش بينی و کشمکشهای زندگی قادر شوند، سازگارانه مقابله نمايند. اين کارکردها بسيار زير بنايی هستند و در فرايند تحول، شکل میگيرند کارکردهايی نظير شناختها، عواطف و رفتارها در قالب ساختارهايی مانند عزت نفس، خود کارآمدی، توانايی حل مسئله، درک از خود، مهارتهای اجتماعی، سبکهای اسنادی و… تجلی میيابد.
آنچه دانشآموزان در حال حاضر در مدارس ميآموزند پاسخگوی تمامی نيازهای اجتماعی، عاطفی و… آنان در صحنة واقعی زندگی نيست. علاوه بر اين آموزشهای روان شناختی با هدف پيشگيری از آسيبهای اجتماعی زندگی حاضر و آينده فرد ارائه میگردد. پژوهشها نشان میدهند که آموزش مهارتهای زندگی به ارتقای بهداشت روانی کودکان و نوجوانان در ابعاد مختلف زندگی کمک میکند و از اساسی ترين برنامههای پيشگيرانه در سطح اوليه بشمار میرود. سلامتی بخش اصلی يک زندگی شاد است و مدارس نقش مهمی در آگاه ساختن نوجوانان پيرامون مسائل بهداشتی و سلامتی و آموزش علوم زندگی به آنان دارند (آقاجانی، ۱۳۸۱، ص۱۰).
همچنین تحقیقات نشان میدهند که توسعه مهارتهای زندگی میتواند شروع مصرف مواد مخدر را به تأخیر بیندازد، از رفتارهای جنسی پرخطر جلوگیری کند، مدیریت خشم را تعلیم دهد، عملکرد تحصیلی را بهبود بخشد و سازگاریهای اجتماعی مثبت را ارتقاء بخشد (PAHO،۲۰۰۱، ص۶).
با توجه به اهميت سرمايهگذاري در آموزش نيروي انساني و لزوم تربيت شهروندان شايسته و با در نظر گرفتن اينکه دانشآموزان دوره متوسطه نيروي فعال جامعه هستند، و به لحاظ شرايط خاص دورة جواني داراي ويژگيهاي منحصر به فرد و حساسي هستند، همچنين اين گروه سني در رابطه با رفتارهاي مربوط به مشکلات بهداشتي آسيبپذير ميباشند لذا آموزش مهارتهاي زندگي با توجه به اهميت و تأثير آن بر رشد رفتارهاي مطلوب و مثبت يادگيرندگان و نيز ويژگيهاي دوره جواني، براي دانشآموزان اين دوره اهميت بسزايي دارد. از این رهگذر شناسايی عوامل آسيبزا در برنامة آموزش مهارتهای زندگی دورة متوسطۀ نظری و اولویت بندی اهمیت عناصر تشکیل دهنده این برنامه، اطلاعات اساسی را برای بازنگری برنامههای آموزش مهارتهای زندگی فراهم میسازد و زمينه را برای ارائة آموزشهايی در جهت بهبود زندگی و توانمندسازی دانشآموزان اين دوره مهيا میکند. همچنین تدوین برنامه آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر خواستهها و نيازهای دانشآموزان دورة متوسطه نظری به آنها کمک میکند تا بطور موفقيتآميز زندگی کنند و در نقشهای چندگانه شان به عنوان عضو يک خانواده، شهروند و نيروی کار مفيد و مؤثر عمل نمايند.
اهداف پژوهش
اهداف كلي:
- شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي نظام آموزش متوسطه نظري با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانشآموزان
- اولویت بندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانش آموزان
اهداف ويژه:
- شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظری با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت
- شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظری با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر معلمان
- شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظری با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر دانشآموزان
- شناسایی میزان توافق متخصصان تعلیم و تربیت ،معلمان، و دانش آموزان در زمینه آسیبهای موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی دوره متوسطه با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی
- اولویتبندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها ازدیدگاه متخصصان تعلیم وتربیت
- اولویت بندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها از دیدگاه معلمان
- اولویت بندی اهمیت عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها از دیدگاه دانش آموزان
- ارائه راهکارهایی به منظور کمک به تدوین بهتر برنامه آموزش مهارتهای زندگی متناسب با نیازها و شرایط دانش آموزان دوره متوسطه نظری.
سؤالات پژوهش شناسايي آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي
سؤالات كلي:
- آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظري با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی از منظر متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان، و دانشآموزان کدام است؟
- کدام دسته از عناصر برنامه درسی مهارت های زندگی و زیر مؤلفه های آنها از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان و دانش آموزان از اولویت و ارجحیت بیشتری برخوردار است؟
سؤالات ويژه:
- از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، آسيبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظري با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی کدام است؟
- از دیدگاه معلمان، آسيب هاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظري با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی کدام است؟
- از دیدگاه دانشآموزان، آسیبهاي موجود در برنامه آموزش مهارتهاي زندگي دوره متوسطه نظري با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی کدام است؟
- آیا بین دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت معلمان و دانشآموزان در زمینه شناسایی آسیبهای موجود در برنامه آموزش مهارتهای زندگی با توجه به عناصر نه گانه برنامه درسی تفاوت وجود دارد؟
- از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، کدام دسته از عناصر برنامه درسی مهارتهای زندگی و زیر مؤلفه های آنها از اولویت بیشتری برخوردار است؟
مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

دیدگاهی بنویسید