طراحی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شاهرود با رویکرد ایجاد فضای تحقیق و پژوهش : پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسی معماری

طراحی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شاهرود با رویکرد ایجاد فضای تحقیق و پژوهش : پايان نامه كارشناسي ارشد رشته مهندسی معماری

معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” طراحی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شاهرود با رویکرد ایجاد فضای تحقیق و پژوهش  با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه طراحی دانشکده معماری دانشگاه آزاد شاهرود با رویکرد ایجاد فضای تحقیق و پژوهش :

مسائل مختلفی باعث به وجود آمدن وضعیت نا بسامان معماری درکشور ما هستند. همان طور که می دانیم در بسیاری از کشورها دانشگاه ها اصلی ترین ارائه دهندگان خطوط فکری جامعه هستند و از همه مهمتر با همکاری های میان رشته ای میان معماری و سایر دانش ها و هنرها نوعی تعامل علمی و نظری به وجود می آورند ،با اين تفاوت كه در کشور ما  بسیاری از دانشکده ها به مراکز ساده آموزشی تبدیل شده اند که حتی در بالاترین سطوح نیز فعالیت های پژوهشی کافی و شایسته ای صورت نمی دهند وهیچ نقشی در روند توسعه شهر ندارند. به همین دلیل طراحی دانشکده معماری و شهرسازی به عنوان موضوع رساله انتخاب شد تا شاید با نزدیک تر کردن حلقه های این موضوع چند بعدی،  قدمی در جهت بهبود این وضعیت برداشته شده و زمينه ای برای ارتباط هرچه بیشتر معماران با هنرمندان و صنعتگران فراهم شود. آموزش نخستين وظيفه دانشگاهها است.

پژوهش و گسترش دامنه علم و معرفت انسان درباره جهان هستي وظيفه دوم دانشگاهها است. سومين وظيفه دانشگاهها خدمت به مردم جامعه و تامين نيازهاي اجتماعي است. به بیان دیگر می توان این گونه اظهار داشت که یک فضای زنده از لحاظ مطالعاتی در دانشگاه های امروزی حلقه ی گمشده ای است که تنها می توان با استمداد از دو مقوله ی پژوهش و تحقیق به سر منزل مقصود رسانید. در واقع طراحی دانشکده ای با تکیه بر دو عامل آموزش و پژوهش و تدارک فضاهای خاص این دو مقوله مهمترین دستاورد این نوشتار خواهد بود تا بتوان یک فضای اندیشه محور را تحقق بخشید.برای رسیدن به خواسته ها به طور کلی دو هدف اصلی بیان می کنیم:

– اولا : بهبود کیفیت آموزش دانشجویان  –  ثانیا : برقراری رابطه دانشگاه با شهر و اجتماع

با توجه به اینکه معماری یک رشته چند بعدی است و اين رشته در عصر حاضر از كار كمي يك گرافيست گرفته تا انديشه ورزي متعالي يك فيلسوف را پوشش ميدهد و به خدمت مي گيرد، از طریق برقراری دو رابطه تلاش می کنیم کیفیت آموزش را  با تكيه بر رويكرد پژوهش محوري بهبود بخشيم و شرایط لازم برای سهیم شدن هر چه بیشتر دانشگاه در پروژه های شهری فراهم شود.

واژه هاي كليدي:  معماري ، دانشكده ، آموزش معماري ، پژوهش .

 

اهداف پژوهش طراحی دانشکده معماری

اهداف متعددی برای این طرح وجود دارد که اساسی ترین و مهمترین آنها به شرح زیر است :

– ارتقاع سطح کیفی دانش جامعه ی دانشگاهی تحت اثر عوامل فضایی معماری با ایجاد فضاهای پژوهشی و تحقیقاتی در محیط های آموزشی

– توجه به فضاي دروني يك كالبد معماري و چگونگي تأثير مختصات بصری اين فضا در سیلوئت شهری.

– تشخيص و تجزيه عرصه‌اي مختلف فضاهاي داخلي و چگونگي ارتباط آن‌ها با يكديگر.

– تربیت نیروی انسانی  متعهدو کارشناس درزمینه های مختلف معماری وشهرسازی و بالاتربردن  کیفیت کار در این زمینه ها وشاخه های متصل به آن.

–  ساماندهی ساختارهای پژوهشی در زمينه های تخصصی و بالابردن کيفيت انجام تحقيقات و مديريت بهينه دانش و يافته های پژوهشی دانشگاه و همچنين تقويت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

اهداف جزیي :

اهميت تجربه و آموختن کار به صورت عملي

۲ – درگیرشدن با جوامع حرفه ای از طریق آموزش، تحقیق ، پژوهشي ومشارکت ها.

۳- تعليم و تربيت در زمينه طراحي و پژوهش و انجام كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي

۴ – فراهم آوردن زمينه خلاقيت در دانشجو و برقراري ارتباط و همکاري بين مدرسان وحوزه هاي گوناگون تخصصي.

۵ –  انجام طرح های پژوهشی و ميان رشته ای جهت رفع نيازهای کشور

۶- توجه ویژه به کارگاه طراحی به عنوان هسته اصلی وخلاق آموزش معماری.

۷ – ساختن فضايي مناسب جهت شکل گيري و ساماندهي ذوق طراحان و همچنين پژوهشگران.

فهرست مطالب پایان نامه طراحی دانشکده معماری

چکیده:    ۱

فصل اول: كليات تحقيق

۱-۱- مقدمه          ۳

۱-۲- طرح مسأله   ۴

۱-۳- سوالات تحقیق           ۷

۱-۴- فرضیه های تحقیق      ۷

۱-۵- اهداف پژوهش           ۷

۱-۶- فرآیند پژوهش            ۸

۱-۷- امکانات و محدودیت های تحقیق  ۹

فصل دوم: مطالعات پايه

۲-۱ معماری – پژوهش – آموزش       ۱۲

۲-۲ شرح برنامه دانشكده معماري       ۲۷

۲-۲-۱ آشنايي با رشته هاي آموزشي دانشكده      ۲۷

۲-۲-۲ دوره كارشناسي معماري          ۲۷

۲-۲-۳ واحدهاي درسي        ۲۸

۲-۲-۴ نقش و توانايي دانش آموختگان  ۳۰

۲-۲-۵ دوره كارشناسي ارشد معماري   ۳۰

۲-۳ ويژگي هاي عمومي پرديس دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي  ۳۱

۲-۳-۱  پرديس پراكنده داخل شهر       ۳۱

۲-۳-۲ پرديس مجتمع چند ياخته اي داخل شهر    ۳۲

۲-۳-۳ پرديس تك ياخته اي داخل شهر  ۳۲

۲-۳-۴ پرديس مجتمع خارج شهر        ۳۲

۲-۴ حوزه بندي فعاليت هاي دانشكده معماري و شهرسازي  ۳۳

۲-۴-۱ حوزه بندي كلي        ۳۳

۲-۴-۲ گونه اي ديگر از حوزه بندي    ۳۷

۲-۴-۲-۱ فضاهاي عمومي    ۳۷

۲-۴-۲-۲ فضاهاي اختصاصي           ۳۷

۲-۵ بررسي جزء فضاها      ۳۸

۲-۵-۱ مشخصات عمومي آتليه ها و كارگاه هاي طراحي    ۳۹

۲-۵-۱-۱  روشنايي آتليه      ۳۹

۲-۵-۱-۲ وسايل مورد نياز آتليه ها      ۴۰

۲-۵-۱-۳ اتاق مربي           ۴۰

۲-۵-۱-۴ انبار وسايل          ۴۱

۲-۵-۱-۵ آرشيو كارها و پروژه هاي دانشجويان   ۴۱

۲-۵-۱-۶ مشخصات عمومي آتليه هاي نقشه كشي            ۴۱

۲-۵-۱-۷ كارگاه طراحي و ساخت ماكت            ۴۲

۲-۵-۲ آموزش نظري          ۴۲

۲-۵-۲-۱ خصوصيات مشترك كلاسهاي درس     ۴۲

۲-۵-۲-۲ نوررساني طبيعي كلاسها     ۴۳

۲-۵-۲-۳ نوررساني مصنوعي           ۴۳

۲-۵-۲-۴ عايق سازي صدا (آكوستيك) در كلاس  ۴۳

۲-۵-۳ فضاهاي كمك آموزشي            ۴۴

۲-۵-۳-۱ كتابخانه تخصصي ۴۴

۲-۵-۳-۲ بخش سمعي و بصري         ۴۵

۲-۵-۳-۳ بخش طراحي كامپيوتري      ۴۶

۲-۵-۴ كارگاه هاي كمك آموزشي        ۴۶

۲-۵-۴-۱ مشخصات عمومي كارگاه ها  ۴۷

۲-۵-۴-۲ اتاق مربي           ۴۸

۲-۵-۴-۳ انبارها    ۴۸

۲-۵-۴-۴ روشنايي ۴۸

۲-۵-۵ كارگاه عكاسي          ۴۹

۲-۵-۵-۱ فعاليت ها            ۴۹

۲-۵-۵-۲ مشخصات كيفي فضا          ۴۹

۲-۵-۵-۳ وسايل لازم          ۵۰

۲-۵-۶ آمفي تئاتر و سالن اجتماعات     ۵۰

۲-۵-۶-۱ نمايش فيلم           ۵۱

۲-۵-۶-۲ كنترل صدا          ۵۲

۲-۵-۷ بخش رايانه ۵۳

۲-۵-۸ سالن امتحانات          ۵۴

۲-۵-۹ نمايشگاه     ۵۴

۲-۵-۱۰ فضاهاي اداري       ۵۵

۲-۵-۱۰-۱ فضاهاي اداري اصلي       ۵۵

۲-۵-۱۰-۲ فضاهاي اداري جنبي        ۵۵

۲-۵-۱۱ ضوابط طراحي در گروه فضاهاي رفاهي – خدماتي – پشتيباني         ۵۶

۲-۵-۱۱-۱ مركز فعاليت هاي دانشجويي و گذراندن اوقات فراغت     ۵۶

۲-۵-۱۱-۲ تأسيسات ساختماني           ۵۶

۲-۶ جمعيت كادر علمي مورد نياز       ۵۷

۲-۷ تاريخچه مدارس           ۵۷

۲-۷-۱ مدارس مهم در ايران  ۶۰

۲-۷-۱-۱ دانشگاه تهران       ۶۰

۲-۷-۲ مدارس مهم معماري دنيا          ۶۰

۲-۷-۲-۱ مدرسه بوزار و مدرسه باهاوس          ۶۰

۲-۷-۲-۲ لندن – ايتاليا        ۶۱

۲-۷-۲-۳ دانشگاه هنر و معماري ييل   ۶۲

۲-۸ معرفي رشته هاي آموزشي          ۶۲

فصل سوم:مطالعات تطبيقي(بررسي نمونه هاي مشابه)

۳-۱ نمونه هاي دانشكده معماري در ايران          ۶۶

۳-۱-۱ دانشكده هنرهاي زيبا ؛ دانشگاه تهران      ۶۶

۳-۱-۲ دانشگاه شهيد بهشتي  ۶۹

۳-۲ نمونه هاي دانشكده معماري در دنيا            ۷۲

۳-۲-۱ دانشكده هنر و معماري اَرنَف . ايالت اوهايو سين سيناتي        ۷۲

۳-۲-۲ دبيرستان دياموند رنج ، آمريكا  ۸۱

۳-۲-۳ دانشكده هنر و طراحي در توكيو ۸۱

۳-۱-۲ دانشکده معماری (Architectural Association) A.A        ۸۵

۳-۱-۳ دانشکده معماری سیدنی:         ۸۹

۳-۱-۵ نتایج حاصل از بررسی           ۹۳

فصل چهارم: مطالعات زمينه (شاهرود)

۴-۱ مطالعات تاریخی شاهرود            ۱۰۰

۴-۲ مطالعات جغرافیایی       ۱۰۱

۴-۳- منابع آب      ۱۰۵

۴-۴- خصوصیات اجتماعی شهر و محلات آن و چگونگی تاثیر آنها در توسعه کالبد شهر  ۱۰۷

۴-۵ موانع طبیعی گسترش شهر          ۱۱۲

۴-۵-۱ عوارض طبیعی شهر ۱۱۳

۴-۶- مطالعات اقلیمی شاهرود            ۱۱۷

۴-۶-۱- مقدمه       ۱۱۷

۴-۷- عوامل اقليمي ۱۱۷

۴-۷-۱- جريان باد در شهر شاهرود       ۱۲۳

۴-۷-۲- بررسی وضعیت حرارتی در شب و روز ۱۲۵

۴-۷-۳-  طبقه بندي اقليمي    ۱۲۶

۴-۷-۴- انتخاب مصالح ساختماني متناسب با اقليم ۱۲۷

۴-۸- معیارهای ارزیابی شرایط تهویه در داخل ساختمان     ۱۲۸

۴-۹- انتخاب جهت قرارگيري ساختمان ۱۲۹

۴-۱۰- نتیجه گيري ۱۲۹

فصل پنجم:مطالعات طرح نهايي

۵-۱ برنامه ریزی کالبدی      ۱۳۲

۵-۱-۱ ضوابط حريق          ۱۳۲

۵-۲بخش معماري  ۱۳۴

۵-۲-۱ فضاهاي طرح          ۱۳۴

۵-۲-۲ ابعاد و استانداردها     ۱۳۵

۵-۲-۲-۱ سالنهاي كنفرانس   ۱۳۵

۵-۲-۲-۱-۱ امكانات مركزي ۱۳۵

۵-۲-۲-۱-۲ تجهيزات در كلاسهاي دروس تخصصي         ۱۳۵

۵-۲-۲-۱-۳ كيفيت صوت و نورپردازي            ۱۳۷

۵-۲-۲-۱-۴ تجهيزات اساسي اتاقها براي تمام امور           ۱۳۷

۵-۲-۲-۲ آمفي تئاتر           ۱۳۹

۵-۲-۲-۲-۱ تماشاچيان        ۱۳۹

۵-۲-۲-۲-۲ سالن و  محل بازي / صحنه           ۱۳۹

۵-۲-۲-۲-۳ مشخصات سالن ۱۴۰

۵-۲-۲-۲-۴ نسبتهاي سالن كلاسيك      ۱۴۰

۵-۲-۲-۲-۵ عرض سالن      ۱۴۱

۵-۲-۲-۲-۶ بلندي صندلي    ۱۴۱

۵-۲-۲-۲-۷ بخش كامل عمودي در سالن           ۱۴۱

۵-۲-۲-۲-۸ بخش عمودي اتاق           ۱۴۲

۵-۲-۲-۲-۹ اشكال صحنه    ۱۴۳

۵-۲-۲-۲-۱۰ نسبتهاي صحنه            ۱۴۳

۵-۲-۲-۲-۱۱ تهويه مطبوع صحنه      ۱۴۴

۵-۲-۲-۳ سالن اجتماعات     ۱۴۴

۵-۲-۲-۴ كتابخانه  ۱۴۸

۵-۲-۲-۴-۱ سالن مطالعه     ۱۴۹

۵-۲-۲-۴-۲ تعداد مراجعه كنندگان      ۱۵۰

۵-۲-۲-۴-۳ مجموعه كتابخانه            ۱۵۰

۵-۲-۲-۴-۴ نحوه سازماندهي مواد       ۱۵۱

۵-۲-۲-۴-۵ سالن قرائت عمومي         ۱۵۲

۵-۲-۲-۴-۶ سالن قرائت مرجع          ۱۵۲

۵-۲-۲-۴-۷ سالن مجلات     ۱۵۲

۵-۲-۲-۴-۸ سالن اسناد و مدارك (پروژه)          ۱۵۲

۵-۲-۲-۴-۹ سالن ميكروفيلم ها           ۱۵۲

۵-۲-۲-۴-۱۰ واحد خدمات اداري       ۱۵۳

۵-۲-۲-۵ نمايشگاه ۱۵۳

۵-۲-۲-۶ مركز كامپيوتر      ۱۵۳

۵-۲-۲-۷ مشخصات فضاهاي آموزشي ۱۵۴

۵-۲-۲-۷-۱ كلاسهاي درس   ۱۵۷

۵-۲-۲-۷-۲ كلاسهاي گردهمايي و سمينار و كلاسهاي طراحي         ۱۶۰

۵-۲-۲-۸ كارگاه ها ۱۶۱

۵-۲-۲-۸-۱ مشخصات عمومي كارگاه ها          ۱۶۴

۵-۲-۲-۸-۲ كارگاه شناخت مواد و مصالح          ۱۶۵

۵-۲-۲-۸-۳ كارگاه نجاري    ۱۶۵

۵-۲-۲-۸-۴ كارگاه ماكت سازي         ۱۶۵

۵-۲-۲-۸-۵ كارگاه عكاسي   ۱۶۶

۵-۲-۲-۸-۶ كارگاههاي طراحي و نقشه كشي      ۱۶۶

۵-۲-۲-۸-۷ كلاسهاي نقاشي از مدل زنده ، نقاشي و مدل سازي        ۱۶۷

۵-۲-۲-۹ فضاهاي اداري     ۱۶۷

۵-۲-۲-۱۰ اتاق هاي اعضاء هيئت علمي          ۱۶۸

۵-۳- فضاهاي پژوهشي       ۱۶۹

۵-۴- سرانه ها      ۱۷۳

۵-۵- برنامه فیزیکی           ۱۷۵

۵-۶- دياگرام هاي عملكردي  ۱۷۹

۵-۷ بررسي زمينه طرح      ۱۸۰

۵-۷-۱دلايل انتخاب بستر     ۱۸۰

۵-۷-۲ كاربري سايت          ۱۸۱

۵-۷-۳ همجواري هاي عملكردي         ۱۸۱

۵-۷-۴ دسترسي ها ۱۸۳

۵-۸ روند طراحي  ۱۸۵

۵-۸-۱ بيان مراحل طراحی   ۱۸۵

۵-۸-۲ تبيين مسئله ۱۸۵

۵-۸-۳ ايده و كانسپت طرح   ۱۸۶

۵-۸-۴ مراحل شكل گيري اوليه حجم    ۱۸۷

۵-۸-۵ سازه و مصالح         ۱۹۰

فصل ششم: مدارک و نقشه های طرح

فهرست منابع        ۱۹۲

چکیده انگلیسی      ۱۹۴

 

 

فهرست جداول

جدول ۲-۱: معرفی دروس رشته معماری: مصوب سیصد و شصت و پنجمین جلسه شورای عالی

برنامه ریزی مورخ ۲۴/۸/۱۳۷۷       ۲۹

جدول۲-۲:استاندارد فضاهای آمفی تئاتر ۵۳

جدول۵-۱: گروه بندی اسناد کتابخانه ای            ۱۵۱

جدول۵-۲: سرانه کاربری آموزشی      ۱۷۴

جدول۵-۳: برنامه فیزیکی طرح          ۱۷۵-۱۷۸

 

 

فهرست نمودارها

نمودار ۴-۱: مشخصات اقلیمی شاهرود  ۱۱۸

نمودار۴-۲: موقعیت وزوایای تابش خورشید در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی         ۱۲۰

نمودار ۴-۳: انرژی خورشیدی تابش یافته بر سطوح قائم در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی      ۱۲۳

نمودار ۴-۴: انرژی خورشیدی تابش یافته بر سطوح قائم در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی      ۱۲۲

نمودار ۴-۵: انرژی خورشیدی تابش یافته بر سطوح قائم در عرض جغرافیایی ۳۷ درجه شمالی      ۱۲۲

نمودار ۴-۶: جهت و سرعت باد در شاهرود        ۱۲۵

نمودار۵-۱:دیاگرام بخش آمفی تئاتر      ۱۷۹

نمودار۵-۲:دیاگرام سالن قضاوت         ۱۷۹

نمودار۵-۳:دیاگرام بخش کتابخانه        ۱۸۰

 

فهرست تصاویر

تصویر۳-۱: دانشكده هنرهاي زيبا ؛ دانشگاه تهران            ۶۶

تصویر۳-۲: پلانهای دانشکده معماری شهید بهشتی           ۶۹

تصویر۳-۳: پلانهای دانشکده معماری شهید بهشتی           ۷۰

تصویر۳-۴: فاز بندی دانشکده معماری شهید بهشتی          ۷۰

تصویر۳-۵: فاز بندی دانشکده معماری شهید بهشتی          ۷۱

تصویر ۳-۶: دانشگاه سین سیناتی        ۷۴

تصویر ۳-۷: پلان دانشگاه سین سیناتی ۷۵

تصویر ۳-۸: تصویری از فضای داخلی دانشگاه سین سیناتی            ۷۶

تصویر۳-۹: منظر عمومی دانشگاه سین سیناتی   ۷۷

تصویر۳-۱۰: مدرسه باهاوس ۷۹

تصویر۳-۱۱:  پلان طبقه دوم ۷۹

تصویر۳-۱۲:  پلان طبقه اول            ۷۹

تصویر۳-۱۳:  پلان طبقه همکف        ۷۹

تصویر۳-۱۴: فاز بندی مدرسه باهاوس ۸۰

تصویر۳-۱۵: پلان دانشكده هنر و طراحي توكيو  ۸۳

تصویر۳-۱۶: مقطع دانشكده هنر و طراحي توكيو ۸۳

تصویر۳-۱۷: پلان طبقات دانشکده سیدنی          ۹۰

تصویر۳-۱۸: پلان طبقات دانشکده سیدنی          ۹۰

تصویر ۳-۱۹: پلان های دانشکده معماری سیدنی ۹۱

تصویر ۳-۲۰: تحلیل سایت دانشکده سیدنی        ۹۳

تصویر ۴-۱: میادین شاهرود  ۱۰۱

تصویر ۴-۲: میادین شاهرود  ۱۰۱

تصویر ۴-۳: طبیعت شاهرود ۱۰۲

تصویر ۴-۴: طبیعت اطراف شاهرود   ۱۰۳

تصویر ۴-۵: امامزاده بسطام و آرامگاه بایزید بسطامی       ۱۰۴

تصویر ۵-۱: اندازه استاندارد سالن کنفرانس        ۱۴۵

تصویر ۵-۲: سالن کنفرانس با شیب زیاد            ۱۴۸

تصویر ۵-۳: عکس هوايي شهرستان شاهرود ورنگ آبي سايت دانشگاه آزاد شاهرود        ۱۸۱

تصویر ۵-۴: عكس هوايي سايت مورد نظر واقع در مجموعه دانشگاه آزاد شاهرود          ۱۸۲

تصویر ۵-۵: دسترسی های سایت        ۱۸۳

تصویر ۵-۶: سایت پروژه     ۱۸۴

تصوير ۵-۷:شماره روند مراحل شكل گيري اوليه حجم       ۱۸۷

تصوير۵-۸: روند مراحل شكل گيري اوليه حجم   ۱۸۸

تصوير ۵-۹: روند مراحل شكل گيري اوليه حجم  ۱۸۸

تصوير ۵-۱۰: روند مراحل شكل گيري اوليه حجم            ۱۸۸

تصوير ۵-۱۱: روند مراحل شكل گيري اوليه حجم            ۱۸۹

تصویر ۵-۱۲: شكل گيري نهايي حجم ماكت اتود ۱۸۹

تصویر ۵-۱۳: شكل گيري نهايي حجم ماكت اتود ۱۸۹

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0