بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی

بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران : پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی

پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه مسترداک معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مديريت بازرگاني  و با عنوان بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

امروزه نقش نظام­های ارزیابی و نظارت کارآمد در بهبود و تعالی سازمان­ها کاملاٌ شناخته شده است. ارزیابی عملکرد سازمان­ها جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف به منظور استفاده بهینه از منابع و امکانات از جایگاه خاصی برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی  در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و شایان توجه زیادی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمان بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. در بین این مدل­ها، مدل EFQM، بعنوان یکی از جامع ترین مدل­ها ارزیابی عملکرد شناخته شده است.

پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی پیمایشی است که عملکرد شرکت بهره برداری نفت شهرستان گچساران را بر اساس مدل تعالی سازمانی(EFQM) ارزیابی کرده است. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش انجام تحقیق، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می­باشد. در این تحقیق تئوری­ها و نظریه ­های مربوط به مدل تعالی سازمان در ایران و سایر کشور­ها مورد بررسی قرار گرفته، بطوری که سؤالات و فرضیه­ های پژوهش از آن استخراج گردیده ­اند برای جمع آوری اطلاعات از نمونه آماری و به منظور آزمون فرضیه­ های تحقیق، از پرسشنامه­ای که با توجه به متغیر­های تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده استفاده گردیده است.

تجزیه و تحلیل و تحلیل داده ­ها و آزمون فرضیه ­ها با استفاده از آمار استنباطی و آزمون T تک گروهی انجام شده است. این کار از طریق نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. یافته­ های تحقیق نشان می­دهد در این تحقیق فرضیه اصلی و ۸ فرضیه از فرضیات فرعی مورد تایید قرار گرفتند و فقط یک فرضیه فرعی که عباتند از: پیاده سازی مدل EFQM باعث بهبود کارکنان در شرکت نفت و گاز گچساران شده است مورد تایید و پذیرش قرار نگرفته است. و در نهایت پیشنهاداتی در جهت افزایش سطح تعالی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ارائه، گردیده است.

واژگان کلیدی: شرکت نفت و گاز گچساران،  ارزیابی عملکرد ، مدل EFQM

 

اهمیت و ضرورت تحقیق بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

با توجه به شرایط روز، نیاز­های متغیر مشتریان و تمام ذینفعان، تلاش رقبا برای حضور موفق و قوانین و مقررات جدید که به طور مستمر در حال دگرگونی هستند، نمی­تواند با اتکاء به روش­ های سنتی حضوری موفق در صحنه رقابت ملی و بین المللی داشت، لذا ضرورت استفاده از الگو­هایی که بتواند ضمن ارزیابی وضعیت موجود سازمان­ها و تشخیص نقاط قوت و نواحی قابل بهبود، مبنای صحیحی جهت برنامه ریزی استراتژیک ایجاد نمایند، بیش از هر زمان دیگری احساس می­شود. در همین راستا مدل­های تعالی سازمانی به عنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز  سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدودی زیاد در آسیب شناسی سازمانی و تعیین مسیر حرکت جهت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند. افزایش رقابت در عرصه تولید و خدمات، سازمان­ها به شاخص­ها و الگو­هایی برای بررسی عملکرد خود نیاز پیدا کردند، بروز چنین نیازی و کارائی نداشتن سیستم­های اندازه گیری با عملکرد سنتی، خلق مدل­های جدید ارزیابی عملکرد در سطح سازمان­ها شد.

علم مدیریت بسیار زود  دریافت که سازمان­ها برای ورود و ماندن در عرصه رقابت که هر روز تنگتر می­شود باید خود را ارتقاع دهند و به تعالی برسند. تعالی سازمانی تبدیل به مدلی شده است که سازمان­های تجاری و خدمات رسانی اعم از دولتی یا غیر دولتی مجبور به ارتقای همه جانبه خود بر اساس آن هستند. بنگاه­هایی که هر چه زودتر با مدل­های مربوط به تعالی سازمانی دست نیابند، به حکم مطالعات و تجربیات جهانی، محکوم به حذف و فنا هستند. بنا بر این بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه کشور، دولت موظف شده است، با تحلیل وضع موجود صنایع در طرح نوسازی تحلیل مطالعات راهبردی توسعه صنعتی، محاسبه شاخص­های بهره وری و فرایند جایزه ملی بهره ­وری و تعالی سازمانی، پایگاه خوبی را برای شناخت واقعی نقاط قوت و ضعف صنایع ایران ایجاد کند (فیض اللهی, ۱۳۸۹).

تغییرات سریع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در آستانه قرن بیست و یکم، تغییر نقش دولت­ها از تصدی گری مستقیم به نقش­های هدایتی و ارشادی، ترویج فرهنگ رقابت پذیری، وضع قوانین سخت گیرانه بر علیه انحصار طلبی و فعالیت­های ضد رقابتی، از عوامل اصلی در تلاش سازمان­ها برای حفظ برتری و حضور موفق در صحنه ­های رقابت ملی و بین المللی می­باشد اما آنچه که بعنوان سوال چالش برانگیز مطرح می­باشد، این است که چگونه می­توان در این مسیر بی انتها بدون ارزیابی وضعیت موجود در شناخت نقاط قوت و حوزه­های قابل بهبود، برای رسیدن به نیروی انسانی توانمند، قدم گذاشت؟

بدهی است رویکرد­های جهت مهیا شدن برای این حرکت حیاتی وجود دارد، اما نباید فراموش کرد که آنچه عامل اصلی در انتخاب این راهکار­ها می­باشد، جامعیت، نظام مندی، پویایی، روز آمدی و پشتوانه ­های حمایتی آنها به علمی و مدیریتی می­باشد. در همین راستا مدل­های تعالی سازمانی بعنوان ابزاری قوی در پاسخگویی به این نیاز سازمان­ها از موفقیت چشمگیری برخوردار بوده و توانسته تا حدود زیاد در آسیب شناسی و تعیین مسیر حرکت دسترسی به تعالی منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرند مدل تعالی سازمانی EFQM به گونه­ای طراحی شده است که هم به عنوان ابزار مناسبی برای مسابقات و هم برای آسیب شناسی و طراحی برنامه ­های توسعه سازمانی کاربرد دارد (رحمتی, ۱۳۸۵)

مدل تعالی سازمانی، بعنوان ابزاری قوی برای شناخت نقاط قوت و زمینه ­های قابل بهبود سازمان­ها شناخته شده است و به عنوان یک چارچوب منسجم و به هم تنیده می­تواند سیستم مدیریتی سازمان­ها را نیز تعریف کند و مدیران را در بکار گیری تکنیک­های مدیریت یاری دهد (فیض اللهی, ۱۳۸۹).

در بین مدل­های تعالی سازمانی، مدل EFQM  به دلایل متعددی از جمله دلایل زیر، اهمیّت بیش­تری برای صنایع و سازمان‌های پیشتاز در کشور ما دارد:

۱) تحقیقات نشان می‌دهد که این مدل در سطح جهان،‌ بیش از دیگر مدل­ها، به عنوان مدل مرجع جوایز ملی انتخاب شده است.

۲) از آنجا که این مدل در اکثر کشورهای اروپایی، به عنوان مدل مرجع انتخاب شده است، امکان الگو برداری از طیف وسیعی از سازمان‌ها در کشورهای مختلف اروپایی با شرایط و ویژگی­های متفاوت وجود دارد و امکان مراجعه و بازدید از سازمان‌های سرآمد (یا سازمان­هایی که برای رسیدن به آن کوشیده‌اند) در برخی از این کشورها مثل ترکیه برای متخصصین کشور ما آسان­تر است.

۳) روابط کشور ما با کشورهای اروپایی، عموماْ روابط خوبی بوده است که امکان انتقال دانش و استفاده مستقیم از خبرگان این مدل را برای سازمان­های ایرانی فراهم می‌کند.

۴) دیدگاه سیستماتیک قوی، توجه دقیق به مدیریت مبتنی بر فرآیندهای سازمانی و نتیجه‌گرایی مدل EFQM ، برای سازمان­های ایرانی که معمولاْ در این حوزه‌ها با مشکلات جدی روبرو هستند، بسیار آموزنده و اجرایی است.

۵) مدلی که مبنای ارزیابی و اهدای «جایزه ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی» در بخش صنعت و معدن ایران قرار گرفته است، منطبق بر مدل EFQM  است (نجمی; منوچهر; حسینی; سیروس, ۱۳۸۸).

در ایران با تصویب مدل EFQM از سال  ۱۳۸۲، این مدل در زیر مجموعه ­های وزارت نفت به اجرا درآمد. در سال ۸۵-۱۳۸۴ نیز شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران اقدام به پیاده­سازی این مدل نمود. لذا به دلیل اهمیت موضوع یاد شده، ضروری است تا جوانب آن بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

شرکت بهره­برداری نفت و گاز گچساران يكي از شركت­هاي مهم فرعي تابع شركت ملي مناطق نفت­خيز جنوب است كه با توليد متوسط ۷۴۰ هزار بشكه نفت در روز سهم عمده­اي در تامين درآمدهاي اقتصادي كشور دارد. اداره مركزي اين شركت از حيث جغرافيائي در استان كهگيلويه و بويراحمد واقع شده، ليكن تأسيسات شركت در چهار استان خوزستان، بوشهر، كهگيلويه و بويراحمد و فارس قراردارد. همين ويژگي، موقعيت اين شرکت را در بین سایر شرکت­ها از درجه اهمیت ویژه­ای برخوردار نموده است . ارزیابی میزان موفقیت این مدل در صنایع نفت و گاز گچساران به دلیل جایگاه مهم این شرکت در مجموعه­ ی وزارت نفت، می­تواند اهمیت ویژه­ای داشته باشد.

 

فهرست پایان نامه بررسی تأثیر پیاده سازی مدل EFQM در عملکرد شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران :

فصل اول: کلیات تحقیق  ۱

۱-۱) مقدمه  ۲

۱-۲) بیان مسئله  ۳

۱-۳) سؤالات تحقیق  ۵

۱-۴) اهمیت و ضرورت تحقیق  ۶

۱-۵) اهداف تحقیق  ۹

۱-۵-۱- هدف اصلی تحقیق  ۹

۱-۵-۲- اهداف فرعی  ۹

۱-۵-۳- هدف کاربردی   ۱۰

۱-۶) چهارچوب نظری تحقیق  ۱۰

۱-۷) فرضیههای تحقیق  ۱۲

۱-۸) قلمرو تحقیق  ۱۳

۱-۸-۱- قلمرو مکانی تحقیق  ۱۳

۱-۸-۲- قلمرو زمانی تحقیق  ۱۳

۱-۸-۳- قلمرو موضوعی تحقیق  ۱۳

۱-۹) شرح واژهها و اصطلاحات بکار گرفته شده ۱۳

۱-۹-۱- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق  ۱۳

۱-۹-۲- تعریف عملیاتی متغیرها تحقیق  ۱۶

فصل دوم: ادبیات تحقیق  ۲۰

۲-۱) مقدمه  ۲۱

۲-۲) اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکرد ۲۲

۲-۳) هدف مدیریت عملکرد ۲۴

۲-۴) مدیریت عملکرد به عنوان یک فرآیند ۲۴

۲-۵) نحوه ارتباط بین مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد ۲۶

۲-۶) معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان  ۲۷

۲-۷) شاخصهای ارزیابی عملکرد سازمانها ۲۸

۲-۸) اصول ارزیابی عملکرد ۲۹

۲-۹) روشهای ارزیابی عملکرد ۳۱

۲-۱۰) فرایند ارزیابی عملکرد ۳۲

۲-۱۱) مدلهای ارزیابی عملکرد. ۳۲

۲-۱۲) مزایای ارزیابی عملکرد سازمان  ۴۵

۲-۱۳) سیر تکاملی مدلهای سرآمدی کسب و کار و جوایز کیفیت   ۴۶

۲-۱۴) بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت و مدل سرآمدیEFQM    ۴۹

۲-۱۵) مدل تعالی سازمانی در ایران  ۵۰

۲-۱۶) خود ارزیابی و سفر تعالی  ۵۱

۲-۱۷) مدل سرآمدیEFQM در یک نگاه ۵۳

۲-۱۸) منطق و معیارها ۵۴

۲-۱۸-۱) منطق رادار  ۵۵

۲-۱۸-۲) ماتریس امتیاز دهی رادار  ۵۷

۲-۱۸-۲-۱) نتایج  ۵۷

۲-۱۸-۲-۲) رویکرد ۵۷

۲-۱۸-۲-۳) بکار گیری- جاری سازی   ۵۸

۲-۱۸-۲-۴) ارزیابی و بازنگری   ۵۸

۲-۱۹) بررسی اجمالی مفاهیم بنیادین سرآمدی در مدل EFQM    ۵۹

۲-۲۰) بررسی اجمالی معیارها در مدل EFQM    ۶۱

۲-۲۰-۱) رهبری   ۶۲

۲-۲۰-۲) خط مشی و استراتژی   ۶۲

۲-۲۰-۳) کارکنان  ۶۳

۲-۲۰-۴) منابع و شرکاء  ۶۳

۲-۲۰-۵) فرآیندها ۶۳

۲-۲۰-۶) نتایج مشتریان  ۶۴

۲-۲۰-۷) نتایج کارکنان  ۶۴

۲-۲۰-۸) نتایج جامعه  ۶۴

۲-۲۰-۹) نتایج کلیدی عملکرد ۶۴

۲-۲۱) تاریخچه صنعت نفت ایران در سده گذشته  ۶۵

بخش دوم: پیشینه تحقیق  ۷۰

۲-۲۲) مقدمه  ۷۰

۲-۲۲-۱) تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور  ۷۰

۲-۲۲-۲) تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور  ۷۱

فصل سوم: روش اجرای تحقیق  ۷۶

۱-۳) مقدمه  ۷۷

۲-۳) فرآیند اجرای تحقیق  ۷۸

۳-۳) روش تحقیق  ۷۸

۳-۴) جامعه و نمونه آماری   ۷۸

۳-۵) روش ها و ابزار جمع آوری داده ها ۷۹

۳-۵-۱) روش جمع آوری داده ها ۷۹

۳-۶) رواییو پایایی ابزار گردآوری دادهها ۸۱

۳-۶-۱) روایی ابزار گردآوری دادهها ۸۱

۳-۶-۲) پایایی ابزار گردآوری دادهها ۸۱

۳-۷) روش تجزیه و تحلیل دادهها ۸۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها ۸۳

۴-۱) مقدمه: ۸۴

۴-۲) تجزیه و تحلیل متغيرهاي تحقيق: ۸۵

۴-۲-۱) متغير جنسيت   ۸۵

۴-۲-۲) متغير سن  ۸۶

۴-۲-۳) متغير تحصيلات   ۸۷

۴-۲-۴) متغير سابقه کار  ۸۸

۴-۳) آمار استنباطي  ۸۹

۴-۴) رگرسیون چند متغیره ۱۰۰

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات   ۱۱۱

۵-۱) مقدمه  ۱۱۲

۵-۲) نتایج آمار توصیفی  ۱۱۲

۵-۳) آمار استنباطی  ۱۱۲

۵-۴) نتیجه گیری کلی  ۱۱۶

۵-۵) پیشنهادات   ۱۱۷

محدودیتهای تحقیق: ۱۲۱

منابع و مآخذ ۱۲۲

پیوستها ۱۲۵

پرسشنامه  ۱۲۶

الفای کرونباخ  ۱۳۱

 

 

فهرست جدول­ها

جدول(۲-۱): انواع مدل­های ارزیابی عملکرد ۳۴
جدول شماره (۲-۲): وضعیت استفاده از روش­های ارزیابی عملکرد در کشور­های منطقه نوردیک ۴۰
جدول(۳-۱): ساختار پرسشنامه ۷۴
جدول ۴-۱) متغير جنسيت ۷۹
جدول(۴-۲): متغیر سن ۸۰
جدول(۴-۳): متغير تحصيلات ۸۱
جدول( ۴-۴): متغير سابقه کار ۸۲
جدول (۴-۵): آزمون T فرضیه اصلی تحقیق ۸۳
جدول (۴-۶): آزمون T فرضیه اول تحقیق ۸۴
جدول (۴-۷): آزمون T فرضیه دوم تحقیق ۸۵
جدول (۴-۸): آزمون T فرضیه سوم تحقیق ۸۶
جدول (۴-۹): آزمون T فرضیه چهارم تحقیق ۸۷
جدول (۴-۱۰): آزمون T فرضیه پنجم تحقیق ۸۸
جدول (۴-۱۱): آزمون T فرضیه ششم تحقیق ۸۹
جدول (۴-۱۲): آزمون T فرضیه هفتم تحقیق ۹۰
جدول (۴-۱۳): آزمون T فرضیه هشتم تحقیق ۹۱
جدول (۴-۱۴): آزمون T فرضیه نهم تحقیق ۹۲
جدول(۵-۱): نتایج کلی فرضیه­ ها ۹۸

 

فهرست اشکال

شکل (۱-۱): مدل مفهومی پژوهش ۱۱
شکل (۲-۱): رابطه علت و معلولی در چهار منظر ارزیابی متوازن ۳۹
شکل(۲-۲): چارچوب مدل ارزیابی متوازن ۴۱
شکل(۲-۳): وجه مشتری- روابط علّی معیار­های اصلی ۴۳
شکل(۲-۴): چارچوب سنجش رشد و یادگیری کارکنان ۴۶
شکل(۲-۵): رابطه بین خود ارزیابی بر اساس مدل­EFQM و بلوغ ۵۳
شکل(۲-۶): یکپارچه سازی مدل EFQM با برنامه ریزی کسب و کار سازمان ۵۴
شکل(۲-۷): اجزاء مدل EFQM و ارتباط آنها با یکدیگر ۵۵
شکل(۲-۸): رابطه برنامه ریزی، عمل، آزمون و اقدام ۵۶
شکل(۲-۹): چرخه رادار ۵۷
شکل(۲-۱۰):شماتیک مدل EFQM ۶۲

 

فهرست نمودار­ها

نمودار(۴-۱): نمودار هيستوگرام متغير جنسيت ۷۹
نمودار (۴-۲): نمودار هيستوگرام متغير سن ۸۰
نمودار (۴-۳): نمودار هيستوگرام متغير تحصيلات ۸۱
نمودار (۴-۴): نمودار هيستوگرام متغير سابقه کار ۸۲

 

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0