بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی : پایان نامه ارشد رشته فرهنگ و زبان های باستان
پایان نامه
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه روانشناسی
قالب پایان نامه
دانلود پایان نامه های خارجی
دانلود پایان نامه رایگان
ایران داک
دانلود رایگان پایان نامه
دانلود رایگان مقاله
مقاله
گزارش کارآموزی
تحقیق
جزوات آموزشی
دانلود پایان نامه دکترا
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی
پرسش نامه
پاورپوینت
بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی : پایان نامه ارشد رشته فرهنگ و زبان های باستان
Affiliates , Affiliate , Affiliates Program , Affiliates Markting , Affiliates Manager , Affiliates Link , Affiliates and Subsidiaries , Affiliate Marketing Websites , Partners , Partner , Partner Affiliate , Partner Ship , Partners Login , Partners Group , Best Affiliates , Best Partners , Best Affiliates Program , Best Partners Program
پايان نامه کارشناسی ارشد در رشته فرهنگ و زبان های باستان با عنوان بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی در۱۱۹ صفحه با فرمت word نگارش شده است .
چکیده پایان نامه بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :
ماني در سال ۲۱۵ ميلادي در بابل از پدر و مادري ايراني به دنيا آمد. او پس از ادعاي دريافت وحي در دو مرحله، يکي در سن ۱۲ سالگي و ديگري در سن ۲۴ سالگي؛ خود را آخرين فرستادة خداوند ناميد و به خود لقب ” خاتم النبيين” داد. ماني براي ترويج دين خود بهايران و چند کشور ديگر سفرکرد. در ايران از شاپوراول اجازه گرفت و تا زمان بهراماول بدون هيچگونه مشکلي به ترويج دين خود پرداخت.
دين ماني ترکيبي از آموزههاي اديان مسيحي، زرتشتي و گنوسي است که او آن را در قالب اسطوره بهشعر و نثر بيانکردهاست. سرودنامه ها، بخش عمدهاي از ادبيات مانوي را تشکيل ميدهند که از مهمترين آنها انگدروشنان (روشنيهاي کامل) و هويدگمان (نيکبختي براي ما) و مهرنامگ(سرودنامه) ميباشد.
همچنين داستانهاي تمثيلي قسمت مهمي از ادبيات مانوي را بهخود اختصاصميدهند که در پس آن داستانها، عقايد دين ماني نهفتهاست. ماني شاعر توانايي بود و در اشعار خود از تشبيهات زيبا و استعاره و کنايه هاي بديع بهره ميبرد. متون و اشعار مانوي از جنبه هاي زيادي همچون ساخت دستور زبان، ترجمه، ريشه شناسي و وزن شعري بررسي شده و کتابهاي ارزشمند فراواني در اين زمينه ها نوشته شده اند. امّا زيبايي اين متون و اشعار از نظر ادبي چندان مورد توجه قرارنگرفتهاست.
در اين پاياننامه سعيشده که بازتاب انديشههاي ماني در اشعار او مورد تجزيه و تحليل قرارگيرد و این نکته روشن شود که آیااساساً مانی و مانویان از ادبیات به عنوان وسیله ای جهت تبلیغ دین خود استفاده میکردند. که این امر با مطاله و بررسی کتابهای بهروز نویسندگان صاحبنام این رشته و نیز مقالات جدید اساتید ایرانی و غیر ایرانی انجام شد و در نهايت نگارنده را به اين نتيجه رساند که ماني با بهره گيري از واژگاني خاص در قالب آرايه هاي ادبي (بخصوص کنايه، تشبيه و استعاره) دين خود را تبليغ ميکرده است.
کليد واژه : ماني، آرايههاي ادبي، شعر،متون و اشعار مانوی
هدف تحقيق
هدف این تحقیق، بررسی ادبی آثار مانوی است؛ مقولهای که شاید کمتر بهآن توجهشدهباشد. زیرا از جنبههای دیگر همچون ترجمه، تجزیهوتحلیل ساخت دستور زبان و ریشهشناسی بررسیهای بسیاری انجامشده و کتابهای بارزی در هر کدام از این زمینهها نوشتهشدهاند. اما میتوانگفت خلأ تحقیق از جنبه ادبی این متون احساس میشود که هدف این پایاننامه، بهنوعی پرکردن این خلأ است.
پيشينة تحقيق بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :
مطالعات مانوی از نیمة دوم قرن شانزدهم آغازشدند؛ زمانیکه مدافعان کلیسای کاتولیک بهمارتینلوتر و عقاید او حملهکردند و “عقاید جدید او” را حیات دوباره انحرافات مانی نامیدند. این حملات بیپاسخ نماندند و در سال ۱۵۷۸ نخستین مطالعه مانوی شکلگرفت. نویسندهای بهنام سيراكوس اسپانبرگ “Cyriacus Spangenberg” اتهامات وارده بهمارتینلوتر را مبنی بر اینکه او انحرافات مانی را رواجمیدهد، ردکرد. او تلاشکرد ثابتکند که عقاید این دو نفر هیچ نقطهاشتراکی باهم ندارند. این اختلافات تا مدتها ادامه داشتند و جالب بهنظر میرسیدند زیرا باعث جمعآوری و انتشار یادداشتهای پراکنده در مورد مانی و مانویت در نوشتههای یونانی و لاتین میشدند. این شیوه در طول قرن هفدهم نیز ادامه یافت.
مریبویس متون مهمی را در مقالهای بهنام “چند سرود ابجدی پارتی” چاپکرد و در سال ۱۹۵۴ کتاب “سری سرودهای مانوی به پارتی” را منتشرنمود.
ترجمه آلمانی تمام سرودهای ایرانی و ترکی توسط هانسيواخيمكليمكانت “H.-J.Klim Keit” در ۱۹۸۹ و نسخه تصحیحشده آن در ۱۹۹۳ چاپشد. رونوشت و ویرایش بخشی از ” سرودهای مانوی” توسط زوندرمان در ۱۹۹۰ چاپشد و مجموعه متون آن، سالها بعد درسال ۲۰۰۰ به چاپرسید. سرودهای جدلی مانوی در ۱۹۹۷ توسط شروو منتشرشدند.
در میان نویسندگان ایرانی میتوان بهابوالقاسم اسماعیلپور اشارهکرد. ایشان کتابهای “سرودهای روشنایی” را در سال ۱۳۸۵ و “ادبیات گنوسی” را در سال نوشت. کتاب سرودهای روشنایی دربردارنده متون و شعرهای مانوی است. “نوشته های مانی و مانویان” اثر ایرج وامقی بهسال۱۳۷۸، شامل ترجمة متون است و در پاورقی تا حد زیادی بهنمادهای بهکاررفته در متون و اشعار مانوی میپردازد. فصل دوم کتاب “شعر در ایران پیش از اسلام” نوشتة محسن ابوالقاسمی در سال ۱۳۷۴ بهشعر در ایران میانه، اشعار جامعه مانوی و قالبهای شعری میپردازد.
روش تحقيق
شیوة تحقیق در این پایاننامه بهصورت کتابخانهای بوده که با مطالعه کتابها و مقالات علمی مرتبط و نوشتن آنها بهصورت برگیزه بودهاست. همچنین از سایتهای معتبر، درجای خود استفادهشدهاست.
سؤالات تحقيق
چرا مانویان از صنایع ادبی در متون و اشعار خود استفاده میکردند؟
۲- آیا اشعار مانویان از نظر ظاهری بهشعر امروزی شباهت دارند یامتفاوت هستند؟
فرضيات تحقيق
بهنظر میرسد که استفاده از آرایههای معنوی برای ارتباط بیشتر با مخاطبان بودهاست.
بهنظر میرسد ظاهر اشعار مانوی با اشعار امروزی متفاوت باشد.
فهرست مطالب و صفحات پایان نامه بررسی آرايه های ادبی در متون و اشعار مانوی :
فصل اول: مقدمه
- ۱ـ۲ـ اهميت و ضرورت تحقيق…………… ۳
- ۱ـ۳ـ هدف تحقيق…… ۴
- ۱ـ۴ـ پيشينة تحقيق………………. ۴
- ۱ـ۵ـ روش تحقيق……………….. ۵
- ۱ـ۶ـ سؤالات تحقيق……………. ۵
- ۱ـ۷ـ فرضيات تحقيق……………. ۵
- فصل دوم: شرح زندگی مانی و آثار او
- ۲-۱- زندگینامة مانی……………… ۷
- ۲-۲- آثار مانی و مانویان……………… ۱۱
- ۲-۳- ویژگیهای شعر مانی ……………… ۱۳
- ۲-۴- ویژگیهای جامعة مانوی………….. ۱۶
- ۲-۵- هنر مانوی ………………….. ۱۷
- ۲-۶- سرانجام دین مانی ………… ۱۸
- ۲-۷- عقاید مانی…………. ۱۸
- فصل سوم : تحليل آرايههاي ادبي در متون مانوي
- ۳ـ۱ـ معرفي آرايههاي ادبي…………… ۲۲
- ۳ـ۱ـ۱ـ صنايع لفظي ……………. ۲۳
- ۳ـ۱ـ۲ـ صنايع معنوي……………………. ۲۴
- ۳ـ۲ـ آفرينش جهان مادي……………….. ۲۹
- ۳ـ۲ـ۲ـ ويژگيهاي جهان مادي ………………… ۳۷
- ۳ـ۲ـ۳ـ نقش آموزههاي مانوي در نجاتبخشي انسان……………. ۴۲
- ۳ـ۲ـ۳ـ۱ـ ماني در پيشگاه پادشاهان…………….. ۴۳
- ۳ـ۲ـ۳ـ۲ـ متونی در ستايش مسيح…………….. ۴۵
- ۳ـ۳ـ پايان جهان از منظر ماني …………. ۴۸
- ۳ـ۳ـ۱ـ رهايي از جهان مادي……… ۵۱
- ۳ـ۳ـ۲ـ توصيف بهشت از منظر مانویان …….. ۵۴
- فصل چهارم : اشعاري در باب جهان پس از مرگ
- ۴ـ۱ـ.هویدگمان…………. ۵۹
- ۴ـ۲ـ انگدروشنان………….. ۶۶
- ۴ـ۳ـ سرودهاي ستايش…………… ۷۹
- ۴ـ۳ـ۱ـ ستايش ايزدان …………… ۷۹
- ۴ـ۳ـ۲ـ ستايش ماني و بزرگان دين مانوي………… ۸۳
- ۴ـ۳ـ۳ـ ستايش عيسي………… ۸۸
- ۴ـ۴ـاشعاري در وصف جهان تاريکي……… ۹۴
- ۴ـ۴ـ۱ـ زبور مانوي…………. ۹۴
- ۴ـ۴ـ۲ـ سرودنامة سغدي………….. ۹۵
- ۴ـ۵ـ سرودهايي براي درگذشت ماني و ياران او…….. ۹۶
- نتيجه گيری…………… ۱۰۲
- منابع ومآخذ………….. ۱۰۴
مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

دیدگاهی بنویسید