طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز در گرگان : پایان نامه ارشد مهندسی معماری

طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز در گرگان : پایان نامه ارشد مهندسی معماری

معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ”  مجموعه فرهنگی سینمایی  با رویکرد معماری سبز در گرگان با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه  طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز در گرگان :

تشابه سينما و معماري به لحاظ مفهومي، تكوين ايده و فرآيند توليد اثر، به این دو مقوله هنری قابلیت بازخوانی ویژه ای می دهد. این پژوهش یکی از بنیادی ترین عناصر مشترک بین دو هنر معماری و سینما، یعنی فضا را تجزیه و تحلیل می کند و به چگونگی ایجاد فضا و ارتباط ذهنی این دو هنر می پردازد. زمان عاملی کاملا ادارکی در هنر سینما مي باشد و از طرفی در معماری کیفیتی ذهنی دارد. سینما با ترکیب عناصری چون رنگ و نور، زاویه دید و صحنه، تدوین و صدا و در جهت ایجاد رابطه ای مستحکم با بیننده خود و تسهیل سفر ذهنی او به درون فیلم دست به فضاسازی می زند، در حالی که جوهر معماری فضاست.

هدف این پژوهش طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی  فخر با رویکرد معماری سبز است. در واقع این سینما میعادگاهی برای تعامل و برخورد انسان ها با فرهنگ ها و عقاید مختلف در غالب محصولات سینمایی برتر مي باشد. مجموعه فرهنگی سینمایی فخر جایگاه برگزاری این محفل بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که می توان با استفاده از الگوی مناسب معماری سبز، جشنواره های سینمایی ملی و بین المللی را به بهترین نحو در آن برگزار نمود. در واقع پژوهشگر در این پژوهش در پی یافتن مجموعه ای است که کلیه بخش های اصلی و جانبی یک جشنواره بین المللی سینمایی را بتوان در آن اجرا کرد. همچنین بتوان از سالن های سینمایی و دیگر فضاهای فرهنگی- تفریحی مجموعه فرهنگی سینمایی در زمان هایی از سال که جشنواره برگزار نمی شود استفاده کرد؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد. فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها، از لحاظ دمای محیط می باشد.

 در این راستا سه هدف عمده دنبال می شود:

۱- مطالعه و شناخت نیازهای مربوط به سینماها، ایران و جهان.

۲- شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی تماشاگران و سینماگران و ارائه راهکار مناسب جهت طراحی      مجموعه فرهنگي سینمایی.

۳- استفاده از الگوی مناسب معماری سبز در سینما

با شناخت و تحلیل موارد فوق و با نگاهی به تاریخ سینما و جشنواره های سینمایی و با توجه به سایت انتخابی، سعی شده است بهترین راه حل جهت دستیابی به اهداف پژوهش دنبال شود. در این پروژه فضاها از نظر پذیرش نقش‌های عملکردی از انعطاف پذیری ویژه‌ای برخوردار هستند ولی با این وجود هر فضا استقلال کارکردی خود را نیز حفظ کرده و به ایجاد یک فضای زنده و فعال شهری، با تجمیع و کنار هم قرار گرفتن کاربردهای مختلف کمک مي نماید. در این ساختمان، هر کاربری، محدوده فضایی تعریف شده و جداگانه ای دارد ولی این محدوده ها به هم مرتبط و متصل هستند. از لحاظ کالبدی، شاخص ترین عنصر این ساختمان دیوارهایی است که ساختمان ها و مسیرهای عبور را از هم جدا می کنند و تعریف کننده فضاهای طرح می باشند.

کلمات کلیدی: معماری، سینما، جشنواره سینمایی، فضا، زمان، طراحی، معماری سبز

ضرورت انجام پروژه

 بيان مسأله اساسي تحقيق:

انسان یکجانشین و سازمان یافته همیشه به مکانی همگانی نیاز دارد تا بتواند در پهنه و کنج و کنارش به برقراری رابطه هایی آزاد بین خود و دیگران بپردازد (فلامکی،ُ ۱۳۷۴:۷۰).

موضوع معماری در واقع فیلمی است که صحنه پس از صحنه دیگر می­آید. باور به اهمیت تصاویر استریلیزه، همواره سینما را در نوسان معماری و نقاشی قرار داده است؛ رسیدن از تناسب عناصر به تناسب احجام. واحد تصویر سینمایی یا کادر بیش از هر چیز منش هندسی و فضایی دارد. تجربه عملی فرد در فضای معماری شباهت زیادی با برداشت تماشاچی از یک سکانس خاص در یک فیلم دارد (احمدی بابک، از نشانه های تصویری تا متن، نشر مرکز، ۱۳۹۰).

سینما به عنوان شاخه ای از هنر می تواند محملی باشد جهت ارایه و بازخوانی زندگی، رفتار و منش مردمان از دریچه نگاه یک فرد. در صد سال فعالیت اخیر این هنر- صنعت، شاهد پیشرفت چشمگیر آن و نیز همراه شدن با سایر هنرها و تکنولوژی روز بوده ایم. بنابراین برای چنین هنری که این چنین مستقیم و صریح با مخاطبان خود سرو کار دارد، شایسته است که امکانات و شرایط مورد نیاز آن نیز فراهم شود که یکی از آنها ایجاد مرکزی برای برگزاری جشنواره های سینمایی است که هدف آن ارتباط هرچه بیشتر هنرها با یکدیگر است.

در دنیای امروزی با پیشرفت تکنولوژی انسان با سرعت بسیاری از محیط طبیعی پیرامون خود دور و دورتر شده است و در حال تخریب محیط پیرامونی خویش می باشد لذا لازم است برای حفظ حیات آتی خویش و از بین نبردن منابع انرژی  برای آیندگان با طبیعت آشتی و به آن توجه کند. معماری سبز را می توان یکی از راه کار های مناسب برای این مشکل بیان کرد. هدف اصلی  معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی است.

مجموعه فرهنگی سینمایی  فخر، یک فضای منسجم فرهنگی- هنری است که ارتباط سینما و معماری – سینما و فرهنگ – معماری و فرهنگ – سینما و معماری سبز را که میعادگاهی برای تعامل بین فرهنگ های مختلف است را فراهم می سازد. لزوم این مجموعه از آنجا مشخص می شود که فقدان یک فضای منسجم با قابلیت های عملکردی مناسب برای برگزاری جشنواره های بین المللی سینمایی، فضاهای فرهنگی و هنری وارتباط هنر­­ها با یکدیگر و استفاده از الگوی مناسب معماری سبز احساس می شود. لذا ما در این تحقیق به دنبال ایجاد یک فضای منسجم و انعطاف پذیر در طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی  هستیم. طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد.

فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها از لحاظ دمای محیط می باشد. از دیدگاه ویترویوس معمار سده های پیش از میلاد بررسی اصول معماری «استحکام و زیبایی» به عنوان شاخصه های کلی معماری سبز بیان می شود. هدف کلی معماری سبز کاهش آسیب بر محیط و منابع انرژی و طبیعت است، یعنی ساختمانی که کمترین ناسازگاری و مغایرت را با محیط طبیعی پیرامون خود و در پهنه وسیع تر با منطقه و جهان دارد. بنابراین معماری سبز ترکیبی چند ارزشی در بر دارد: زیبا شناسی، محیط، اجتماع، سیاست و به عبارتی طراحی و ساختمان سازی هماهنگ با محیط (امین جعفری و محمد رضا مهدی نژاد، معماری سبز راهی به سوی آینده، اولین همایش منطقه ای عمران و معماری، ۱۳۹۰).

نگرانی از ادامه وضعیت ناسازگار با طبیعت و استفاده بیش از حد از منابع برگشت ناپذیر انرژی منجر به آن شد که الگو هایی از توسعه دنبال شود تا آسیب های کمتری به محیط وارد کرده و قابلیت تداوم و استمرار داشته باشد، در این راستا بایستی در پی ایجاد شرایطی در جهت هماهنگی با محیط زیست و به وجود آوردن محیط زیستی پایدار بود.

فهرست مطالب پایان نامه مجموعه فرهنگی سینمایی  با رویکرد معماری سبز در گرگان :

چکیده     ۱

مقدمه     ۲

 

فصل اول: چهارچوب تحقیق  ۴

۱-۱- تشریح موضوع           ۵

۱-۲- ضرورت انجام پروژه    ۶

۱-۲-۱- بيان مسأله اساسي تحقيق         ۶

۱-۲-۲- اهداف تحقيق           ۷

۱-۲-۳- سؤالات تحقیق         ۸

۱-۲-۴- فرضيه ‏هاي تحقیق     ۸

۱-۲-۵- كمبودها     ۸

۱-۲-۶-  نيازها      ۹

۱-۳- كاربردهاي پروژه         ۹

۱-۳-۱- جشنواره هاي ساليانه              ۹

۱-۳-۲- اكران هاي مختلف و همزمان چند فيلم     ۱۰

۱-۳-۳- برگزاري همايش هاي مختلف سينمايي     ۱۰

۱-۳-۴- تجمع كانون هاي مختلف سينمايي           ۱۰

۱-۳-۵- فعاليت بخشي به اوقات فراغت جوانان     ۱۰

۱-۳-۶- تمركز و اهميت بخشي به فعاليت هاي سينمايي       ۱۰

۱-۳-۷- برگزاری جشنواره وآئین های قومی، محلی          ۱۰

۱-۳-۸- الگوسازي براي استفاده از معماری سبز  ۱۱

۱-۴- پیشینه پژوهش            ۱۱

۱-۴-۱ پیشینه پژوهش در سطح ملي     ۱۲

۱-۴-۲ پیشینه پژوهش در سطح بين المللي          ۱۲

۱-۵- نتيجه گيري  ۱۲

۱-۵-۱- طراحي يك مجموعه با عنوان مجتمع سينمايي و سينماي تجاري          ۱۳

۱-۵-۲- طراحي يك مجموعه با عنوان مجتمع فرهنگی تفریحی         ۱۳

۱-۵-۳- کاربردهای جانبی مجموعه       ۱۳

 

فصل دوم: سینما، هنر، معماری           ۱۵

۲-۱- سینما و هنر  ۱۶

۲-۱-۱- هنر و تاريخ            ۱۷

۲-۱-۲- شش هنر و هنر هفتم              ۱۹

۲-۱-۳- تئاتر و سينما           ۲۰

۲-۱-۴- موسيقي و سينما       ۲۲

۲-۱-۵- معماري و سينما       ۲۲

۲-۱-۶- نقاشي و سينما          ۲۴

۲-۱-۷- ادبيات و سينما         ۲۵

۲-۱-۸- برآيند        ۲۶

۲-۲- سینما و معماری          ۲۷

۲-۲-۱- فيلم-  معماري- سينماگران       ۲۷

۲-۲-۲- فيلم- معماري-  معماران          ۳۰

۲-۲-۳- فيلم- معماري- تجربيات معماران           ۳۳

۲-۲-۴- معماري و سينما: انجمن معماري– لندن  ۳۴

۲-۲-۵- تفاوت فيلم و معماري             ۳۵

۲-۲-۶- معماري– سينما        ۳۶

۲-۲-۷- معماري سينما          ۳۷

۲-۲-۸- معماري – سينما – تفاوت ها    ۳۸

۲-۲-۹- معماران – سینماگران            ۳۸

۲-۲-۱۰- معماري و فيلم – سخن آخر    ۳۹

 

فصل سوم : سینما در جهان و ایران      ۴۱

۳-۱- تاریخچه سینمای جهان  ۴۲

۳-۱-۱- اختراع سینما           ۴۲

۳-۱-۱-۱- پانوراما              ۴۲

۳-۱-۱-۲- ديوراما  ۴۲

۳-۱-۱-۳- فانوس خيال         ۴۳

۳-۱-۱-۴- نقاشي هاي متحرك             ۴۲

۳-۱-۱-۵- اتاق تاريك           ۴۳

۳-۱-۱-۶- عكاسي  ۴۴

۳-۱-۱-۷- تصاوير متحرك    ۴۴

۳-۱-۱-۸- اديسون  ۴۴

۳-۱-۱-۹- سينما توگراف لوئي مرها     ۴۵

۳-۱-۲- سینمای اولیه           ۴۵

۳-۱-۳- استوديو     ۴۶

۳-۱-۴-سالن هاي بعدي سينما             ۴۶

۳-۱-۵- پیدایش تلویزیون       ۴۷

۳-۲- تاریخچه سینمای ایران  ۴۷

۳-۲-۱- سابقه هنرهای نمایشی در ایران             ۴۷

۳-۲-۲- تکیه دولت اولین آمفی تئاتر ایرانی         ۴۸

۳-۲-۳- ورود سینما به ایران  ۴۹

۳-۲-۴- نخستین سالن سینما در ایران    ۵۰

۳-۲-۵- سینما عمومی می شود            ۵۰

۳-۲-۶- آغاز فعالیت فیلمبرداری          ۵۱

۳-۲-۷- رونق سینماداری در ایران       ۵۱

۳-۲-۸- تولید فیلم ایرانی       ۵۱

۳-۲-۹- سینمای ناطق در ایران           ۵۲

۳-۲-۱۰- نخستین فیلم ناطق ایرانی      ۵۲

۳-۲-۱۱- آغاز کار دوبله در ایران       ۵۲

۳-۲-۱۲- فراگیر شدن سالن های سینما در ایران ۵۲

۳-۲-۱۳- پیدایش تلویزیون در ایران     ۵۴

۳-۳- مشکلات سینمای ایران             ۵۵

۳-۳-۱- وجوه مختلف بحران در سينماي ايران     ۵۵

۳-۳-۱-۱- از دست دادن مخاطب        ۵۶

۳-۳-۱-۲- ضعف و نبود سرمايه گذاري            ۵۶

۳-۳-۱-۳- بيكاري و بطالت عمر و استعداد دست اندر كاران سينما     ۵۷

۳-۳-۱-۴- كيفيت پايين و عدم وجود عمق وتنوع در محصولات سينمايي          ۵۷

۳-۳-۱-۵- نابساماني وضعيت سالن هاي نمايش   ۵۸

۳-۳-۱-۶- ريشه يابي بحران در صنعت سينماي ايران       ۵۹

۳-۳-۱-۷- موانع ساختاري توسعه سينما در ايران             ۵۹

۳-۳-۱-۸- تكنولوژي عقب افتاده         ۶۰

۳-۳-۱-۹- ظرفيت و توان محدود        ۶۱

۳-۳-۱- ۱۰- ضرورت توجه و اقدام عاجل براي خروج سينماي ايران از بحران             ۶۲

۳-۴- عملكرد اقتصادي سينماي ايران در يك دوره ده ساله   ۶۶

 

فصل چهارم : سینما – اجتماع – فرهنگ           ۶۹

۴-۱- بررسی کارکردهای اجتماعی- فرهنگی سینما           ۷۰

۴-۱-۱- اهمیت ارتباط اجتماعی          ۷۰

۴-۱-۲- رسالت ها و وظایف وسایل ارتباط جمعی             ۷۰

۴-۱-۳- سینما بعنوان یک وسیله ارتباط جمعی    ۷۲

۴-۱-۳-۱- سینما و تئاتر       ۷۴

۴-۱-۴- زبان سینما بعنوان زبان بین المللی و تأثیر گذار    ۷۵

۴-۱-۵- سینما بعنوان زبان اجتماعی فرهنگی خاص یک قوم            ۷۵

۴-۲- بررسی جنبه های مختلف سینما   ۷۶

۴-۲-۱- سینما و روایت        ۷۶

۴-۲-۲- سینما بعنوان هنر     ۷۶

۴-۲-۳- نشانه ها و دلالت در سینما      ۷۸

۴-۲-۴- سینما و زمان          ۷۹

۴-۲-۵- سینما و حرکت        ۸۰

۴-۲-۶- سینما و نور           ۸۱

۴-۲-۷- سینما و معماری      ۸۱

۴-۲-۸- سینما و واقعیت       ۸۲

۴-۲-۹- سینما و صنعت       ۸۴

۴-۲-۱۰- سینما و اقتصاد      ۸۵

۴-۲-۱۱- سینما و سیاست     ۸۵

 

فصل پنجم : سالن های سینما             ۸۷

۵-۱- تاریخچه سالن های سینما در جهان             ۸۸

۵-۱-۱- خانه و شکل یک نوع ساختمان جدید       ۸۸

۵-۱-۲- از بازار مکاره تا مکان های خیال انگیز ساختمان هایی برای نمایش فیلم             ۸۸

۵-۱-۳- تأثیر فضای باز در سینما         ۹۰

۵-۱-۴- سبک آرت دکو – مکان هایی رویایی تا مکان های جریان مند             ۹۱

۵-۱-۵- مدرنیسم و سینما       ۹۳

۵-۱-۶- اکسپرسیونیسم – فیلم ومعماری              ۹۶

۵-۱-۷- سینمای مدرن – معماری نور و جریان    ۹۸

۵-۱-۸- سینمای انتهای قرن بیستم        ۹۹

۵-۱-۹- سینمای آموزشی – موزه ها – سینمای آیماکس       ۱۰۱

۵-۱-۱۰- آینده       ۱۰۳

۵-۲- تاریخچه سالن های سینما در ایران             ۱۰۴

۵-۳- تاثیر تکامل سینما بر سالن های نمایش جهان             ۱۰۹

۵-۳-۱- سینماهای چند سالنی یا مالتی پلکس        ۱۱۱

۵-۳-۱-۱- تاریخچه مالتی پلکس          ۱۱۱

۵-۳-۱-۲- معماری مالتی پلکس           ۱۱۲

۵-۳-۱-۳- آپارات خانه در مالتی پلکس ها           ۱۱۴

۵-۳-۱-۴- ایمنی در مالتی پلکس ها      ۱۱۴

۵-۳-۱-۵- سینما یک تفرجگاه عمومی  ۱۱۵

۵-۳-۱-۶- تحولات فنی در زمینه نمایش فیلم        ۱۱۵

 

فصل ششم : استانداردهای سینما         ۱۱۸

۶-۱- تکنیک سینما              ۱۱۹

۶-۱-۱- محل استقرار ساختمان            ۱۱۹

۶-۱-۲- دستورالعمل ساخت و مدیریت سالن ها     ۱۲۰

۶-۲- تعاریف پایه  ۱۲۲

۶-۲-۱- سیستم نمایش نرمال  ۱۲۲

۶-۲-۱-۲- سیستم نمایش اسکوپ          ۱۲۲

۶-۲-۱-۳- زوایای دید          ۱۲۲

۶-۲-۱-۴- سطح سرانه         ۱۲۲

۶-۲-۱-۵- حجم سرانه          ۱۲۲

۶-۲-۱-۶- فضاهای ضروری             ۱۲۲

۶-۲-۱-۷- فضای مجاز        .۱۲۲

۶-۲-۱-۸- کمیسیون نظارت ۱۲۳

۶-۲-۱-۹- زوایای تابش        ۱۲۳

۶-۲-۲- سالن نمایش سینما     ۱۲۴

۶-۲-۲-۱- فرم سالن            ۱۲۴

۶-۲-۲-۲- زوایای مطلوب برای سالن نمایش      ۱۲۶

۶-۲-۳- دید          ۱۲۷

۶-۲-۳-۱- فواصل دید          ۱۲۹

۶-۲-۳-۲- زوایای تابش و فاصله پروژکتور نسبت به پرده  ۱۳۱

۶-۲-۳- سقف        ۱۳۴

۶-۲-۴- کف          ۱۳۵

۶-۲-۵- بالکن        ۱۳۶

۶-۲-۶- چیدمان صندلی ها در سالن      ۱۳۷

۶-۲-۸- انحناء ردیف های صندلی        ۱۳۹

۶-۲-۹- ابعاد و فواصل صندلی تماشاگران           ۱۳۹

۶-۲-۹-۱- شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین        ۱۴۴

۶-۲-۱۰- راهروهای سالن نمایش         ۱۴۴

۶-۲-۱۱- ورودی ها و خروجی های سالن نمایش  ۱۴۸

۶-۲-۱۲- پرده نمایش           ۱۵۴

۶-۲-۱۲-۱- پرده عریض      ۱۵۶

۶-۲-۱۲-۲-  سینماسکوپ      ۱۵۶

۶-۲-۱۲-۳-  سیستم های ۷۰ میلیمتری              ۱۵۷

۶-۲-۱۲-۴-  ایماکس Imax  ۱۵۷

۶-۲-۱۲-۵- سینه راما Cinerama      ۱۵۷

۶-۲-۱۲-۶- سیرکلوراما        ۱۵۸

۶-۲-۱۳- ابعاد پرده سینما      ۱۵۸

۶-۲-۱۳-۱- نسبت ابعاد پرده های سالن نمایش     ۱۵۸

۶-۲-۱۳-۲- انحنا پرده          ۱۵۹

۶-۲-۱۳-۳- خمیدگی پرده      ۱۶۰

۶-۲-۱۳-۴- محل پرده          ۱۶۱

۶-۲-۱۴- سایر ملاحظات در سالن نمایش            ۱۶۳

۶-۲-۱۵- آکوستیک             ۱۶۴

۶-۲-۱۵-۱- نحوه تنظیم اکوستیک        ۱۷۱

۶-۲-۱۶- سالن انتظار          ۱۷۲

۶-۲-۱۷- اتاق پروژکتور و ملحقات آن  ۱۷۵

۶-۲-۱۸-  ورودی سینما       ۱۷۷

۶-۲-۱۹- گیشه بلیط فروشی              ۱۷۸

۶-۲-۲۰- سرویس های بهداشتی         ۱۷۹

۶-۲-۲۱- فضاهای اداری     ۱۸۰

۶-۲-۲۲- انبار و اتاق تاسیسات           ۱۸۱

۶-۲-۲۳- فضاهای ارتباطی  ۱۸۱

۶-۲-۲۴- پارکینگ های سینما            ۱۸۷

۶-۲-۲۵- بوفه و رستوران    ۱۸۹

۶-۲-۲۶- طراحی تالارها     ۱۹۰

۶-۲-۲۶-۱- حجم              ۱۹۰

۶-۲-۲۶-۲- شکل             ۱۹۱

۶-۲-۲۶-۳- پخشایی          ۱۹۲

۶-۲-۲۶-۴- مدت واخنش    ۱۹۳

۶-۲-۲۶-۵- اکوستیک در تالار        ۱۹۳

۶-۲- ۲۷- تجهیزات تالار     ۱۹۴

۶-۲-۲۷-۱- تجهیزات و روشنایی       ۱۹۴

۶-۲-۲۷-۲- تجهیزات صوتی           ۱۹۴

۶-۲-۲۷-۳- انواع پرده       ۱۹۴

۶-۲-۲۷-۴- آکوستیک در تالار کنسرت           ۱۹۵

۶-۲-۲۷-۵- روش محاسبی میزان صوت مورد نیاز تالارهای همایش             ۱۹۶

 

فصل هفتم : معماری سبز       ۱۹۹

۷-۱- معماری سبز  ۲۰۰

۷-۲- تاریخچه توسعه پایدار   ۲۰۲

۷-۲-۱- توسعه پایدار و معماری         ۲۰۳

۷-۲- ۲-جایگاه معماری پایدار و سبز در سیر اندیشه معماری………………….۲۰۳

۷-۳- کلیات و اهداف معماری سبز…………………۲۰۴

۷-۳-۱- نگاهی به اصول معماری سبز             ۲۰۵

۷-۳-۱- ۱- اصل اول: حفاظت از انرژی           ۲۰۵

۷-۳-۱-۲- اصل دوم: کار با اقلیم         ۲۰۶

۷-۳-۱-۳- اصل سوم: کاهش استفاده از منابع جدید           ۲۰۶

۷-۳-۱-۴- اصل چهارم: احترام به کاربران       ۲۰۶

۷-۳-۱-۵- اصل پنجم: احترام به سایت ۲۰۷

۷-۳-۱-۶- اصل ششم: کل گرایی        ۲۰۷

۷-۳-۲- دستور العمل اجرایی معماری سبز        ۲۰۷

۷-۳-۳- مصالح سبز          ۲۰۷

۷-۳-۴- طرح پیشنهادی در رابطه با اصول معماری پایدار و سبز و معایب آن  ۲۰۸

۷-۳-۵- نمونه ای از کاربرد نانو در ساختمان سبز……………… ۲۰۸

۷-۴- نمونه هایی از تکنولوژی سبز در ساختمانهای سبز     ۲۱۳

۷-۴-۱- برج فانوس دریایی   ۲۱۳

۷-۴-۱-۱- کلیسای جوبیلی    ۲۱۴

۷-۴-۱-۲- تخم هوشمند        ۲۱۶

۷-۴-۱-۳- مجتمع سبز سنگاپور          ۲۱۶

۷-۴-۱-۴- برج شیکاگو        ۲۱۷

۷-۴-۱-۵- برج مسکونی فارو در هلند  ۲۱۸

۷-۴-۱-۶- برج ادیت در سنگاپور        ۲۱۹

۷-۴-۱-۷- برج اسپینکر، انرژی از پیاده روه      ۲۲۰

۷-۴-۱-۸- نتیجه گیری        ۲۲۱

۷-۴-۲- ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2، نمونه ای برجسته در معماری سبز  ۲۲۱

فصل هشتم : مصادیق و نمونه های موردی        ۲۳۰

۸-۱- بررسی نمونه های خارجی          ۲۳۱

۸-۱-۱- کاخ جشنواره کن       ۲۳۱

۸-۱-۱-۱- بررسی فضاهای کاخ جشنواره ها        ۲۳۱

۸-۱-۲- مجموعه سینمایی آیمکس لندن  ۲۴۳

۸-۱-۳- مجتمع سینمایی یوفا  ۲۴۶

۸-۱-۴- مرکز سینمای تجربی (گیسو و مژگان حریری- ۱۹۹۹)        ۲۴۹

۸-۲- نمونه های داخلی         ۲۵۰

۸-۲-۱- سینما آزادی: (بابک شکوفی)    ۲۵۰

۸-۲-۲- پردیس سینمایی ملت (کاترین اسپریدف و رضا دانشمیر)       ۲۵۴

 

فصل نهم : مطالعات زمینه ای             ۲۶۰

۹-۱- مشخصات جفرافیایی     ۲۶۱

۹-۱-۱- مقدمه        ۲۶۱

۹-۱-۲- وضعيت جغرافيايي استان گلستان           ۲۶۱

۹-۱-۳- مختصات جغرافيايي استان گلستان          ۲۶۲

۹-۱-۴-  موقعيت طبيعي شهر گرگان    ۲۶۲

۹-۱-۵- موقعیت و وسعت شهر گرگان  ۲۶۲

۹-۱-۶- مطالعات تاریخی گرگان          ۲۶۳

۹-۲- مشخصات اقلیمی         ۲۶۶

۹-۲-۱- مقدمه        ۲۶۶

۹-۲-۲- وضعيت اقليمي گرگان            ۲۶۶

۹-۲-۲-۱- دما        ۲۶۷

۹-۲-۲-۲- بارندگي              ۲۶۷

۹-۲-۲-۳-  باد       ۲۶۸

۹-۳- روش و اصول كلي طراحي        ۲۶۸

۹-۴- بررسی سایت پروژه     ۲۶۹

۹-۴-۱- معرفی سایت           ۲۶۹

۹-۴-۱-۱- مکان یابی سایت مجموعه    ۲۶۹

۹-۴-۱-۲- دلایل انتخاب سایت            ۲۶۹

۹-۴-۱-۳- عوامل تأثير گذار در سایت  ۲۶۹

۹-۴-۲-  آنالیز اقلیمی سایت    ۲۷۱

۹-۴-۳-  آنالیز سایت            ۲۷۲

۹-۴-۴- بررسی آلودگی صوتی            ۲۷۳

۹-۴-۵- بررسي ورودي ها     ۲۷۳

 

فصل دهم : مباني طرح         ۲۷۵

۱۰-۱- برنامه طرح             ۲۷۶

۱۰-۱-۱- مقياس و ريخت شناسي        ۲۷۶

۱۰-۱-۲-  نشانه شناسي و سلسله مراتب            ۲۷۶

۱۰-۱-۳-  سبك معماري        ۲۷۶

۱۰-۲- کانسپتهای طرح         ۲۷۷

۱۰-۲-۱- انعطاف پذیری و حرکت      ۲۷۷

۱۰-۲-۲- چند بعدی بودن     ۲۷۷

۱۰-۲-۳- لایه مندی             ۲۷۸

۱۰-۲-۴- نور       ۲۷۸

۱۰-۳- سازه         ۲۷۹

۱۰-۳-۱- جنس مصالح         ۲۷۹

۱۰-۴- نوع و سيستم تأسيسات            ۲۷۹

۱۰-۴-۱- موتور خانه حرارتي (طبيعي)            ۲۸۱

۱۰-۵- برنامه فيزيكي مجموعه           ۲۸۳

۱۰-۶- كانسپت هاي طرح   …           ۲۸۴

۱۰-۷- كانسپت نهايي   ………….      ۲۸۸

فصل یازدهم:  مدارک طرح    ۲۹۲

چکیده انگلیسی

 

فهرست جداول

جدول ۶-۱- فاصله دید          ۱۲۸

جدول ۶-۲- زوایای دید         ۱۲۸

جدول ۶-۳- زوایای تابش       ۱۳۲

جدول ۶-۴- ابعاد و فواصل صندلی تماشاگران      ۱۴۰

جدول ۶-۵- تعداد و فاصله ی صندلی ها در یک ردیف      ۱۴۳

جدول ۶-۶- مشخصات عمومی راهروهای سالن نمایش        ۱۴۴

جدول ۶-۷- مشخصات عمومی ورودی ها و خروجی های سالن نمایش             ۱۴۹

جدول ۶-۸- مشخصات عمومی پرده نمایش فیلم     ۱۶۲

جدول ۶-۹- سایر ملاحظات در سالن نمایش         ۱۶۳

جدول ۶-۱۰- مشخصات عمومی سالن انتظار       ۱۷۲

جدول ۶-۱۱- مشخصات عمومی اتاق پروژکتور  ۱۷۵

جدول ۶-۱۲- ورودی سینما    ۱۷۷

جدول ۶-۱۳- مشخصات عمومی سرویس های بهداشتی       ۱۷۹

جدول ۶-۱۴- مشخصات عمومی فضاهای عمومی             ۱۸۲

جدول ۶-۱۵- مشخصات عمومی پارکینگ سینما  ۱۸۸

جدول ۶-۱۶- حجم تالار بر حسب متر مکعب       ۱۹۱

جدول ۹-۱- جدول راهنمای طراحی اقلیم معتدل (شهر گرگان)          ۲۶۷

 

فهرست شكل ها

شكل ۶-۱-  زوایای تابش در سالن سینما             ۱۲۳

شكل ۶-۲-  زوایای تابش در مقطع سالن سینما      ۱۲۳

شكل ۶-۳-  زوایای دید در مقطع سالن سینما        ۱۲۸

شكل ۶-۴-  زوایای دید در سالن سینما    ۱۲۸

شكل ۶-۵-  بیشترین فاصله دید و بیشترین پهنا در طرح صندلی ها     ۱۲۹

شكل ۶-۶-  زوایای پروژکتور در پلان  ۱۳۱

شكل ۶-۷-  زوایای پروژکتور  در مقطع            ۱۳۱

شكل ۶-۸-  زاویه دید مطلوب و حد ماکزیمم.      ۱۳۳

شكل ۶-۹-  نسبت فاصله پروژکتور از پرده به عرض تصویر در سیستم اسکوپ            ۱۳۳

شكل ۶-۱۰-  نسبت فاصله پروژکتور از پرده به عرض تصویر در سیستم نرمال            ۱۳۴

شكل ۶-۱۱-  توزیع یکنواخت صوت بازتاب با طراحی مناسب سقف  ۱۳۴

شكل ۶-۱۲-  تأثیر سقف های بازتاب صوت در تقویت جهت صدا      ۱۳۵

شكل ۶-۱۳-  شیب کف و موقعیت پروژکسیون     ۱۳۵

شكل ۶-۱۴-  تأثیر شیب کف در شنیدن              ۱۳۶

شكل ۶-۱۵-  چیدمان صندلی ها در سالن            ۱۳۷

شكل ۶-۱۶-  شرایط صندلی های سالن  ۱۳۸

شكل ۶-۱۷- کمترین فاصله ردیف اول صندلی ها              ۱۳۹

شكل ۶-۱۸- شرایط صندلی ها در سالن              ۱۴۱

شكل ۶-۱۹- عرض راهروها  ۱۴۶

شكل ۶-۲۰- عرض درها و راهروها     ۱۴۷

شكل ۶-۲۱- ورودی ها و خروجی ها     ۱۴۸

شكل ۶-۲۲- درهای سالن نمایش         ۱۵۱

شكل ۶-۲۳- درهای غیر مجاز           ۱۵۲

شكل ۶-۲۴- نحوه قرارگیری درهای خروجی      ۱۵۳

شكل ۶-۲۵- نحوه جانمایی درها           ۱۵۳

شكل ۶-۲۶- نسبت ابعاد پرده های سالن سینما      ۱۵۹

شكل ۶-۲۷- انحناء پرده        ۱۶۰

شكل ۶-۲۸- آکوستیک در سالن سینما    ۱۶۵

شكل ۶-۲۹- نحوه انتشار صدا در سالن  ۱۶۶

شكل ۶-۳۰- نحوه انتشار امواج صوتی  ۱۶۹

شكل ۶-۳۱- سیرکولاسیون سالن انتظار              ۱۷۲

شكل ۶-۳۲- نحوه صحیح پاگرد پلکان خروجی     ۱۸۶

شكل ۶-۳۳- پلکان خروجی    ۱۸۶

شكل ۶-۳۴- پلکان سالن        ۱۸۷

شكل ۶-۳۵- شکل مقطع سالن با بالكن  ۱۹۱

شكل ۶-۳۶- حجم سالن         ۱۹۲

شكل ۶-۳۷- آکوستیک در تالار کنسرت             ۱۹۵

شكل ۷-۱- دور تونل های قطار لایه ای از NVS پیچیده شده تا از باد تولیدی برای سرعت بخشیدن به   تولید جریان برق لامپ های ایستگاه بعدی استفاده شود…… ۲۰۹

شكل ۷-۲- استفاده از نانو ونت در جاده های مانع دار که هیچ دسترسی به برق نیست برای تولید نور بوسیله جریان الکتریکی استفاده خواهد شد……. ۲۰۹

شكل ۷-۳– توربین های بادی ۲۱۰

شكل ۷-۴- صفحه توربین ها  ۲۱۱

شكل ۷-۵-  فعل و انفعالات داخلی باد و نور خورشید و دی اکسید کربن           ۲۱۱

شكل ۷-۶- اجزای ساختار NVS           ۲۱۲

شكل ۷-۷- بزرگنمایی ساختار NVS      ۲۱۲

شكل ۷-۸- دید از خلیج به برج           ۲۱۴

شكل ۷-۹– دید از ساحل به برج         ۲۱۴

شكل ۷-۱۰- نمای کلیسای«جوبیلی»    ۲۱۵

شكل ۷-۱۱- تخم هوشمند      ۲۱۶

شكل ۷-۱۲- مجتمع سبز سنگاپور        ۲۱۷

شكل ۷-۱۳- جزییات توربین بادی برج شیکاگو    ۲۱۸

شكل ۷-۱۴- برج مسکونی فارو در هلند ۲۱۸

شكل ۷-۱۵- برج  ادیت در سنگاپور     ۲۱۹

شكل ۷-۱۶- برج اسپینکر     ۲۲۰

شكل ۷-۱۷- ساختمان کاونسیل هاوس دو  CH2    ۲۲۲

شكل ۷-۱۸- ساختمان کاونسیل هاوس دو  CH2    ۲۲۳

شكل ۷-۱۹- باغ های عمودی ساختمان کاونسیل هاوس دو  CH2       ۲۲۴

شكل ۷-۲۰- برج هاي آب فشان ساختمان کاونسیل هاوس دو  CH2     ۲۲۵

شكل ۷-۲۱- پنجره هاي خودكار در ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2 226

شكل ۸-۱- پلان های کاخ جشنواره کن ۱           ۲۳۲

شكل ۸-۲- پلان کاخ جشنواره کن ۲     ۲۳۲

شكل ۸-۳- مقطع کاخ جشنواره کن       ۲۳۳

شكل ۸-۴- پلان کاخ جشنواره کن ۳      ۲۳۳

شكل ۸-۵- مقطع کاخ جشنواره کن        ۲۳۴

شكل ۸-۶- پلان های کاخ جشنواره کن ۴            ۲۳۴

شكل ۸-۷- پلان های کاخ جشنواره کن ۵           ۲۳۵

شكل ۸-۸- پلان های کاخ جشنواره کن ۶           ۲۳۶

شكل ۸-۹- پلان های کاخ جشنواره کن ۷           ۲۳۶

شكل ۸-۱۰- پلان های کاخ جشنواره کن ۸          ۲۳۷

شكل ۸-۱۱- اتاق کنفرانس خبری        ۲۳۷

شكل ۸-۱۲- پلان های کاخ جشنواره کن ۹          ۲۳۸

شكل ۸-۱۳- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۰        ۲۳۸

شكل ۸-۱۴- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۱        ۲۳۹

شكل ۸-۱۵- تراس شیشه ای  ۲۳۹

شكل ۸-۱۶- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۲        ۲۴۰

شكل ۸-۱۷- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۳        ۲۴۰

شكل ۸-۱۸- تراس بزرگ در بام          ۲۴۱

شكل ۸-۱۹- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۴        ۲۴۱

شكل ۸-۲۰- پلان های کاخ جشنواره کن ۱۵        ۲۴۲

شكل ۸-۲۱- اتاق کنفرانس خبری         ۲۴۲

شكل ۸-۲۲- پلان های کاخ جشنواره کن  ۱۶       ۲۴۳

شكل ۸-۲۳- نمای عمومی سینما آیمکس لندن       ۲۴۳

شكل ۸-۲۴- پلان سینما آیمکس لندن     ۲۴۴

شكل ۸-۲۵-سالن سینما آیمکس لندن      ۲۴۵

شكل ۸-۲۶- نمای  سینما آیمکس لندن    ۲۴۵

شكل ۸-۲۷- نمای داخلی مجتمع سینمایی یوفا       ۲۴۶

شكل ۸-۲۸- نمای مجتمع سینمایی یوفا  ۲۴۷

شكل ۸-۲۹- تصاویر و نقشه های مجتمع سینمایی یوفا        ۲۴۸

شكل ۸-۳۰- تصاویر مرکز سینمای تجربی          ۲۴۹

شكل ۸-۳۱- نمای عمومی سینما آزادی  ۲۵۰

شكل ۸-۳۲- نماهای سینما آزادی          ۲۵۲

شكل ۸-۳۳-پلان ها و مقطع سینما آزادی            ۲۵۴

شكل ۸-۳۴- نمای داخلی سینما پردیس ملت         ۲۵۵

شكل ۸-۳۵- نمای بیرونی سینما پردیس ملت        ۲۵۵

شكل ۸-۳۶- پلان های سینما پردیس ملت            ۲۵۶

شكل ۸-۳۷- مقطع سینما پردیس ملت    ۲۵۶

شكل ۸-۳۸- دیاگرام فضایی    ۲۵۷

شكل ۸-۳۹- مقطع ۳ بعدی سینما پردیس ملت     ۲۵۸

شكل ۹-۱- وضعيت جغرافيايي استان گلستان        ۲۶۱

شكل ۹-۲- نقشه استان گلستان             ۲۳۶

شكل ۹-۳- نقشه قدیم شهرگرگان          ۲۶۶

شكل ۹-۴- تصویر هوایی سایت پروژه               ۲۷۰

شكل ۹-۵- نقشه شهری محل سایت پروژه           ۲۷۱

شكل ۹-۶- آنالیز اقلیمی سایت پروژه    ۲۷۱

شكل ۹-۷- آنالیز سایت پروژه              ۲۷۲

شكل ۹-۸- آلودگی صوتی      ۲۷۳

شكل ۹-۹- نمایش ورودی ها  ۲۷۳

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0