طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر : پایان نامه ارشد مهندسی معماری

طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر : پایان نامه ارشد مهندسی معماری

معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان “ طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر   با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

 

چکیده پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

هدف این بحث بررسی مفهوم مرکز فرهنگی و اهمیت وجود آن در پرورش فکری و اخلاقی جوانانی است که بخش زیادی از جمعیت جامعه امروزی را به خود اختصاص دادند. ضرورت تحقیق به آن دلیل است که علیرغم اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و تأثیر آن در ساختار فضایی و اجتماعی شهرسازی امروزی، در ایجاد هدف و انگیزه و پرورش فکری جوانان نیز مورد استفاده قرار می­گیرد.

مراکز فرهنگی در اکثر جوامع شهری دنیا به ویژه در جوامعی که مفهوم دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش معتبر است، سوژه ای شناخته شده و مرسوم می­باشد. مرکز فرهنگی به مفهوم عام آن، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می شود.

منطقه ۲۲ تهران اکنون غربی ترین حد شهر تهران به حساب می آید. این منطقه در میان سایر مناطق شهر تهران منطقه ای به نسبت جوان و نوساز می­باشد و مورد هجوم ساخت و سازهای جدید در سطح منطقه قرار گرفته است. از این رو این منطقه مکان مناسبی برای طراحی مراکز فرهنگی و ایجاد بستری برای رشد و نمو جوانان و بهره گیری از توانایی های آنان در جهت کارآفرینی و پیشرفت هرچه بیشتر کشور است.

در این بحث به بررسی تعاریف و ویژگی های مراکز فرهنگی، جوان و کارآفرینی و…. می­پردازیم و در آخر با بیان ویژگی های منطقه ۲۲ ، سایت موردنظر را در این منطقه طراحی خواهیم نمود.

کلید واژه ­ها : مرکز فرهنگی، جوان، اوقات فراغت، هویت، خلاقیت

 

بیان مسئله  :

جوانان به عنوان آینده سازان جامعه دارای اهمیت ویژه ای می باشند. اکثر جوامع پیشرفته برای آماده سازی پذیرش این نقش مهم و پر اهمیت برای جوانان خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت طراحی می نمایند. سلامت رواني جوانان موضوعي بسيار مهم است؛ اما اغلب مورد غفلت قرار مي‌گيرد. بديهي است که آينده کشور در دست جوانان است و آنها هستند که بايد فردايي بهتر را رقم زنند. درحال حاضر بزرگ‌ترين بخش جمعيت جهان را افراد زير ۲۵ سال تشکيل مي‌دهند. بيشتر مسائل و اختلالات رواني در دوران نوجواني آغاز شده و تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد و چنانچه درمان نشود عواقب عاطفي و اجتماعي شديدي را به افراد و جوامع تحميل مي‌کند. پيشگيري اوليه و ارتقاي سلامت روان جوانان و تشخيص به موقع مسائل و اختلالات رواني جوانان بسيار مقرون به صرفه است و از عواقب فردي و اجتماعي اختلالات رواني مي‌کاهد.

جوان ناخودآگاه الگوخواه و الگوپذير است. يكي از بهترين راه‌هاي به رسميت شناختن جوان واگذار كردن كار به اوست، چنانکه بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه جوان خود مجري بسياري از كارها باشد و بتواند ابتكار و خلاقيت خود را نشان دهد و در بستري آماده به ظهور و شگفتي خود بينديشد. با توجه به حساسیت و اهمیت این دوره از زندگی باید به نیازهای روحی و روانی و بالاخص نیاز اجتماعی جوان به خوبی پاسخ داده شود. توجه به نیازهای فرهنگی و شناسایی آنها از دیرباز در جوامع انسانی مورد نظر بوده ، مخصوصا در میان جوانان این مسئله اهمیت بیشتری دارد. با شناخت نیازهای فرهنگی، هویت فرهنگی اصالت بیشتری به خود می گیرد و سرمایه های فرهنگی یعنی دانش، مهارت، فنون، علوم و تکنولوژی توسعه می یابد. تفرجگاه ها مي توانند با ارائه امكاناتي اين امر مهم را دستيافتني نمايند و بي توجهي به موارد بالا منجر به هدايت جوانان توسط افرادي كه اين نياز را در جوانان شناسايي نموده و آنان را به مسيرهاي نا مناسب خرافه پرستي و رفتار ضد هنجار مي نمايد.

حال با توجه به موارد بالا مسئله اساسی این تحقیق این است که آیا می توان با در نظر گرفتن فضایی برای هدفمند شدن تفریح و تفرج جوانان، الگوهای رفتار فراغتی مناسبي برای آنان جهت تحقق اهداف متعالی جامعه طراحی نمود؟

 

فهرست مطالب پایان نامه طراحی مرکز فرهنگی جوانان دریاچه چیتگر

فصل اول- موضوع طرح…………….۱

۱-۱- بیان مساله……………………۲

۱-۲-پیشینه تحقیق…………………۳

۱-۳-اهداف تحقیق…………………۴

۱-۳-۱-اهداف اصلی……………….۴

۱-۳-۲-اهداف فرعی……………….۴

۱-۳-۳-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق…………۴

۱-۴-روش تحقیق………………..۴

 

فصل دوم:مفاد بنیادین…………..۶

۲-۱- جوان………………………۷

۲-۱-۱-تعریف جوان……………….۷

۲-۱-۲-جوان و رهیافت­های آن………………۸

۲-۱-۳-ویژگی­های جوان…………………۱۰

۲-۱-۳-۱- استقلال­طلبی……………۱۰

۲-۱-۳-۲- پرخاشگری…………….۱۰

۲-۱-۳-۳-  برتری­ جویی…………….۱۱

۲-۱-۳-۴- احساس خلا……………………۱۱

۲-۱-۴-بحران­های جوان………………….۱۲

۲-۱-۴-۱-بحران شخصیت یا هویت………..۱۲

۲-۱-۴-۲- بحران روابط اجتماعی………………….۱۳

۲-۱-۴-۳-بحران خانواده…………………۱۳

۲-۱-۴-۴- بحران جنسی………………۱۳

۲-۱-۴-۵- بحران کار………..۱۳

۲-۱-۴-۶- بحران شناسایی……………..۱۳

۲-۱-۴-۷- بحران الگوگریزی و الگوپذیری………………۱۴

۲-۱-۵- راهکارهای ارتباط با جوان……………۱۵

۲-۱-۵-۱- درک موقعیت جوان…………..۱۵

۲-۲-۵-۲-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن……………۱۵

۲-۲-۵-۳-سخن گفتن با جوان……………….۱۶

۲-۲-۵-۳-۱-سخن گفتن آمرانه و خشن………….۱۶

۲-۲-۵-۳-۲-سخن گقتن اخلاق گرایانه…………….۱۶

۲-۲-۵-۳-۳-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه………۱۷

۲-۲-۵-۳-۴-سخن گفتن انتقادگرایانه…………….۱۷

۲-۲-۵-۴-شنیدن سخن جوان……….۱۷

۲-۱-۶-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان…………..۱۹

۲-۲-قرارگاه های رفتاری…………….۲۳

۲-۲-۱-تعریف قرارگاه های رفتاری………….۲۳

۲-۲-۲-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری…………..۲۵

۲-۲-۳-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری………..۲۶

۲-۲-۴-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد……………۲۶

۲-۳-هویت فرهنگی………….۲۷

۲-۳-۱-تعریف فرهنگ………….۲۷

۲-۳-۲-تعریف هویت…………………..۲۸

۲-۳-۳-رابطه فرهنگ و هویت………………۳۰

۲-۴- مرکز فرهنگی……………..۳۲

۲-۴-۱-پیشینه مراکز فرهنگی…………….۳۲

۲-۴-۱-۱- فرهنگسرا در یونان و روم……………..۳۲

۲-۴-۱-۲- فرهنگسرا در اروپا………………..۳۳

۲-۴-۱-۳- مراکز فرهنگی در ایران………..۳۴

۲-۵-خلاقیت…………۳۶

۲-۵-۱-تعریف خلاقیت…………………۳۶

۲-۵-۲-روانشناسی خلاقیت………………..۳۸

۲-۵-۳-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت……….۳۹

۲-۵-۴-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت………………۴۰

۲-۵-۴-۱-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی)……………۴۰

۲-۵-۴-۲-روش گوردن……………….۴۰

۲-۵-۵-عوامل موثر در رشد خلاقیت…………..۴۱

۲-۵-۶-الگوهای پرورش خلاقیت…………….۴۳

۲-۵-۷-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق………….۴۷

۲-۵-۸-راه های ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری…………….۵۳

۲-۶-اوقات فراغت………………….۵۹

۲-۶-۱-چشم اندازها و نظریه های فراغت……………۵۹

 

فصل سوم-نمونه موردی……۶۲

۳-۱-نمونه موردی داخلی……………….۶۳

۳-۱-۱-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان……….۶۳

۳-۱-۱-۱- ایده­ های طراحی…………۶۳

۳-۱-۱-۲- هندسه………………۶۴

۳-۱-۱-۳-حضور آب……………….۶۵

۳-۱-۲- مرکز فرهنگی دزفول…………….۶۶

۳-۱-۲-۱- ایده ­های طراحی…………۶۶

۳-۱-۲-۲- طراحی نما…………….۶۷

۳-۲- نمونه موردی خارجی………………..۶۹

۳-۲-۱- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان……………۶۹

۳-۲-۱-۱- فرم و حجم بنا………………۶۹

۳-۲-۱-۲- طراحی سازه………..۷۱

۳-۲-۱-۳- مصالح برگزیده…………۷۱

۳-۲-۱-۴- معماری فضای داخلی مجموعه………..۷۲

۳-۲-۲- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین…………..۷۳

۳-۲-۳- مرکز فرهنگی آگورا در هلند……………..۷۴

۳-۲-۴- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند……….۷۵

۳-۳- نتیجه ­گیری…………..۷۶

 

فصل چهارم- معرفی سایت…………….۷۷

۴-۱-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران……………۷۸

۴-۲-تاریخچه شهر تهران……………….۸۰

۴-۳-توپوگرافی تهران……………۸۲

۴-۴-منطقه ۲۲ تهران…………..۸۳

۴-۴-۱-سابقه پیدایش منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۳

۴-۴-۲-ویژگی های جغرافیایی منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۵

۴-۴-۳-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۶

۴-۴-۴-آب و هوای منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۷

۴-۴-۴-۱-تابش آفتاب…………………۸۷

۴-۴-۴-۲-دما……………….۸۸

۴-۴-۴-۳-بارش……………۸۸

۴-۴-۴-۴-رطوبت…………..۸۹

۴-۴-۴-۵-باد………………….۸۹

۴-۴-۴-۶-جهت استقرار ساختمان………………….۸۹

۴-۴-۵-ویژگی های معماری منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۰

۴-۴-۶-پروژه های شاخص منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۱

۴-۴-۶-۱-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر………….۹۱

۴-۴-۶-۲-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی)…………..۹۲

۴-۴-۶-۳- کاربری ها…………۹۳

۴-۴-۶-۴- شریانهای منطقه…………..۹۳

۴-۴-۶-۵-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر)………….۹۴

۴-۴-۶-۵-۱-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری………..۹۴

۴-۴-۶-۵-۲-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی……………۹۵

۴-۴-۶-۵-۳-مشخصات دریاچه……..۹۶

۴-۴-۶-۵-۴-منابع تامین آب دریاچه……….۹۶

۴-۴-۶-۵-۵-تاثیرات زیست محیطی…………۹۷

۴-۴-۶-۵-۶-جاذبه های تفریحی-توریستی………………..۹۷

۴-۴-۶-۵-۷-مزیت های اقتصادی – اجتماعی………………۹۷

۴-۴-۶-۵-۸-موقعیت دریاچه……..۹۸

۴-۵-موضوعیت پروژه………….۹۹

 

فصل پنجم- طراحی……………۱۰۱

گفتار یکم- مبادی پروژه………………….۱۰۲

۵-۱-مراحل طرح……………………….۱۰۲

۵-۱-۱-روند طراحی و نحوه چیدمان……………………….۱۰۲

۵-۱-۲-ایده های تاثیرگذار در طراحی………………..۱۰۳

۵-۱-۲-۱-عناصر طبیعی در مجاورت طرح………………….۱۰۳

۵-۱-۲-۱-۱-دریاچه چیتگر………………..۱۰۳

۵-۱-۲-۱-۱-۱-منابع تامین آب دریاچه…………………۱۰۳

۵-۱-۲-۱-۱-۲-جزایر دریاچه…………………۱۰۳

۵-۱-۲-۱-۱-۳-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس…………..۱۰۳

۵-۱-۲-۱-۲-فضای سبز پارک چیتگر………………….۱۰۷

۵-۱-۲-۱-۲-۱-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر………………………..۱۰۸

۵-۱-۲-۱-۲-۲-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر………….۱۰۸

۵-۱-۲-۱-۲-۳-امکانات پارک و طرح های آتی آن……….۱۰۹

۵-۱-۲-۲-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای……………..۱۱۰

گفتاردوم- معرفی طرح نهایی……………………۱۱۲

۵-۲-روند شکل گیری حجم……………………..۱۱۲

۵-۲-۱-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح……………………۱۱۴

۵-۲-۲-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح…………………..۱۱۶

۵-۳-دستاوردهای پژوهش………………..۱۱۶

 

پیوست­ها…………..۱۱۷

فهرست منابع و مآخذ…………..۱۱۸

چکیده انگلیسی…………….۱۲۳

 

فهرست تصاویر   

۳-۱- تقارن هندسی در طراحی پلان و نمای مجتمع فرهنگی فرشچیان…………..۶۴

۳-۲- حضور آب در طراحی فضای مجتمع فرهنگی فرشچیان………..۶۵

۳-۳- پلان مجموعه فرهنگی دزفول……………۶۶

۳-۴-تصویر حیاط مرکزی مجموعه……………………۶۷

۳-۵- طراحی نمای مجموعه………………….۶۸

۳-۶- فرم حجمی مرکز فرهنگی حیدر علی اَف……………۷۰

۳-۷- تصویر مقاطع مرکز فرهنگی حیدر علی اَف………………..۷۱

۳-۸- طراحی نما با فیبر شیشه­ای بتن مسلح………….۷۲

۳-۹- طراحی داخلی مجموعه…………….۷۲

۳-۱۰- تصویر دید کلی از مرکز فرهنگی گوانگجو…………..۷۳

۳-۱۱- تصویر دید کلی از مرکز فرهنگی آگورا………..۷۴

۳-۱۲- تصویر دید داخلی از مرکز فرهنگی آگورا……….۷۵

۳-۱۳- تصویر دید کلی از مرکز فرهنگی دیکونستلینی…………….۷۵

۴-۴- تصویر دید کلی از مرکز فرهنگی دیکونستلینی……………۷۵

۴-۱- تصویر نقشه ایران……………….۸۰

۴-۲-تصویر تهران قدیم…………………………..۸۱

۴-۳-تصویر نقشه توپوگرافی استان تهران……………۸۳

۴-۴-توزیع مناطق استان تهران……………….۸۴

۴-۵-تصویر نقشه منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۵

۴-۶- تصویر مناظر سبز منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۶

۴-۷- نقشه تقسیم بندی محدوده­های منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۸۷

۴-۸- درصد برتری جهت استقرار ساختمان دوطرفه……….۸۹

۴-۹- تصویر ساخت و ساز نامناسب و بدون توجه به ظوابط معماری و شهرسازی……..۹۰

۴-۱۰- یکدستی ارتفاع و ایجاد یکنواختی مجموعه……..۹۰

۴-۱۱- پروژه­های شاخص منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۱

۴-۱۲- نقشه نواحی منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۲

۴-۱۳- گستره عمومی منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۳

۴-۱۴- نقشه کاربری­های منطقه ۲۲٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫٫۹۳

۴-۱۵- نقشه شریانهای اصلی منطقه………………۹۳

۴-۱۶- محدوده دریاچه……………….۹۸

۴-۱۷- دید به شمال از دریاچه………………….۹۸

۴-۱۸- دید از شمال سایت به دریاچه…………….۹۹

۴-۱۹- دریاچه خلیج فارس(چیتگر)…………۱۰۰

۴-۲۰- شمال دریاچه……………….۱۰۰

۴-۲۱- سایت موردنظر…………………۱۰۰

۵-۱- تصاویر فضاهای سبز در منطقه……………۱۰۷

۵-۲- چهارفصل چیتگر……………………۱۰۸

۵-۳- ایدئوگرام طراحی حجم………………..۱۱۱

۵-۴- تصاویر ماکت ابتدایی…………………..۱۱۲

۵-۵- تصاویر اسکیس­های ابتدایی…………………………۱۱۳

۵-۶- پلان سازه…………………………۱۱۴

۵-۷- تصویر سه بعدی سازه……………….۱۱۵

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0