بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار ، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار: پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول

دانلود پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار ، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار

دانلود پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تحول

پایان نامه ای که به شما همراهان صمیمی فروشگاه مسترداک معرفی میگردد از سری پایان نامه های جدید رشته مديريت بازرگاني در گرایش تحول  و با عنوان بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار ، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار”  با فرمت Word (قابل ویرایش) در مقطع کارشناسی ارشد تهیه و نگارش شده است. امیدواریم مورد توجه کاربران سایت و دانشجویان عزیز مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های جذاب مدیریت قرار گیرد.

 

چکیده پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار ، اولویت های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار :

مطالعه شرکت­ها بیانگر آن است که با توجه به تغییرات زیاد محیط کسب و کار، شرکت­های موفق علاوه بر اینکه از رقبای خود بهتر کار می­کنند، با تغییرات محیطی خود نیز سازگارترند و در مواجهه با محیط متغیر، برنامه ریزی لازم را دارند. به گونه ­ای که توجه به مشخصه های محیطی کسب و کار در انتخاب ساختارها و استراتژی­های سازمانی باعث بهبود عملکرد در شرکتها می­ شود.

در این پژوهش رابطه بین همسویی مشخصه­ های محیطی کسب و کار، اولویت­های رقابتی و ساختار زنجیره تامین با عملکرد کسب و کار در شرکت­های قطعه ساز خودروی شهرک­های صنعتی استان سمنان مورد ارزیابی قرار گرفته است. بر اساس ادبیات موجود درباره مشخصه­ های محیطی کسب و کار، اولویت­های رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد کسب و کار، یک مدل نظری توسعه داده شد و نتایج فرضیات بصورت تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت.

داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد. کلیه شرکت های تولیدی قطعه ساز خودرو  واقع در سطح استان سمنان که جمعا ۲۱۳ شرکت می‌باشند، قلمرو تحقیق حاضر می‌باشد و از آنجا که آگاه‌ترین افراد نسبت به شرکت، مدیران ارشد می‌باشند، لذا پاسخ دهندگان مدیران ارشد این شرکت‌ها می‌باشند و بنابر این سطح تحلیل این پژوهش سازمان می‌باشد. تعداد نمونه این پژوهش ۱۳۰ شرکت بوده است.

بر اساس میانگین سؤالات مطروحه در مورد عملکرد، شرکت‌ها به ترتیب، لیست شدند. نیمه اول شرکت‌ها با توجه به این لیست، شرکت‌های با عملکرد بالا و نیمه دوم، شرکت‌های با عملکرد پایین در نظر گرفته شدند. سپس همسویی بین مشخصه‌های محیطی کسب‌و‌کار، اولویت‌های رقابتی و ساختار زنجیره تامین، هم برای شرکت‌های با عملکرد بالا و هم برای شرکت‌های با عملکرد پایین آزموده شد تا فرضیه اصلی پژوهش بررسی شود. طبق فرضیه اصلی پژوهش، در شرکت‌های با عملکرد بالا، بین مشخصه های محیطی کسب و کار ، اولویت‌های رقابتی و ساختار زنجیره تامین همسویی وجود دارد (وجود همسویی استراتژیک) و در شرکت‌های با عملکرد پایین، این همسویی استراتژیک، وجود ندارد. بررسی همسویی استراتژیک، از طریق مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.

واژه‌های کليدی: همسویی استراتژیک ، اولویت های رقابتی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت عملکرد

 

ضرورت و اهمیت انجام تحقیق

در دو دهه ۶۰ و ۷۰ ميلادي، سازمان‌ها براي افزايش توان رقابتي خود تلاش مي‌كردند تا با استانداردسازي و بهبود فرآيندهاي داخلي خود محصولي با كيفيت بهتر و هزينه كم‌تر توليد كنند. در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسي و طراحي قوي و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنگ پيش‌نياز دست‌يابي به خواسته‌هاي بازار و درنتيجه كسب سهم بيشتري از بازار است. به همين دليل سازمان‌ها تمام تلاش خود را بر افزايش كارايي معطوف مي‌كردند. در دهه ۸۰ ميلادي با افزايش تنوع در الگوهاي مورد انتظار مشتريان، سازمان‌ها به طور فزاينده‌اي به افزايش انعطاف پذيري در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براي ارضاي نيازهاي مشتريان علاقه‌مند شدند. در دهه ۹۰ ميلادي، به همراه بهبود در فرآيندهاي توليد و به‌كارگيري الگوهاي مهندسي مجدد، مديران بسياري از صنايع دريافتند كه براي ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرآيندهاي داخلي و انعطاف‌پذيري در توانايي‌هاي شرکت كافي نيست؛ بلكه تامين‌كنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادي با بهترين كيفيت و كم‌ترين هزينه توليد كنند، و توزيع‌كنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكي با سياست‌هاي توسعه بازار توليدكننده داشته باشند. با چنين نگرشي، رويكردهاي زنجيره تامين و مديريت آن، پا به عرصه وجود نهاد.

در سال‌های گذشته مطالعات بسیاری روی هم‌ترازی بین ساختار زنجیره تامین و دیگر عوامل کلیدی، چه به‌صورت مفهومی و چه به‌صورت تجربی صورت گرفته‌است. قسمت عمده تحقیقات انجام شده پیرامون مدیریت زنجیره تامین، در خصوص عملیات خرده‌فروشی (برای نمونه، آبرناتی و دیگران، ۱۹۹۹؛ گراگیا و دیگران، ۲۰۰۱؛ هانتر و دیگران، ۲۰۰۲؛ کو، کینکید و براون، ۲۰۰۰)، استفاده از فناوری‌های نوآورانه همانند فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک، مهندسی مجدد فرآیندها جهت افزایش سرعت و انعطاف زنجیره تامین (برای نمونه، بویر و مک درموت، ۱۹۹۹؛ فیشر، ۱۹۹۷؛ جوشی، کاتوریا و پورث، ۲۰۰۳) و سیستم پشتیبانی تصمیم‌گیری همانند شبیه‌ساز تخصیص منابع و منطق فازی که قابلیت زنجیره تامین در تخصیص منابع را مدل نموده‌اند (برای نمونه، آلتینوز، کیلداف و وینچستر، ۲۰۰۱) بوده‌است. ضمنا تحقیقاتی نیز برای بیان رابطه بین ساختار سازمانی و محیط سازمان انجام شده‌است (برای نمونه، دس و برد، ۱۹۸۴؛ مینتزبرگ، ۱۹۷۹؛ رابینز و دیکنزو، ۲۰۰۴؛ اسمیت و ریس، ۱۹۹۹). هرچند پشتیبانی تئوری از مدل ارتباطی مشخصه های محیطی کسب و کار، اولویت رقابتی، ساختار زنجیره تامین و عملکرد كسب‌و‌كار شرکت انجام شده است، اما تحقیقی با بررسی جامع همه عوامل ذکر شده و نيز بررسی تجربی آن انجام نشده‌است؛ و این یک شکاف در تحقیقات صورت گرفته مي‌باشد.

بنابراین پژوهش حاضر درصدد آن است تا با بررسی همه این عوامل در كنار يكديگر، این شکاف را پر نماید. باتوجه به افزایش تغییرات محیطی در سال­های گذشته و تعطیلی تعدادی از شرکت­های جامعه مورد مطالعه به دلیل عدم توجه به محیط کسب و کار و نیاز مشتریان به مقوله­ هایی مانند کیفیت و هزینه در زمان کمتر، شرکت­های قطعه ساز خودرو در شرکت شهرک­های صنعتی سمنان جهت حفظ بقا و داشتن عملکرد بهتر نسبت به رقبای خود باید با یکسو کردن محیط کسب و کار، اولویت‌های رقابتی و ساختار زنجیره تامین (همسویی استراتژیک) به عملکرد بهتری دست یابند.

 

فهرست مطالب پایان نامه بررسی رابطه همسویی بین مشخصه های محیطی کسب و کار

فصل اول    ۱

۱-۱- مقدمه  ۲

۱-۲- بیان مساله و تبیین موضوع   ۳

۱-۳- ضرورت و اهمیت انجام تحقیق    ۴

۱-۴- کاربردهای تحقیق    ۵

۱-۵- اهداف تحقیق    ۵

۱-۶- فرضیه‌های تحقیق    ۶

۱-۷- قلمرو مکانی و زمانی پژوهش     ۶

۱-۸- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش     ۷

۱-۸-۱-  مشخصه‌های محیطی کسب ‌و‌ کار   ۷

۱-۸-۲- اولویت‌های رقابتی    ۷

۱-۸-۳- ساختار زنجیره تامین   ۷

۱-۸-۴- عملکرد كسب‌‌و‌كار   ۸

فصل دوم   ۹

۲-۱- مبانی نظری    ۱۱

۲-۱-۱- محیط کسب و کار   ۱۱

۲-۱-۲- اولویت­های رقابتی    ۱۶

۲-۱-۳- طراحی و ساختار سازمانی    ۲۰

۲-۲- تئوری های طراحی سازمان   ۲۶

۲-۳- تئوری‌های اقتضایی طراحی سازمان   ۲۸

۲-۴- ساختار زنجیره تامین   ۳۰

۲-۴-۱- زنجیره تامین ناب و چابک      ۳۴

۲-۴-۲- عملکرد کسب و کار شرکت     ۴۰

۲-۵- پیشینه تحقیق    ۴۳

۲-۵-۱- مطالعات داخلی    ۴۳

۲-۵-۲- مطالعات خارجی    ۴۴

۲-۶- جمع بندی    ۴۶

فصل سوم   ۴۸

۳-۱- روش تحقیق    ۴۹

۳-۲- جامعه آماری    ۵۰

۳-۳- نمونه آماری و روش نمونه­گیری    ۵۰

۳-۴- روش گردآوری اطلاعات     ۵۰

۳-۴-۱- ابعاد محیط کسب و کار   ۵۲

۳-۴-۲- ابعاد اولویت‌های رقابتی    ۵۲

۳-۴-۳- ابعاد ساختار زنجیره تامین   ۵۲

۳-۴-۴- مقیاس ارزیابی عملکرد کسب و کار   ۵۳

۳-۵- روایی و پایایی پرسشنامه  ۵۳

۳-۵-۱- روایی    ۵۳

۳-۵-۲- پایایی    ۵۴

۳-۶- روش تجزیه و تحلیل‌ ۵۵

۳-۶-۱- مدل‌يابي معادلات ساختاري    ۵۵

۳-۶-۱- ۱- نرم افزار مورد استفاده  ۵۶

۳-۶-۱-۲-  شاخص های برازش در آموس     ۵۸

۳-۶-۲- آزمون نرمال بودن داده­ها ۶۰

۳-۶-۳- ضریب همبستگی    ۶۰

فصل چهارم   ۶۱

۴-۱- مشخصات پاسخ دهندگان و جامعه آماری    ۶۲

۴-۱-۱- آمار توصیفی سوالات     ۶۹

۴-۲- آمار استنباطی    ۷۰

۴-۲-۱- نتايج بررسي روايي    ۷۱

۴-۲-۲- نتايج بررسي پايايي    ۷۶

۴-۲-۴- همبستگی بین متغیرهای پژوهش     ۷۷

۴-۳- يافته‌هاي تحقيق    ۷۸

۴-۳-۱- مدل معادلات ساختاري    ۷۸

۴-۳-۲- تحليل مدل های ساختاري    ۸۰

۴-۳-۳- بررسي فرضيه‌هاي اصلی تحقيق    ۸۲

فصل پنجم   ۸۵

۵-۱- بحث و نتیجه گیری    ۸۶

۵-۱-۱- فرضیه اصلی    ۸۷

۵-۱-۲- فرضیه­های جانبی    ۸۹

۵-۱-۲-۱- فرضیه جانبی ۱   ۸۹

۵-۱-۲-۲- فرضیه جانبی ۲   ۸۹

۵-۱-۲-۳- فرضیه جانبی ۳   ۸۹

۵-۱-۲-۴- فرضیه جانبی ۴   ۹۰

۵-۱-۲-۵- فرضیه جانبی ۵   ۹۰

۵-۱-۲-۶- فرضیه جانبی ۶   ۹۰

۵-۲- پیشنهادهای برگرفته از پژوهش     ۹۰

۵-۲-۲- پیشنهاد پژوهشی    ۹۲

۵-۳- محدودیت ها ۹۳

منابع ومآخذ    ۹۴

منابع فارسی    ۹۵

منابع انگلیسی    ۹۵

پیوست ها  ۱۰۰

پرسشنامه  ۱۰۱

 

فهرست جداول

  • جدول ۲- ۱- وجوه تمايز بين الگوي سازماني ارگانيک و مكانيک      ۲۷
  • جدول ۲-۲- مقايسه زنجيره عرضه ناب و چابك: مشخصات متمايزكننده (میسون جونز و دیگران، ۲۰۰۰)  ۳۶
  • جدول ۲-۲- مدل تحولي: خلاصه تغييرات در نوع زنجيره عرضه (جانسون، ۱۹۹۳)  ۳۹
  • جدول ۴-۱- عنوان پاسخ‌دهندگان   ۶۳
  • جدول ۴-۲- مشخصات کسب و کار پاسخ‌دهندگان   ۶۴
  • جدول ۴-۳- تعداد مراحل اصلی پردازش و وضعیت یک‌پارچگی    ۶۴
  • جدول ۴-۴- فعالیت‌های مرتبط با سرویس اصلی    ۶۵
  • جدول ۴-۵- تعداد کارکنان در شرکت (تعداد و درصد)  ۶۵
  • جدول۴-۶- عمر فعالیت شرکت‌های پاسخ‌دهنده  ۶۶
  • جدول ۴-۷- موقعیت کلی شرکت‌ها در بازارهای اصلی خود  ۶۷
  • جدول ۴-۸- تعداد رقبای کاری اصلی    ۶۷
  • جدول ۴-۹- تعداد تامین‌کنندگان   ۶۸
  • جدول ۴-۱۰- تعداد مشتریان   ۶۸
  • جدول ۴-۱۱- آمار توصیفی متغیرهای مشاهده شده  ۷۰
  • جدول ۴-۱۲- نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرحله اول  (CFA) برای گویههای پرسش نامه  ۷۲
  • جدول ۴- ۱۴-  شاخص‌های برازش مدل های تحلیل عاملی تأییدی    ۷۶
  • جدول۴-۱۵ – ضريب آلفاي کرونباخ متغيرهاي اصلي تحقيق    ۷۷
  • جدول ۴-۱۶- میانگین، انحراف معیار و همبستگی متغیرها ۷۸
  • جدول۴-۱۷- شاخص‌های برازش مدل نظری تحقیق    ۸۰
  • جدول۴-۱۸- خلاصه نتایج آزمون روابط    ۸۲

 

فهرست شکل ها

  • شکل۲-۱- تغییر در اولویت های رقابتی تولید(تینگ چی، ۲۰۰۶)  ۱۸
  • شکل ۲-۲- ساختار مکانیکی در مقابل ساختار ارگانیکی (تایچی، ۱۹۹۷)  ۲۳
  • شكل ۲-۳- مقايسه رويكردهاي ناب و چابك در شرايط عدم قطعيت(تینگ چی، ۲۰۰۹)  ۳۷
  • شکل ۲-۴-  بررسی تفاوت های ساختاری زنجیره تامین چابک و ناب (کریستوفر، ۱۹۹۸)  ۴۰
  • شکل ۲-۵ – مدل تئوری پژوهش با اقتباس از مدل تینگ چی و همکاران (۲۰۰۹)  ۴۷
  • شکل ۴-۱- عنوان پاسخ‌دهندگان   ۶۳
  • شکل۴-۲- عمر فعالیت شرکت‌های پاسخ‌دهنده  ۶۶
  • شکل ۴-۳- مدل تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول تحقیق    ۷۱
  • شکل ۴-۴ مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد بالا   ۷۹
  • شکل ۴-۵- مدل برازش شده تحقیق برای شرکت های با عملکرد پایین   ۷۹

 

آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0