معقوليت و لوازم ديني آن از ديدگاه ابنسينا و ويتگنشتاين : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
پایان نامه
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه روانشناسی
قالب پایان نامه
دانلود پایان نامه های خارجی
دانلود پایان نامه رایگان
ایران داک
دانلود رایگان پایان نامه
دانلود رایگان مقاله
مقاله
گزارش کارآموزی
تحقیق
جزوات آموزشی
دانلود پایان نامه دکترا
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی
پرسش نامه
پاورپوینت
معقوليت و لوازم ديني آن از ديدگاه ابنسينا و ويتگنشتاين : دانلود پایان نامه ارشد رشته فقه و حقوق اسلامی
Affiliates , Affiliate , Affiliates Program , Affiliates Markting , Affiliates Manager , Affiliates Link , Affiliates and Subsidiaries , Affiliate Marketing Websites , Partners , Partner , Partner Affiliate , Partner Ship , Partners Login , Partners Group , Best Affiliates , Best Partners , Best Affiliates Program , Best Partners Program
رشته فقه و حقوق اسلامی در میان داوطلبان علوم انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. مسترداک پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع “معقوليت و لوازم ديني آن از ديدگاه ابنسينا و ويتگنشتاين ” با فرمت Word (قابل ویرایش ) و در ۳۱۶ صفحه برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته فقه و حقوق اسلامی که تیم مسترداک گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. مسترداک آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.
چکیده پایان نامه احکام معقوليت و لوازم ديني آن از ديدگاه ابنسينا و ويتگنشتاين :
ديدگاههاي فلسفي ويتگنشتاين متأخر با توجه به مباني، پيشفرضها و لوازم ديني آنها در نهايت به اين نکته منجر ميشود که گزارههاي ديني با گزارههاي علمي و تاريخي تفاوت دارند و از جايگاه متعاليتري برخوردارند. ضمن اينکه چنين باورهايي سراسر زندگي و حيات يک انسان را تحت تأثير قرار ميدهند. توصيف و برجسته نمودن نظريات ويتگنشتاين متأخر در ابعاد ديني مستلزم آشنايي با برخي عناوين مهم فلسفه او مانند گرامر عميق، بازي زباني، شکل زندگي، ديدن به منزله و استعاره و تشبيه در زبان ديني است که در اين پژوهش به آنها پرداختهايم. از طرف ديگر ابنسينا با توجه به رويکرد مشرقي يا عارفانهاش مورد توجه قرار گرفته و به نوعي موضوع عقلانيت را در ابن سينا در مقام منطقدان، فيلسوف و عارف بررسي کردهايم. ابن سينا از موضع يک عارف بر حالات و مقامات عرفا که به نظر غيرمتعارف ميآيد تأکيد ميورزد و براي شرح و توصيف آنها در تعدادي از رسالههاي خود از زبان تمثيل بهره ميبرد.در اين رساله ديدگاههاي ابن سبنا و ويتگنشتاين متأخر در موضوعاتي که عمدتاً با معقوليت، عقلانيت، دين و عرفان مرتبط بودهاند را مقايسه و ارزيابي کردهايم.
واژگان کليدي: معقوليت، باورهاي ديني، بازي زباني، استعاره و تشبيه، ويتگنشتاين، رويکرد مشرقي، عقلانيت، ابن سينا.
فرضيههاي تحقيق
هر تحقيقي بر فرضيه يا فرضيههايي مبتني است. در اين رساله نيز فرضيههايي به منظور پاسخ به سؤالات اصلي تحقيق و تعيين خطوط کلي طرح تحقيق در نظر گرفته شده است.
۱- در عين حال که شيخ چه به لحاظ تصوري (ناظر به نظريه تعريف) و چه به لحاظ تصديقي (ناظر به نظريه بداهت، قياس وبرهان، توجيه بر اساس مبنا گرايي و نظريه عقل ومراتب آن) به اعتبار يقيني وکليت و ضرورت و اطلاق مدرکات عقلي قايل است اما با توجه به آراي اشراقي او مانند عقل قدسي، خيال فعال ، زبان رمزي و تمثيلي مي توان نظريه معقوليت او را در راستاي مکمل بودن شهود عرفاني براي شناخت نظري بازسازي کرد.
۲-از لوازم ديني نظريه ابن سينا در کليت آن، برهان پذير بودن اصول اعتقادات ديني در عين اذعان به فرا عقلي بودن پاره اي آموزه هاي نبوي و تجارب عرفاني است.
۳- در فلسفه ويتگنشتاين،معقوليت با نظريه صورتهاي حيات و بازيهاي زباني و قواعد حاکم بر آنها توضيح داده مي شود.
۴- از جمله لوازم ديني نظريه معقوليت ويتگنشتاين توصيف ديني وفرا عقلي بودن باورهاي ديني و تاکيد بر جنبه هاي عاطفي و وجودي دين بوده است و دين هم در صورت رعايت قواعد خاص حوزه زباني دين ،معقول است.
۵- تفاوت آن دو عمدتا در مساله برهان پذيري يا برهان ناپذيري اعتقادات ديني است و وجه تشابهشان در اعتقاد في الجمله به وجود جنبه فرا عقلي باورهاي ديني است.
فهرست مطالب :
مقدمه ۱
۱-تعريف مساله و بيان سوالهاي اصلي تحقيق ۲
۲-فرضيههاي تحقيق ۵
۳- روش، انگيزة و منابع تحقيق ۶
۴- مروري بر فصول رساله ۸
کليات ۱۱
۱-تاريخچة موضوع معقوليت ۱۲
۲- تاريخچة موضوع عقل ۱۷
۳-کتابشناسي ابن سينا ۲۳
۴- مسايل محوري عقل و عقلانيت نزد ابن سينا ۲۴
يادداشتهاي کليات ۲۹
بخش اول: ابن سينا ۳۲
فصل ۱: عقلانيت در فلسفه مغربي ابن سينا ۳۳
۱-۱- ماهيت علم و باور ۳۴
۲-۱- رابطه انواع بديهيات و وضوح ۳۷
۳-۱- عقلانيت در برهان ۴۵
۴-۱- عقلانيت در نظريه توجيه ابن سينا ۴۹
۵-۱- جمع بندي و نتيجه ۵۴
يادداشتهاي فصل اول ۵۶
فصل ۲- عقلانيت در فلسفه مشرقي ابن سينا ۶۰
۱-۲- تدرج و تشکيک در نفس ۶۱
۲-٢- ماهيت عقل ۶۴
۳-۲- عقل قدسي ۶۹
۴-۲- تدرّج و تشکيک معناي عقلانيت در حقايق دينی و عرفاني ۷۱
۵-۲- انديشههاي تمثيلي و عرفاني ابن سينا ۷۷
۶-۲- مصاديق تشکيک معناي عقلانيت در داستانها و سه نمط آخر اشارات ۸۳
۷-۲-جمعبندي و نتيجه ۹۳
يادداشتهاي فصل دوم ۹۸
بخش دوم: ويتگنشتاين ۱۰۸
فصل ۱- ويتگنشتاين و رويكرد متفاوت در فلسفه ۱۰۹
۱-۱- تعريف فلسفه ۱۱۰
۲-۱- فلسفه يگانه ويتگنشتاين و نقد فلاسفه ۱۱۳
۳-۱- فلسفه در دو دوره حيات فکري ويتگنشتاين ۱۱۸
۴-۱- جمعبندي و نتيجه ۱۲۳
يادداشتهاي فصل اول ۱۲۶
فصل ۲: گرامر زبان ۱۲۹
١-۲- گرامر سطحي وعميق ۱۳۰
۲-۲- تغيير گرامرعميق و معقوليت ۱۳۴
۳-۲- معقوليت و سوليپسيسم يا تنهاخودباوري ۱۳۷
۴-۲- جمع بندي و نتيجه ۱۴۶
يادداشتهاي فصل دوم ۱۴۹
فصل ۳: معناداري و معقوليت ۱۵۳
١-۳- فرق معناداري و ارزش صدق ۱۵۴
٢-۳- معقوليت گزاره هاي ارزشي(۴) ۱۵۵
٣-۳- معقوليت و معناداري شک ۱۵۹
۴-۳- معقوليت، بازي زباني وشکل زندگي ۱۶۱
۵-۳- معقوليت در ديدن به منزله ۱۶۷
۶-۳- جمع بندي و نتيجه ۱۷۱
يادداشتهاي فصل سوم ۱۷۳
فصل ۴- معقوليت باور ديني ۱۷۵
۱-۴- ماهيت باور ۱۷۶
۲-۴- ماهيت باور ديني ۱۸۰
۳-۴- معقوليت باور ديني ۱۸۶
۴-۴- آراي بعضي از پيروان ويتگنشتاين ۲۰۰
٥-٤-تفسيرها و نقدها ۲۰۶
۶-۴- جمع بندي و نتيجه ۲۲۳
يادداشتهاي فصل چهارم ۲۲۷
بخش سوم: وجوه تشابه و تفاوت ۲۳۴
فصل ۱: مشابهت در ديدگاهها، مواضع و رويکردهاي ابن سينا و ويتگنشتاين ۲۳۵
فصل ۲: اختلاف در ديدگاهها، مواضع و رويکردهاي ابن سينا و ويتگنشتاين ۲۴۵
يادداشتهاي بخش سوم ۲۵۶
نتيجه ۲۶۰
منابع فارسي و عربي ۲۶۵
منابع انگليسي ۲۷۲
پيوست: ترجمه فارسي رساله الطير۲۷۹

دیدگاهی بنویسید