طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی در شهر اردبیل : پایان نامه ارشد مهندسی معماری

معماری یکی از هنرهای بسیار فاخر ایران زمین میباشد که ریشه در فرهنگ و مدنیت هزاران ساله ما دارد . هنری که امروزه با تلفیق علوم مهندسی به یک رشته بسیار جذاب دانشگاهی در کشورمان تبدیل شده و بدلیل همین ریشه فرهنگی از رشته های بسیار پرطرفدار دانشگاهی میباشد. در ادامه به سری جدیدی از پایان نامه های کارشناسی ارشد رشته معماری میپردازیم . پایان نامه حاضر با عنوان ” طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی در شهر اردبیل   با فرمت قابل ویرایش WORD  به شما دانشجویان و کاربران گرامی معرفی می گردد.

چکیده پایان نامه طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی در شهر اردبیل :

زمانی معماری ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بود که ضمن توجه به مسایل زیباشناختی و حفظ محیط زیست پاسخگوی نیاز‌های اقلیمی هر منطقه نیز بوده است. فنون و قواعد به‌کار رفته در این معماری، بسیاری از مفاهیم نوین در عرصه معماری پایدار را در خود به‌وضوح دارد. اما امروز در جریان تحولات صنعتی و… که نتیجه آن نادیده گرفتن هنر و فرهنگ ایرانی و تخریب طبیعت و محیط زیست است‌، پیکری فرسوده و ناپایدار از بافت شهری برجای مانده است.

رساله حاضر به بررسی چگونگی شکل‌گیری یک جریان نوین معماری تحت عنوان موزه هنر و فرهنگ آذربایجان با رویکرد معماری پایداری اکولوژیکی می‌پردازد که هدف آن ایجاد مکانی برای جمع‌آوری‌، حفاظت و نمایش آثار هنری و آموزش و پژوهش در زمینه هنر و فرهنگ‌، با درنظر گرفتن اصول معماری پایداری اکولوژیکی و در صورت امکان توجه به کهن الگو‌های معماری اقلیمی ایرانی می‌باشد. به همین منظور به مطالعه ویژگی‌های اقلیمی اردبیل و اصول معماری پایداری اکولوژیکی و معماری اقلیمی ایرانی پرداخته که نتایج به‌دست آمده بیانگر نگاه هوشمندانه معماری گذشته ایران به مباحث اقلیمی و بومی همراه با حفظ محیط زیست می‌باشد. از طرفی امروزه تنها راهکارهای بومی بدون استفاده از تکنولوژی روز نمی‌تواند پاسخگو باشد بنابراین می‌بایست راه‌کار‌های فراموش شده در طراحی محیط پایدار شناسایی شده و با به روز نمودن آن‌ها با توجه به تکنولوژی‌های موجود‌، از آن‌ها در طراحی ساختمان‌هایی پایدار با کمینه صدمات زیست محیطی استفاده نمود. لذا در نتیجه‌گیری پایان‌نامه بر استفاده از راه‌کارهایی اعم از بومی و غیر بومی در طراحی ساختمان‌های زیست محیطی تأکید شده است و بر همین اساس سعی شده در طراحی موزه منطقه‌ای هنر و فرهنگ آذربایجان از الگو‌های معماری پایداری اکولوژیکی با توجه به اقلیم اردبیل استفاده شود.

کلمات کلیدی: موزه، پایداری اکولوژیکی‌، معماری، محیط زیست، هنر و فرهنگ.

 

معماری اکولوژیکی پایدار :

کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به‌وجود آورده است. در این نوع معماری، ساختمان نه‌تنها با شرایط اقلیمی منطقه خود را تطبیق می‌دهد، بلکه ارتباط متقابلی با آن برقرار می‌کند. به‌طوری‌که براساس گفته ریچارد راجرز، ساختمان‌ها مانند پرندگان هستند که در زمستان پرهای خود را پوش داده و خود را با شرایط جدید محیط وفق می‌دهند و براساس آن سوخت و سازشان را تنظیم می‌کنند.

در معماری پایدار تغییراتی که با توجه به معیارهای زیست اقلیمی و پایداری پدید می‌آیند‌، هر روز اهمیت بیشتری می‌یابند. سخن از پایداری در معماری را می‌توان به تصور و طراحی ساخت و سازهای آینده تعبیر کرد‌، آن هم نه تنها با پایداری فیزیکی ساختمان‌، بلکه با پایداری و حفظ این سیاره و منابع انرژی آن. به این ترتیب این‌گونه به‌نظر می‌رسد که می‌توان پایداری را بر طبق الگویی تصور کرد که در آن منابع و مصالح در دسترس‌، بیش از هدر دادن یا نادیده گرفتن‌شان‌، با کارایی بیشتری به‌کار گرفته شوند. به‌طور خلاصه منظور از اکولوژی یا بوم‌شناسی ساختمان این است که بر قابلیت ساختمان برای تلفیق عوامل محیطی و جوی‌، و تبدیل آن‌ها به‌صورت کیفیت‌های فضایی و آسایش و فرم‌، تمرکز گردد. هدف از معماری اکوتک (اکولوژی + تکنولوژی) علاوه بر استفاده حداکثر از عوامل طبیعی و محیطی به‌همراه فن‌آوری روز‌، بالا بردن سطح کیفیت زندگی برای آیندگان است.

 

فهرست مطالب

چکیده  ۱

فصل اول : کلیات تحقیق

۱ـ۱ـ پرسش اصلی تحقیق        ۲

۱ـ۲ـ بیان مسأله ۲

۱ـ۳ـ سوابق مربوط      ۶

۱ـ۴ـ سوالات   ۸

۱ـ۵ـ اهداف تحقیق      ۸

۱ـ۶ـ ضرورت‌های خاص انجام تحقیق   ۹

۱ـ۷ـ بهره‌وران  ۹

۱ـ۸ـ روش کار ۱۰

۱ـ۹ـ ابزار گردآوری اطلاعات   ۱۱

۱ـ۱۰ـ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات   ۱۱

فصل دوم : مبانی و مفاهیم نظری

۲ـ۱ـ موزه       ۱۲

۲ـ۱ـ۱ـ نگاهی گذرا به موزه     ۱۲

۲ـ۱ـ۲ـ منشأ پیدایش لغت موزه ۱۳

۲ـ۱ـ۳ـ تاریخ موزه در ایران     ۱۴

۲ـ۱ـ۴ـ تاریخچه موزه در جهان ۱۵

۲ـ۱ـ۵ـ انواع موزه‌ها     ۱۵

۲ـ۱ـ۶ـ موز‌های هنری  ۱۶

۲ـ۱ـ۷ـ موزه‌های هنری مدرن    ۱۶

۲ـ۱ـ۸ـ موزه‌های تاریخی        ۱۷

۲ـ۱ـ۹ـ موزه‌های علمی ۱۷

۲ـ۱ـ۱۰ـ موزه‌های تخصصی    ۱۸

۲ـ۱ـ۱۱ـ موزه‌های منقطه‌ای      ۱۸

۲ـ۲ـ هنر        ۱۸

۲ـ۳ـ هنر، تعاریف و مضامین    ۱۹

۲ـ۴ـ هنر در فرهنگ ایران        ۲۲

۲ـ۵ـ عناصر هنر         ۲۲

۲ـ۵ـ۱ـ تخیل   ۲۲

۲ـ۵ـ۲ـ ذوق   ۲۳

۲ـ۵ـ۳ـ خلاقیت         ۲۳

۲ـ۵ـ۴ـ زیبایی ۲۴

۲ـ۶ـ سخن نهایی در تعریف هنر         ۲۴

۲ـ۷ـ فرهنگ و معماری ۲۶

۲ـ۷ـ۱ـ رابطه فرهنگ و معماری ۲۶

۲ـ۷ـ۲ـ فرهنگ معماری، معماری فرهنگی        ۲۹

۲ـ۷ـ۳ـ ارتباط بین معماری، فرهنگ و مکان      ۳۰

۲ـ۷ـ۴ـ عوامل فرهنگی مؤثر در شکل‌گیری فضای معماری         ۳۱

۲ـ۷ـ۵ـ بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری         ۳۲

۲ـ۷ـ۶ـ مبانی فرهنگ ایران و تأثیر آن بر معماری ۳۲

۲ـ۷ـ۷ـ انسان و فرهنگ در معماری      ۳۴

۲ـ۷ـ۸ـ نقش و جایگاه کنونی معماری فضاهای فرهنگی  ۳۶

۲ـ۸ـ تاریخ آذربایجان   ۳۶

۲ـ۸ـ۱ـ حدود آذربایجان         ۳۹

۲ـ۸ـ۲ـ پیش از اسلام   ۳۹

فصل سوم: مبانی و مشخصه‌های معماری پایدار

۳ـ۱ـ پایداری   ۴۱

۳ـ۱ـ۱ـ مفهوم پایداری  ۴۱

۳ـ۱ـ۲ـ معنای لغوی واژه پایداری        ۴۲

۳ـ۱ـ۳ـ از محیط پایدار تا معماری پایدار ۴۲

۳ـ۲ـ مبانی طراحی پایدار         ۴۶

۳ـ۲ـ۱ـ طراحی پایدار   ۴۷

۳ـ۲ـ۲ـ فرآیند طراحی پایدار    ۴۸

۳ـ۲ـ۳ـ تبیین مؤلفه‌های طراحی پایدار محیطی    ۴۸

۳ـ۳ـ مفهوم پایداری و توسعه پایدار      ۴۹

۳ـ۴ـ معماری و شهرسازی پایدار         ۵۱

۳ـ۵ـ بازشناسی مفهوم پایداری در معماری و شهرسازی ایرانی     ۵۸

۳ـ۵ـ۱ـ دیدگاه معماران پایداری ۶۱

۳ـ۶ـ معماری سبز       ۶۲

۳ـ۶ـ۱ـ معماری اکولوژیک       ۶۲

۳ـ۶ـ۲ـ نحوه اجرای ساختمان   ۶۳

۳ـ۶ـ۳ـ معماری سبز    ۶۳

۳ـ۶ـ۴ـ مفهوم ساختمان‌سازی سبز و توسعه پایدار         ۶۴

۳ـ۶ـ۵ـ جنبش سبز      ۶۵

۳ـ۶ـ۶ـ دیدگاه معمارانی چند از معماری سبز     ۶۶

۳ـ۷ـ رویکرد جامع به معماری پایدار در ابعاد اکولوژی، انرژی و اقلیم      ۶۷

۳ـ۷ـ۱ـ اهداف طراحی پایدار محیطی و ارائه طرح پیشنهادی       ۶۷

۳ـ۷ـ۲ـ اصول طراحی پایدار محیطی     ۶۹

۳ـ۸ـ رئوس مهم و اساسی طراحی پایدار ۷۰

۳ـ۸ـ۱ـ کاربرد معماری پایدار در طراحی موزه‌ها ۷۴

۳ـ۸ـ۲ـ راه‌های جلوگیری از اتلاف حرارت در ساختمان  ۷۴

۳ـ۹ـ عناصر کاربردی در آتریم‌ها          ۷۶

۳ـ۹ـ۱ـ به‌کارگیری صفحات فتوولتائیک در آتریم‌ها        ۷۷

فصل چهارم: مصادیق

۴ـ۱ـ طراحی پایدار در جهان    ۷۹

۴ـ۱ـ۱ـ گنبد رایشتاک (پارلمان آلمان)   ۷۹

۴ـ۱ـ۲ـ برج هرست     ۸۰

۴ـ۱ـ۳ـ گلن هاوس     ۸۱

۴ـ۱ـ۴ـ مرکز جهانگردان مرداب کلی     ۸۱

۴ـ۱ـ۵ـ برج رایزر       ۸۲

۴ـ۱ـ۶ـ طرح مرکز موسیقی تایپه ۸۳

۴ـ۲ـ طراحی پایدار در ایران     ۸۴

فصل پنجم: شناخت و بررسی بستر طراحی

۵ـ۱ـ مقدمه     ۸۶

۵ـ۲ـ بستر طرح ۸۷

۵ـ۲ـ۱ـ مطالعات تاریخی        ۸۷

۵ـ۲ـ۲ـ تاریخچه شهر   ۸۹

۵ـ۳ـ ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی     ۹۰

۵ـ۳ـ۱ـ نژاد و زبان      ۹۰

۵ـ۳ـ۲ـ دین و مذهب   ۹۱

۵ـ۴ـ مطالعات فرهنگی ـ مذهبی ۹۲

۵ـ۵ـ وضعیت اقتصادی ۹۳

۵ـ۵ـ۱ـ فعالیت‌ها        ۹۳

۵ـ۶ـ امکانات شهر و توصیه‌های کلی     ۹۳

۵ـ۷ـ پتانسیل‌های موجود در امکانات توسعه فرهنگی ـ توریستی شهر      ۹۴

۵ـ۸ـ موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی اردبیل ۹۴

۵ـ۸ـ۱ـ دمای هوا        ۹۴

۵ـ۸ـ۲ـ رطوبت هوا     ۹۵

۵ـ۸ـ۳ـ بادها   ۹۵

۵ـ۸ـ۴ـ خلاصه وضعیت جریان باد در اردبیل    ۹۷

۵ـ۹ـ جهت استقرار ساختمان‌ها  ۹۸

۵ـ۱۰ـ نتیجه‌گیری       ۹۸

۵ـ۱۱ـ انتخاب سايت پروژه      ۱۰۰

۵ـ۱۱ـ۱ـ معرفی سایت انتخاب شده     ۱۰۰

۵ـ۱۱ـ۲ـ پتانسیل‌های موجود در سایت  ۱۰۱

۵ـ۱۲ـ نتیجه‌گیری       ۱۰۱

فصل ششم: معیار‌ها و برنامه‌ریزی کالبدی

۶ـ۱ـ مقدمه     ۱۰۲

۶ـ۲ـ معیارهای طراحی موزه     ۱۰۲

۶ـ۲ـ۱ـ کنترل رطوبت   ۱۰۲

۶ـ۲ـ۲ـ تهویه   ۱۰۳

۶ـ۲ـ۳ـ کنترل و طراحی نور در داخل موزه       ۱۰۳

۶ـ۳ـ طیف نور ۱۰۴

۶ـ۴ـ انتخاب محل موزه ۱۰۵

۶ـ۵ـ عرصه‌بندی موزه   ۱۰۵

۶ـ۶ـ غرفه‌بندی نمایش نموده‌ها  ۱۰۶

۶ـ۷ـ نظام‌های حرکتی اجباری و اختیاری ۱۰۶

۶ـ۸ـ برنامه‌ریزی عملکردی و کالبدی     ۱۰۷

۶ـ۸ـ۱ـ نظام حرکتی موزه        ۱۰۷

۶ـ۸ـ۲ـ واحدهای فروش بلیط  ۱۰۸

۶ـ۸ـ۳ـ فضای لابی و انتظار     ۱۰۸

۶ـ۸ـ۴ـ اطلاع‌رسانی در داخل موزه       ۱۰۸

۶ـ۸ـ۵ـ فضاهای خدماتی عرضه و فروش رسانه‌ای        ۱۰۹

۶ـ۸ـ۶ـ کتابخانه عمومی و تخصصی     ۱۰۹

۶ـ۸ـ۷ـ گالری‌ها         ۱۰۹

۶ـ۸ـ۸ـ ارتباطات عمودی        ۱۰۹

۶ـ۸ـ۹ـ رستوران و تریا ۱۱۰

۶ـ۸ـ۱۰ـ بخش اداری  ۱۱۰

۶ـ۸ـ۱۱ـ نورپردازی فضاهای داخلی و محوطه   ۱۱۱

۶ـ۸ـ۱۲ـ سرویس‌های بهداشتی ۱۱۱

۶ـ۸ـ۱۳ـ پله فرار       ۱۱۱

۶ـ۸ـ۱۴ـ سالن همایش‌ها        ۱۱۱

۶ـ۸ـ۱۴ـ۱ـ طراحی سالن نمایش         ۱۱۲

۶ـ۸ـ۱۵ـ پارکینگ‌ها    ۱۱۳

۶ـ۹ـ استانداردها         ۱۱۳

۶ـ۹ـ۱ـ کریدورها و سطوح شیب‌دار     ۱۱۳

۶ـ۹ـ۱ـ۱ـ سرعت‌های راه رفتن ۱۱۳

۶ـ۹ـ۱ـ۲ـ ظرفیت کریدور       ۱۱۴

۶ـ۹ـ۲ـ گالری‌ها         ۱۱۴

۶ـ۹ـ۳ـ پارکینگ‌ها      ۱۱۵

۶ـ۹ـ۴ـ پارکینگ خیابان ۱۱۵

۶ـ۹ـ۵ـ مساحت مورد نیاز       ۱۱۵

۶ـ۱۰ـ لیست فضاهای مورد نیاز ۱۱۶

فصل هفتم: فرآیند طراحی معماری

۷ـ۱ـ فرآیند طراحی     ۱۲۰

۷ـ۱ـ۱ـ فضای معماری ۱۲۰

۷ـ۱ـ۲ـ عناصر تعریف فضا      ۱۲۱

۷ـ۲ـ نور        ۱۲۲

۷ـ۲ـ۱ـ نور و اثر آن    ۱۲۲

۷ـ۲ـ۲ـ چگونگی عملکرد نور طبیعی در معماری ۱۲۳

۷ـ۲ـ۳ـ اهداف کاربردی روشنائی روز   ۱۲۳

۷ـ۲ـ۴ـ دستورالعمل‌های نورپردازی با نور طبیعی ۱۲۴

۷ـ۲ـ۵ـ بازتاب نور از سطوح اطراف     ۱۲۴

۷ـ۲ـ۶ـ تصفیه کردن روشنائی روز        ۱۲۴

۷ـ۳ـ فاکتورهای شکل‌دهنده      ۱۲۵

۷ـ۳ـ۱ـ ارتفاع پنجره    ۱۲۵

۷ـ۳ـ۲ـ عمق اتاق       ۱۲۵

۷ـ۳ـ۳ـ نورپردازی طبیعی فضاهای داخلی        ۱۲۵

۷ـ۴ـ نتیجه      ۱۲۶

۷ـ۵ـ تأسیسات طرح    ۱۲۶

۷ـ۵ـ۱ـ نوع سازه        ۱۲۶

۷ـ۵ـ۲ـ تأسیسات زهکشی سایت         ۱۲۷

۷ـ۵ـ۳ـ تأسیسات کنترل شرایط هوا       ۱۲۷

۷ـ۵ـ۴ـ تأسیسات ایمنی (آتشنشانی)     ۱۲۷

۷ـ۵ـ۵ـ سیستم آبرسانی و فاضلاب       ۱۲۸

۷ـ۵ـ۵ـ۱ـ سیستم تأمین آب     ۱۲۸

۷ـ۶ـ جمع‌آوری و دفع فاضلاب و آب باران     ۱۲۹

۷ـ۷ـ تأسیسات گرمایش و سرمایش      ۱۳۰

۷ـ۸ـ دما و رطوبت نسبی         ۱۳۰

۷ـ۹ـ فن کویل زمینی یا توزیع هوای تازه مرکزی ۱۳۱

۷ـ۹ـ۱ـ هوارسان         ۱۳۱

۷ـ۱۰ـ طرح ارائه شده   ۱۳۳

منابع و مأخذ    ۱۳۹

 

فهرست جداول

جدول (۲ـ۱): معنای لغوی موزه ۱۳

جدول (۲ـ۲): تاریخ موزه در جهان       ۱۵

جدول (۳ـ۱): سه معیار اصلی مفهوم پایداری در معماری  ۴۴

جدول (۳ـ۲): فرایند طراحی پایدار       ۴۸

جدول (۳ـ۳): سیاست‌های معماری و طراحی شهری بر مبنای طراحی پایدار محیطی         ۴۹

جدول (۳ـ۴): بررسی تطبیقی مفاهیم معماری و شهرسازی ایرانی با معماری و شهرسازی پایدار    ۵۵

جدول (۳ـ۵): پاردایم‌های اصول معماری پایدار   ۵۶

جدول (۳ـ۶): جمع‌بندی میانی پایدار مطرح در ادبیات تحقیق      ۶۰

جدول (۳ـ۷): دیدگاه معمارانی چند از طراحی پایدار      ۶۱

جدول (۳ـ۸): اجزای معماری اکولوژیک ۶۲

جدول (۳ـ۹): عناصر لازم برای اجرای قوی معماری       ۶۳

جدول (۳ـ۱۰): اجزای تشکیل دهنده معماری سبز         ۶۴

جدول (۳ـ۱۱): دیدگاه معمارانی چند از معماری سبز      ۶۶

جدول (۴ـ۱): بررسی نکات حائز اهمیت در مصادیق      ۷۸

جدول (۵ـ۱): تغییرات رطوبت هوا        ۹۵

جدول (۵ـ۲): وزش باد ۹۶

جدول (۵ـ۳): جهت باد غالب   ۹۶

جدول (۵ـ۴): وضعیت تابش     ۹۷

جدول (۶ـ۱): مساحت‌های عرصه علمی و تحقیقاتی (بخش برگزاری اجتماعات و گردهمایی) ۱۱۶

جدول (۶ـ۲): مساحت‌های عرصه‌های علمی و تحقیقاتی (بخش اطلاعات)          ۱۱۷

جدول (۶ـ۳): مساحت‌های عرصه کارگاهی       ۱۱۸

جدول (۶ـ۴): مساحت‌های عرصه اداری و خدماتی        ۱۱۹

 

فهرست نمودارها

نمودار (۲ـ۱): مدلی پیش‌بینی کننده ـ تحلیلی از صورتبندی فرهنگ و هنر در مظروف معماری   ۲۸

نمودار (۲ـ۲): روند فرهنگی شدن معماری         ۲۹

نمودار (۲ـ۳): ارتباط بین مکان، فرهنگ و معماری         ۳۱

نمودار (۲ـ۴): بررسی جایگاه تأثیر فضاهای فرهنگی       ۳۶

نمودار (۳ـ۱): تعادل زیست ساختار محیط         ۴۱

نمودار (۳ـ۲): ارتباط بین مقوله‌های معماری سبز  ۶۴

 

فهرست تصاویر

تصویر (۳ـ۱): نمونه معماری     ۷۰

تصویر (۳ـ۲): اصول طراحی پایدار محیطی        ۷۰

تصویر (۴ـ۱): گنبد رایشتاک     ۸۰

تصویر (۴ـ۲): برج هرست       ۸۰

تصویر (۴ـ۳): نمای خارجی برج هرست ۸۱

تصویر (۴ـ۴): گلن هاوس        ۸۱

تصویر (۴ـ۵): مرکز جهانگردان مرداب کلی       ۸۲

تصویر (۴ـ۶): مرکز جهانگردان مرداب کلی       ۸۲

تصویر (۴ـ۷): برج رایزر          ۸۳

تصویر (۴ـ۸): برج رایزر          ۸۳

تصویر (۴ـ۹): مرکز موسیقی تایپه         ۸۴

تصویر (۴ـ۱۰): مرکز موسیقی تایپه       ۸۴

 

 

 

 

 

راهنمای خرید و دانلود فایل

برای پرداخت، از کلیه کارتهای عضو شتاب میتوانید استفاده نمائید.

بعد از پرداخت آنلاین لینک دانلود فعال و نمایش داده میشود ، همچنین یک نسخه از فایل همان لحظه به ایمیل شما ارسال میگردد.

در صورت بروز  هر مشکلی،میتوانید از طریق تماس با ما  پیغام بگذارید و یا در تلگرام با ما در تماس باشید، تا مشکل مورد بررسی قرار گیرد. دیجی لود متعهد میشود که هر طور شده فایل خریداری شده ، به دست شما خواهد رسید.

برای دانلود فایل روی دکمه خرید و دانلود  کلیک نمایید.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0