بررسی نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

بررسی نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق

رشته حقوق در میان داوطلبان رشته انسانی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. تیم مسترداک پایان نامه ای در مقطع کارشناسی ارشد با موضوع ” بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان ” برای شما عزیزان فراهم کرده است. همچنین شما می توانید در میان مجموعه کامل از پایان نامه های رشته حقوق که تیم مسترداک گرداوری کرده است ، مناسب ترین پایان نامه را تهیه کنید و از آن به نحو احسن بهره مند شوید. برای راحتی شما دانشجویان گرامی ، پایان نامه ها در قالب ورد بوده و کاملا قابل ویرایش است. مسترداک آرزو می کند همه ی شما عزیزان به اهداف و آرزوهای خود برسید.

 

چکیده پایان نامه بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان:

بزه‌کاری کودکان و نوجوانان علاوه بر آنکه امروزه یکی از دشواری‌های این گروه سنی است، خسارت‌ها و صدمه‌هایی هم برای بزه دیدگان و جامعه ایجاد می‌کند. از مهم‌ترین نهادهای اجتماعی که نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از بزه‌کاری کودکان و نوجوانان دارد، نهاد خانواده است. ازجمله نقش‌های مهم این نهاد، نقش کنترلی است. این کارکرد با رویکرد به حساسیت دوران کودکی و نوجوانی، اهمیت فراوان دارد. اگر نقش کنترلی خانواده دچار اختلال شود و نتوانند کنترل درست و مناسبی بر کودکان و نوجوانان اعمال کنند، خطر گرایش به بزه‌کاری در کودکان و نوجوانان افزایش می‌یابد.

کودکان و نوجوانان با الگوپذیری و همانندسازی خود باشخصیت‌های رسانه‌ها بدون در نظر گرفتن خیالی بودن آن‌ها دست به ارتکاب جرم و جنایت می‌زنند. همین‌طور در افرادی که بنا به دلایل روحی و روانی و اجتماعی مستعد انجام ارتکاب بزه هستند، قدرت و توانایی لازم را برای انجام کار می‌دهد. برای جلوگیری از این امر باید روشی صحیح را خانواده‌ها و رسانه‌ها دنبال نمایند تا از اثرات این‌گونه رفتارها کاسته شود.

این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانه‌ای، به بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان پرداخته و ویژگی‌های این اختلال را بیان کرده است. نتیجه‌های حاصل از این تحقیق، اثبات رابطه مستقیم بزهکاری کودکان و نوجوانان در صورت اختلال در رویکرد خانواده و رسانه و عدم توجه آنان به مطالب مضر برنامه‌ها و پیام‌های صادره از سوی رسانه و اختلافات و مشکلات خانوادگی است.

فرضیه‌های تحقیق:

با توجه به سؤالات مطرح‌شده در این تحقیق به بیان فرضیاتی پرداخته می‌شود که با تجزیه و بررسی و تحلیل این فرضیات نتایج نهایی تحقیق اخذ می‌گردد.

  • خانواده می‌تواند بستری برای پرورش کودکان و نوجوانان بزهکار فراهم آورد.
  • نقش جرم‌زایی رسانه‌های جمعی بیشتر در مورد کودکان و نوجوانانی که در ابتدای وادی راه سرنوشت‌ساز آن‌هاست، به دلیل نداشتن آگاهی و شناخت و تجربه لازم و همچنین به دلیل عدم انطباق دادن مضامین و دلایلی از این قبیل می‌باشد.
  • در متغیر خانواده عدم نظارت و رسیدگی آنان بیشترین تأثیر را بر بزهکاری اطفال و نوجوانان داشته است.
  • با افزایش سواد رسانه ای و ارتقاء فرهنگ و استفاده صحیح از رسانه ها توسط خانواده ها و کنترل صحیح بر نمایش برنامه ها و داده های رسانه ای می توان از اثرات سوء و افزایش بزهکاری به خصوص در اطفال و نوجوانان کاست.
  • عوامل اجتماعی مخصوصاً رسانه های ارتباطات جمعی می توانند از سریق آموزش و همزاد پنداری افراد مستعد برای ارتکاب بزه را به سمت و سوی بزهکاری سوق دهند.

 اهداف و کاربردهای تحقیق

ازآنجایی‌که خانواده و رسانه در زندگی کودکان و نوجوانان تأثیر بسزایی دارد، لذا با برشمردن و بررسی هرکدام می‌توان در جهت پیش‌گیری از ارتکاب جرم و همچنین کاهش دادن نقش جرم‌زایی این نهادها در جامعه قدمی روبه‌جلو نهاد و با ارائه راهکارهای لازم از ارتکاب جرم و وقوع بزهکاری پیشگیری کرد. رسوخ بزهکاری در میان اطفال و نوجوانان که آینده‌سازان فردای جامعه ما هستند و ریشه‌دار شدن آن موجب بیم و نگرانی بیشتری شده است.

مسئله بزه کاری و انحراف اطفال و نوجوانان در جوامع مختلف موردتوجه صاحب‌نظران علوم اجتماعی و روانشناسی و متخصصان تعلیم و تربیت و جرم شناسان بوده که به‌عنوان یک پدیده اجتماعی نظم جامعه را به خطر می‌اندازد. خانواده و رسانه‌های جمعی به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار در صورت کارکرد نامناسب یکی از علت‌های تکوین جرم محسوب می‌شوند که مجهول‌ترین آن نیز به‌حساب می‌آیند. رفتار نامناسب والدین و عدم نظارت و دقت والدین و رواج فیلم‌های خشن و غیراخلاقی در بین اطفال و نوجوانان و استفاده ناصحیح از فنّاوری به‌عنوان عوامل ایجاد گسترش بزهکاری نیازمند بررسی‌های مختلف در این زمینه را خواهد داشت.

فهرست بررسی نقش عوامل اجتماعی (با تأکید بر خانواده و رسانه) در بزهکاری اطفال و نوجوانان

  • چکیده. ‌ز
  • مقدمه.. ۱
  • الف) بیان مسئله.. ۱
  • ب) سؤالات تحقیق: ۱
  • پ) فرضیه‌های تحقیق: ۲
  • ت) اهداف و کاربردهای تحقیق… ۲
  • ث) سوابق انجام پژوهش…. ۳
  • ج) روش تحقیق… ۴
  • چ) ساختار و پلان تحقیق… ۴
  • فصل اول: مفاهیم مقدماتی… ۶
  • مبحث اول: بزهکاری… ۶
  • گفتار اول: تعریف بزهکاری… ۶
  • بند اول: تعریف حقوقی بزهکار. ۸
  • بند دوم: تعریف جرم‌شناسی بزهکاری… ۸
  • گفتار دوم: عوامل بزهکاری… ۹
  • بند اول: عوامل فردی بزهکاری… ۱۰
  • بند دوم: عوامل اجتماعی بزهکاری… ۱۴
  • مبحث دوم: اطفال و نوجوانان.. ۱۵
  • گفتار اول: تعریف لغوی اطفال و نوجوانان.. ۱۶
  • گفتار دوم: تعریف حقوقی اطفال و نوجوانان.. ۱۶
  • بند اول: تعریف اطفال و نوجوانان در حقوق ایران.. ۱۸
  • بند دوم: تعریف اطفال و نوجوانان در اسناد بین‌المللی… ۲۰
  • مبحث سوم: خانواده. ۲۳
  • گفتار اول: مفهوم خانواده. ۲۳
  • بند اول: خانواده از دیدگاه جامعه‌شناسان.. ۲۴
  • بند دوم: خانواده از دیدگاه حقوق‌دانان.. ۲۷
  • گفتار دوم: اهمیت خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. ۲۸
  • مبحث چهارم: رسانه.. ۳۲
  • گفتار اول: تعریف رسانه جمعی… ۳۲
  • بند اول: تعریف لغوی رسانه جمعی… ۳۴
  • بند دوم: تعریف اصطلاحی رسانه جمعی… ۳۴
  • گفتار دوم: مصادیق رسانه جمعی… ۳۶
  • بند اول: رسانه‌های نوشتاری… ۳۶
  • الف: مطبوعات و مجلات… ۳۷
  • ب: کتب و مقالات… ۴۰ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • بند دوم: رسانه‌های صوتی و تصویری… ۴۱
  • الف: رادیو. ۴۳ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • ب: تلویزیون.. ۴۴ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • پ: سینما. ۴۶ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • ت: ماهواره. ۵۰ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • بند سوم: رسانه‌های مبتنی بر داده‌های دیجیتال.. ۵۲
  • فصل دوم: نقش خانواده در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. ۵۵
  • مبحث اول: وضعیت و رفتار و ویژگی‌های خانوادگی… ۵۵
  • گفتار اول: وضعیت اشتغال والدین… ۵۷
  • گفتار دوم: سطح تحصیلات والدین… ۶۱
  • گفتار سوم: میزان درآمد خانواده. ۶۳ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • گفتار چهارم: تعداد اعضای خانواده. ۶۷ – نقش عوامل اجتماعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان
  • مبحث دوم: ازهم‌گسیختگی کانون خانواده. ۷۲
  • گفتار اول: زندگی والدین با یکدیگر. ۷۲
  • گفتار دوم: ازدواج مجدد والدین… ۷۵
  • بند اول: ازدواج پدر. ۷۶
  • بند دوم: داشتن نامادری… ۷۷
  • بند سوم: داشتن ناپدری… ۸۰
  • گفتار سوم: نحوه رفتار والدین با یکدیگر. ۸۱
  • گفتار چهارم: نابسامانی‌های موجود در خانواده. ۸۶
  • بند اول: رابطه والدین با فرزندان.. ۸۷
  • بند دوم: تبعیض در خانواده. ۹۱
  • بند سوم: بزهکاری والدین… ۹۴
  • الف: اعتیاد والدین… ۹۶
  • ب: حبس والدین… ۱۰۰
  • گفتار پنجم: نظارت و رسیدگی والدین… ۱۰۱
  • بند اول: حضور پدر در منزل.. ۱۰۳
  • بند دوم: اشتغال مادر. ۱۰۷
  • بند سوم: میزان توجه و رسیدگی به مشکلات فرزندان.. ۱۰۹
  • بند چهارم: میزان اطلاع والدین از روابط فرزندان.. ۱۱۱
  • بند پنجم: نحوه برخورد والدین در قبال عمل خلاف فرزندان.. ۱۱۴
  • بند ششم: پیگیری والدین جهت اصلاح رفتار فرزندان.. ۱۱۷
  • فصل سوم: نقش رسانه‌های جمعی در بزهکاری اطفال و نوجوانان.. ۱۲۲
  • مبحث اول: رسانه‌ها و تحریک به ارتکاب جرم. ۱۲۲
  • گفتار اول: اشاعه الگوهای تبلیغاتی انحراف آمیز. ۱۲۵
  • بند اول: تبلیغات تجاری… ۱۲۷
  • الف: استفاده از مضامین مبتذل و تصاویر مستهجن… ۱۲۸
  • ب: پورنو گرافی خشونت آمیز. ۱۳۱
  • ج: تبلیغ مصرف‌گرایی… ۱۳۴
  • بند دوم: تبلیغات مذهبی… ۱۳۷
  • بند سوم: تبلیغات سیاسی… ۱۳۹
  • بند چهارم: تبلیغات نفرت‌انگیز. ۱۴۲
  • گفتار دوم: عدم انطباق مضامین رسانه‌ای با وضعیت مخاطبین… ۱۴۵
  • بند اول: ایجاد ترس و اضطراب… ۱۴۷
  • بند دوم: عارضه بلوغ زودرس…. ۱۴۹
  • بند سوم: اختلالات پنداری… ۱۵۴
  • بند چهارم: فرهنگ پذیری انحراف آمیز. ۱۵۵
  • الف: تخریب باورهای مذهبی… ۱۵۸
  • ب: تخریب باورهای ملی… ۱۶۰
  • بند پنجم: بزرگ‌پنداری… ۱۶۲
  • گفتار سوم: قهرمان‌پروری… ۱۶۵
  • گفتار چهارم: خشونت رسانه‌ای… ۱۶۷
  • مبحث دوم: رسانه و تسهیل ارتکاب جرم. ۱۷۳
  • گفتار اول: عادی جلوه دادن بزهکاری… ۱۷۵
  • بند اول: تئوری مشارکت هدایت‌شده. ۱۷۶
  • بند دوم: مصادیق تئوری مشارکت هدایت شده. ۱۷۸
  • الف: بی‌حجابی و بدحجابی… ۱۸۰
  • ب: موسیقی و مبتذل.. ۱۸۴
  • پ: برگزاری و شرکت در مجالس لهو لعب… ۱۸۶
  • گفتار دوم: همسان‌سازی انحراف آمیز رسانه‌ای… ۱۸۸
  • بند اول: روش اجرائی جرم. ۱۹۰
  • بند دوم: رفتار امضائی بزهکار. ۱۹۱
  • گفتار سوم: همسان‌سازی رسانه در رفتار امضایی… ۱۹۳
  • بند اول: کسب عناصر تحصیلی و تکنیکی… ۱۹۵
  • بند دوم: انتقال تجربه و القا اعتماد مجرمانه.. ۱۹۶
  • نتیجه‌گیری و پیشنهادات: ۱۹۹
  • منابع و مآخذ: ۲۰۲

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0