پایان نامه کامل بررسی و مقایسه قابلیت اطمینان زنجیره لجستیک داخلی شرکت ایران خودرو

مقدمه

در طول تاريخ همواره حمل و نقل جداي از توليد بوده و بالعكس. اما در عصر جديد به واسطه گستردگي و افزايش حجم معاملات اقتصادي، حمل و نقل و توليد به يكديگر پيوند خورده­اند. ليكن اين پيوند به هيچ وجه زائيده يك تكامل گريز ناپذير تاريخي يا دارويني نبوده، بلكه اين تكامل به واسطه دركي كه انسان از ماهيت فعاليت­ها و اقدامات تجاري خود داشته در قالب مفهومي به نام لجستيك[۱] شكل گرفته است(عیسایی و مرکز مطالعات و پژوهش­های لجستیکی، ۱۳۹۰، ۲۲۵).

در دهه­های اخیر لجستیک برای سازمان­ها به عنوان موضوعی اجتناب ناپذیر در­آمده و در سبد هزینه­های آن­ها، نقش تعیین­کننده­ای پیدا کرده است، به طوری که فعالیت­های لجستیکی می­تواند تأثیر چشمگیری بر کارآیی و اثربخشی سازمان بگذارد. هدف لجستیک حداقل کردن هزینه­های سازمان با ایجاد مطلوبیت زمانی و مکانی برای کالا می­باشد و این هدف با کمی کنکاش در تمام روش­های لجستیکی قابل رؤیت است. روش­هایی مانند لجستیک ناب[۲]، برون سپاری[۳]، لجستیک مجازی[۴]، لجستیک معکوس[۵]، مدیریت زنجیره تأمین[۶]، لجستیک یکپارچه[۷] و سایر نظریه­ها و روش­های لجستیکی به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان و افزایش بهره­وری و کاهش هزینه­های لجستیکی به عنوان بخش مهمی از هزینه­های تولید یا سازمان می­باشند. این بدان معناست که توجه به لجستیک در سازمان، ضامن ادامه بقا و بی­توجهی به این بخش از سازمان موجب کاهش سهم بازار، کاهش سودآوری و زوال سازمان خواهد گردید(واترز، ۱۳۸۴، ۱).

به نظر می­رسد که یکی از اولویت­های ضروری امروزی برای بسیاری از شرکت­ها، درک لجستیک است و در حال حاضر اغلب طرح­های با اولویت نخست دارای ویژگی لجستیکی مشخص هستند. لجستیک به عنوان فناوری کنترل جریان فیزیکی مواد و کالا و اطلاعات مربوط به آن که توسط یک شرکت ارسال، انتقال و دریافت می­شود؛ ظاهراً به عنوان یک روش سازمانی به نظر می­رسد که بتواند انعطاف­پذیری و واکنش شرکت را در برابر محیطش حفظ کند و بهبود بخشد. لجستیک به منظور حصول اهداف ایده­ آل خود؛ یعنی تداوم(جلوگیری از اتمام موجودی) و روانی(محدود ساختن ظرفیت) تا حدود زیادی نقش کاربردی اولیه خود را پشت سر گذاشته است که این نقش ترکیبی از حمل و نقل، بررسی و تأمین عملیات است. مفهوم زنجیره لجستیک که امروزه به عنوان«زنجيره تأمين» تلقی می­شود، شرکت­ها را قادر می­سازد که جریان را از پایین به بالاکنترل و بهینه نمایند(همان منبع، ۸۸ ).

از طرفی تمامی سازمان­ها خواهان اصلاح زنجيره تأمين خود هستند. آن­ها همواره به دنبال پیشنهادهای جدید و اصول مدیریتی بهتر هستند تا بتوانند هزینه­ها را کاهش داده، خدمات را بهبود بخشیده و به یک مزیت رقابتی دست یابند. اما قبل از آن که آن­ها به طور جدی درباره اصلاحات سخن بگویند، باید این سؤال آسان را بپرسند که چگونه می­توان عملکرد لجستیک را سنجید؟ متأسفانه پاسخ این سؤال آسان نیست. لجستیک، خدمات غیر محسوس ارائه می­دهد وکیفیت آن تا حد زیادی بستگی به ارزیابی ذهنی(نظری) دارد. ما از مشتریان درباره کیفیت خدمات سؤال می­کنیم و پاسخ­های آن­ها نشان می­دهد که آیا سازمان به اهداف خود دست یافته یا خیر. البته، چند ویژگی قابل سنجش وجود دارد، لذا ما سه روش برای قضاوت درباره خدمات لجستیک داریم:

  • دیدگاه­های ذهنی مشتریان و دیگران؛
  • معیارهای قابل اندازه­گیری(کمیت­پذیر) از قبیل: خدمات ارائه ­شده بر­حسب تن یا مشتریان مورد مراجعه؛
  • مقایسه با عملکرد گذشته و غیره(همان منبع، ۱۹۵ و ۱۹۶).

مدیران ازریابی عملکرد باید به صورت مستمر در فکر الگوبرداری زنجیره باشند تا از نتایج بدست آمده، عملکرد داخلی زنجیره را با دیگر عملکرد­های بدست آمده مقایسه نمایند(غضنفری و فتح اله، ۱۳۸۹، ۲۸۷ و ۲۸۸).

[۱] – Logistic

[۲] – Lean Logistics

[۳] – Outsourcing

[۴]-  Virtual Logistics

[۵] – Virtual Logistics

[۶] –  Supply Chain Management(SCM)

] –  Integrated Logistics

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0