پويايي تمرکز صنعتي در صنايع كارخانه اي ايران : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد

پويايي تمرکز صنعتي در صنايع كارخانه اي ايران : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد

سلام به همراهان همیشگی مسترداک . دانشجویان عزیز و گرامی مقطع کارشناسی ارشد رشته اقتصاد امروز برای شما پایان نامه ای جامع و کامل ( پويايي تمرکز صنعتي ) که با تلاش و زحمت دانشجویان سالهای گذشته تهیه و تنظیم شده است، فراهم آوردیم تا بتواند به شما در مسیر رشد کمک کند و بتوانید با موفقیت دوره کارشناسی ارشد را به پایان برسانید.

 

چکیده پويايي تمرکز صنعتي در صنايع كارخانه اي ايران

تحقيق حاضر يك مطالعه از اندازه­گيري تمركز بازار و پويايي تمرکز در صنايع ايران است كه با روش شاخص هرفيندال محاسبه شده است.

اين تحقيق با توجه به نظريه ­هاي مربوط به عوامل موثر بر تمركز صنعتي، معرفي بعضي از شاخص­هاي اندازه­گيري آن (که يکي از متغيرهاي ساختاري است)، و به بررسي وضعيت يکنواخت آن براي صنايع کارخانه­اي ايران در سطح کدهاي چهار رقمي مي­پردازد. در اين مطالعه به تعيين سرعت تعديل تمرکز صنعتي به سمت حالت يکنواخت در دو گروه از صنايع با تمرکز بالا و تمرکز پايين و نيز دو گروه صنايع با شدت تبليغات بالا و پايين پرداخته مي­شود تا سرعت تعديل آن در هر گروه از صنايع معين گردد. بررسي مدل پوياي تمرکز صنعتي از انحراف حالت واقعي و حالت يکنواخت آن؛ با استفاده از شاخص تمرکز هرفيندال و براي نشان دادن تغييرات آن در سال ١٣٨۶ نسبت به سال ١٣٧۸ مدنظر مي­باشد.

اهميت و ضرورت تحقيق پويايي تمرکز صنعتي در صنايع كارخانه اي ايران

تمرکز صنعتي مي­تواند نشان­دهنده ميزان رقابت و انحصار در صنعت باشد. پويايي تمرکز صنعتي از آن جهت اهميت دارد که تغييرات تمرکز را در طول زمان مورد بررسي قرار داده؛ و ميزان انحراف آن را با وضعيت بلندمدت و نحوه حرکت به سمت آن را نشان مي­دهد.

با محاسبه تمرکز در طول زمان مي­توان علاوه بر تعيين درجه تمرکز که ميزان رقابت و انحصار در صنايع را مشخص مي­نمايد، تغييرات آن را نيز معين کرد که آيا صنايع با افزايش تمرکز مواجه شده ­اند يا کاهش و يا بدون تغيير بوده ­اند؟ روشن شدن اين موضوع راهنماي مناسبي براي دولت، سياست­گذاران و اقتصاددانان در تدوين و ارائه سياست­ها مي­باشد.

تمرکز بنگاه­ها در صنعت، مورد توجه اقتصاددانان، بازرگانان، استراتژيست­ها و سازمان‌هاي دولتي است. در بسياري از كشورهاي جهان هر ساله ميزان تمركز بازارها در صنايع مختلف اندازه­ گيري مي­شود كه نتايج آن راهنماي دولت­ها براي سياست­گذاري­هاي صنعتي و اقتصادي، بقاي رقابت و رعايت حقوق مصرف­كنندگان است. اهميت موضوع تمركز در آن است كه در رشته­هاي صنعتي داراي رقابت وسيع، كه قدرت بازار ميان بنگاه­هاي متعددي توزيع شده است، در مقايسه با صنايعي كه ميزان تمركز آنها بالاست، محصول بيشتري توليد مي­شود و قيمت كالاها و خدمات توليدي هم به­طور نسبي پايين­تر است. به عبارت ديگر، اگر سهم محصول توليدي در شاخه­اي از صنعت در بنگاه­هاي متعددي توزيع شده باشد، نتيجه عملكرد آن، محصول بيشتر و قيمت پايين­تر است.

ابونوري و غلامي (۱۳۸۷) آگاهي از درجه تمرکز در يک کشور را حداقل به سه دليل مهم مي­دانند. اول، به اين دليل که تمرکز بيشتر با قدرت انحصاري بالاتر ارتباط داده مي­شود، کشوري با سطح تمرکز بالا مي­تواند از ناهنجاري­هاي اقتصادي محدودکننده رشد، زيان ببيند. دوم، سطح بالاي تمرکز مي­تواند منجر به نوسانات اقتصادي عظيم­تر شود. و در نهايت، تمرکز فعاليت‌هاي اقتصادي در کشور منجر به اخلال­هاي سياسي بالقوه مي­شود. افراد يا بخش‌هايي که فعاليت­هاي اقتصادي متمرکز را کنترل مي­کنند، ممکن است قدرت سياسي عظيمي را بکار برده و از آن، در جهت منافع خود استفاده کنند.

با توجه به اندازه ­گيري شاخص تمرکز بلندمدت، مي­توان ميزان انحراف و اختلاف تمرکز در هر مقطع از زمان را با آن و همچنين ضريب تعديل را محاسبه نمود. سرعت ضريب تعديل بيانگر آن است که تمرکز تحقق­يافته با چه سرعتي به سمت تمرکز بلندمدت حرکت مي­کند.

 

فهرست مطالب پويايي تمرکز صنعتي در صنايع كارخانه اي ايران

  • ۱- کليات                                                                   ۲
  • ۱-۱٫ مقدمه                                                                   ۲
  • ۱-۲٫ اهميت و ضرورت تحقيق                                               ۵
  • ۱-۳٫ هدف تحقيق                                                              ۶
  • ۱-۴٫ سوالات تحقيق                                             ۷
  • ۱-۵٫ فرضيات تحقيق                                               ۷
  • ۱-۶٫ روش تحقيق                                         ۸
  • ۱-۷٫ ساختار پايان­نامه                                       ۸
  • ۲-
  • مروري بر مطالعات انجام شده                   ۹
  • ۲-۲٫ مطالعات انجام شده در خارج               ۱۲
  • ۲-۳٫ مطالعات انجام شده داخلي                              ۱۷
  •   مباني نظري و ساختار الگو         ۲۹
  • ۳-۱٫ مقدمه                                         ۳۰
  • ۳-۲٫ بازار                                ۳۱
  • ۳-۲-۱٫ عناصر و متغيرهاي بازار                                          ۳۲
  • ۳-۳٫ انحصار                                                           ۳۴
  • ۳-۳-۱٫ انواع انحصار و عوامل آن                                  ۳۵
  • ۳-۳-۱-۱٫ مكتب ساختارگرايي                            ۳۶
  • ۳-۳-۱-۲٫ مكتب شيكاگو – يو.سي.ال.اي                           ۳۷
  • ۳-۳-۲٫ نقش ساختار بازار در تجارت خارجي                     ۳۸
  • ۳-۴٫ تمرکز صنعتي                    ۳۹
  • ۳-۴-۱٫ تمرکز کلي و انفرادي (صنعتي)                    ۳۹
  • ۳-۴-۲٫ صرفه ­هاي اقتصادي (صرفه­جويي ناشي از مقياس)              ۴۰
  • ۳-۴-۲-۱٫ روش­هاي تخمين حداقل مقياس کاراي بنگاه               ۴۲
  • ۳-۴-۳٫ اندازه ­گيري تمركز               ۴۲
  • ۳-۴-۴٫ روش­هاي اندازه­گيري تمركز در بازار                     ۴۳
  • ۳-۴-۴-۱٫ معيارهاي مطلق و نابرابري تمرکز                        ۴۴
  • ۳-۴-۵٫ شاخص­هاي اندازه ­گيري تمركز                     ۴۴
  • ۳-۴-۵-۱٫ ملاحظاتي در خصوص شاخص­هاي تمركز                  ۴۴
  • ۳-۴-۶٫ معرفي شاخص­هاي مطلق تمرکز            ۴۶
  • ۳-۴-۶-۱٫ نسبت تمركز چند بنگاه (k بنگاه)              ۴۶
  • ۳-۴-۶-۲٫ شاخص­هاي هانا و کي  (HK)                  ۴۷
  • ۳-۴-۶-۳٫ شاخص هرفيندال- هيرشمن (HHI)               ۴۸
  • ۳-۴-۷٫ محدوديت و مشكلات شاخص­هاي تمركز          ۵۰
  • ۳-۴-۷-۱٫ محدوديت واردات                    ۵۰
  • ۳-۴-۸٫ تغييرات فن­آوري و تمركز               ۵۱
  • ۳-۴-۹٫ تمرکز و سودآوري                         ۵۱
  • ۳-۴-۱۰٫ نظريه­ هاي تمرکز                 ۵۲
  • ۳-۴-۱۰-۱٫ صرفه­جويي ناشي از مقياس و تمرکز (برداشت دترمينيستيکي)                        ۵۲
  • ۳-۴-۱۰-۲٫ برداشت تصادفي تمرکز                          ۵۳
  • ۳-۴-۱۱٫ عوامل موثر بر سطح و تغييرات تمرکز                    ۵۴
  • ۳-۵٫ موانع ورود                      ۵۴
  • ۳-۵-۱٫ انواع موانع ورود        ۵۶
  • ۳-۵-۱-۱٫ علل برونزا                       ۵۶
  • ۳-۵-۱-۲٫ علل درونزا                  ۵۷
  • ۳-۵-۱-۳٫ موانع ورود ساختاري                  ۵۷
  • ۳-۵-۱-۴٫ موانع ورود استراتژيک           ۵۹
  • ۳-۶٫ تفاوت محصول                             ۵۹
  • ۳-۶-۱٫ تبليغات                      ۶۰
  • ۳-۶-۲٫ شدت تبليغات و ساختار بازار              ۶۱
  • ۳-۶-۳٫ تاثير تبليغات بر ساختار بازار                        ۶۲
  • ۳-۶-۳-۱٫ تبليغات و صرفه­هاي مقياس توليد                   ۶۳
  • ۳-۶-۴٫ هزينه­ هاي ثابت و غير قابل بازگشت                      ۶۳
  • ۳-۶-۴-۱٫ هزينه­ هاي غير قابل بازگشت برونزا              ۶۴
  • ۳-۶-۴-۱-۱٫ هزينه ­هاي غير قابل بازگشت برونزا و تمرکز صنعتي                      ۶۵
  • ۳-۶-۴-۲٫ هزينه­ هاي غير قابل بازگشت درونزا                ۶۵
  • ۳-۶-۴-۲-۱٫ هزينه­ هاي غير قابل بازگشت درونزا و تمرکز صنعتي                              ۶۶
  • ۳-۷٫ ضريب تعديل                                      ۶۶
  • ۳-۷-۱٫ ضريب تعديل ثابت و متغير                             ۶۷
  • ۳-۸٫ ساختار الگو                                            ۶۷
  • ۳-۸-۱٫ مدل حالت يکنواخت تمرکز                ۶۹
  • ۳-۸-۲٫ مدل­هاي عدم تعادل تمرکز                       ۷۰
  • ۳-۸-۳٫ معرفي متغيرها                                     ۷۲
  • ۳-۸-۴٫ نمونه زير مجموعه­اي صنايع                       ۷۵
  • برآورد الگو و تحليل نتايج            ۷۷
  • ۴-۱٫ مقدمه                   ۷۸
  • ۴-۲٫ داده­ها               ۷۸
  • ۴-۳٫ معرفي الگوها        ۷۹
  • ۴-۴٫ برآورد الگو                      ۸۰
  • ۴-۴-۱٫ نتايج نمونه کامل صنايع                   ۸۰
  • ۴-۴-۲٫ نتايج نمونه زيرمجموعه­اي صنايع                        ۸۵
  • ۴-۴-۲-۱٫ نتايج برآورد مدل (۲) در دسته ­بندي شدت تبليغات                   ۸۵
  • ۴-۴-۲-۲٫ نتايج برآورد مدل (۳) در دسته­ بندي شدت تبليغات               ۸۶
  • ۴-۴-۲-۳٫ نتايج برآورد مدل (۲) در دسته­ بندي تمرکز                   ۸۹
  • ۴-۴-۲-۴٫ نتايج برآورد مدل (۳) در دسته­ بندي تمرکز                   ۹۱
  • ۴-۵٫ آزمون­هاي الگو                                         ۹۳
  • ۴-۵-۱٫ آزمون خودهمبستگي                           ۹۳
  • الف-۱٫ نمونه کامل صنايع                               ۹۳
  • الف-۱-۱٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۱)                      ۹۳
  • الف-۱-۲٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۲)                      ۹۴
  • الف-۱-۳٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۳)                          ۹۴
  • ب-۱٫ نمونه زير مجموعه­اي صنايع                         ۹۴
  • ب-۱-۱٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۲) با تمرکز بالا                        ۹۴
  • ب-۱-۲٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۳) با تمرکز بالا                     ۹۵
  • ب-۱-۳٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۲) با تمرکز پايين               ۹۵
  • ب-۱-۴٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۳) با تمرکز پايين           ۹۵
  • ب-۱-۵٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۲) با تبليغات بالا                         ۹۵
  • ب-۱-۶٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۳) با تبليغات بالا                 ۹۶
  • ب-۱-۷٫ آزمون خودهمبستگي مدل (۲) با تبليغات پايين                           ۹۶
  • ۴-۵-۲٫ آزمون واريانس ناهمساني                           ۹۷
  • الف-۲٫ نمونه کامل صنايع                   ۹۷
  • الف-۲-۱٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۱)                ۹۷
  • الف-۲-۲٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۲)                ۹۸
  • الف-۲-۳٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۳)                  ۹۸
  • ب-۲٫ نمونه زير مجموعه­اي صنايع              ۹۸
  • ب-۲-۱٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۲) با تمرکز بالا                ۹۹
  • ب-۲-۲٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۳) با تمرکز بالا             ۹۹
  • ب-۲-۳٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۲) با تمرکز پايين            ۹۹
  • ب-۲-۴٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۳) با تمرکز پايين               ۹۹
  • ب-۲-۵٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۲) با تبليغات بالا                    ۱۰۰
  • ب-۲-۶٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۳) با تبليغات بالا                  ۱۰۰
  • ب-۲-۷٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۲) با تبليغات پايين                   ۱۰۰
  • ب-۲-۸٫ آزمون واريانس ناهمساني مدل (۳) با تبليغات پايين                      ۱۰۱
  • ۴-۵-۳٫ آزمون والد                              ۱۰۱
  • خلاصه و نتيجه­ گيري                ۱۰۲
  • ۵-۱٫ مقدمه                            ۱۰۳
  • ۵-۲٫ خلاصه                  ۱۰۳
  • ۵-۳٫ نتيجه ­گيري                 ۱۰۴
  • ۵-۴٫ پيشنهادها                       ۱۰۷
  • ۵-۵٫ پيشنهادهايي براي مطالعات آتي                           ۱۰۷
  • ۵-۶٫ محدوديت­هاي تحقيق                ۱۰۸
  • منابع                            ۱۰۹
  • منابع آماري                    ۱۰۹
  • منابع فارسي                       ۱۰۹
  • منابع انگليسي                     ۱۱۱
  • پيوست                 ۱۱۴
  1. طبقه­ بندي فعاليت­هاي اقتصادي ايران ( بر اساس ISIC, Rev. 3,1)   ۱۱۴
  2. شاخص هرفيندال محاسبه شده برای ۹۴ صنعت ۱۲۰
  3. محاسبه نرخ سالانه تعديل ۱۲۲
  • فهرست جداول

  • جدول (۴-۱)، نتايج مدل يکنواخت (۱) و مدل (۲) با λ ثابت                                                ۸۱
  • جدول (۴-۲)، نتايج برآورد مدل (۳) با λ متغير                                                 ۸۳
  • جدول (۴-۳)، ميانگين شاخص هرفيندال محاسبه شده                                  ۸۴
  • جدول (۴-۴)، نتايج زيرمجموعه­اي مدل (۲) با λ ثابت                                         ۸۶
  • جدول (۴-۵)، نتايج برآورد زيرمجموعه­اي مدل (۳) با λ متغير                        ۸۷
  • جدول (۴-۶)، نتايج λ ثابت در حالات مختلف «مدل (۲)»                                         ۸۹
  • جدول (۴-۷)، نتايج λ متغير در حالات مختلف «مدل (۳)»                               ۸۹
  • جدول (۴-۸)، نتايج برآورد زيرمجموعه­اي مدل (۲) با λ ثابت                                ۹۰
  • جدول (۴-۹)، نتايج برآورد زيرمجموعه­اي مدل (۳) با λ متغير                       ۹۱
  • جدول (۴-۱۰)، نتايج λ ثابت در حالات مختلف «مدل (۲)»                                                 ۹۲
  • جدول (۴-۱۱)، نتايج λ متغير در حالات مختلف «مدل (۳)»                                                ۹۲
  • جدول (۴-۱۲)، آزمون براش- گادفري                                                                             ۹۳
  • جدول (۴-۱۳)،  آزمون براش- گادفري                                         ۹۴
  • جدول (۴-۱۴)،  آزمون براش- گادفري                                                            ۹۴
  • جدول (۴-۱۵)،  آزمون براش- گادفري                                                ۹۴
  • جدول (۴-۱۶)،  آزمون براش- گادفري                                                    ۹۵
  • جدول (۴-۱۷)،  آزمون براش- گادفري                                              ۹۵
  • جدول (۴-۱۸)،  آزمون براش- گادفري                                            ۹۵
  • جدول (۴-۱۹)،  آزمون براش- گادفري                                                         ۹۶
  • جدول (۴-۲۰)،  آزمون براش- گادفري                                                 ۹۶
  • جدول (۴-۲۱)،  آزمون براش- گادفري                                        ۹۶
  • جدول (۴-۲۲)،  آزمون براش- گادفري                                                    ۹۶
  • جدول (۴-۲۳)، آزمون براش- پاگان- گادفري                     ۹۷
  • جدول (۴-۲۴)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                    ۹۸
  • جدول (۴-۲۵)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                    ۹۸
  • جدول (۴-۲۶)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                    ۹۹
  • جدول (۴-۲۷)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                    ۹۹
  • جدول (۴-۲۸)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                    ۹۹
  • جدول (۴-۲۹)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                   ۱۰۰
  • جدول (۴-۳۰)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                   ۱۰۰
  • جدول (۴-۳۱)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                   ۱۰۰
  • جدول (۴-۳۲)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                   ۱۰۰
  • جدول (۴-۳۳)، آزمون براش- پاگان- گادفري                                                                   ۱۰۱

 

 

 

 

 

 

 

مسترداک | آموزش زبان انگلیسی | اپلیکیشن | بانک اطلاعات | برنامه نویسی و طراحی وب سایت | قالب و افزونه | پایان نامه دکترا | تاریخ | تربیت بدنی | جغرافیا | حسابداری | حقوق | رشته های پزشکی | پزشکی | روانشناسی | زبان و ادبیات فارسی | علوم تربیتی | فقه و مبانی حقوق اسلامی | کشاورزی | کلام تطبیقی | مدیریت | پایان نامه کارشناسی | پایان نامه کارشناسی ارشد | تربیت بدنی | علوم انسانی | اقتصاد | تاریخ | باستان شناسی | جغرافیا | حقوق | رشته حسابداری | روانشناسی | زبان و ادبیات عربی | زبان و ادبیات فارسی | علوم اجتماعی | علوم تربیتی | علوم سیاسی | فقه و حقوق اسلامی | کتابداری و اطلاع رسانی | مدیریت | علوم پایه | زمین شناسی | زیست شناسی | شیمی | فنی و مهندسی | برق | صنایع غذایی | عمران | کامپیوتر و فناوری اطلاعات | کشاورزی | هنر و معماری | معماری | پروژه آموزشی | تحقیق و جزوات آموزشی | ترجمه مقالات ISI | طرح توجیهی | کتاب | گزارش کارآموزی | نرم افزار |

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

0