گویش لری بختیاری مسجدسلیمان وگویش شوشتری در استان خوزستان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی همگانی
پایان نامه
دانلود پایان نامه
دانلود پایان نامه روانشناسی
قالب پایان نامه
دانلود پایان نامه های خارجی
دانلود پایان نامه رایگان
ایران داک
دانلود رایگان پایان نامه
دانلود رایگان مقاله
مقاله
گزارش کارآموزی
تحقیق
جزوات آموزشی
دانلود پایان نامه دکترا
دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد
دانلود پایان نامه کارشناسی
پرسش نامه
پاورپوینت
گویش لری بختیاری مسجدسلیمان وگویش شوشتری در استان خوزستان : پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان شناسی همگانی
Affiliates , Affiliate , Affiliates Program , Affiliates Markting , Affiliates Manager , Affiliates Link , Affiliates and Subsidiaries , Affiliate Marketing Websites , Partners , Partner , Partner Affiliate , Partner Ship , Partners Login , Partners Group , Best Affiliates , Best Partners , Best Affiliates Program , Best Partners Program
این بار با پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رشته زبانشناسی همگانی با موضوع “ گویش لری بختیاری مسجدسلیمان وگویش شوشتری در استان خوزستان ” در خدمت شما دانشجویان گرامی هستیم. در زیر چکیده ای از این پایان نامه ارزشمند آمده است که با خواندن آن به ارزش این پایان نامه پی خواهید برد. همچنین برای برای دسترسی به فایل متن کامل پایان نامه رشته زبانشناسی همگانی ، می توانید از لینک زیر اقدام نمایید.
چکیده پایان نامه آماده گویش لری بختیاری مسجدسلیمان وگویش شوشتری در استان خوزستان
مطالعه و بررسی زبان از آغاز قرن بیستم زبانشناسی ساختگرا نام گرفت که به مطالعه علمی زبان خارج از بافت و محیط میپردازد و واقعیات آنرا توصیف میکند.
گویش شناسی نیز شاخهای از زبانشناسی اجتماعی است که به مطالعه گونه های نظاممند زبان میپردازد و این گونههای زبانی که بخشی از فرهنگ ملی هستند و باید محافظت شوند. از این رو این پژوهش به بررسی مقابلهای گویش لری بختیاری مسجدسلیمان و شوشتری که جزء گروه زبانهای ایرانی جنوب غربی هستند، پرداخته و تفاوتهای آوایی، صرفی، نحوی و واژگانی این دو گویش و فارسی معیار را مورد مطالعه، مقایسه و توصیف همزمانی قرارداده است.
براساس تجزیه و تحلیلی که بر روی دادههای جمع آوری وآوانویسی شده به عمل آمده است، تفاوتهای آوایی، صرفی و واژگانی در این دو گویش و فارسی معیار قابل ملاحظه است در حالیکه از لحاظ نحوی تفاوت چندانی وجود ندارد. طرح کلی پایان نامه براساس کتاب گویش کلاردشت تألیف دکتر ایران کلباسی و کتاب ساخت زبان فارسی تالیف دکتر آزیتا افراشی به روش توصیفی و مقایسهای میباشد.
این پایان نامه مشتمل بر پنج فصل کلیات پژوهش، پیشینه پژوهش، روش پژوهش، تجزیه و تحلیل دادهها و نتایج، پیشنهادها و کاربردهاست و در نهایت، منابع و مأخذ، پیوستها و چکیده به انگلیسی قرار گرفته است.
کلید واژه ها: زبان، زبان معیار، گویششناسی، گویش، گویش لری بختیاری مسجدسلیمان، گویش شوشتری.
اهمیت و هدف پژوهش
سرزمین ایران از دیرباز دارای گویشها و لهجه های متفاوتی بوده است ، اما اکنون روز به روز این تنوع و تکثیر گویشها به سود گویش معیار رنگ میبازد در واقع این ضایعه ای است برای زبانشناسی ایرانی. گردآوری واژگان محلی و تهیة واژه نامه توسط افراد بومی و غیر بومی سابقهای نسبتاَ طولانی دارد. چنان که امروز شمار درخور ملاحظه ای از این نوع فرهنگها دردست است. بررسی و توصیف زبانشناختی پارهای از گویشهای محلی توسط برخی جهانگردان، مأموران سیاسی، خاورشناسان و همچنین پژوهشگران داخلی و نیز دانشجویان، به صورت کتاب و پایاننامه های تحصیلی، انجام شده است که خود سرمایه های علمی گرانبهایی به شمار میروند، اما آرزوی دیرینة بسیاری از پژوهشگران زبانهای ایرانی در مورد بررسی زبان شناختی فراگیر و همه جانبه زبانها و گویشها و لهجه های رایج در پهنة جغرافیایی امروز ایران تاکنون جامعة عمل نپوشیده است. چنین بررسی فراگیری فواید علمی بسیاری دربردارد. از آن جمله دسته بندی گویشها براساس مرزهای زبانی، تهیه نقشه زبان شناختی و اطلس گویش شناسی، فراهم نمودن بانک اطلاعات زبانی برای کمک به فارسی پژوهان، تاریخ پژوهان، واژه پژوهان و بسیاری دیگر از پژوهندگان است (ثمره،۱۳۸۱: ۱۳۶).
هویّت هر فرهنگ ریشه در زبان آن دارد و فرهنگ ایرانی از این قاعده مستثنی نیست. سرزمین ایران منبع غنی از گویشهای متنوع را در خود جای داده است که شناخت، گردآوری و معرفی آنها میتواند مواد و منابع عظیمی را برای مطالعات زبان شناسی، مردم شناسی و شناخت هر چه بهتر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم فراهم آورد؛ به ویژه که تحولات سریع و بی وقفه در دنیای امروز، خرده فرهنگها و گویشها را به سرعت از صحنه خارج میسازد و هر قصور و تعللی در گردآوری گویشها ، زیان جبران ناپذیری به تاریخ و فرهنگ مردم وارد می سازد (شیری،۱۳۸۶: ۴۵).
زبان یا گویش پدیدهای است که با انسان و حیات او کاملاً مرتبط است، به طوری که شناخت علمی و توصیف آن به شناخت انسان و جهان کمک میکند. علاوه بر آن گویشهای محلی گنجینه های ارزشمندی از واژهها و اصطلاحات هستند که هم باعث غنای زبان و گویش معیار میشوند و هم در شناسایی گذشتة زبان و سیر تحولات آن محققان را یاری خواهند کرد (همان، ۴۱).
زبان گفتاری به خاطر طبیعت خود ناپایدار و گذرا است از اینرو تمایل انسان جهت ثبت و نگهداری دائمیتر یافته های خود باید انگیزه اولیة او در رشد و تکامل علائم و کتیبه ها و در نهایت حفظ زبان گفتاری باشد (یول،۱۹۸۵: ۶).
فهرست پایان نامه آماده گویش لری بختیاری مسجدسلیمان وگویش شوشتری:
فهرست جدولها…………………….. ز
فهرست نمودارها…………………………س
نشانههای آوایی….ص
توصیف آوایی………………ض
نشانههای قراردادی……………………….ط
چکیده……. ظ
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه .۱
اهمیت و هدف پژوهش ۲
بیان مسئله ۴
پرسشهای پژوهش ۵
فرضیههای پژوهش ۵
محدودیتهای پژوهش……………………………………………………………………………………۶
کلید واژهها ۶
فصل دوم: پیشینه پژوهش
۲-۱٫ مبانی نظری و موقعیتی-زبانی پژوهش ۷
۲-۱-۱٫ مقدمه …………………………………………………………………………………………………..۷
۲-۱-۲٫ تاریخچهای بر زبان و گویششناسی……………………………………………………………۷
۲-۱-۲-۱٫زبان………………………………………………………………………………………………..۱۰
۲-۱-۲-۲٫زبان معیار………………………………………………………………………………………..۱۱
۲-۱-۲-۳٫گویششناسی……………………………………………………………………………………۱۳
۲-۱-۲-۴٫گویش……………………………………………………………………………………………..۱۴
۲-۱-۳٫ عوامل دگرگونی زبانها و گویشهاولهجهها…………………………………………………۱۶
۲-۱-۴٫ طبقه بندی زبانها از نظر نشانههای فاعلی و مفعولی…………………………………….۱۷
۲-۱-۵٫ موقعیت، زبان و قومیت استان خوزستان……………………………………………………..۱۸
۲ -۱-۶٫ گویش لری بختیاری ، موقعیت و قومیت مسجدسلیمان……………………………….۱۸
۲-۱-۷٫ گویش شوشتری و موقعیت و قومیت شوشتر……………………………………………..۱۹
۲-۲٫ مبانی عملی پژوهش……………………………………………………………………………………………۱۹
۲-۲-۱٫ مقدمه……………………………………………………………………………………………………….۱۹
۲-۲-۲٫ تاریخچه مطالعات انجام شده در مورد گویشهای ایرانی…………………………………۲۰
۲-۲-۳٫ پژوهشهای صورت گرفته در زمینه گویش بختیاری………………………………………۲۲
۲-۲-۳-۱٫مقاله و کتاب……………………………………………………………………………………. ۲۳
۲-۲-۳-۲٫پایاننامه…………………………………………………………………………………………….۲۵
۲-۲-۴٫ پژوهشهای صورت گرفته در زمینه گویش شوشتری…………………………………….۳۱
۲-۲-۴-۱٫مقاله و کتاب……………………………………………………………………………………..۳۱
۲-۲-۴-۲٫پایاننامه……………………………………………………………………………………………۳۱
فصل سوم : روش پژوهش
۳-۱٫ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………….۳۳
۳-۲٫ جامعه آماری…………………………………………………………………………………………………………۳۳
۳-۳٫ روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………۳۳
۳-۴٫ ابزارهای جمع آوری اطلاعات……………………………………………………………………………….۳۴
۳-۵٫ تکنیکهای مورد استفاه برای تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………..۳۴
۳-۶٫ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………..۳۴
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱٫ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………۳۵
۴-۲٫ بررسی آواشناختی و واجشناختی…………………………………………………………………………۳۵
۴-۲-۱٫ همخوانها……………………………………………………………………………………………………۳۶
۴-۲-۱-۱٫ واجهای همخوانی………………………………………………………………………………۳۶
۴-۲-۱-۲٫ واجهای همخوانی مشترک در دو گویش……………………………………………….۳۶
۴-۲-۱-۳٫ واجهای همخوانی مختص لری بختیاری مسجدسلیمان……………………………۳۹
۴-۲-۱-۴٫ واجهای همخوانی مختص شوشتری…………………………………………………….۴۰
۴-۲-۱-۵٫ واجگونههای همخوانی……………………………………………………………………….۴۰
۴-۲-۱-۶٫ همخوانهای میانجی…………………………………………………………………………….۴۱
۴-۲-۱-۷٫ جدول واجهای همخوانی…………………………………………………………………….۴۲
۴-۲-۲٫ واکهها………………………………………………………………………………………………………..۴۳
۴-۲-۲-۱٫ واجهای واکهای…………………………………………………………………………………..۴۳
۴-۲-۲-۲٫ واجگونههای واکهای……………………………………………………………………………۴۴
۴-۲-۲-۳٫ واکههای مرکب(دوگانه)……………………………………………………………………….۴۷
۴-۲-۲-۴٫ واکههای میانجی…………………………………………………………………………………۴۸
۴-۲-۲-۵٫ نمودارهای واکهای………………………………………………………………………………۴۸
۴-۲-۳٫ ساختمان هجا………………………………………………………………………………………………۴۹
۴-۲-۴٫ تکیه…………………………………………………………………………………………………………. ۵۰
۴-۲-۵٫ فرآیندهای واجی………………………………………………………………………………………….۵۲
۴-۲-۵-۱٫ همگونی…………………………………………………………………………………………….۵۲
۴-۲-۵-۲٫ ناهمگونی…………………………………………………………………………………………..۵۶
۴-۲-۵-۳٫ حذف………………………………………………………………………………………………..۵۷
۴-۲-۵-۴٫ اضافه…………………………………………………………………………………………………۶۰
۴-۲-۵-۵٫ قلب…………………………………………………………………………………………………..۶۰
۴-۲-۵-۶٫ ابدال………………………………………………………………………………………………….۶۱
۴-۲-۵-۶-۱٫ ابدال در همخوانها…………………………………………………………………….۶۱
۴-۲-۵-۶-۲٫ ابدال در واکهها………………………………………………………………………….۶۴
۴-۲-۶٫ تفاوتهای آوایی بین دو گویش لری بختیاری مسجدسلیمان و شوشتری…………….۶۶
۴-۲-۶-۱٫ تفاوتهای همخوانی بین دو گویش………………………………………………………۶۷
۴-۲-۶-۲٫ تفوت های واکهای بین دو گویش…………………………………………………………۷۰
۴-۳٫ صرف(ساخت واژه)…………………………………………………………………………………………….۷۲
۴-۳-۱٫ ساخت تصریفیواژه…………………………………………………………………………………….۷۲
۴-۳-۱-۱٫ اسم…………………………………………………………………………………………………..۷۲
۴-۳-۱-۱-۱٫ نشانههای مفرد و جمع………………………………………………………………..۷۳
۴-۳-۱-۱-۲٫ نشانه اضافه……………………………………………………………………………….۷۵
۴-۳-۱-۱-۳٫ نشانة معرفه و نکره…………………………………………………………………….۷۶
۴-۳-۱-۱-۴٫ نشانه ندا……………………………………………………………………………………۷۶
۴-۳-۱-۱-۵٫ نشانه مفعول بیواسطه………………………………………………………………..۷۷
۴-۳-۱-۱-۶٫ نشانه واژه بست…………………………………………………………………………۷۸
۴-۳-۱-۲٫ ضمیر………………………………………………………………………………………………..۷۸
۴-۳-۱-۲-۱٫ ضمیر شخصی……………………………………………………………………………۷۹
یک- ضمیر شخصی آزاد…………………………………………………………………………….۷۹
دو- ضمیر شخصی پیوسته………………………………………………………………………….۸۱
۴-۳-۱-۲-۲٫ ضمیر اشاره………………………………………………………………………………۸۴
۴-۳-۱-۲-۳٫ ضمیر اشاره تأکیدی……………………………………………………………………۸۴
۴-۳-۱-۲-۴٫ ضمیر متقابل……………………………………………………………………………..۸۴
۴-۳-۱-۲-۵٫ ضمیر پرسشی……………………………………………………………………………۸۴
۴-۳-۱-۲-۶٫ ضمیر مبهم………………………………………………………………………………..۸۵
۴-۳-۱-۲-۷٫ ضمیر مشترک……………………………………………………………………………۸۵
۴-۳-۱-۳٫ صفت………………………………………………………………………………………………..۸۶
۴-۳-۱-۳-۱٫ صفت قاموسی……………………………………………………………………………۸۶
یک-صفت ساده……………………………………………………………………………………….۸۷
دو-صفت تفضیلی…………………………………………………………………………………….۸۷
سه-صفت عالی………………………………………………………………………………………..۸۸
۴-۳-۱-۳-۲٫ صفت اشاره……………………………………………………………………………….۸۸
۴-۳-۱-۳-۳٫ صفت اشاره تأکیدی……………………………………………………………………۸۸
۴-۳-۱-۳-۴٫ صفت پرسشی……………………………………………………………………………۸۹
۴-۳-۱-۳-۵٫ صفت مبهم………………………………………………………………………………..۸۹
۴-۳-۱-۳-۶٫ صفت تعجبی……………………………………………………………………………..۸۹
۴-۳-۱-۳-۷٫ صفت عددی……………………………………………………………………………..۹۰
۴-۳-۱-۴٫ اعداد…………………………………………………………………………………………………۹۰
۴-۳-۱-۴-۱٫ عدد اصلی…………………………………………………………………………………۹۰
۴-۳-۱-۴-۲٫ عدد ترتیبی………………………………………………………………………………..۹۱
۴-۳-۱-۴-۳٫ عدد کسری……………………………………………………………………………… ۹۱
۴-۳-۱-۵٫ قید…………………………………………………………………………………………………..۹۲
۴-۳-۱-۵-۱٫ قید زمان…………………………………………………………………………………..۹۲
۴-۳-۱-۵-۲٫ قید مکان………………………………………………………………………………….۹۲
۴-۳-۱-۵-۳٫ قید پرسش……………………………………………………………………………….۹۲
۴-۳-۱-۵-۴٫ قید کیفیت یا حالت……………………………………………………………………۹۳
۴-۳-۱-۵-۵٫ قید مقدار………………………………………………………………………………….۹۳
۴-۳-۱-۵-۶٫ قید نفی………………………………………………………………………………….. ۹۳
۴-۳-۱-۵-۷٫ قید تأکید………………………………………………………………………………….۹۴
۴-۳-۱-۵-۸٫ قید ترتیب……………………………………………………………………………… .۹۴
۴-۳-۱-۵-۹٫ قید شک و تردید………………………………………………………………………۹۴
۴-۳-۱-۵-۱۰٫ قید استثناء……………………………………………………………………………..۹۴
۴-۳-۱-۵-۱۱٫ قید تمنّا و آرزو………………………………………………………………………۹۴
۴-۳-۱-۵-۱۲٫ قید تعجّب…………………………………………………………………………… ۹۵
۴-۳-۱-۵-۱۳٫ قید تکرار یا افزایش………………………………………………………………..۹۵
۴-۳-۱-۶٫ نقش نماها………………………………………………………………………………………..۹۵
۴-۳-۱-۶-۱٫ حروف اضافه…………………………………………………………………………..۹۵
۴-۳-۱-۶-۲٫ حروف ربط……………………………………………………………………………..۹۸
یک-حروف ربط همپایه ساز…………………………………………………………………….۹۸
دو-حروف ربط پیروساز………………………………………………………………………..۱۰۱
۴-۳-۱-۷٫ اصوات…………………………………………………………………………………………..۱۰۱
۴-۳-۱-۸٫ فعل……………………………………………………………………………………………….۱۰۲
۴-۳-۱-۸-۱٫ ستاک حال……………………………………………………………………………..۱۰۲
۴-۳-۱-۸-۲٫ ستاک گذشته………………………………………………………………………….۱۰۳
یک- وند زمان گذشته در گويش لري بختیاري مسجد سليمان و شوشتري……۱۰۳
دو- وند زمان گذشته مختص گويش شوشتري…………………………………………۱۰۵
۴-۳-۱-۹٫ مصدر…………………………………………………………………………………………….۱۰۶
۴-۳-۱-۱۰٫ اسم مفعول(صفت مفعولی)……………………………………………………………..۱۰۶
۴-۳-۱-۱۱٫ وندهای تصریفی فعل……………………………………………………………………..۱۰۶
۴-۳-۱-۱۱-۱٫ وند زمان گذشته……………………………………………………………………۱۰۶
۴-۳-۱-۱۱-۲٫ وند وجه……………………………………………………………………………..۱۰۷
یک-وند وجه امری………………………………………………………………………………۱۰۷
دو-وند وجه التزامی…………………………………………………………………………….۱۰۷
۴-۳-۱-۱۱-۳٫ وند نمود(استمرار)………………………………………………………………..۱۰۸
۴-۳-۱-۱۱-۴٫ وند نفی………………………………………………………………………………۱۰۹
۴-۳-۱-۱۱-۵٫ وند سببی…………………………………………………………………………….۱۱۲
۴-۳-۱-۱۱-۶٫ وند شخصی………………………………………………………………………..۱۱۲
۴-۳-۱-۱۲٫ انواع فعل از نظر زمان وجه و نمود………………………………………………….۱۱۶
۴-۳-۱-۱۲-۱٫ آینده…………………………………………………………………………………..۱۱۶
۴-۳-۱-۱۲-۲٫ حال ساده(استمرار، اخباری)…………………………………………………..۱۱۶
۴-۳-۱-۱۲-۳٫ حال التزامی………………………………………………………………………….۱۱۷
۴-۳-۱-۱۲-۴٫ حال در حال انجام………………………………………………………………..۱۱۸
۴-۳-۱-۱۲-۵٫ امر………………………………………………………………………………………۱۱۹
۴-۳-۱-۱۲-۶٫ گذشته ساده…………………………………………………………………………۱۲۰
۴-۳-۱-۱۲-۷٫ گذشته استمراری………………………………………………………………….۱۲۱
۴-۳-۱-۱۲-۸٫ گذشته نقلی…………………………………………………………………………۱۲۲
۴-۳-۱-۱۲-۹٫ گذشته دور(بعید)………………………………………………………………….۱۲۳
۴-۳-۱-۱۲-۱۰٫ گذشته التزامی…………………………………………………………………….۱۲۴
۴-۳-۱-۱۲-۱۱٫ گذشته در حال انجام…………………………………………………………..۱۲۵
۴-۳-۱-۱۳٫ فعل سببی…………………………………………………………………………………….۱۲۶
۴-۳-۱-۱۴٫ فعل معلوم و مجهول……………………………………………………………………..۱۲۶
۴-۳-۱-۱۵٫ فعل لازم و متعدی………………………………………………………………………..۱۲۶
۴-۳-۱-۱۶٫ افعال خاص…………………………………………………………………………………۱۲۷
۴-۳-۱-۱۷٫ افعال معین…………………………………………………………………………………..۱۳۳
۴-۳-۱-۱۸٫ افعال شبه معین…………………………………………………………………………….۱۳۴
۴-۳-۱-۱۹٫ ساخت اشتقاقی واژه……………………………………………………………………..۱۳۸
۴-۳-۱-۱۹-۱٫ فعل از نظر ساخت اشتقاقی…………………………………………………..۱۳۸
یک- فعل ساده…………………………………………………………………………………….۱۳۸
دو- فعل مشتق…………………………………………………………………………………….۱۳۹
سه- فعل مرکب…………………………………………………………………………………..۱۳۹
۴-۳-۱-۱۹-۲٫ پیشوندهای اشتقاقی فعل………………………………………………………..۱۳۹
۴-۳-۱-۱۹-۳٫ انواع جزء غیرفعلی در فعل مرکب…………………………………………..۱۴۰
۴-۳-۱-۱۹-۴٫ واژههای غیر فعلی از نظر ساخت اشتقاقی………………………………..۱۴۱
۴-۳-۱-۱۹-۵٫ وندهای اشتقاقی……………………………………………………………………۱۴۲
یک- پیشوندهای اشتقاقی مشترک هردو گویش………………………………………..۱۴۲
دو- پسوندهای اشتقاقی مشترک هر دو گویش………………………………………….۱۴۳
سه- پسوندهای اشتقاقی مختص گویش لری بختیاری مسجدسلیمان…………….۱۴۹
چهار- پسوندهای اشتقاقی مختص گویش شوشتری…………………………………..۱۵۰
۴-۳-۱-۱۹-۶٫ انواع واژههای مرکب……………………………………………………………….۱۵۱
یک- اضافهای…………………………………………………………………………………………۱۵۲
دو- اضافه مقلوبی……………………………………………………………………………………۱۵۲
سه- همراه با عنصر فعلی………………………………………………………………………….۱۵۲
چهار- پیش وابستهای………………………………………………………………………………۱۵۳
پنج- جمله گونهای…………………………………………………………………………………۱۵۳
شش- پیوندار………………………………………………………………………………………..۱۵۴
هفت- حرف اضافهدار…………………………………………………………………………….۱۵۵
هشت- حرف ربطدار……………………………………………………………………………..۱۵۵
نه- مکرّر……………………………………………………………………………………………..۱۵۵
ده- اتباع……………………………………………………………………………………………….۱۵۶
۴-۴٫ نحو……………………………………………………………………………………………………………….۱۵۷
۴-۴-۱٫ انواع گروه در جمله…………………………………………………………………………………۱۵۸
۴-۴-۱-۱٫ گروه اسمی……………………………………………………………………………………۱۵۸
۴-۴-۱-۱-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه اسمی……………………………………….۱۶۴
۴-۴-۱-۱-۲٫ جایگاه نحوی گروه اسمی………………………………………………………۱۶۵
۴-۴-۱-۱-۳٫ مقایسه ساخت گروه اسمی در گویش لری بختیاری مسجدسلیمان
و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها…………………………………………..۱۶۶
۴-۴-۱-۲٫ گروه صفتی……………………………………………………………………………………۱۶۹
۴-۴-۱-۲-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه صفتی……………………………………….۱۷۱
۴-۴-۱-۲-۲٫ جایگاه نحوی گروه صفتی………………………………………………………۱۷۳
۴-۴-۱-۲-۳٫ مقایسه ساخت گروه صفتی در گویش لری بختیاری مسجدسلیمان
و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها………………………………………….۱۷۴
۴-۴-۱-۳٫ گروه حرف اضافهای………………………………………………………………………۱۷۶
۴-۴-۱-۳-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه حرف اضافهای…………………………..۱۷۸
۴-۴-۱-۳-۲٫ جایگاه نحوی گروه حرف اضافهای…………………………………………..۱۷۸
۴-۴-۱-۳-۳٫ مقایسه ساخت گروه حرف اضافهای در گویش لری بختیاری
مسجدسلیمان و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها…………………………۱۸۱
۴-۴-۱-۴٫ گروه قیدی…………………………………………………………………………………….۱۸۴
۴-۴-۱-۴-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه قیدی………………………………………..۱۸۶
۴-۴-۱-۴-۲٫ جایگاه نحوی گروه قیدی……………………………………………………….۱۸۸
۴-۴-۱-۴-۳٫ مقایسه ساخت گروه قیدی درگویش لری بختیاری مسجدسلیمان
و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها ……………………………………………۱۸۹
۴-۴-۱-۵٫ گروه فعل………………………………………………………………………………………۱۹۱
۴-۴-۱-۵-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه فعل…………………………………………..۱۹۵
۴-۴-۱-۵-۲٫ جایگاه نحوی گروه فعل…………………………………………………………..۱۹۶
۴-۴-۱-۵-۳٫ مقایسه ساخت گروه فعل درگویش لری بختیاری مسجدسلیمان
و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها………………………………………………۱۹۸
۴-۴-۱-۶٫ گروه فعلی………………………………………………………………………………………..۲۰۰
۴-۴-۱-۶-۱٫ روابط وابستگی در سطح گروه فعلی…………………………………………….۲۰۲
۴-۴-۱-۶-۲٫ جایگاه نحوی گروه فعلی……………………………………………………………۲۰۴
۴-۴-۱-۶-۳٫ مقایسه ساخت گروه فعلی درگویش لری بختیاری مسجدسلیمان
و شوشتری براساس نظریه اصول و پارامترها………………………………………………..۲۰۵
۴-۴-۲٫جمله و اجزای آن……………………………………………………………………………………۲۰۷
۴-۴-۳٫ سلسله مراتب ساختاری جملهها………………………………………………………………۲۰۹
۴-۴-۴٫ تطابق فاعل و فعل از نظر شخص و شمار…………………………………………………۲۱۱
۴-۴-۵٫ انواع مفعول…………………………………………………………………………………………..۲۱۱
۴-۴-۵-۱٫ مفعول بی واسطه………………………………………………………………………..۲۱۲
۴-۴-۵-۲٫ مفعول با واسطه………………………………………………………………………….۲۱۲
۴-۴-۶٫ جمله با فعل اسنادی(ربطی)…………………………………………………………………..۲۱۳
۴-۴-۷٫ انواع جمله از نظر تعداد فعل………………………………………………………………….۲۱۴
۴-۴-۷-۱٫ جمله ساده………………………………………………………………………………….۲۱۴
۴-۴-۷-۲٫ جمله مرکب (مرکب همپایهای)……………………………………………………..۲۱۵
۴-۴-۷-۳٫ جمله مشتق (مرکب ناهمپایهای)…………………………………………………….۲۱۷
۴-۴-۷-۳-۱٫ بند وابسته وصفی………………………………………………………………..۲۱۸
۴-۴-۷-۳-۲٫ بند وابسته مفعولی……………………………………………………………….۲۱۹
۴-۴-۷-۳-۳٫ بند وابسته متممی………………………………………………………………..۲۲۱
۴-۴-۷-۳-۴٫ بند وابسته مضافالیهی…………………………………………………………۲۲۲
۴-۴-۷-۳-۵٫ بند وابسته قیدی………………………………………………………………….۲۲۳
۴-۴-۸٫ جمله شرطی……………………………………………………………………………………۲۲۶
۴-۴-۹٫ انواع جمله از نظر وجه……………………………………………………………………..۲۲۷
۴-۴-۹-۱٫ خبری…………………………………………………………………………………….۲۲۷
۴-۴-۹-۲٫ پرسشی………………………………………………………………………………….۲۲۸
۴-۴-۹-۳٫ امری……………………………………………………………………………………..۲۳۱
۴-۴-۹-۴٫ التزامی…………………………………………………………………………………..۲۳۳
۴-۴-۱۰٫ انواع جمله از نظر آهنگ………………………………………………………………….۲۳۶
۴-۴-۱۰-۱٫ افتان……………………………………………………………………………………۲۳۶
۴-۴-۱۰-۲٫ خیزان………………………………………………………………………………….۲۳۷
۴-۴-۱۰-۳٫ خیزان-افتان…………………………………………………………………………۲۳۷
۴-۴-۱۱٫ روابط وابستگی در سطح جمله…………………………………………………………۲۳۷
۴-۴-۱۲٫ مقایسه ساخت جمله درگویش لری بختیاری مسجدسلیمان و شوشتری
براساس نظریه اصول و پارامترها……………………………………………………………….۲۴۰
۴-۴-۱۳٫ مقایسه گویش لری بختیاری مسجدسلیمان و شوشتری براساس گزیدهای
از همگانیهایگرینبرگ……………………………………………………………………………۲۴۴
۵- فصل پنجم: نتایج، پیشنهادها و کاربردها
۵-۱٫ مقدمه……………………………………………………………………………………………………۲۴۸
۵-۲٫ نتایج پژوهش………………………………………………………………………………………..۲۴۸
۵-۲-۱٫ نتایج حوزه آوا………………………………………………………………………………۲۴۸
۵-۲-۲٫ نتایج حوزه صرف………………………………………………………………………….۲۵۰
۵-۲-۳٫ نتایج حوزه نحو…………………………………………………………………………….۲۵۶
۵-۲-۴٫ نتایج تفاوت واژگانی……………………………………………………………………..۲۵۸
۵-۲-۵٫ پاسخ به پرسشهای پژوهش…………………………………………………………..۲۶۰
۵-۲-۶٫ پاسخ به فرضیه های پژوهش………………………………………………………….۲۶۱
۵-۳٫ پیشنهادهای پژوهش……………………………………………………………………………….۲۶۱
۵-۴٫ کاربردهای پژوهش………………………………………………………………………………..۲۶۲
اصطلاحات زبانشناسی
فارسی به انگلیسی……………………………………………………………………………………….۲۶۳
انگلیسی به فارسی………………………………………………………………………………………..۲۷۰
منابع و مأخذ……………………………………………………………………………………………………..۲۷۷
ایرانی………………………………………………………………………………………………………۲۷۷
غیر ایرانی………………………………………………………………………………………………..۲۸۱
اینترنتی……………………………………………………………………………………………………۲۸۲
پیوستها
افعال ساده و مشتق…………………………………………………………………………………………..۲۸۳
جملهها…………………………………………………………………………………………………………..۲۹۰
واژهنامة گویشی……………………………………………………………………………………………….۳۱۴
نمودار زبانهای ایرانی………………………………………………………………………………………۳۵۹
نقشهها
نقشه ایران به تفکیک استانها……………………………………………………………………….۳۶۰
نقشه استان خوزستان به تفکیک شهرستانها…………………………………………………..۳۶۱
نقشه شهر مسجدسلیمان………………………………………………………………………………۳۶۲
نقشه شهر شوشتر……………………………………………………………………………………….۳۶۳
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………۳۶۴
فهرست جدولها
- جدول (۱): نشانه های آوایی………………ص
- الف- همخوانها……………..ص
- ب- واکه ها…………….ص
- ج- نشانه های آوایی دیگر…………….ض
- جدول (۲): توصیف آوایی………….ض
- الف-همخوان ها………….ض
- ب- واکه های ساده…………..ض
- ج-واکه های مرکب………ط
- جدول (۳): نشانههای قراردادی………..ط
- جدول (۴): واج های همخوانی گویش لری بختیاری مسجدسلیمان………۴۲
- جدول (۵): واجهای همخوانی گویش شوشتری……………۴۳
- جدول (۶): افعال ساده و مشتق…………۲۸۳
- جدول (۷): جمله ها…….۲۹۰
فهرست نمودارها
عنوان | صفحه | عنوان | صفحه |
نمودار زبان های ایرانی | ۳۵۹ | نمودار درختی (۲۵) | ۲۰۶ |
نمودار واکهای بختیاری | ۴۹ | نمودار درختی (۲۶) | ۲۰۷ |
نمودار واکه ای شوشتری | ۴۹ | نمودار درختی (۲۷) | ۲۱۰ |
نمودار درختی (۱) | ۱۶۶ | نمودار درختی (۲۸) | ۲۱۵ |
نمودار درختی (۲) | ۱۶۷ | نمودار درختی (۲۹) | ۲۱۵ |
نمودار درختی (۳) | ۱۶۷ | نمودار درختی (۳۰) | ۲۱۶ |
نمودار درختی (۴) | ۱۶۸ | نمودار درختی (۳۱) | ۲۱۶ |
نمودار درختی (۵) | ۱۶۸ | نمودار درختی (۳۲) | ۲۱۷ |
نمودار درختی (۶) | ۱۷۴ | نمودار درختی (۳۳) | ۲۱۸ |
نمودار درختی (۷) | ۱۷۵ | نمودار درختی (۳۴) | ۲۱۹ |
نمودار درختی (۸) | ۱۷۶ | نمودار درختی (۳۵) | ۲۲۰ |
نمودار درختی (۹) | ۱۷۶ | نمودار درختی (۳۶) | ۲۲۱ |
نمودار درختی (۱۰) | ۱۸۲ | نمودار درختی (۳۷) | ۲۲۲ |
نمودار درختی (۱۱) | ۱۸۲ | نمودار درختی (۳۸) | ۲۲۳ |
نمودار درختی (۱۲) | ۱۸۳ | نمودار درختی (۳۹) | ۲۲۴ |
نمودار درختی (۱۳) | ۱۸۳ | نمودار درختی (۴۰) | ۲۲۴ |
نمودار درختی (۱۴) | ۱۸۹ | نمودار درختی (۴۱) | ۲۲۵ |
نمودار درختی (۱۵) | ۱۹۰ | نمودار درختی (۴۲) | ۲۲۵ |
نمودار درختی (۱۶) | ۱۹۱ | نمودار درختی (۴۳) | ۲۲۶ |
نمودار درختی (۱۷) | ۱۹۱ | نمودار درختی (۴۴) | ۲۲۷ |
نمودار درختی (۱۸) | ۱۹۷ | نمودار درختی (۴۵) | ۲۲۸ |
نمودار درختی (۱۹) | ۱۹۸ | نمودار درختی (۴۶) | ۲۲۸ |
نمودار درختی (۲۰) | ۱۹۹ | نمودار درختی (۴۷) | ۲۲۹ |
نمودار درختی (۲۱) | ۲۰۰ | نمودار درختی (۴۸) | ۲۲۹ |
نمودار درختی (۲۲) | ۲۰۰ | نمودار درختی (۴۹) | ۲۳۰ |
نمودار درختی (۲۳) | ۲۰۵ | نمودار درختی (۵۰) | ۲۳۰ |
نمودار درختی (۲۴) | ۲۰۶ | نمودار درختی (۵۱) | ۲۳۱ |
فهرست نمودارها
عنوان | صفحه | عنوان | صفحه |
نمودار درختی(۵۲) | ۲۳۲ | نمودار درختی (۵۹) | ۲۳۵ |
نمودار درختی(۵۳) | ۲۳۲ | نمودار درختی (۶۰) | ۲۳۵ |
نمودار درختی(۵۴) | ۲۳۳ | نمودار درختی (۶۱) | ۲۴۱ |
نمودار درختی (۵۵) | ۲۳۳ | نمودار درختی (۶۲) | ۲۴۱ |
نمودار درختی (۵۶) | ۲۳۴ | نمودار درختی (۶۳) | ۲۴۲ |
نمودار درختی (۵۷) | ۲۳۴ | نمودار درختی (۶۴) | ۲۴۴ |
نمودار درختی (۵۸) | ۲۳۴ |
جدول(۱): نشانه های آوایی
الف)همخوانها | |||
خط آوانگار | خط فارسی | خط آوانگار | خط فارسی |
z | ز، ذ ، ض ، ظ | p | پ |
ž | ژ | b | ب |
š | ش | t | ت ، ط |
x | خ | d | د |
h | ح (بختیاری) | k | ک |
ħ | ح (شوشتری) | g | گ |
h | ﻫ | G | ق ، غ (بختیاری) |
č | چ | q | ق (شوشتری) |
ǰ | ج | ɣ | غ (شوشتری) |
r | ر | Ɂ | ء (همزه) |
l | ل | Ɂ | ع (بختیاری) |
m | م | ʕ | ع (شوشتری) |
n | ن | f | ف |
y | ی | s | س ، ث ، ص |
ب) واکه ها | |||
خط آوانگار | خط فارسی | خط آوانگار | خط فارسی |
â : | آ کشیده | i | ای |
ay | اَی | e | اِ ، ه |
ey | اِی | e : | اِ کشیده |
oy | اُی | a | اَ ، ه |
uy | اوی | a : | اَ کشیده |
ow | اُو | u | او |
ew | اِو | o | اُ ، و |
aw | اَو | o : | اُ کشیده |
â | آ ، ا |
پ ) نشانه های آوایی دیگر | |
مشخصه آوایی | آوا |
[ xw] لبی شدگی | w |
کشیده | : |
تکیه | ′ |
جدول(۲): توصیف آوایی
الف)همخوانها | |||||
مشخصههای آوایی | آوا | مشخصههای آوایی | آوا | ||
لثوی-کامی، سایشی، بیواک | š | دولبی، انسدادی، بیواک | p | ||
لثوی-کامی، سایشی، واکدار | ž | دولبی، انسدادی، واکدار | b | ||
ملازی، سایشی، بیواک | x | دندانی، انسدادی، بیواک | t | ||
ملازی، سایشی، واکدار | ɣ | دندانی، انسدادی، واکدار | d | ||
حلقی، سایشی، بیواک | ħ | کامی، انسدادی، بیواک | k | ||
حلقی، سایشی، واکدار | ʕ | کامی، انسدادی، واکدار | g | ||
چاکنایی، سایشی، بیواک | h | ملازی، انسدادی، بیواک | q | ||
لثوی-کامی، انسدادی-سایشی، بیواک | č | ملازی، انسدادی، واکدار | G | ||
لثوی-کامی، انسدادی-سایشی، واکدار | ǰ | چاکنایی، انسدادی، بیواک | Ɂ | ||
لثوی، غلتان(لرزشی)، واکدار | r | لبی دندانی، سایشی، بیواک | f | ||
لثوی، کناری ناسوده، واکدار | l | لبی دندانی، سایشی، واکدار | v | ||
دولبی، خیشومی، واکدار | m | لثوی، سایشی، بیواک | s | ||
لثوی، خیشومی، واکدار | n | لثوی، سایشی، واکدار | z | ||
کامی، روان، واکدار | y | دندانی، سایشی، واکدار | ð | ||
واکههای ساده ب) | |||||
مشخصههای آوایی | آوا | مشخصههای آوایی | آوا | ||
پسین، گرد باز، باز | â | پیشین، گسترده، بسته | i | ||
پسین، گردباز، باز، کشیده | â : | پیشین، گسترده، نیم باز | e | ||
پیشین، گسترده، نیم باز، کشیده | e : | پیشین، گسترده، باز | a | ||
پیشین، گسترده، باز، کشیده | a : | پسین، گرد، بسته | u | ||
پسین، گرد، نیم باز، کشیده | o : | پسین، گرد، نیم باز | o | ||
واکههای مرکب پ) | |||||
حرکت اندامهای گفتاری از واکه /u/ به /i/ | uy | حرکت اندامهای گفتاری از واکه /a/ به واکه /i/ | ay | ||
حرکت اندامهای گفتاری از واکه/o/ به نزدیکی واکه /u/ | ow | حرکت اندامهای گفتاری از واکه e// به واکه /i/ | ey | ||
حرکت اندامهای گفتاری از واکه/a/ به نزدیکی واکه /u/ | aw | حرکت اندامهای گفتاری از واکه o// به واکه /i/ | oy | ||
جدول (۳): نشانه های قراردادی
حرف اضافه | P | واج نویسی | / / |
گروه اسمی | NP | آوانویسی | [ ] |
گروه صفتی | AdjP | رجوع کنید به | |
گروه قیدی | AdvP | الف) “درصورتیکه” ب) “یا” | / |
گروه فعلی | VP | ابتدا یا انتهای هجا (مرز هجا) | # |
گروه حرف اضافهای | PP | واکه، فعل | V |
سازه میانی اسمی | N′ | همخوان | C |
سازه میانی صفتی | Adj′ | فارسی | ف |
سازه میانی قیدی | Adv′ | لری بختیاری مسجدسلیمان(بختیاری) | ب |
سازه میانی فعلی | V′ | شوشتری | ش |
سازه میانی حرف اضافهای | P′ | تکواژ صفر(تهی) | ø |
توصیفکننده | Det | غیر دستوری( بدساخت) | * |
فاعل خاموش | Pro | اسم | N |
اصل فرافکنی گسترده | Epp | صفت | Adj |
قید | Adv |

دیدگاهی بنویسید